Obrněné říční dělové čluny projektu S 40

Lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Odpovědět
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Obrněné říční dělové čluny projektu S 40

Příspěvek od Mirek58 »

Na základě projektu obrněného říčního děl. člunu 1125 U navrhla CKB - 50 ( vedoucí B.I. Četvernikov ) v roce 1938 obrněný říční dělový člun S 40
a v únoru 1940 byly konkretizovány tech. taktické požadavky na malý obrněný říční člun se zesílenou Pl. výzbrojí tvořenou kul. ráže 12,7 mm. K tomuto posílení vzhledem k vypuknutí války nedošlo a lodě se stavěly dle původního projektu.
Lodě projektu S 40 byly určeny pro potřeby pohraničních útvarů NKVD s místem určení řeka Amu - Darja ve stř. Asii.
Změna oproti projektu 1125 U spočívala ve výměně pohonné jednotky za vznětové motory V2 a snížení ponoru na 0,5m , vzhledem ke specifickým podmínkán pouštní řeky ( kolísavý průtok).

Pohonné jednotky byly voleny především s ohledem na uzavřený cyklus chlazení motoru (voda-vzduch). Protože vody Amu - Darjy byly silně znečištěné a v době nízkého průtoku řeky ve velkém množství tato oplývala peřejemi . Z těchto důvodů, trup lodi nenarušený otvory pro přívod chladicí vody byl velkou výhodou pro bezpečnost chodu pohonné jednotky a bezpečnost vlastní lodi.
Nevýhodou byla vysoká hlučnost za chodu motorů , ostatně známá i ze zkušeností s tanky ve kterých tyto motory byly nainstalovány a to i přes výfuky vyvedené pod vodní hladinu.
Ovšem instalace tohoto typu pohonné jednotky přineslo jednu velkou výhodu , která se ukázala při provozu těchto BKA na řece Volze v r.1942.
Kdy uzavřený chladicí okruh motorů umožnoval plavbu i při zamrzání řeky , kdy jiné typy trpěly zamrzáním sacích otvorů pro chladící vodu pohonných jednotek a tím i jejich vyřazení z provozu .

Stavba tohoto typu BKA probíhala v Zelenodolské loděnici záv. č. 340 a obsáhla celkem 8 ks.
Z nich první byl převeden na řeku Amu -Darja v lednu 1941 , kde prošel zkouškami. Ostatní lodě projektu S 40 se zůčastnili bojů od řeky Volhy po Dunaj.
Volžská flotila měla ve stavu lodě BKA -23,26,31,34 v r. 1942 a Dunajská flotila k 1.9.1944 BKA 331,333,323.

Na řece Volze u Stalingradu byly ztraceny lodě BKA 31 -9.10.1942 a BKA 34 - 1.11.1942.
Obrázek

Výzbroj:
Plánovaná děl. věž MU , při realizaci nahrazená standartní věží z tanku T 34 , s upraveným náměrem kanonu až na +70 st.
Typ kanonu - L-11, F 34
Spřažený kul. DT 7,62mm
PL výzbroj
3x Pl kul. věž PB-3, 7,62mm
Po r. 1942 byly na lodě instalovány minomety 82mm 2x a raketomet M-8-M 82 mm

Výtlak - 31,9 t
Max. délka - 24,7 m
Šířka - 3,9 m
Ponor - 0,5 m
Pohonná jednotka - 2x V2 (400 ks)
Rychlost - 19 uzlů při dosahu 125 km
Posádka - 13mužu
Pancíř - bok - 7 mm
- paluba - 4 mm
- vel věž - 8mm
Dvojité dno , pancíř zasahoval 150mm pod vodolinku.

Zdroj:
cmboat.ru
navylib.su
A.V. Platonov- Sov.monitory a obrněné čluny
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné říční dělové čluny projektu S 40

Příspěvek od kacermiroslav »

U těchto typů sovětských plavidel žasnu, jak je dokázali inženýři z velké země unifikovat. Prostě sáhli po klasické tankové výzbroji, včetně celé věže a to hezky usadili na lodičku. A mnohdy sáhli po již starých, vyřazených kusech, protože k tomu účelu, ke kterému měli sloužit, to bohatě stačilo. Stejně tak postupovali u obrněných vlaků a vagonů.
ObrázekObrázekObrázek
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 586
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Re: Obrněné říční dělové čluny projektu S 40

Příspěvek od sahidko »

Nebolo to náhodou skôr tým, že nič iné jednoducho nebolo po ruke v dostatočne krátkom čase ako nejakou snahou ako unifikáciu?
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Obrněné říční dělové čluny projektu S 40

Příspěvek od Mirek58 »

Sahidko:
Proč , by měli vymýšlet něco speciálního, vycházeli z typu 1125 a tam se už věže z T28 osvědčili už před válkou . A věží T34 bylo dostatek. Bylo to nejlevnější technologické řešení , sáhnout po seriové výrobě , než tvořit speciální kusovku . I když projekty byly.
Něco málo slevili z požadavků a výsledek fugoval uspokojivě a logistika byla zabezpečená.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Obrněné říční dělové čluny projektu S 40

Příspěvek od Alchymista »

Potreba veží pre "bronekatery" bola relatívne veľmi malá, maximálne pár desiatok kusov - to znamená prakticky kusovú výrobu a tá je drahá. Navyše, vežu treba najprv naprojektovať, čo tiež stojí nejaký čas a úsilie.
Ďalšia otázka potom je použitá zbraň - samozrejme, 76,2mm tankový kanón v tankovej veži nie je celkom optimálny, ani výkonovo, ani rýchlosťou paľby, a evidentne ani námerom (ten preto upravovali - potreba viesť paľbu na ciele položené vysoko nad riekou bola zrejme silná). Lenže - zavedenie "námornej zbrane" na riečne lode okrem iného výrazne komplikuje logistiku, kým 76,2mm tankový kanón F-34 (vzor 1940) používal rovnakú muníciu ako masovo používané 76,2mm divizne kanóny F-22 (vzor 1936) a hlavne ZiS-3 (vzor 1942) a tiež 76,2mm tankový kanón ZiS-5 (vzor 1941). ZiS-3 je vo výzbroji niektorých armád ešte i dnes. (btw na lafete ZiS-3 pochovávali aj Lecha Kaczynského)

kacermiroslav - lode S 40 boli podľa článku stavané v rokoch 1941-42, takže veže to boli vtedy moderné, žiadna "druhá trieda" či "kusy z vrakoviska" - na to mohlo dôjsť až pri neskorších stavbách, možno u lodí projektu 1124 a 1125 - typ S 40 sa zrejme v neskoršom období už nestaval, a do kedy sa stavali lode projektu 1124 a1125 som nenašiel. Prvé sa však stavali ešte v predvojnovom období a mali veže so 76,2mm kanónom z tanku T-35, teda vtedy tiež relatívne moderné.
Mimochodom - ak už v predvojnovom období používali pre riečne člny veže z tankov, vyzerá to skôr na logický systém ako na "núdzovku".

Varianty BKA proejktu 1125
Obrázek
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Odpovědět

Zpět na „Ruské námořní síly“