Operace z nezpevněných letištních ploch

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

lamada píše:Chlape, chtěl bych se zeptat okud jste z té dálnice u Vyškova létali, jestli se nepletu tak dálnice z Brna na Olomouc v místech kolem Vyškova byla otevřena na začátku devadesátých let. A letiště na dálnici kdesi u Čáslavi ??? No možná jste létali s Blaníkama ve Zbraslavicích.

Na dálnici se chodilo minimálně většinou se využívali záložní letiště :
Příspěvek mě nadchl. Omlouvám se za zkrácenou citaci. Odpovědi:

Primo: létali jsme opravdu z dálničního pásu u Vyškova na Moravě. To že byla dálnice otevřena až počátkem devadesátých let neznamená, že tam to letiště nebylo. Bylo a bylo v provozu. Klidně si to ověř, jelikož jsem tam byl a osobně, tak si nemám důvod vymýšlet.

Secundo: To druhé letiště nevím už přesně kde je bylo v provozu také. Opět nemám důvod si vymýšlet, byl jsem u toho když se tam natáčel film pro studijní a výukové účely nazvaný : LÉTÁNÍ NA DÁLNICI. Jednu z cisteren co v tom filmu jsou ukázány jsem připravoval já osobně.

O létání s Blaníkama ve Zbrasavicích nic nevím. Blaník je myslím větroň a kde jsou Zbraslavice nemám tucha.

Jelikož jsem byl jeden rok velitelem 31.roty letištního a radiotechnického zabezpečení v Bechyni, vím o rozběhu provozu na záložních plochách své - za ten rok jsem to realizoval dvakrát. Jednou na letišti Hosín u Hluboké nad Vltavou a jednou na letišti Všechov u Tábora.

Ale já se staral o provoz helikoptér, bylo to jednodušší.

Když jsme rozjížděli provoz u Vyškova tak jako první se stavěla Dálná a Bližná o což se postarali naši dráti a my týlaři a ženisté na zemi jsme jako první pečlivě zametali celou plochu a pomocí Vibračních válců zhutňovali 100 široký záložní zelený pás jako nouzovou plochu. Za celou dobu nebyl použitý - byla to rezerva.

lamado - já si nikdy nevymýšlím - vůči fóru by to nebylo fér. Když zde uvedu, že jsem někde byl a něco tam dělal, je to pravda.

Všechno ostatní co jsi uvedl jsou velmi zajímavé a cenné informace.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 28/3/2009, 08:33, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

K tomu Vyškovu, to co tam je, je doopravdy "letiště", ale ty Polské MiG-21ky tam sedají na jednom pruhu...
Čtyřproudové silnice mají cca 20-25m...
Dvouproudové.....cca9-12m ( jasně, že jsou i užší )
MiG-21......7,15
To už je přece jen o něčem jiném.
Opakuju link, ať si to můžete poměřit..
http://www.youtube.com/watch?v=NpuORPtS ... r_embedded

Edit: ale úplně první přistála ( někde blíž u Brna ) L-39 při transportu na veletrh do Brna....
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Né fakt - věřte, učil jsem - kolego pátřač - vím umím od, aby měly od začátku co oni zapoměli, záčátku.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

lamada - jj popis sedí. V Brne u 8.slp sme držali držali ešte "Príliv" - do 45 minút, jeden roj, pripravený s podvesenou a pripojenou výzbrojou. Okrem toho samozrejme 2+2 hotovosť PoSy (ostrá hotovosť - do 2 minút vo dne, do 4 minút v noci) a 2+1 "zálohu" pre PoSy.
Milda
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 8/5/2007, 20:03
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Milda »

Tak si myslím Kopo, že si bratři ve zbrani (někteří) převlíkali prádlo! Jinak to přistání nebyla legrace. Klobouk dolu! :shock:
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Je pravda že letiště u Vyškova je skvělá plocha. Má v průřezu tvar oblouku a letoun při přistání ve směru jih - sever i obráceně dosedal tak, že při dosedu jeho letadlo jelo do mírného kopce což napomáhalo letoun ubrzdit. Markantnější je to ve směru od jihu. Dále jsou zde 3 rozlehlé stojánky. Jsou tak velké, že by i stálá letiště by mohla závidět.

Upravená travnatá plocha umožnila rozmístění všeho potřebného a přitom směrem ke staré cestě je několik lesíků protkaných cestami - ideání pro rozptýlení další techniky.

Po obou stranách dalnice nebo VPD je upravený travnatý pýs - po pravé straně ve směru na olomouc býval široký 100 metrů v roce 1992 byl zorán a zůžen na dnešních asi 50 metrů. Nas straně levé je dodnes široký asi 70 metrů a přechází volně do travnaté letištní plochy.

K dispozici klasický letecký hangár, věž řízení letového provozu. Palivo jak jsem už uvedl bylo dislokováno na úložiště Zelená hora, cca 5,5 kilometru daleko. To bych řekl, že se blížilo skoro ke kvalitě stálého letiště.

To druhé letiště na dálnici mělo jen plochu a dvě velké stojánky. Lamado omlouvám se za určitou míru jedovatosti, ten odstavec jsem smazal.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Příspěvek od lamada »

Jejda Pátrači.
Nebuď hned vztahovačný. Poňeváč jsem celý svůj letecký život prožil u rychlých a téma je MiG 21 , tak mne nenapadlo, že jste tam létali s vrtulema. A navíc se snažím být co nejpřesnější ( taky se mi to vždy nedaří a někdy uletím) . Ale výraz "kdesi u Čáslavi"je trochu mimo. Dálniční úsek kde se točil již zmiňovaný dokument je opravdu u obce Měřín, což je cca 80 km od Čáslavi. Navíc si kdesi napsal, že vztahy ( volně přeloženo) mezi létajícím a pozemním personálem v Bechyni, nebyli zrovna dobré. Východoněmecký velitel byl super. No nevím jak u vrtulníků, ale u devítky to fungovalo docela dobře. Nezažil jsem pilota který se vyvyšoval nad jiné, je pravdou, že vztah pilot - technik je složitá věc. Dodnes tam mám spoustu kamarádů a známých z řad pilotů a nedám na ně dopustit. stejně tak to fungovalo u 5 slp v Líních i u 1 slp v Českých Budějovicích. Trošku jiná kapitola je Čáslav po roce 1996, ale to dle mého bylo dáno sestěhováním několika útvarů na nepříliš oblíbené letiště. prostě kdo chtěl být u rychlých neměl na výběr. Ale všude na světě jsou lidé dobří, hodní i přátelští a všude na světě jsou i ti druzí.
Obrázek
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Příspěvek od lamada »

alchymista - popis sedí. V Brne u 8.slp sme držali držali ešte "Príliv" - do 45 minút, jeden roj, pripravený s podvesenou a pripojenou výzbrojou. Okrem toho samozrejme 2+2 hotovosť PoSy (ostrá hotovosť - do 2 minút vo dne, do 4 minút v noci) a 2+1 "zálohu" pre PoSy.
Jak u 9 slp tak u 5 slp jsme na tom byli stejně jak s přílivama tak s OH, ale to nemělo s poplachem moc co dočinění. V Líních u 5 slp byl příliv v pracovní době do 20ti min. a mimo prac.dobu 45min. Zálohy jsme měli 4 mašiny 2xMF a 2xF . Později po přezbrojení na kompletní MFkový pluk jsme měli 2 ostré a 2 zálohy + 2x L 39 ZA. Po roce 1990 už jenom 1+1+1 Albík
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To je ono - lamado - Měřín. Já Napsal Čáslav protože to letiště měli v péči. Třeba smluvně zajišťovali jejich vysekávání. Jinak na Vyškově jsme byli s helikoptérama a od fotoletu tam přistávaly dva Il- 14 a od bechyňské letky Turbolet.

Na měříně se to natáčení dělalo s Mig - 21 a proto jsem o tom psal. Bylo jich tam nakonec 24 kusů. Dvakrát tam přistávali i SU - 7 z Přerova.

A vztahy? Mezi letkou a rotou v Bechyni byli velmi dobré - byli jsme moc malí na to abychom si mohli hrát na lepší ahorší. Technici od rychlých si ztěžovali. Možná oprávněně možná ne, ale co jsem přešel do Prostějova zažil jsem věci k vůli, kterým jsem ztratil k pilotům jako celku jakoukoliv úctu. Jako profíků jsem si jich hluboce vážil - ale jako lidé mě hluboce zklamali.

Jinak je vidět, že se v letectvu vyznáš. Nepokusil by ses zpracovat nějakou práci o pozemním zabezpečení letového provozu? Já dávám dohromady komplexní popis zabezpečení letového provozu leteckými PHM. Cokoliv by sis troufl zpracovat Ty, by bylo pro Palbu další nový svět.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Dostal jsem zajímavou PM. Zdá se že si bohužel některé věci pamatuji nedostatečně. Uvedená informace o přistávání letounů SU-7 na letišti v Měříně není správná, hlavně v tom že nemohly pocházet z přerovkého letiště. Byla to pro mě epizodní záležitost a tak je možné že si věci nepamatuji správně.
Za mylnou informaci se omlouvám.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

K těm Su-7, někde jsem zachytil, že ty na dálnice sedat nesměly a to z důvodů nedostatečných parametrů sedaček. Pokud se účastnily cvičení, ( kolem dálnice ) tak obvykle jako protivník.
Ale jestli je na tom něco pravdy...
Tak si myslím Kopo, že si bratři ve zbrani (někteří) převlíkali prádlo!
Tak aspoň ten poslední se minimálně zapotil, teda víc než ostatní
:D
Myslím, že by v tu chvíl byl radši v Su-7BKL a sedal někde do bláta...
Právě Poláci podobné akce pořádají pořád, co sem naposledy měl nějaké info, tak to zkoušeli společně se Švédy při předváděčce Gripenů.
Ale jestli s tím pokračují i u F-16...?
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Na dálnici by Falcon měl jít bez problémů - co jsem se ptal pilota F-16CJ na CIAFu před 2 lety, tak by podvozek neměl problém ani s travnatou VPD, ale hrozilo by nasátí svinstva do nízko položeného nasávacího otvoru pro motor, pročež se to nesmí.
A propos, když dálnici předtím projede zametací vůz nebo pomocná rota se smetáky, tak proč ne :)

EDIT: ale tady by už možná bylo na místě přesunout tento zajímavý thread do topicu jako "letecké operace z dálnice" nebo tak...
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

cover72 píše:Na dálnici by Falcon měl jít bez problémů - co jsem se ptal pilota F-16CJ na CIAFu před 2 lety, tak by podvozek neměl problém ani s travnatou VPD, ale hrozilo by nasátí svinstva do nízko položeného nasávacího otvoru pro motor, pročež se to nesmí.
A propos, když dálnici předtím projede zametací vůz nebo pomocná rota se smetáky, tak proč ne Usměv
Pokud si dobre pamatuju, tak u F-16 byl problem (pri vzletu z nerovne plochy ) i s velkou citlivosti ridici elektroniky na vibrace.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

to Cover 72: Dle mého zdroje informací je F-16 schopna působit pouze na zpevněných plochách, což úsek dálnice je, avšak nikoliv tráva. Určitě máme ještě v paměti případ z CIAF v Hradci Králové, kdy, po vyjetí letounu tohoto typu z dráhy do travnatého předpolí, se pilotka úspěšně katapultovala při úhlu náklonu více než 40°.
Takové nebezpečí by hrozilo při operacích z trávy neustále. F-16 má subtilní podvozek s malým rozchodem. Dokážeš si tedy představit situaci s bočním větrem? A to nemluvím o příďovém podvozku, toť kapitola sama o sobě.

Jinak, trochu výše jsem uvedl, že Mig-23 měl mít travnatou dráhu pokrytou ocelovými rohožemi. Toto nebylo nutné, pouze se doporučovalo opatřit takto stanoviště strojů při delším stání.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Tak ohledně té F-16 jsem samozřejmě myslel dráhu zpevněnou oněmi rohožemi, že by Falcon přistával na holou trávu mě skutečně nenapadlo - tedy se omlouvám za interpretaci.

ADDED: a pro nedoslýchavé či nově příchozí - o tom, že Falcon takto prakticky přistávat nemůže z důvodu umístění nasávacího otvoru jsem psal ve svém minulém postu. Tady byla řeč o podvozku F-16, o němž mi pilot -CJ řekl, že by přistání na "polní dráze" vydržel.
Naposledy upravil(a) cover72 dne 29/3/2009, 18:41, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

F-16 bude mať vážne problémy aj v prípade rohoží. Centrálne umiestnený sacák, zhora tienený trupom, funguje ako vysavač a pozbiera všetko, čo bude na zemi.

Pri lietaní F-16 v Malackách dráhu zametali každú chvíľu, aj počas lietania, povedal by som, že takmer po každom kole štartov a určite podstatne častejšie, ako sa to robilo pri lietaní s Mig-21 a Su-22.
Aj stroje, ktorými to robili (mali vlastné) boli riešené inak ako u nás bežne používané - kým u nás sa používali návesné "metly", alebo stroje s vyfukovaním prachu do strany a špinu len odstraňovali z dráhy na okraj, americké vozy fungovali ako zametače v mestách - ako vysávače s filtrami a špinu zbierali do seba a zrejme odvádzali dôkladnejšiu prácu.
S ohľadom na dôkladnosť, s akou túto činnosť vykonávali, sa domnievam, že k tomu mali veľmi dobrý dôvod - a okrem citlivosti motoru na nasatie cudzieho predmetu a vysokú pravdepodobnosť nasatia ma iný dôvod nenapadá.

Tiež podvozok F-16 mi pripadal podstatne subtílnejší ako u Mig-21, hlavná noha F-16 zodpovedá zhruba prednej nohe Mig-21. Predná noha F-16 mi pripadala ako keby bola z nejakého zlínku.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Travnatá plocha s položenými rohožemi není vedena jako zpevněná ve smyslu - beton = živice = tráva s rohožemi.
Alchymista, máš pravdu a je poznat, že jsi si F-16 prohlédl. Dokonce i F/A-18 má jistá omezení. Zde je nutno položit zmiňované rohože. O to více si cením našich konstruktérů, kteří u L-159 zachovali schopnost létat z trávy. Zkoušky probíhaly na letišti v Č. Budějovicích, kde letoun působil ze záložního travnatého pásu ( 2 000 m ).
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Nemá niekto fotku tých rohoží? Ja (lajk) si to predstavujem ako nejaké mriežkové obdĺžnikové pláty. Prosím skúste to aspoň opísať, narozmerovať,
PS: nedalo by sa v tomto zmysle (napríklad na stojanku) použiť obyčajné pletivo na ploty??
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Obrázek

takhle nějak. nemám u sebe fotky z afghánu, tam jich bylo jak naseto. O tom co bylo v ČSLA nevím.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Mantra - to sú ony, na letiskové plochy by sa mali ukladať opačne, zámkom a ostrými okrajmi otvorov do zeme.

Hektor: možno dalo, ale len veľmi obmedzene, povedzme pre vrtuľníky by to aj mohlo vyhovovať - pletivo je však relatívne úzke, má nedostatočnú tuhosť a únosnosť a konce drôtu môžu poškodiť pneumatiky (teda ukladanie a kontrola by bola pracná), navyše pletivo nerieši problém nasatia cudzích predmetov.
Rošty sa naproti tomu dajú spájať do pásov alebo ukladať ako parkety, sú pomerne pevné a tuhé, takže záťaž rozkladajú na značnú plochu terénu, zakrývajú terén a tak bránia nasatiu cudzích predmetov do motoru a pomerne rýchlo sa dajú opraviť po ostreľovaní, bombardovaní alebo inom poškodení.
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“