MIG-3

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No řekl bych že v určité době bylo i 200 letadel pro frontu docela dost, stěhování výroby muselo samozřejmě znamenat velký propad ve výrobě.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jistě že byly ty trupy upraveny...ale z velké části byly převzaty a nově vyrobené u dalších sérií La-5 se samozřejmě technologicky příliš nelišili. Stejně tak křídlo, ocasní plochy, podvozek....polemizuji s názorem, že La-5 byla nová konstrukce...to nebyla, byla to evoluce LaGG-3 s jiným motorem a následně postupně dalšími úpravami.

Analogicky jako vznikl třeba Ki-100 či FW190D...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Pokum mě má děravá paměť nešálí, byly na zkrácené trupy LaGG-3 připojeny aerodynamické přechody, které navazovaly od motorového krytu do užších partií u kabiny pilota. Následovalo zkvalitnění výroby(zejména subdodavatelů), a La-5 vydláždil cestu již solidnímu La-5F a pozdějším velmi dobrým La-5FN k výborným La-7. Musíme to hodnocení ovšem brát ze sovětského hlediska.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Designově rozhodně krásná mašina.........ovšem krása dog fight nevyhrává....
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Jako již mnohokrát, zjistil jsem, že diskuse pod článkem přešla na jiné stroje.

Když už jde o stroje "La", jasná je citace ve třetím díle " Vojenská letadla" pana V.Němečka. K tomu doplním, až budu doma, trošku omáčky.

Na základě vzpomínek I.N. Kožeduba lze napsat, že stroj La-5 prodělal postupem výroby mnoho změn i v základním provedení. Např. jeho první La-5 ( Kožedubův) měl pět palivových nádrží, zatímco ostatní piloti letky dostali třínádržové letouny. Tedy lze vyvodit, že snížení hmotnosti dosáhl konstruktér - částečně - zmenšením zásoby paliva. To odpovídalo určení letounu coby frontové stíhačky. Stále byl dolet minimálně na úrovni tehdy užívaných Bf-109 bez přídavné nádrže.

A nyní bych vzal trošku pod ochranu Mig - 1/3.
Stroj byl určen hlavně pro potírání výškových letounů. Tehdy byly výškové vpodstatě jen speciální Ju-86R. Na poškození přetlakové kabiny stačí i zásah výzbrojí, kterou Migy měly. Poté musí výškový průzkumný stroj rychle sklesat a tam je již terčem PL dělostřelců a standardních stíhaček.

Dle vzpomínek A.I. Pokryškina přišly Migy-3 k jejich pluku s kulometnou výzbrojí 3 x 12,7 a 2 x 7,62. Během prvních měsíců VVV byl splněn rozkaz nejvyšších míst a podkřídlové kulomety byly vymontovány. Na jejich místo technici ustavily dvě odpalovací zařízení pro RS-82 pod každou polovinu křídla ( to je vidět na tolik diskutované fotografii s klečícími letci). Protože VVS nezískaly vzdušnou nadvládu nad bojišti a stíhači nebyli schopní poskytovat bombardovacím útvarům potřebný doprovod, nastoupily na místo bitevních strojů stíhačky, které musely útočit na přífrontovou dopravu a letiště protivníka. Na tyto úkoly nosily Migy zápalné láhve a lehčí bomby.
Na taktický letecký průzkum byly stroje Mig-3 používány ještě někdy v r. 1943, protože měly ze stíhaček VVS největší dolet ( až 1180 km - dle profilu letu).
I v knižních vzpomínkách maršál Pokryškin uvádí náročnost pilotáže daného typu, ale zároveň podotýká, že stroje přišly do výzbroje velmi pozdě a piloti a technici nestačili stroj zvládnout. Jak jistě víme, omyly se u letectva platí velmi často cenou nejvyšší a ve válce to platí mnohonásobně víc. Jen někteří mohli provést reparát.
Problém s překrytem kabiny maršál také popisuje. Dle hlášení, které velení pluku předložilo vyšším místům, na základě pokusů provedených tehdy st. lejt. Pokryškinem, nebylo v silách pilota posunout překryt při překročení rychlosti 400 km/h. Dále, rám překrytu, zhotovený z ocelových trubek, ovlivňoval kompenzaci kompasu.
Maršál mohl již v prvním roce války porovnat Mig s Bf-109E7. Vždy oceňoval "Bf" jako vynikající stíhačku. Zároveň však uváděl, že Mig měl vyšší rychlost střemhlavého letu a lépe se z něj vybíral. Podle Pokryškina byl Mig dobrý na rychlostech nad 500 km/h a vysloveně ožil na těchto rychlostech.

Ještě k té fotografii:
Příslušníci leteckého útvaru buďto přebírají bojovou zástavu nebo skládají přísahu gardistů. V těchto případech ceremoniál probíhal v kleče.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: MIG-3

Příspěvek od Flogger G »

Jaká je to krása, když někdo umí složit letadlo ze tbytků sestřeleného stroje a chybějící části vytvoří dle dobových filmů a fotografií. Samozřejmě, nutná je i finanční podpora a skvělý zalétávací pilot.https://www.youtube.com/watch?v=ln0nn9gf-3s
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: MIG-3

Příspěvek od Pátrač »

To není jen krása, to je malý zázrak. :up:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: MIG-3

Příspěvek od Flogger G »

V krátkém videu odpovídá na dotazy ohledně letadla MiG-3 zkušební pilot Vladimír Barsuk. Rozhovor je celkově podstatně delší, ale tento výsek je opatřen anglickými titulky.
Doufám, že informace zaujmou. https://www.youtube.com/watch?v=_wTZjYGyl-4
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: MIG-3

Příspěvek od Franz Trubka »

Urcite,zvlaste jednoho naseho skeptickeho kolegu,ktery ma MiG 3 ve svem avataru..
:razz:
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MIG-3

Příspěvek od Skeptik »

Jistě že zaujali ... podle mne jedno z nejzajímavějších a nejelegantnějších letadel WWII.
Jen škoda, že na Východě probíhaly vzdušné boje zcela jinak než na Západě. Mnohem níže, tedy tam, kde nemohl uplatnit svoji převahu.
Když si uvědomíme, že se jedná o současníka Spitfire Mk.II či P-40C ...

Flogger G ... Nevíš, kde by se dal najít ten nezkrácený rozhovor.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: MIG-3

Příspěvek od Hektor »

Za jeho rýchlosť a výškovosť ideálne lietadlo pre PVO miest a prieskum. Foxbat svojej doby. Len tá výzbroj...
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: MIG-3

Příspěvek od niko »

Vieme ako sa mu darilo vo vzdusnych bojoch ? Musel by som pozriet doma podrobnejsie na cisla, ale slovenski letci ich zostrelili neurekom.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: MIG-3

Příspěvek od Zemakt »

Nevhodné nasazení, přece jenom byl to přepadový stíhač. Plus taktika, a ne zrovna ještě dokonalé sžití s mašinou.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: MIG-3

Příspěvek od Flogger G »

Pokud kdokoliv z vás umí trochu rusky, potom musel slyšet věty V. Barsuka o schopnostech letadla MiG-3. Doslova tam říká, že MiG-3 se sloty dokáže udolat I-16 na všech výškách, přičemž jeho slova potvrdil i názor zkušebního pilota Mosejkina, který išaka na leteckých dnech předvádí a vyzkoušel MiG při vyšší pilotáži. Pokud mohu posoudit, pak anglické titulky moc doslovné nejsou a některé výroky dotazovaného zalétávače úplně opomíjí.

Kdysi jsem celé video shlédl na "voenvideo.ru". Ovšem v jaké rubrice přesně, to si nepamatuji.

MiG-3 byl v jediném exempláři zkoušen s namontovaným motorem M-82 (AŠ 82). Výzbroj sestávala z dvojice synchronizovaných kanonů Švak r. 20 mm. Letoun se zřítil a pilot zahynul, když nezvládl řízení stroje, alespoň tak to tvrdila vyšetřovací komise. Avšak zevrubným prozkoumáním trosek zjistili technici a inženýři u OKB MiG, že letoun byl sestřelen v boji. Z palebnáho průměru bylo vystřeleno 80 nábojů, jeden kanon měl zádržku a chybělo 30 kusů, druný vystřelil 50 kusů střeliva. Co stihli při zkouškách zjistit, tak se zvedla rychlost při zemi a letoun velmi dobře manévroval na malých a středních výškách.

Samotné letouny MiG-3 určitě špatné nebyly, rozhodně si však nenechaly mluvit do řízení pilotem VVS, který zrovna ukončil letecké učiliště. Vlétě 1941 byly na návrh zkušebního pilota pplk. Stěpana Supruna sestaveny dva stíhací letecké pluky ze zalétávacích a zkušebních pilotů (401. a 402. IAP). Suprun velel 401. pluku. Oba útvary byly vyzbrojeny stroji MiG-3. Suprun padl ve vzdušném boji proti přesile pěti Bf-109, dva sestřelil a pak , sám těžce zraněn, přistál nouzově na poli. Zraněním namístě podlehl. Velení převzal Kokkinaki. Oba pluky bojovaly velmi úspěšně, avšak zkušenosti a dovednosti těchto profesionálů byly třeba úplně jinde a tak zbyl jen 402. pluk, většina pilotů nastoupila opět na svá dřívější zařazení.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: MIG-3

Příspěvek od skelet »

Poměrně rozsáhlá monografie přepadových MiGů vycházela v devadesátých letech v časopisu Aero Plastic Kits Revue. Ten časák mi chybí.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: MIG-3

Příspěvek od Zemakt »

Flogger G, díky. Měl jsem za to, že v nízkých výškách pokulhával. Nicméně, jestli mne paměť neklame, byl i fest nasazován v rámci bitevních letů. Zkrátka na zastavení Němců se hodilo vše.
Skelet, ano, bylo to skvělé. Měl jsem, bohužel v rámci boje za dostatek místa jsem všechny PKR prodal.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MIG-3

Příspěvek od Skeptik »

Výzbroj byla problémem. Kvůli velkému a těžkému motoru - v SSSR nebyl dostatečně výkonný výškový "stíhačkový" motor, a tak byl použit "bombardérový" AM-35 … 830 kg suché hmotnosti versus 745 kg (Merlin) či 756 (DB605) což jsou motory +/- stejné výkonosti. Proto byla výzbroj původních MiG-3 pouze 1xUBS a 2x ŠKAS (tak úplně slabá zase nebyla - byla zhruba srovnatelná s výzbrojí Bf-109F2), ale na bombardéry to bylo málo.
Proto se hledaly cesty, jak ji vylepšit.

Nejprve dostaly MiGy-3 další dva UB do pouzder pod křídly (nad motor to nešlo, už takhle byla centráž na hraně (viz posazení kabiny spíše vzad, na trupu, což dává MiGu-3 jeho elegantní vzhled, ale zhoršuje výhled vpřed při přistání - je to rovněž zmiňováno v tom videu). Dodatečné kulomety ale výrazně zhoršovaly výkony ve stíhací roli (stejně jako u Bf-109G s dvojicí kanónů v gondolách pod křídly), ale hlavně, po kulometech UB byla taková poptávka, že v roce 1941 prostě nebyly. Vyrobeno bylo 821 takový MiG, ale dle pamětníků byly u části z nich kontejnery s kulomety zase sundány.

Dobrým kompromisem byla výroba MiGů-3 od 27 série (konkrétně od 151 kusu této série), které dostaly výzbroj 2 kulometů UBS, ale se zásobou 700 nábojů na zbraň (původně 300). Takovýchto MiGů-3 bylo vyrobeno 315 (100 ks v rámci 27. série a 215 ks v rámci 28. série - ty měly navíc ještě 2x 3 kolejničky pro RS-82).
Finálně se výzbroj MiG-3 podařilo vyřešit až koncem roku 1941. V rámci 29. série se začaly vyrábět MiG-3 vyzbrojené dvojicí ŠVAKů (každý se 100 náboji). To byla v roce 1941 velmi slušná výzbroj, ale do evakuace výrobního závodu se podařilo vyrobit a předat jen 22 letadel. A pak přišla další rána.
Motor AM-35 byl vyráběn stejným závodem jako AM-38 pro Il-2 … a jejich výroba se měla stupňovat. to, spolu s tím, že MiG byl přeci jen moc těžký pro manévrové boje v nízkých výškách (moc těžký = vysoké plošné zatížení = malá obratnost na horizontále), a pro boje na vertikále by přeci jen potřeboval výkonnější motor (stejně těžký La-5 měl nejprve o 300 a posléze o víc jak 500 koní víc).
Výsledkem bylo, že 27. prosince 1941 padlo rozhodnutí o ukončení výroby MiGu-3. Výrobnímu závodu se sice podařilo v dubnu 1942 zkompletovat ještě 30 MiGů-3 s výzbrojí 2x ŠVAK, ale to již byla labutí píseň typu.

Pozn. k tomu videu.
Konstatování Barsuka o tom, že MiG-3 byl schopen vymanévrovat I-16 ve všech výškách, je tak trochu nefér. Porovnává totiž MiG-3 s automatickými sloty, a ty se začaly vyrábět až 10. července 1941 = většina MiGů-3 je neměla. A že MiG-3 se sloty dokáže "udolat" I-16? No jistě, vždyť byl i v přízemní výšce o víc jak 100 km/h rychlejší. Pokud si tedy pilot zachoval iniciativu a rychlost …

Pozn. k MiGu s motorem AŠ-82A (I-210 nebo Izdělie 65) - ano, to byla snaha eliminovat rozhodnutí o ukončení výroby AM-35A ve prospěch AM-38. Letoun se nazýval MiG-9 (toho čísla první :wink: ) Není však pravda, že by existoval jen v jediném exempláři, Vzniklo 5 kusů, 2 prototypy (výr. čísla 6501, 6502) a tří předsériové kusy (výr. č. 6503, 6504, 6505). Všechny byly intenzivně testovány - a to i na frontě. V červnu až říjnu 1942 u 34. IAP (6503, 6504, 6505) a v červenci - srpnu 1942 u 12. GIAP (6502).
Všechny letouny se pak vrátily k dopracování do OKB a 6501, 6502 a 6503 byly 27.června 1943 předány 260 SAD na Karelskou frontu. Jak moc tam létaly známo není, ví se jen, že odepsány byly na konci 1944.
Jeden ze zbývajících (6504 či 6505), nezjistil jsem který, byl na konci roku 1942 předělán na MiG-9E (I-211) - snížením hmotnosti, instalací dvojice ŠVAK se zásobníky na 150 nábojů a instalací AŠ-82F. První let byl uskutečněn 24. února 1943 a výkony byly nejspíš uspokojivé, protože hned začala výroba 10-ti kusů předsériové produkce. Nicméně ta nejspíš nebyla dokončena, a to přes to, že MiG-9E dosahovalo zajímavých výkonů - max. rychlost 670 km/h v 7.100 metrech a výstup do 5.000 m za 4 minuty … tedy srovnatelné výkony s La-5FN posledních sérií či La-7.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MIG-3

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:Flogger G, díky. Měl jsem za to, že v nízkých výškách pokulhával. Nicméně, jestli mne paměť neklame, byl i fest nasazován v rámci bitevních letů. Zkrátka na zastavení Němců se hodilo vše.
V roce 1941 ano - hodilo se vše
Následně byly staženy k PVO, kde přeci jen mohly využít své výkony ve výškách. Hlavně ty s 3x UB a 2x ŠVAK se poměrně osvědčily a létaly až do konce roku 1944.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: MIG-3

Příspěvek od Mirek58 »

Tak Mig 1/3, měl vlastně smůlu.
Byla to fakticky pokusná konstrukce, kdy šlo o posun výkonu stíhacích letadel.
( Polikarpov třeba upozorňoval na konstrukční vady, nebo pochybení. Např nevyužití uchycení zbraní bez lafet přímo na motor, možná úspora 60kg konstrukce)
Problém byl v motoru, v té době se rozpracovával třířadý osmnáctiválec M120 o nom. výkonu cca 1850 HP.
A to byla nová řada motorů pro které měly být zkonstruovány nové čtyřmotorové dálkové bombardéry ( dolet 5 000 km, zde byl "předskokan" Pe 8, dvoumotorové
" předskokan" Tu2 a vícemot stihače "předskokani" Ta 1/3 Tairov)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MIG-3

Příspěvek od Skeptik »

I-200 (MiG-1 / MiG-3) nebyly pokusné konstrukce. Původním motorem pro MiG-1 / 3 měl být AM-37, ale ten se nikdy nedostal do sériové produkce. Pokusný MiG -1, a později i MiG-3, s ním v 7.000 m dosahoval rychlosti 660 km/h (na počátku 1941), jenže motor byl extrémně nespolehlivý. Proto byl pro MiGy použit "náhradník" ... AM-35A. MiG-3 s motorem AM-37 (1.400 až 1.600 HP, dle verze) byl dále vyvíjen a vyústil na konci roku 1941 do MiG-7.
V roce 1942 byl vývoj AM-37 zastaven, ve prospěch výkonnějšího AM-39 (1.800 HP) a později AM-42 (2.000 HP). S AM-39 dával upravený I-220 (MiG-11) v 7.500 metrech 696 km/h.
Ale to už je jiná historie ...

EDIT
S instalací motoru M-120 do draku MiGu-1/3 se nikdy nepočítalo. Asi by to ani nešlo, ten motor byl velký (třetí řada válců) a těžký (suchá hmotnost 950 kg).
Klimovův motor M-120 byl zkušebně instalován na vyvíjený dálkový bombardér DB-4 od Iljušina, ale vzápětí byl nahrazen motory AM-37 od Mikulina, přestože dávaly o cca 400 ks méně (mimochodem i Mikulin vyvíjel podobný třířadový motor AM-36, ale ten nikdy nepřekročil stádium běhu na brzdě a Mikulin se věnoval raději zvyšování výkonů "klasicky" řešených AM-37/39/42)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“