střední tank T-28

lehké, střední a těžké tanky
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

střední tank T-28

Příspěvek od sa58 »

střední tank T-28

Obrázek
Na palbě jsem již psal o těžkém sovětském tanku T-35. Tento hrozný výplod tankové školy 30. let měl lehčího bratříčka, „pouze“ třívěžový střední tank T-28. A o něm bude tento článek.

Sovětský svaz se postupem doby snažil vyzbrojit jednotky Rudé armády moderní obrněnou technikou. Tak vznikly první sovětské tanky, lehký T-18 a střední T-12. Zatím co výrobu lehkého tanku se podařilo poměrně zvládat, u větších středních tanků se sovětským konstruktérům zdaleka tak nedařilo. Výroba modernizované verze označované T-24 skončila po výrobě pouhých 24 tanků a Rudá armáda tak prozatím nedisponovala středními tanky v nějakém větším měřítku. To se mělo změnit příchodem tanku T-28.

Střední tank měl být nadřazen lehkým tankům, mělo se jednat o průlomový tank, schopný překonávat silně bráněnou frontu. Proto měl disponovat silnou výzbrojí a silnějším pancéřováním. Tank však dostal do vínku jednu velkou nevýhodu – vícevěžovou koncepci. Ta se ve své době zdála být efektivním prostředkem, pozdější léta však tuto teorii vyvrátili. Sice vypadá pěkně, když tank může postřelovat nezávisle více cílů, tato koncepce se ale v boji příliš neosvědčila. Navíc tank vybavený více věžemi má logicky větší rozměry, hmotnost a jeho manévrovací schopnosti jsou horší než u kompaktnějšího jednověžového vozidla.

Vývoj tanku T-28 začal v leningradském závodě Bolševik v roce 1931, šéfem vývoje tohoto vozidla byl jmenován N.V. Cejc. později byl vývoj převeden do závodu Krasnyj Putilovec. Prototyp byl postaven ještě do konce roku 1931. Koncepce tanku odpovídala tehdejšímu pohledu na moderní tanky, jednalo se o poměrně dlouhé vozidlo vybavené třemi věžemi. Dvě přední věže byly kulometné, hlavní věž byla osazena kanonem. Podvozek se skládal z dvanácti pojezdových koleček spojených po dvou na odpružený závěs. Závěsy byly spojeny po trojicích na společný závěs krytý plechem. Přední kolo bylo napínací, zadní hnací. Nahoře byly umístěny čtyři napínací kladky. Pohon tanku byl umístěn klasicky vzadu, jednalo se o původně letecký motor M-17. Tento vidlicový dvanáctiválec dával výkon až 500 HP při 1400 ot./min. Vozidlo mělo dvě nádrže (2x330 litrů) na benzín, používal se typ B-70 nebo KB-70.

Zatímco prototyp byl vyroben technologií nýtovaní, sériové stroje byly vyráběny za pomocí dokonalejší technologie – svařováním. Síla pancéřovaní byla na tehdejší dobu více než slušná – čelo korby a věže mělo sílu 30 mm, boční stěny 20 mm, čela kulometných věří 22 mm. (další informace viz. obrazová příloha). Věže měly být unifikovány s těžkým tankem T-35. První série tanků měly cylindrické věže, jen poslední vyráběné tanky měly již konické věže stejného typu jako T-35. U některých tanků na základě špatných zkušeností v boji bylo posíleno pancéřování na 50-80 mm (čelní partie).

Hlavní výzbroj tanku tvořil 76,2 mm kanon KT-28. Nevýhodou tohoto kanonu byla příliš krátká hlaveň, mela délku pouze 16,5 ráže. Od roku 1938 je místo něj montován dokonalejší kanon L-10 stejné ráže, délka hlavně je ale již 26 ráží. Palebný průměr pro kanon je 69 nábojů. Sekundární věže jsou vybaveny kulomety DT ráže 7,62 mm, další kulomet je posléze umístěn na střeše hlavní věže a na její zadní stěně. Palebný průměr pro kulomety je celkem 126 zásobníků, což je 7938 nábojů ráže 7,62 mm.

Osádku tanku tvořilo šest mužů – řidič sedící uprostřed mezi čelními věžemi, dva kulometčíci v kulometných věžích, velitel, střelec a nabíječ. Jen některý velitel měl k dispozici radiostanici, zprvu typ 71-TK-1, později 71-TK-3. Těmi byly ale vybaveny jen velitelské tanky které se navíc v boji lehce rozeznali podle rámové antény umístěné okolo věže.

V průběhu výroby docházelo k jistým úpravám na konstrukci, vzniklo i několik odlišných prototypů. Byl zkoušen podvozek odpružený torzními tyčemi, zkoušel se tank pro překonávání hlubokých vodních překážek a došlo i na přezbrojění tanku výkonným kanonem F-39 ráže 85 mm. Žádný z prototypů však nebyl vyráběn ani v malé sérii.

Sériová výroba běžela od roku 1933 do roku 1940 a bylo vyrobeno asi 503 vozidel. Údaje se ale rozchází, mluví se i o 490 nebo až o 620 vozidlech. T-28 se účastní invaze do Polska, Zimní války s Finskem a jeho labutí písní je začátek války s Německem v roce 1941. I když výzbroj tanku byla ještě na úrovni, provozní a logistické problémy spolu s taktikou němců znamenaly konec éry vícevěžových tanků. Pro zajímavost, Finové ukořistili sedm tanků T-28 a stalo se tak největším zahraničním provozovatelem tanku T-28. Německé označení ukořistěných tanků bylo 746(r)


technická data T-28“
délka – 7,36 m
šířka – 2,87 m
výška – 2,62 m
hmotnost – 25,2 t
výkon motoru – 500 HP
max. rychlost silnice – 38 km/h
dojezd silnice – 180 km
osádka – 6


Použité zdroje:
www.armor.kiev.ua
www.battlefield.ru
Pejčoch, Spurný – Obrněná technika 3
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]výkres T-28 s cylindrickou věží
Obrázek Obrázek

výkres T-28 s kónickou věží
Obrázek Obrázek

řez T-28
Obrázek

pancéřování T-28
Obrázek
Obrázek


ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]T-28 s kónickou věží
Obrázek

T-28 s finskou kamufláží
Obrázek

Finský T-28
Obrázek

T-28 s kanonem F-39
Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]prototyp T-28 ještě s kanonem ráže 45 mm
Obrázek

tyto T-28 už asi nikam nepojedou. Dobře jde vidět lafetace zadního kulometu
Obrázek

toto by měl být ukořistěný T-28 finy. Je to verze s kanonem L-10
Obrázek]

velitelská verze s kanonem KT-28.
Obrázek

ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Celkově vzato to nebyl zas tak špatný stroj...ve srovnání s tehdejšími Pz IV v technických ohledech příliš nezaostával...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Já bych to moc IV. nesrovnával, jde přece o rozdílná pojetí konstrukcí. A taky hlavní je způsob nasazení a týlového zabezpečení. To bylo na začátku Barbarosy, tak to vše pracovalo pro Wehrmacht. Jinak bych tomu monstru moc nevěřil, sice byl pohyblivější jak T-35, ale o kolik? I to pancéřování bylo horší a spíš odpovídalo naším lehkým tankům. Myslím, že i takový LT vz.38 na něj mohl stačit (manévry x ráže).

Takže takto: byl to dobrý stroj, ale v roce 1940 už byl za zenitem své slávy.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

hydrostar - OK - I LT 38 - ve většině parametů překoná tento tank.
Ale -Největší problém - a má být u prvních sovětských tanků - TB 7 a další vzpomínán - benzíňáky - svíčka i po zásahu 37mm kanonem - svíčka. Na to dojelo mnoho sovětských tanků. Nezvládnuté motory do roku 1939 - 40 v SSSR. To je problém!!!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

benzíňáky - svíčka i po zásahu 37mm kanonem - svíčka. Na to dojelo mnoho sovětských tanků.
To je jistě pěkné, ale téměř všechny německé, československé, americké atd. tanky měly benzinové motory a benzín hoří jak svíčka, ale hlavně vybuchuje (naftové motory taky hřely, ale nevybuchovaly).Takže to dělaly i naše a německé tanky po zásahu, je to prostě normální a byl to problém.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

michan píše:hydrostar - OK - I LT 38 - ve většině parametů překoná tento tank.
Ale -Největší problém - a má být u prvních sovětských tanků - TB 7 a další vzpomínán - benzíňáky - svíčka i po zásahu 37mm kanonem - svíčka. Na to dojelo mnoho sovětských tanků. Nezvládnuté motory do roku 1939 - 40 v SSSR. To je problém!!!
Většina sovětských motorů byla původně letecká (tanky BT, T-28, T-35) nebo nějaký civilní model. U T-26 to byla britská licence. Pokud měl sovětský lehký tank sílu pancíře někde kolem 15 mm tak je jasné, že k zapálení stroje dojde skoro hned.

A naftový motor V-2 byl opravdu ze začátku danajským darem, rusům jezdilo vše na benzín. A pro němce byla jednodušší výroba benzínu z uhlí, nafta se takto asi nevyráběla. Navíc ji potřebovali pro ponorky.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Já to dopisoval - oprava nefungovala. Když střela 37 mm zasáhla v útoku 1941 - z německé strany, sovětský tank( mimo T 34, KV 1,2) , znamenalo to konec sovětského tanku TB 7 a dalších benzíňáků.do několika vteřin. Osádka sovětského tanku neměla šanci Zkušenost, souhra, manevrovací schopnosti ( prosím mluvíme o situacích po 22. června 1941), německých jednotek, pěších i tankových byla příliš profesionální. Benzínový tank to je zásah, jen několik vteřin a výbuch střeliva. Osádka nemá nárok na přežití, i proto ten název svíčka, nejen že hoří - krátce a za mrtvé.
Nafťák v té době - je "několik minut, než osádka tanku umře, než vybuchne střelivo. Tankista ví o čem mluvími!!!!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ještě k těm T 34, KV 1, 2 - tito sovětští tankisté umírali né 1x, ale i 5x - nechci na číslech přehánět. V roce 1941 se dostali i 5 -12 km za Německou frontu - většinono ( mimo mrtvých Němců) překvapení - náboj plukovního dělostřelectva 88 nebo 100 a výše - pohřeb - nebo necháme tak. Je třeba si doříct vše. Málokdy bylo zajetí. Je to asi jedno , nebo.
ObrázekObrázekObrázek
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

Rauss také popisuje jak jim kvečko ted nevim jestli jednička nebo dvojka skoro na tejden celý divizi zablokoval zasobovací cestu tím i postup.A museli,aby ji zničili podniknout složitý manevry
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

jeikob píše:Rauss také popisuje jak jim kvečko ted nevim jestli jednička nebo dvojka skoro na tejden celý divizi zablokoval zasobovací cestu tím i postup.A museli,aby ji zničili podniknout složitý manevry
To je známý příběh, byl to KV-1
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Já pořád nevím - pochopili tankisté - zásah - několik vteřin - benzíňák.
Zásah - nafťák - je trochu čas - může být i zraňenému, ještě jednou minuty, poskytnuta " Pomoc".
ObrázekObrázekObrázek
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

No musel to být šok,když vyrazili téčka a kv tanky.K temstarším ruským tankum ,mne se líbej vizualne.Velmi se tešim až seženu model T-35. Trochu se posunu vdo minulosti, co řikáte na tenhle vehicl:)

Obrázek
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

první ruský tank lebedev.tohle jsem teda nestavel,ale je to v meřítku i ty stromy:)
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Ako v Jurskom parku :) , snáď to mohlo aspoň vyľakať, o tom sa tu už asi ale písalo hm
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Foxbat - zjistil jsem pro kontakty nás všech - v česku - omlouvám se i na Slovensku, že - blbejch je prý podobně - dlouhodobě pátrat a najdeš všude, jen pátrat. Zaplať pán Bůh, že jsem Tě potkal. Tvrdili mě kluci - nepotkáš!!!!!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Tak vážne neviem ako to zobrať :)
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Nehám na Teba!!!!
Co ty benzíňáky, co o nich víš?
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Tanky“