SMK – prototyp těžkého tanku

lehké, střední a těžké tanky
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

SMK – prototyp těžkého tanku

Příspěvek od sa58 »

SMK – prototyp těžkého tanku

I když byla Rudá armáda vyzbrojena těžkým pětivěžovým tankem T-35, v druhé polovině 30. let se ukázalo, že tato koncepce je překonána a bylo jasné, že budoucí těžký tank by měl vypadat asi jinak. T-35 vypadal sice impozantně na přehlídkách, jeho bojové schopnosti už tak impozantní nebyly. Proto dochází na výboru obrany od roku 1938 k diskuzím o novém následovníku tohoto monstra. Stroj měl mít pancéřování odolávající střelám ráže 45 mm od vzdálenosti 500 m, velkou palebnou sílu a solidní mobilitu na silnici i v terénu. Stále však přetrvávala idea třívěžového tanku. Nakonec výbor přijal usnesení o omezení počtu věží na dvě. Koncepce počítala s pancéřováním o síle až 60 mm, dvěma věžemi umístěnými v ose vozidla, přičemž zadní hlavní věž byla vyvýšena a umožňovala obstřel celého vozidla.
V roce 1939 začaly vývojové práce ve dvou konstrukčních kancelářích. Obě sídlili v Leningradě, kancelář SKB-2 pod vedením Ž.J. Kotina pracovala na tanku označeném SMK, konkurenční kancelář mělo sídlo v závodě č. 185, vedl ji S.A. Ginzburg a ta pracovala na konstrukci tanku T-100

těžký tank SMK

Pokud Vás zaráží poněkud divný název tanku (chybí tam písmeno T), jde jen o jasný důkaz „vlezdoprdelismu“. SMK je zkratka jména Sergeje M. Kirova, komunistického lídra z Leningradu kterého nechal Stalin 1.12.1934 zavraždit. Kirov se poté stal téměř bohem a bylo po něm pojmenováno kde co, včetně Putilovské zbrojovky – nyní závodů S. M. Kirova....

Tank vycházel z koncepce zadané výborem obrany, jednalo se tedy o dvouvěžový tank. Menší věž však byla mírně vyosena vlevo. Podvozek měl na každé straně osm dvojitých ocelových pojezdových kol, zavěšených na torzních tyčích, ve předu se nacházelo napínací a vzadu hnací kolo. Podvozek byl doplněn čtyřmi nosnými kladkami. Jako pohon sloužil benzínový vodou chlazený vidlicový dvanáctiválec GAM-34-BT o výkonu 850 HP při 1850 otáčkách za minutu. Převodovka byla pětistupňová.

Tank byl na svou dobu opatřen velmi dobrou pancéřovou ochranou. Čelní stěna korby i vany měly sílu 60 mm, štít před řidičem 75 mm. Běže byly také velmi dobře pancéřování, čelo i boky měly sílu 60 mm, stropy 30 mm. Obě věže mely kónický tvar.
V hlavní věži byl umístěn kanon L-11 ráže 76,2 mm s palebným průměrem 113 granátů. Vzadu ve věži byl umístěn dozadu střílející kulomet DT ráže 7,62, stejný typ byl umístěn souběžně s kanonem a další byl uchycen na oběžném kruhu na střeše věže. V malé věži byl umístě tankový kanon 20K ráže 45 mm s palebným průměrem 300 granátů.
Posádky tvořilo sedm mužů – řidič a seděli v trupu, v malé věži měl stanoviště střelec a nabíječ, ve velké věži potom nabíječ, kulometčík a velitel/střelec.

V roce 1939 probíhaly poměrně úspěšné zkoušky tanku. Po vypuknutí Zimní války padlo rozhodnutí o vyzkoušení prototypu v bojových podmínkách. 17.12.1939 byly prototypy tanků SMK a KV-1 vyslány k ničení postavení nepřítele u Summy. SMK se dostal do silné palby protitankových kanonů Bofors ráže 37 mm, které jej ovšem nedokázaly ohrozit. Tank však najel na minu která mu přetrhla pás a poškodila podvozek. Těžký tank ovšem nešel odtáhnout, rusové ani finové neměli prostředky pro odtah takového monstra. Nakonec jej až koncem války odtáhlo 6!!! středních tanků T-28.

Program SMK byl posléze označen za neperspektivní, do výzbroje byl nakonec zaveden těžký tank KV-1, který byl jednodušší a menší než dvouvěžový kolos SMK.


technická data SMK:
hmotnost – 55 t
délka – 8,75 m
šířka – 3,40 m
výška – 3,25 m
výkon motoru – 850 HP
max. rychlost silnice – 35 km/h
max. rychlost terén – 15 km/h
dojezd silnice – 220 km
osádka – 7

------------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 4
http://armor.kiev.ua
http://www.battlefield.ru

Obrázek Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 24/11/2008, 19:56, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

trocha obrázků

Obrázek Obrázek

Obrázek
SMK během Zimní války
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nádherná příšera. Slepá ulička vývoje, ale málem se to sovětům povedlo.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Což o to kolos to je pěkný, význam to ovšem nemělo z hlediska výroby, servisu apod. Jak by se to uplatnilo v boji, težko říct, každopádně by to muselo mít specifické nasazení. Když ale vememe v úvahu, že Němci měli v té době maximálně Panzery I. a II. Jasně šlo o prototyp, ale asi lepší než Gross Traktor.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

To uplatnění v boji je známé, jak píše autor výše. Bylo to za Finsko Ruské války, kdy sověti po marných snahách o prolomení finských obranných línií na Karelské šíji, přivezli své dva prototypy a to SMK a T-100. SMK se rozjel, projel křížovou palbou a dostal se dost blízko na to, aby likvidoval finská obranná postavení. Finové se svými protitankovými kanóny nezmohli nic. Měli však štěstí, tank najel na minu a poškodil si pás a podvozek a zastavil se v pásmu nikoho. Následující dny se vedly o něj boje. Však sověti nemohli nechat svému protivníkovi nejnovější výkřik tankové konstrukce. Co by tomu řekl báťuška Stalin. Finové se k nehybnému stroji dostali, prohlídli si jej, ale stejně jako sověti, nemohli jej odstěhovat. Neměli na takové monstrum žádný stroj k odtažení.

Takže asi takhle by dopadlo bojové uplatnění. Stroj byl silně panceřovaný, silně vyzbrojený, ale pořád to byl jen velký, těžký, nemotorný tank, který šel zneškodnit střelbou do pásů, podvozku atd. Na bojišti se nemohl nijak maskovat.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Příspěvek od Tuchačevskij »

Je opravdu hodně zajímavé, jak se skoro každý stát v meziválečném období pokoušel vyvinout vlastní výcevěžový tank...Pojízdnou pevnost na pásech určenou k prolomení nepřátelských pozic.Proti pěchotě to možná smysl mělo, ale byl obrovský problém s transportem a jejich servisem..
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Odpovědět

Zpět na „Tanky“