Válečné lodě potopené v konfliktech po roce 1945 (2)

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Válečné lodě potopené v konfliktech po roce 1945 (2)

Příspěvek od Polarfox »

Válečné lodě potopené v konfliktech po roce 1945
Část druhá – státy Jižní a Střední Ameriky
Obrázek
V druhém dílu zavítáme na vzdálený jihoamerický kontinent, kde proběhla především známá válka mezi Argentinou a Velkou Británií, kde se sporným bodem stalo souostroví Falklandy (či Malvíny „po argentinsku“). V rámci tohoto konfliktu došlo k urputným námořním bojům a ani jedna ze stran nebyla ušetřena těžkých ztrát. Nesmíme ale zapomínat ani na menší války, jako například intervence v Panamě o sedm let později, nebo interní domácí konflikty, kterými si prošla třeba Paraguay či Nikaragua. Specifickým případem je pak napadení bahamského hlídkového člunu.

(Zahrnuté státy: Argentina, Bahamy, Nikaragua, Panama, Paraguay)


Obrázek Argentina

Pro Argentinu je klíčový konflikt z roku 1982, kdy se střetla s Velkou Británií o sporné Falklandské ostrovy. Obě námořnictva zde utrpěla řadu ztrát.

Potopené jednotky:

1x křižník (třída Brooklyn) (USA)
General Belgrano - 2.5.1982 torpédován britskou ponorkou HMS Conqueror.
(TTD: výtlak – 10800 tun standart, 13645 tun plný, rozměry – 185,4x21x7,3m , pohon – ? o výkonu 100000hp umožňující rychlost 32 uzlů, výzbroj – 15x152/47, 6x127/25, ?x20, 2xSeacat, 2 vrtulníky, elektronické vybavení – pátrací radary typu DA a LW, posádka – okolo1000 mužů)
Podrobnosti: Inkasoval dvojici zásahů neřízenými torpédy Mk.8 (celkem odpálena tři torpéda, jedno křižník minulo a pravděpodobně zasáhlo doprovodný torpédoborec Hipolito Bouchard), přičemž jeden z nich vyřadil generátory a zmařil tak pokusy na záchranu křižníku. Ten se udržel na hladině dalších přibližně 45 minut Zahynulo 321 mužů (z části i námořních kadetů), z toho největší ztrátu na životech způsobil zásah druhého torpéda, který zabil asi 275 mužů.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
obr. č. 1 a 2 – křižník General Belgrano před válkou
obr. č. 3 a 4 – snímky potápějícího se křižníku

1x ponorka (třída Balao, absolvovala modernizaci GUPPY II) (USA)
Santa Fé - 25.4.1982 zasažena britskými vrtulníky Wasp (pomocí řízených střel AS 12).
(TTD: výtlak – 1870/2440 tun, rychlost 18/16 uzlů, výzbroj – 10x533TT)
Podrobnosti: Po vyložení zásob pro posádku v Grytvikenu na ostrově Jižní Georgie byla zastižena vrtulníkem Wessex, ponorka se nalézala na hladině a byla napadena a zasažena hlubinnými náložemi. Poškození zabránilo ponoření a plavidlo hledalo spásu zpátky na Jižní Georgii. K honu na Santa Fé se přidaly další britské palubní vrtulníky, jeden Lynx a jeden Wasp. Lynx svrhl protiponorkové torpédo, které se ale nedokázalo zaměřit, oba pak kropily nebohou ponorku palubními kulomety. K již tak početné společnosti se přidaly další dva Waspy a spolu se svým již přítomným soukmenovcem začaly na Santa Fé střílet řízené střely AS 12. Vrtulníky docílily čtyř zásahů (dvě střely ale proletěly velitelskou věží ponorky a explodovaly až za cílem) z devíti (?) použitých střel (přičemž jedna raketa selhala při odpalu) a nezabránila tomu ani divoká palba z pobřeží. Svou pouť tak skončila v zátoce Krále Edwarda, kde se následně potopila na mělčině. Posádka se přidala k pozemnímu oddílu a později ji zajaly britské jednotky, které osvobodily ostrov. V roce 1985 byla vyzdvižena, odtažena na hlubší vodu a potopena.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
obr. č. 1 – ponorka Santa Fé před válkou
obr. č. 2 a 3 – po napadení britskými vrtulníky
obr. č. 4 a 5 – poslední plavba ponorky, tentokráte již ale vlečená remorkérem

1x hlídkový člun (typ Z 28) (Německo)
Rio Iguazu (CG 83) – zničen 21.5.1982 u Falkland
(TTD: výtlak – 81 tun standart, rozměry – 28x5,8x1,7m , pohon – ? o výkonu 2135hp umožňující rychlost 22 uzlů, výzbroj – 3x20 nebo 1x20 a 2x kulomet, elektronické vybavení – ?, posádka – 15 mužů)
Podrobnosti: 21.5.1982 byl hlídkový člun napaden dvojicí Sea Harrierů, které plavidlo poškodily palbou 30mm kanónů. Následně najel na břeh, náklad se podařilo zachránit (v tu dobu vezl mimo jiné dvě 105mm houfnice), ale člun byl ztracen.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
obr. č. 1 a 2 – hlídkový člun Rio Iguazu za svých lepších časů při službě na Falklandách
obr. č 3 až 6 – po střetu s britskými Sea Harriery a najetí na břeh, předpokládám, že poslední dva snímky jsou novějšího data a vrak zde stále rezaví

Poškozené jednotky:

1x fregata (typ A 69)
Guerrico- 3.4.1982 poškozena protitankovou řízenou střelou odpálenou britskou posádkou na ostrově South Georgia. Další drobná poškození ručními zbraněmi. Oprava v loděnici trvala tři dny, nešlo tedy o nijak závažné poškození.
(TTD: výtlak - 1170 tun, rychlost 23 uzlů, výzbroj – 1x100, 4x40, 2x20, 2x12,7, 4x MM 38 Exocet, 6x324 PPTT)

Obrázek Obrázek
obr. č. 1 – fregata Guerrico
obr. č. 2 – Guerrico po obsazení Grytvikenu

1x hlídkový člun (typ Z 28) (Německo)
Islas Malvinas (CG 82) - ?.5.1982 poškozen u Falkland, zajat Brity a zařazen do služby jako HMS Tiger Bay
(TTD: výtlak – 81 tun standart, rozměry – 28x5,8x1,7m , pohon – ? o výkonu 2135hp umožňující rychlost 22 uzlů, výzbroj – 3x20 nebo 1x20 a 2x kulomet, elektronické vybavení – ?, posádka – 15 mužů)
Podrobnosti: Člun podnikal řadu zásobovacích akcí a byl Britům od počátku konfliktu tak trošku trnem v patě. Přinejmenším dvakrát byl poškozen při střetu s britskými vrtulníky (1. a 12.5.) a v červnu 1982, s koncem bojů, byl zajat torpédoborcem HMS Cardiff, která ho přejmenovala dle svého kotviště na Tiger Bay. Člun dlouho kotvil v Portsmouthu, až do svého odprodání v aukci (v roce 2009?), kde byl jako válečná trofej vydražen za nadstandardní (či spíš neočekávanou) cenu 5040 liber, což byl cca 10ti násobek odhadované hodnoty lodi.

Obrázek Obrázek
obr. č. 1 – hlídkový člun Islas Malvinas po svém zajetí
obr. č. 2 – jako HMS Tiger Bay v Portsmouthu (1989)

1x hlídkový člun (oceánský remorkér typu Sotoyomo) (USA)
Alferez Sobral (A-9) - 3.5.1982 těžce poškozen severně od Falkland
(TTD: výtlak – 570/848 tun, rychlost 13 uzlů, výzbroj – 1x40/60, 2x20)
Podrobnosti: Při pátrání po sestřelených letcích byl spatřen britským vrtulníkem Sea King, který ale odehnal střelbou palubního 20mm kanónu. Leč to se již nezdařilo v případě dvou vrtulníků Lynx, které byly okamžitě vyslány na scénu. Navíc byly vyzbrojeny střelami Sea Skua, které po párech zamířily k cíli. Z první dvojice jedna raketa těsně minula, zatímco druhá zničila palubní člun a střepiny zranily několik členů posádky. Druhá dvojice byla úspěšnější a obě střely trefily můstek lodi, kde zabily kapitána (Goméz Roca, později po něm byla pojmenována nová fregata typu MEKO 140) a 7 členů posádky (dalších 8 bylo zraněno). Zle poničená loď bez navigačních pomůcek pak s pomocí vrtulníku a dalších plavidel doplavila 5. května do přístavu.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
obr. č. 1 až 4 – remorkér Alferez Sobral - na první fotografii ještě před převzetím Argentinou, povšimněte si nového můstku na zbylých třech fotografiích
obr. č. 5 – při návratu do přístavu – jasně patrný zdemolovaný můstek
obr. č. 6 – zásah na můstku
obr. č. 7 a 8 – poničený můstek vystavený v námořním muzeu

1x transportní loď (Kanada)
Bahia Buen Suceso – potopena ?.5.1982 u Falkland
(TTD: výtlak - 3100 tun standart, 5100 tun plný, pohon - ? o výkonu 3700hp umožňující rychlost 16 uzlů)
Podrobnosti: Poškozena palbou 30mm kanónů britských Sea Harrierů (poškozen můstek a strojovna), zůstala zakotvena v zátoce Fox až do konce války, poté odtažena na volné moře a potopena britskými loděmi a letouny jako cvičný cíl.

Obrázek Obrázek
Bahia Buen Suceso


Obrázek Bahamy

Tato malá karibská ostrovní země, spojená u nás s prosluněnými plážemi a známá jaké cílová destinace turistů a podvodníků :D, sice v žádném ozbrojeném konfliktu nefigurovala, ale přesto se jedno plavidlo námořní policie stalo obětí válečné akce.

1x hlídkový člun (Velká Británie)
Flamingo (P 02) – potopen 10.5.1980 kubánským letounem typu MiG-21. Kuba se za incident omluvila a zaplatila
(TTD: výtlak – 96 tun standart, 106 tun plný, rozměry – 31,4x6x?m, rychlost 27 uzlů, výzbroj – 1x20, 2x kulomet, posádka – 19 mužů)

Obrázek Obrázek
obr. č. 1 – hlídkový člun Flamingo
obr. č. 2 – uctění památky padlých při výročí napadení lodi

Podrobnosti: 10.5.1980 hlídkový člun Flamingo narazil na dva kubánské rybářské čluny (Ferrocem 165 a Ferrocem 54), které protiprávně lovily v bahamských vodách. Obě rybářské lodě byly dostiženy, po vypálení několika výstražných výstřelů obsazeny a vzaty do vleku. Kuba na incident reagovala vysláním dvou letounů typu MiG-21, které narušily bahamský vzdušný prostor a vracející se hlídkový člun napadly pomocí 23mm palubních kanónů (nejdříve asi pouze varovné výstřely podél lodi a napříč kurzem) a poté odlétly. Za necelou hodinu se vrátily a napadly Flamingo pomocí palubních kanónů a neřízených raket. Druhá salva raket našla svůj cíl a velitel vydal rozkaz k opuštění lodi. MiGy pokračovaly v palbě a „kropily“ oblast kanónovými dávkami a v této fázi zahynuli 4 příslušníci námořní pěchoty (tudíž již po opuštění lodi). Člun se po chvíli potopil a letouny odlétly zpět na základnu. Posádka se nalodila na Ferrocem 165 (druhý člun ponechala na moři svému osudu) a vydala ke břehu. Celý incident měl dozvuk v noci z 10. na 11.5., kdy kubánské MiGy létaly nad oblastí kde kotvil zabavený člun, spolu s transportním letounem a jedním vrtulníkem. Kuba později přiznala odpovědnost a vyplatila odškodné v hodnotě 10 milionů dolarů. (Ale četl jsem i verzi, kde vrtulníky Mi-8 vysadily výsadek, naložily zadržené rybáře a odletěly, Kuba poté vyplatila odškodné 2,5 milionu liber , přičemž celou událost označila za „omyl“)


Obrázek Nikaragua

V Nikaragui probíhal po dlouhá léta mezi vládními silami Sandinovské fronty národního osvobození a Spojenými státy sponzorovanými silami Contras, které měly základny v sousedních státech. Během let bojů došlo i k potopení několika vládních hlídkových člunů.

Potopené jednotky:

2x hlídkový člun (typ Sin Hung) (Severní Korea)
Potopeny za občanské války
(TTD: výtlak – 25 tun, rozměry – 18,3x3,4x1,7m , pohon – dva diesely o výkonu ?hp umožňující rychlost 40 uzlů, dosah – ? nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 4x14,5/93 typ 2M-7 – dvě dvojitá postavení, elektronické vybavení – navigační radar Furuno typ ?, posádka – 10 mužů)

1x hlídkový člun (typ Dabur) (Izrael)
Potopen v roce 1985 za občanské války.
(TTD: výtlak – 34 tun standart, 39 tun plný, rozměry – 19,8x5,5x1,8m , pohon – ? o výkonu 840hp umožňující rychlost 19 uzlů, dosah – 450nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 2x20 a 2x kulomet, udává se i 1x20, 4x kulomet – dvě dvojitá postavení, elektronické vybavení – ?, posádka – 9 mužů)

Poškozené jednotky:

1x hlídkový člun (typ Dabur) (Izrael)
Těžce poškozen v roce 1987 za občanské války, neopraven, vyřazen ze služby.
(TTD: výtlak – 34 tun standart, 39 tun plný, rozměry – 19,8x5,5x1,8m , pohon – ? o výkonu 840hp umožňující rychlost 19 uzlů, dosah – 450nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 2x20 a 2x kulomet, udává se i 1x20, 4x kulomet – dvě dvojitá postavení, elektronické vybavení – ?, posádka – 9 mužů)

Předpokládám, že další lodě byly též pravděpodobně za vleklého domácího konfliktu poškozeny, ale přesnější údaje postrádám.


Obrázek Panama

Panamské lodě se do války připletly v prosinci 1989, kdy došlo ke svržení a zatčení diktátora Manuela Noriegy. Operaci amerických sil s názvem Just Cause padly za oběť čtyři hlídkové čluny (další byl těžce poškozen) a výsadkový člun (jeden pak opět poškozen). Dále bylo potopeno či poškozeno množství malých pomocných jednotek. Bohužel mi není známo, jakým dílem se o potopené lodi dělilo americké letectvo a speciální jednotky.

1x hlídkový člun (Velká Británie)
Ligia Elena (P 302) - potopen v prosinci 1989, navrácen do služby.
(TTD: výtlak – 96 tun standart, 123 tun plný, rozměry – 31,25x6,02x1,98m , pohon – ? o výkonu 2500hp umožňující rychlost 24 uzlů, výzbroj – 2x20, posádka – 17 mužů)

Obrázek Obrázek
obr. č. 1 a 2 – Ligian Elena a sesterský člun Panqinaco

1x hlídkový člun (typ AVR) (USA)
Zarti (CG 13) - potopen v prosinci 1989
(TTD: výtlak – 35 tun, rychlost 22,5 uzlu, výzbroj – 2x12,7)

1x hlídkový člun (40stopý typ) (USA)
Marti (CG 14) - potopen v prosinci 1989
(TTD: výtlak – 13 tun, rychlost 18 uzlů, výzbroj – 1x kulomet)

1x hlídkový člun (65stopý typ) (USA)
Presidente Porras (P 202) - potopen v prosinci 1989
(TTD: výtlak – 35 tun, rychlost 21 uzlů, výzbroj – 1x12,7)

Obrázek
65stopé čluny panamského námořnictva (leč také nemusí být :) )

2x výsadkový člun (typ LCM 8) (USA)
Cebaco (T 03)
Punta Coco (T 05)
Jeden potopen v prosinci 1989, druhý těžce poškozen, navráceny do služby.
(TTD: výtlak – 120 tun)

Obrázek
výsadkové čluny LCM 8 panamského námořnictva

1x hlídkový člun (65stopý typ) (USA)
Comandante Torrijos (P 201)- těžce poškozen v prosinci 1989, navrácen do služby
(TTD: výtlak – 35 tun, rychlost 21 uzlů, výzbroj – 1x12,7)


Obrázek Paraguay

Vnitrozemská Paraguay zažila několik vnitřních konfliktů a pokusů o státní převrat, přičemž s významnými akcemi bojových lodí se pojí především občanská válka z roku 1947. Tehdy došlo k poškození několika významnějších jednotek a některá improvizovaná válečná plavidla rebelů byla potopena.

1x dělový člun (Itálie)
Humaita (C-2) – v červenci 1947 poškozena nálety vládních sil a dělostřeleckou palbou pozemních jednotek
(TTD: výtlak – 745/856 tun, rychlost 17,5 uzlu, výzbroj – 4x120/50, 3x76,2/40, 2x40/39)
Podrobnosti: V době vypuknutí občanské války v květnu 1947 se Humaitá spolu se svou sesterskou jednotkou Paraguay nacházely na rekonstrukcích a opravách v Argentině. Zde se jich zmocnili přívrženci rebelů a přes chybějící část výzbroje a bez zásob munice (kterou se později v menším množství podařilo sehnat) se rozhodly podpořit povstání a vyplout do Paraguaye. Po překročení hranic (11.7.1947) byly poblíž Isla del Cerrito napadeny vládními letouny, přičemž Humaitá inkasovala zásah přinejmenším jednou bombou a najela na břeh. Zde pak čelila dalším čtyřem náletům. Loď se podařilo vyprostit a obě jednotky směřovaly dále ke svému cíli, jímž bylo hlavní město Asunción. Finálně pak byly zastaveny palbou dělostřeleckých baterií a vzdaly pokusy o průnik. V tomto střetu byla jedna loď několikrát zasažena, jednalo se nejspíš opět o člun Humaita. Je možné, že v tomto výpadu byla poškozena i Paraguay, ale uvádím pouze jednu jednotku.

Obrázek
dělový člun Humaita v současné době

V průběhu tažení povstaleckých sil ze severu země na hlavní město byla letectvem potopena přinejmenším jedna velká transportní loď improvizované flotily, která povstalce převážela na jih po řece.

Seznam použitých zdrojů:

Ivo Pejčoch – Válečné lodě 5,8
Conway - All The World's Fighting Ships 1947-1995

http://www.bahamas.gov.bs/
http://www.histarmar.com.ar/
http://www.militaryphotos.net
wikipedia

a jiné
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 9/8/2012, 14:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Příspěvek od Franz Trubka »

Dobre a zajimave,Polarfoxi.Jen tak pro zajimavost:kriznik General Belgrano byl puvodne USS Phoenix,CL46.Na nem se vratil jako osvoboditel general Mac Arthur na Filipiny.A neco pro ty,kteri se v roce 1982 nedivali na CT. :D Ostrovy se prvnich par dni jmenovaly Falklandy,dalsich par dni Falklandy-Malviny a potom uz jenom Malviny.Naprosto objektivni a nestrane zpravodajstvi,skoro jako dnes.
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 583
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

Neslúžil ako vlajková loď MacArthura náhodou USS Nashville CL-43 ??
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“