Lodě, které (ne)zasáhly do dějin (2)

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Lodě, které (ne)zasáhly do dějin (2)

Příspěvek od Polarfox »

Oceloví důchodci
Obrázek
Jeden zimní podvečer jsem se pročítal svými oblíbenými knihami o válečných lodích současnosti a narazil mimo jiné na brazilský monitor Parnaiba, tohoto času již zasloužilou jednotku, která si svůj věk zatím rozhodně nepřipouští. Možná na úvod neuškodí pár zběžných informací o této letité položce brazilského inventáře, abychom jí takříkajíc trochu vdechli imaginární život.
Kýl tohoto veterána byl položen v Arsenal de Marinha do Rio de Janeiro již v červnu 1936 a do služby vstoupil roku 1938. Od této doby slouží především ve Flotile Mato Grosso, s krátkou přestávkou v období druhé světové války (od listopadu 1943 do 20.12.1944), kdy byl převelen k Východnímu velitelství. Zde hlídkoval podél pobřeží a chránil lodní dopravu, přičemž eskortoval i několik konvojů. Po návratu na své původní působiště se dál věnoval hlídkové činnosti, podpoře jednotek námořní pěchoty a účasti na humanitárních operacích pro místní obyvatelstvo. Brazilské námořnictvo o jeho služby projevilo zájem i v letech budoucích, o čemž svědčí důkladné modernizace proběhnuvší v letech 1998 a 1999. Změn doznala pohonná jednotka (parní stroje byly nahrazeny dieselovými motory a operační vytrvalost se tak zvýšila ze 3 na 16 dnů), monitor dostal moderní elektroniku a obměně se nevyhnula ani výzbroj (první přezbrojení proběhlo po druhé světové válce, nyní byly 40mm kanóny Bofors nahrazeny modernějším modelem 40/70 z fregaty Liberal). Na zádi byla vytvořena přistávací plošina pro lehké vrtulníky (typů Jet Ranger a Esquilo). Již v roce 1984 dosáhnul na hranici 1000 dnů strávených na moři (či řece pro puntičkáře ) a 118 903 naplutých kilometrů a tato nyní již 74 let stará loď jich ještě pěknou řádku nastřádá. A zde se tak nějak zrodil námět pro tento článek, neboť kde je jedna loď, může se jich potvůrek schovávat i více. A nakonec jich po trošce pátrání v paměti a pár pramenech není ale vůbec málo a ani se před světem zas tak moc neschovávají, i když jejich úlohy často nejsou již příliš privilegované. Pojďme si tedy udělat malý výlet kolem světa...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
(monitor Parnaiba – na prvním fotografii vidíme původní podobu, druhá ukazuje stav před instalací vrtulníkové plošiny, zbylé pak vzhled po generální modernizaci z konce minulého století)

A nemusíme napoprvé jezdit příliš daleko. Ani další jihoamerické státy se totiž v této oblasti nenechají zahanbit. Třeba tradiční rival Brazílie, Argentina, doposud provozuje dvojici korvet Murature a King původem z konce druhé světové války (postaveny 1945 a 1946), nyní sloužících jako cvičná plavidla.

Obrázek Obrázek
(vlevo – Murature, vpravo – King)

Peru se do „soutěže“ může zapojit s dělovými čluny Amazonas a Loreto z roku 1934 a není tak vůbec bez šancí, ba naopak, svého brazilského příbuzného tyto čluny překonávají (byť je nějaká zásadní modernizace minula a asi je nečeká tak dlouhá služba, ale nerad bych jejich výdrž podceňoval).

Obrázek Obrázek
(vlevo – Amazonas, vpravo – Loreto)

Všechny ostatní ale strčí do kapsy paraguayské námořnictvo, jež na svých sladkovodních tocích „zakonzervovalo“ slušnou sbírku postarších plavidel. Chloubou námořních sil je až doposud říční dělový člun Paraguay spuštěný na vodu již roku 1931. Z jeho sesterské jednotky Humaita se stalo v roce 2000 plovoucí muzeum. Dalšími lodními staříky jsou minolovky argentinské třídy Bouchard – Nanawa (kýl položen 1935) a Teniente Farina (kýl položen 1937). V Paraguayi slouží jako hlídková plavidla. Těžkým kalibrem je ale hlídková loď Capitan Cabral. Od svého vzniku v dalekém Nizozemí, kde ji v roce 1907 postavila loděnice Werft-Conrad v Haarlemu, změnila několikrát své jméno (z Adolfo Riquelme přes Triunfo až na finální Capitan Cabral) a v roce 1984 radikálně i svůj vzhled a náhodný pozorovatel by tak jejích 103 let rozhodně nehádal.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
(první dvě fotografie zachycují říční dělové čluny Paraguay a již vyřazený Humaita, další dvojice fotografií pak minolovky Nanawa a Teniente Farina, poslední dvojice názorně vystihuje rozdíl mezi původní a současnou podobou hlídkové lodi Capitan Cabral)

I severnější oblast Karibiku a Mexického zálivu má co nabídnout. Mexiko doposud udržuje ve službě torpédoborec Netzahualcoyotl, jednotku druhoválečné třídy Gearing. V poválečném období loď prošla modernizačním programem FRAM a Mexiko torpédoborec odkoupilo v roce 1982. V současnosti slouží k protidrogovým patrolám a částečně též jako cvičná loď. Druhá obdobná jednotka již byla vyřazena, stejně tak ještě zasloužilejší torpédoborce třídy Fletcher (anabázi při pokusu o zachování jedné lodě jako muzeální jednotky popisuje tento článek: http://www.nytimes.com/2008/07/15/world/americas/15destroyer.html plus pár zážitků z plavby na Netzahualcoyotlu zde: http://www.hnsa.org/sound/mexico/index.htm). Druhou zajímavou jednotkou z inventáře mexického námořnictva, která též pamatuje válečná léta, je eskortní torpédoborec třídy Edsall, v nové domovině pojmenovaný jako Manuel Azueta. Dnes slouží převážně jako cvičný. Zajímavostí je, že v roce 1994 byl přezbrojen moderní výzbrojí v podobě 76mm atuomatických kanónů OTO Melara, ale hned čtyři roky nato mu byla vrácena původní zastaralá výzbroj. Ale podobná škatulata tuším prodělaly i jednotky třídy Gearing, když byl na čas instalován 57mm kanón Bofors a následně odstraněn a čluny třídy Azteca prodělaly downgrade výzbroje odstraněním 40mm kanónů. Možná že je v Mexiku přísně dbáno na pořekadlo „změna je život“ :).

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
(první čtyři fotografie zachycují mexický torpédoborec Netzahualcoyotl, povšimněte si instalace 57mm kanónu na jedné z fotografií, předposlední fotografie – torpédoborec Cuitlahuac reznoucí v přístavu, poslední fotografie – eskortní torpédoborec třídy Edsall – Manuel Azueta)

Svého zástupce má i Asie, konkrétně Filipíny, kde kromě jiných postarších lodí slouží dodnes i eskortní torpédoborec druhoválečné třídy Cannon, Rajah Humabon. Postupně vystřídal americkou, japonskou a filipínskou vlajku a je posledním zástupcem své třídy na Filipínách a i ve světě (thajský Pin Klao byl vyřazen na počátku 21.století, ostatně pokud jsme u Thajska, již neslouží ani dvě fregaty třídy Tacoma). Musím říci, že pro tuto loď mám jistou osobní slabost a na ostrých fotografiích jí to pořád velmi sluší. Nutno podotknout, že loď byla původně v roce 1993 vyřazena, ale v roce 1996 byla reaktivována a v činné službě se zuby nehty drží až do dnešních dnů. Občas si říkám, co si asi myslí američtí námořníci, když při společných cvičeních vídají tuto historickou loď plavící se po jejich boku :).

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
(první dvě fotografie – Rajah Humabon a jeho méně šťastná sestra Datu Kalantiaw, která byla vržena v roce 1981 na břeh, další dvě fotografie – torpédoborec Pin Klao, poslední dvě fotografie ukazují fregatu Tachin třídy Tacoma, již jako museální exponát)

S dalšími významnějšími asijskými „závodníky“ to vypadá na první pohled poněkud slabě, neboť tchajwanské torpédoborce třídy Gearing, které prodělaly důkladné modernizace v rámci programu Wu Chin III a ostudu na poli válečném by tak rozhodně neudělaly, jsou již od roku 2005 vyřazeny a své si již „odplula“ i vietnamská fregata Pham Ngu Lao, bývalá hydroplánová loď třídy Barnegat. Ale překvapit může blízká Severní Korea, která má pravděpodobně stále ještě ve stavu přinejmenším jednu sovětskou minolovku typu Tral (stavěny před druhou světovou válkou). A pokud se Tchajwan svých torpédoborců zbavil, v Pákistánu stále přinejmenším jeden třídy Gearing slouží u zdejší Pobřežní stráže a jako Nazim představuje její vlajkovou jednotku. Z Pákistánu je to pak již jen pomyslný kousek do dnes všemi zatracovaného, byť vždy historicky přepestrého Íránu, jehož ex-americké a britské torpédoborce svoji kariéru ukončily, ale jedna lodička má stále sil plno a dočkala se vzhledem ke svému původnímu účelu roztodivných úprav. Původně královská jachta Shahsavar z roku 1936 se v průběhu své kariéry dopracovala až na cvičnou jednotku íránské kaspické flotily a dnes se skví jménem Hamzeh a dokonce dvěma řízenými střelami C-802 na zádi :). Avšak je čas opět pomaličku změnit kontinent. A nyní je na řadě Afrika…

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek
(první dvě fotografie – tchajwanské torpédoborce třídy Gearing – Shao Yang a Chien Yang, dále fregata Pham Ngu Lao ještě ve službách USCG, torpédoborec Nazim a poslední dvě fotografie – jachta Shahsavar a poté jako Hamzeh)

Afrika, končina oplývající exotikou, leč na postarší válečné lodě skoupější. Je to dáno zaprvé charakterem zdejších námořnictev, která vznikla často až na sklonku 60tých a 70tých let minulého století a do výzbroje se dostávala plavidla hlavně modernějších konstrukcí. Dalším faktorem je to, že většina lodí zde vzhledem ke „kvalitě údržby“ nemá příliš dlouhou životnost. A tak čest kontinentu zachraňuje pouze Egypt, kde by měla jako cvičná doposud sloužit šalupa britské druhoválečné třídy Black Swan, v Egyptě nesoucí pojmenování Tárik. Torpédoborec El Fateh by měl být používán již maximálně jako stacionární výcviková jednotka (britská druhoválečná třída Z).

Obrázek Obrázek
(zleva doprava – šalupa Tariq, torpédoborec El Fateh)

To se již ale pomalu blížíme ke konci našeho putování napříč zeměkoulí a naši cestu ukončíme v domácích vodách a zakotvíme v Evropě. Starý kontinent je v tomto trošku pozadu (což ale není záležitost příliš překvapivá) ani Rumunsko nám již nepomůže, neboť své původně německé druhoválečné minolovky typu M 1940 přestavěné na eskortní plavidla již pravděpodobně z řad loďstva vyřadilo. Pár dánských trawlerů z roku 1941 již situaci takříkajíc nevytrhne, takže plná tíha padá na bedra Srbska, které užívá říční velitelskou loď Kozara z roku 1936 (tato ex-německá loďka nějaký čas plnila i roli plovoucího hotelu) a v rámci Evropy stále exotické Albánie, která provozuje jednu hlídkovou loď sovětského typu Kronshtadt, která je sice mírně poválečného data, ale opravdu jen mírně . A tak nezbývá než přivítat tohoto staříka v silách NATO a popřát mu klidné dožití a s vidinou jižního slunce se s vámi rozloučit...leč...

Obrázek Obrázek Obrázek
(zleva doprava – rumunská eskortní loď, původně minolovka typu M 1940, velitelská loď Kozara, albánská hlídková loď třídy Kronshtadt)

Pár slov závěrem...
Na předcházejících řádcích jsem představil řadu plavidel, která takříkajíc značně přesluhují a své současníky zatím přežila, ale není to zajisté výčet úplný. Ve svém krátkém povídání jsem vypíchnul pouze z mého pohledu nejzajímavější lodě, přičemž spousty dalších plují nepoznány v pozadí. Zcela jsem vynechal například výsadkové lodě, kde speciálně americký typ LST patří k nesmrtelným tahounům, kteří dodnes „straší“ v řadě námořnictev (namátkou třeba – Řecko, Filipíny, Turecko, Singapůr, Čína, Tchajwan, Ekvádor, Indonésie, Jižní Korea, Mexiko, atd.). Taktéž dosluhuje ještě pár exemplářů dokových výsadkových lodí a dalších výsadkových jednotek původem z druhé světové války. Velice oblíbené jsou minolovky typů Admirable, Auk, dožívá i pár eskortních lodí typu PCE a v neposlední řadě si po celém světě vesele slouží poměrně mnoho oceánských remorkérů typů Cherokee, Sotoyomo či Abnaki a nesmíme zapomínat ani na další pomocné lodě, jako pokladače bójí (typ Cohoes), které často v menších loďstvech udělaly kariéru jako největší jednotky. A pak jsou tu různé tankery, plovoucí dílny a mohl bych tak pokračovat dále a dále. Ale dnes ne...
Takže snad zase někdy příště u těch méně známých lodiček.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
(někteří z těch nezmíněných – mexická minolovka třídy Auk, tankové výsadkové lodě LST filipínského a singapůrského námořnictva, druhá dokonce nabídnutá ke koupi, oceánský remorkér třídy Cherokee Francisco de Churruca argentinského námořnictva)

Seznam použitých zdrojů:

Ivo Pejčoch - Válečné lodě 8

http://en.wikipedia.org/
http://www.militaryphotos.net/
a další
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 9/8/2012, 15:11, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Zajímavé lodičky. Je k nevíře jaké vykopávky se ještě stále plaví po hladinách moří a řek. Nejvíce se mi líbí brazilský monitor Parnaiba, který i přes tu přistávací plošinu pro vrtulníky, pořád vypadá jako opravdový bojovník ze staré školy.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Je opravdu velice zajímavé, co všechno lze nalézt na "druhosledových působištích".

Možná by nepostrádalo zajímavost založit téma Dřevění důchodci s (prvním) námětem Calypso. Prý měla v poslední době nějaké trable.
... s prvním a možná také posledním; plech přežije víc než prkno ...
Obrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

No jako chvílemi přemýšlím i o tom, že sesumarizuju cvičné lodi a jachty, protože tohle je třeba už taky slušná vykopávka :D

Egyptská prezidentská jachta El Horria, postavena v roce 1865! :D, původně kolesová, dvakrát přestavěna a prodloužena, na chvíli vyřazena, v roce 1992 ji reaktivovali. Na ní bude pravděpodobně zdrhat Mubarak :D

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tomu říkám nádherné tvary
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Mám také slabost pro staré vysloužilce, a dopřeju jim, ať ješte slouží pokud mohou. Je v tom nostalgie a kouzlo minulosti - jako u všech veteránú.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“