Námořní síly Paraguaye po roce 1945

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Námořní síly Paraguaye po roce 1945

Příspěvek od Polarfox »

Námořní síly Paraguaye po roce 1945
Obrázek
Pokud je čtenář alespoň trošku seznámen se základy světové geografie, upoutá ho menší rozpor v pojmu „námořní síly Paraguaye“. Jak by správně podotknul, nemá tato země přístup k žádnému moři a v naší sérii se tak jedná o první stát s čistě říčním námořnictvem operujícím v případě Paraguaye na dvou velkých řekách – Rio Paraná a Rio Paraguay. To námořnictvu na důležitosti nijak neubírá, spíše naopak, neboť říční systém v celkové délce 1600 mil je pro zemi životně důležitý. Druhou zajímavostí jsou samotná plavidla, z nichž některá se dají směle označit za téměř muzeální kousky (ale díky nepříliš intenzivní službě a především díky pobytu pouze ve sladké vodě na svůj věk ve velmi slušném stavu) a někteří z těchto stařešinů se dokonce mohou pochlubit bojovým vystoupením. Leč vše má svůj čas a tak tedy popořadě...

Základny a stavy:

Rio Paraguay – Bahía Negra
Rio Paraná – Ciudad del Este, Encarnación, Salto del Guairá, Ita-Piru
Námořní arzenál (opravárenská základna) – Puerto Sajonia (blízko Asunciónu)
Námořní letectvo operuje z mezinárodního letiště v hlavním městě Asunción a z Puerto Sajonia

Většina jednotek má hlavní základnu v Puerto Sajonia.

Obrázek Obrázek
(síť základen a paraguayská námořní vlajka)

Početní stav námořních sil se v poválečném období postupně snižoval. Ještě v roce 1991 činil 5265 mužů všech složek, v současné době je to cca 3680 mužů (z toho 900 námořní pěchota, 100 letectvo a neznámý počet mužů Pobřežní stráže a přístavní policie). Po absolvování vojenské akademie je řada důstojníků posílána na stáže a další výcvik k argentinskému námořnictvu.

Obrázek
(paraguayští námořníci)

Námořní letectvo:
2x Cessna 310, 1x Cessna 150M, 1x Cessna 210, 1x Cessna 401 (mezinárodní letiště – Asunción)
2x Helibras HB.350 Esquilo (Puerto Sajonia)

Obrázek Obrázek
(námořní Cessny – 150M a 401)

Pobřežní dělostřelectvo:
V současné době již možná žádné pobřežní baterie nejsou aktivní, ale tento odřad zde uvedu. Čtyři měly být situovány na horním toku řeky Paraguay, obsluha čítala 250 mužů a výzbroj tvořilo šest 152mm mobilních děl typu Vickers Mk.VIII dodaných z Brazílie v 80tých letech či ještě později (plus možná další děla jiného typu).

Hladinové jednotky


Paraguayské říční námořnictvo vstupovalo do let po druhé světové válce s flotilou tvořenou dvojicí velkých dělových člunů plus několika menšími hlídkovými a pomocnými plavidly. V průběhu desetiletí na síle nijak výrazně nenabralo a do stavu vstoupilo pouze několik hlídkových lodí a menších člunů, většinou jako náhrada za starší jednotky.

Jádro námořnictva bez nadsázky po většinu 20. století (ostatně i na počátku toho současného) tvořily dva dělové čluny objednané v Itálii, které vstoupily do služby již v roce 1931. Od této doby představovaly po dlouhá desetiletí páteř říčních sil Paraguaye a jejich čas se začal nachylovat až s příchodem 21. století.
Paraguay (C-1)
Humaitá (C-2) – vyřazen 2000, zachován jako plovoucí muzeum
(TTD: výtlak – 745 tun standart, 856 tun plný, rozměry – 70,15x10,7x1,65m , pohon – dvě parní turbíny Parsons o výkonu 3800hp umožňující rychlost 17,5 uzlu, dosah – 1700nm při rychlosti 16 uzlů, výzbroj – 4x120/50 typ Ansaldo model 1926, 3x76,2/40 typ Odero-Tersi model 1917, 2x40/39 typ Odero-Terni model 1928, připraveny úchyty pro dva 20mm kanóny typu Oerlikon, možnost nést 6 min typ Vickers H Mk.II, pancéřování – boky 12,7mm, paluba 7,6, 8,4mm či žádné dle zdroje, velitelská věž a štíty děl 19,1mm, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 86 mužů)
Obě lodě prošly v roce 1947 opravami v Argentině, ten samý rok zasáhly do občanské války (Humaitá se zúčastnila také převratu v roce 1989). Paraguay prošla v roce 1968 opravami a modernizací (jako jediná nese radar) v Brazílii. V ten samý rok na ní vypukl požár, jehož následky na strojním vybavení ji odstavily do tréninkové role až do roku 1975, kdy obě lodě absolvovaly další kolo oprav v domácích loděnicích (sesterská jednotka 1974). Údržbu pak prodělala ještě v letech 1980 a 1993. 76,2mm protiletadlová děla jsou dle některých zdrojů sejmuta a parní stroje se staly časem nespolehlivé (plánováno nahrazení diesely). Vlajková loď.

Obrázek Obrázek Obrázek
(obr. č.1 až 3 – dělový člun Paraguay)

Humaitá se od své sestry poněkud liší, nejdříve prodělala v roce 1954 rozsáhlou údržbu v Argentině, další pak mezi lety 1965-66. V roce 1974 prošla další údržbou a rekonstrukcí spojenou s mírnou obměnou výzbroje, kdy jedno 76,2mm dělo nahradilo dvojité postavení 40mm Boforsů a dvě letitá raritní 40mm děla 20mm Oerlikony ve stejném počtu. V roce 1983 byla odstavena a čekala na výměnu kotlů, střelby na vládní budovy při převratu v roce 1989 se zúčastnila až poté, co byla na místo přivlečena. V roce 2000 se z ní stalo muzeum (přesto je prý stále v dobrém stavu), zakotvena byla před prezidentským palácem v Asunciónu, nyní je opět v Puerto Sajonia, kam byla odvlečena poté, co ji před prezidentským palácem vystřídala Teniente Farina.

Obrázek Obrázek Obrázek
(obr. č. 1 a 2 – dělový člun Humaitá zakotvený jako muzejní loď před prezidentským palácem, obr. č.3 – společná fotografie obou lodí třídy)

Dalšími jednotkami byly:

Dělový člun Tacuarí z roku 1907, postavený v Irsku jako jachta a předaný Paraguayi v roce 1911.
Tacuarí (ex Adolfo Riquelme) – vyřazen ?
(TTD: výtlak – 150 tun, rozměry – ?x?x?m , pohon – parní stroj o výkonu 300hp umožňující rychlost 10 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 2x76 typu Vickers, 2x37 typ Maxim, 2x kulomet, po roce 1945 bez výzbroje, elektronické vybavení – žádné, posádka – 86 mužů)
Loď se proslavila za války s Bolívií, po roce 1945 již sloužila převážně v transportní a pomocné roli (ke konci kariéry již pouze jako nákladní bárka).

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
(obr. č. 1 až 4 – dělový člun Tacuari, na prvním snímku ještě jako Adolfo Riquelme, na posledním již v zchátralém stavu z konce kariéry jako CH 10)

Hlídková loď Capitan Cabral z roku 1907 (výrobce – Werft-Conrad, Haarlem, Nizozemí), původně remorkér.
Capitan Cabral (P 01) (ex Triunfo, ex Adolfo Riquelme) (původní kód A-1)
(TTD: výtlak – 180 tun standart, 206 tun plný, rozměry – 32,7x7,2x1,8m , pohon – parní stroj o výkonu 300hp umožňující rychlost 12 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x76,2, 2x37, 4x kulomet, elektronické vybavení – žádné, posádka – 47 mužů)
Důkladně přestavěn v letech 1960-64 (pohonný agregát a nástavby). V roce 1984 byl opět radikálně přestavěn a zmodernizován (ocelová paluba místo dosavadní dřevěné, kompletně nové nástavby, parní pohonná jednotka vyměněna za diesel, instalována moderní výzbroj, později přidán radar). Měl by operovat na horním toku řeky Paraná. Nová technická data:
(TTD: výtlak – 180 tun standart, 206 tun plný, rozměry – 34,5x7,1x1,71m , pohon – jeden diesel o výkonu 336hp umožňující rychlost 8 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x40/60 typ Bofors Mk.3, 2x20/70 typ Oerlikon, 2x12,7 typ M2, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 25 mužů)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
(obr. č. 1 – Capitan Cabral ještě jako Triunfo, obr. č. 2 až 4 – již po přestavbě z 80tých let – rozdíl oproti původnímu vzhledu je zcela nepřehlédnutelný)

Hlídkové čluny Coronel Martinez a Teniente Herreros, oba z roku 1907.
Coronel Martinez (A-2) – od počátku 70tých let jako remorkér (R-8), vyřazen ?
(TTD: výtlak – 66 tun standart, 80 tun plný, rozměry – 21,8x5,5x2,5m , pohon – parní stroj o výkonu 150hp umožňující rychlost 6,5 uzlu, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x76,2, 2x37, 2x kulomet, elektronické vybavení – žádné, posádka – 35 mužů)
Příležitostně sloužil i pro obchodní účely – tahal nákladní čluny do Argentiny a Uruguaye a zpět. Od roku 1981 již ve špatném stavu.

Obrázek
(hlídkový člun Coronel Martinez)

Teniente Herreros (A-3) – vyřazen roku 1972
(TTD: výtlak – 41 tun, rozměry – 19,3x3,3x1,8m , pohon – parní stroj o výkonu 300hp umožňující rychlost 5,5 uzlu, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 4x?, elektronické vybavení – žádné, posádka – ? mužů)
Též příležitostně používán k transportním účelům.

Hlídkové čluny P 1 – P 6, bývalé čluny americké Pobřežní stráže 40stopého typu předané v rámci vojenské pomoci v roce 1944. Dva byly pravděpodobně vyřazeny do roku 1956, zbylé byly vyřazeny na počátku 60tých let, přičemž P 1 a P 2 vydržely ještě déle, možná až do 70tých let.
P 1P 6 – všechny vyřazeny
(TTD: výtlak – 16 tun, rozměry – 14x4,1x1,1m , pohon – diesel o výkonu 290hp umožňující rychlost 20 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 2x20, elektronické vybavení – žádné, posádka – 10 mužů)
Dodávce dalších šesti malých hlídkových člunů z USA pak zabránil v roce 1949 nedostatek finančních prostředků.

Do poválečných let přežilo také několik pomocných lodí, jako transportní loď Teniente Pratt Gill (102 tun), nákladní loď Mariscal Estgarribia (450 tun) a dva remorkéry.

Nových přírůstků se říční síly dočkaly až v 60tých letech. Nejprve se řešila náhrada ex-amerických hlídkových člunů, ale z plánované šestičlenné série byl postaven pouze jeden – L.P. 3 (spuštěn na vodu v září 1960, domácí výroba – Asunción). V roce 1964 pak vstoupila do služby první z bývalých argentinských minolovek třídy Bouchard z konce 30tých let 20.století – Nanawa, další dvě jednotky pojmenované Capitan Meza a Teniente Farina následovaly v roce 1968. V Paraguayi byly používány jako hlídkové, někdy klasifikovány jako korvety. Náhrady za hlídkové čluny se námořnictvo dočkalo v roce 1967, kdy byly z USA pořízeny první ze šesti hlídkových člunů typu Sewart. Z pomocných lodí se ve stavu objevila transportní loď Presidente Stroessner (T 1, později přejmenován na Teniente Herreros) postavená v domácích loděnicích v roce 1964 a tři plavidla pronajatá v roce 1965 z USA – přístavní remorkér R-5 (ex YTL-211) (druhá jednotka tohoto typu, R-4, ex YTL-567 byla zapůjčena v roce 1974, obě byly trvale odkoupeny v roce 1977), plovoucí suchý dok DF-1 (ex AFDL-26) o nosnosti 1000 tun a plovoucí dílna ? (ex YR-37). Ve službě byly v tomto období ještě další tři remorkéry domácí výroby – Itapé (R-1) (vyřazen na počátku 90tých let), Stella Polaris (R-6) a Esperanza (R-7) (dnes již slouží pouze R-7, druhý je ve špatném stavu a nevyplouvá). Ze Španělska byla dodána námořní nákladní loď Guarani, sloužící k výcviku.

Grumete Corales (L.P. 3) – vyřazen kolem roku 2003
(TTD: výtlak – 5 tun plný, rozměry – 10,7x2,7x0,62m , pohon – jeden diesel o výkonu 200hp umožňující rychlost 8 uzlů, dosah – 300nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x7,65 typ Colt, elektronické vybavení – žádné, posádka – 5-7 mužů)

Nanawa (P 02) (ex Bouchard)
Capitan Meza (P 03) (ex Seaver) – od počátku 90tých let využíván jen jako stacionární ubytovací plavidlo, sešrotován 1997
Teniente Farina (P 04) (ex Py)
(TTD: výtlak – 450 tun standart, 650 tun plný, rozměry – 59,5x7,3x2,6m , pohon – dva diesely o výkonu 2000hp umožňující rychlost 16 uzlů, dosah – 3000nm při rychlosti 12 uzlů, výzbroj – 4x40/60 typ Bofors ve dvou dvojitých postaveních, 2x12,7, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 70 mužů)
Nanawa slouží doposud, Capitan Meza byl vyřazen v roce 1992, krátce používán v roli ubytovacího plavidla, rozebírán na šrot byl mezi lety 1995-1997. Teniente Farina měl „vystrnadit“ Humaitu z jejího kotviště před prezidentským palácem, ale měl by sloužit nadále. Do roku 1989 nesly kódy M 1 až 3, poté byly překlasifikovány na hlídkové.

Obrázek Obrázek Obrázek
(obr. č. a 2 – Naniwa, obr. č. 3 – Teniente Farina kotvící před prezidentským palácem)

LP 101LP 106
(TTD: výtlak – 15 tun plný, rozměry – 13,1x3,9x0,9m , pohon – dva diesely o výkonu 500hp umožňující rychlost 20 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 2x12,7 typ M2, elektronické vybavení – žádné, posádka – 7 mužů)
Sewart typ 701, hliníková konstrukce. Původně nesly kód PT-101 až PT-106. Mezi lety 1989 až 1995 prošly modernizačním programem mající za úkol prodloužit jejich životnost a slouží tedy doposud. Zároveň s tím byly přeznačeny kódem LP 101-106 a spadají nyní pod Pobřežní stráž. Je možné, že LP 105 je již mimo službu.

Obrázek Obrázek
(čluny typu Sewart 701 – LP 102 a 104)

Triunfo (R-4) (ex YTL-267)
Angostura (R-5) (ex YTL-211)
(TTD: výtlak 65/82 tun, jeden diesel, rychlost 6-10 uzlů)

Obrázek
(R-5 Angostura)

Teniente Herreros (T 1) (ex Presidente Stroessner)
(TTD: výtlak – 360 tun standart, rozměry – 38x9x2,2m , pohon – dva diesely o výkonu ?hp umožňující rychlost 13 uzlů, dosah – 3500nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – žádné, posádka – 14-16 mužů)
Přejmenován po převratu v roce 1989, od roku 2003 bez pohonné jednotky – je vlekán remorkérem R-5. Plánovaná sesterská jednotka (T 2) byla dokončena v roce 1967 jako nákladní bárka CH 7. Přepravní kapacita – 200 mužů nebo 120 tun nákladu.

Obrázek
(Teniente Herreros)

Guarani – vyřazena na počátku 21.století
(TTD: výtlak – 1700 tun plný, rozměry – 73,61x11,13x3,67m , pohon – jeden diesel o výkonu 1300hp umožňující rychlost 12,5 uzlu, dosah – 9600nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj –žádná, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 20 mužů + 7 kadetů)
Sloužila ke komerční dopravě a až do roku 1990 většinou „pendlovala“ mezi Asunciónem a Evropou. Při těchto plavbách zároveň kadeti získávali zkušenosti s oceánskou plavbou. V roce 1973 na ní jihozápadně od Brestu vypukl požár, kterému bohužel padli za oběť dva členové posádky. V roce 1974 prodělala opravy ve Španělsku a v roce 1978 opravu strojů v Německu. Po vypršení certifikace k oceánské plavbě sloužila k dopravě mezi Asunciónem, Buenos Aires a Montevideem. V současnosti je již neaktivní a pomalu chátrá zakotvena v Punta Remanso.

Obrázek
(Guarani)

V 70tých letech přibyly dva výsadkové čluny typu LCU-501 z USA sloužící dále jako transportní a Argentina v lednu 1972 darovala výsadkovou loď amerického typu LSM-1 sloužící v Paraguayi jako opravárenská základna a velitelská loď. V roce 1972 přišlo od Američanů v rámci vojenské pomoci sedm malých dřevěných hlídkových člunů a v roce 1974 byl pořízen již zmíněný remorkér R-4.

BT-1 (ex YFB-82) – vyřazena v 90tých letech
BT-2 (ex YFB-86) – vyřazena v 90tých letech
(TTD: výtlak – 320 tun plný, rozměry – 32x10x3m , pohon – tři diesely o výkonu 225hp umožňující rychlost 8 uzlů, dosah – 700nm při rychlosti 7 uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – žádné, posádka – 15 mužů)
Původně sloužily jako přívozy na americké základně Guantanámo na Kubě. Kapacita – 136 tun.

Boqueron (B.C.1) (ex Teniente Pratt Hill, ex arg. Corientos, ex LSM 86) – vyřazen v roce 1995, sešrotován v roce 2004.
(TTD: výtlak – 743 tun standart, 902 tun plný, rozměry – 63x11x?m , pohon – dva diesely o výkonu 1440hp umožňující rychlost 13,3 uzlu, dosah – 2650nm při rychlosti 10 uzlů, výzbroj – 3x40/60 typ Bofors, 2x12,7 typ M2, 2x47/40 salutní děla typu Armstrong, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 126 mužů + 1000 případného výsadku)
Na zádi nesla přistávací plochu pro jeden vrtulník, sloužila tedy i jako vrtulníková loď a mobilní základna lehčích hladinových jednotek. Velitelskou lodí od roku 1975, v roce 1988 již nebyly pohonné mechanismy funkční a loď stála zakotvena v Puerto Sajonia.

Obrázek
(velitelská loď Boqueron)

PT 110, 111, 112, 114, 115, 116, 117 – vyřazeny 1978-1981 (čluny č. 112,115 a 117 možná přežily o něco déle)
(TTD: výtlak – 6,7 tun, rozměry – 11,12x3,2x0,6m , pohon – jeden diesel o výkonu 200hp umožňující rychlost ? uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – ?, elektronické vybavení – žádné, posádka – ? mužů)
Typu 243B americké armády postavené v roce 1953.

80tá léta přinesla současnou největší moderní jednotku, hlídkovou loď brazilského typu Roraima. Do stavu byla zařazena v roce 1985.
Itaipú (P 05)
(TTD: výtlak – 220 tun standart, 384 tun plný, rozměry – 46,3x8,45x1,42m , pohon – dva diesely o výkonu 1824hp umožňující rychlost 14,5 uzlu, dosah – 4500nm při rychlosti 11 uzlů, výzbroj – 1x40/60 typ Bofors Mk.3, 2x12,7 typ M2, 2x81mm minomet, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 40 mužů + 30 dalších mužů námořní pěchoty)
Na zádi malá přistávací plocha pro vrtulník (může z ní tedy operovat jeden ze strojů AS.350B).

Obrázek Obrázek
(hlídková loď Itaipú)

V roce 1989 odstartoval program stavby malých říčních hlídkových člunů s ocelovým trupem, kvůli šetření financemi tentokráte v domácích loděnicích (výrobce – Arsenal de Marina, Asunción). Dodáno mělo být celkem 13 kusů, ale výroba byla ukončena v roce 1991 po dohotovení pouhých pěti člunů. Jsou přiděleny k Pobřežní stráži.
LP 07LP 11 (původně označeny kódem P 07 až 11)
(TTD: výtlak – 18 tun plný, rozměry – 14,7x3,06x0,85m , pohon – dva diesely o výkonu 340hp umožňující rychlost 12 uzlů, dosah – 240nm při rychlosti 12 uzlů, výzbroj – 2x12,7 typ M2, elektronické vybavení – žádné, posádka – 4 muži)

Obrázek
(LP 08)

Někdy v průběhu 80tých či 90tých let se ve stavu objevily tři malé výsadkové čluny amerického typu LCVP Mk.7 s ocelovým trupem. Dva byly postaveny v domácích loděnicích (pravděpodobně v roce 1993), třetí v Brazílii (dodán ?). Slouží doposud. Před nimi sloužil ještě jeden člun, dodaný též z Brazílie (laminátová konstrukce).
EDVP 1 – vyřazen někdy kolem roku 1985
EDVP 01
EDVP 02
EDVP 03 (ex EDVP 2)
(TTD: výtlak – 9 tun standart, 13 tun plný, rozměry – 10,9x3,21x1,04m , pohon – jeden diesel o výkonu 157hp umožňující rychlost 8 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – žádné, posádka – 3 muži + 36 mužů výsadku)
Místo výsadku může být naložen náklad až do hmotnosti 3,5 tuny (či jedno vozidlo s posádkou).

Obrázek Obrázek
(výsadkové čluny EDVP 01 a 02, na dalším obrázku člun stejné třídy)

Ve stejnou dobu námořnictvo zrekvírovalo tři civilní prámy se jmény Villa Hayes, Villa Florida a Transchaco.

Další posily pak přišly z nečekaného směru, neboť v listopadu 1994 vzdálený Tchaj-wan daroval Paraguayi dva bývalé raketové čluny typu Hai Ou z roku 1977.
Capitan Ortiz (P 06) (ex FABG 2)
Teniente Roblez (P 07) (ex FABG 4)
(TTD: výtlak – 47 tun plný, rozměry – 22,86x5,49x0,94m , pohon – tři diesely o výkonu 4020hp umožňující rychlost 38 uzlů, dosah – 700/1200nm při rychlosti 32/17 uzlů, výzbroj – 1x20/70 typ Oerlikon, 1x12,7, elektronické vybavení – navigační radar typu Decca 926, posádka – 12 mužů)
Hliníkový trup, typ vycházel z izraelského typu Dvora. V bývalém působišti nesly protilodní střely Hsiung Feng, které byly před předáním spolu s příslušným senzorovým vybavením z lodí odstraněny.

Obrázek Obrázek
(hlídkové čluny P 06 a P 07, vpravo P 07)

Koncem roku 1995 (září) byla se španělským výrobcem (Rodman-Polyships, Vigo) podepsána smlouva na dodávku sedmi laminátových člunů dvou typů (dva Rodman 101 o výtlaku 46 tun a pět typu Rodman 55 o výtlaku 17,5 tuny). Z dodání sešlo kvůli finančním obtížím a lodě byly předisponovány do Surinamu.

Další jednotky tak daroval opět Tchaj-wan, a to v roce 1999. Jednalo se o dva moderní čluny s laminátovým trupem, dvě obdobné jednotky obdržela Gambie.
Yhaguy (P 08)
Tebicuary (P 09)
(TTD: výtlak – 20 tun plný, rozměry – 16,5x?x?m , pohon – dva benzínové motory o výkonu 800hp umožňující rychlost 40 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 2x12,7, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 12 mužů)

Obrázek
(hlídkový člun Tebicuary)

V letech 2006-2009 bylo doma postaveno 43 malých člunů čtyř typů – Pira 500 SL (rozměry 5x1,6m, benzínový motor Yamaha o výkonu 25hp), Pira 170 SVX (rozměry 5,2x1,6m, benzínový motor Yamaha o výkonu 40hp), Pira 240 SVX (rozměry 6,5x2,4m, benzínový motor Yamaha o výkonu 90hp) a Pira ??? (rozměry 4,8x1,8m, benzínový motor Yamaha o výkonu 50hp).

Ve stavu je ještě řada malých pomocných lodí, počínaje malým tlačným remorkérem Arsenal 2 (A 2), dále nákladní bárky CH 1, 2, 3, 7, 8 a 10, již výše zmíněný plovoucí dok Dique Flotante (DF-1), plovoucí jeřáb Grúa Flotante (G-1) a pět pontonů s označením PN 1 až 5. Nesmím také zapomenout na jachtu 3 de Febrero.

Obrázek Obrázek Obrázek
(zleva doprava – jachta 3 de Febrero, neznámý remorkér – v pozadí přívoz Transchaco a plovoucí dok DF-1)

Bojové nasazení:

V období po roce 1945 se řada plavidel „blýskla“ ve dvojici vnitřních konfliktů. Poprvé za povstání a občanské války v roce 1947. V únoru tohoto roku se koalice slepená ze všech možných frakcí (liberálové, komunisté, části armády atd. atd.) vedená plukovníkem Rafaelem Francem pokusila odstavit od vlády prezidenta Moríniga. Vzhledem k protkanosti Paraguaye říčními toky mělo námořnictvo vždy důležitou roli a tak i nyní byly vodní plochy použity k zásobování vojsk a palebné podpoře. V rukou povstalců se mimo jiné ocitl Námořní arzenál poblíž hlavního města Asunción, kterážto hrozba nemohla být opomíjena. A také nebyla, neboť pro-vládní důstojník Alfredo Stroessner Matiauda odpor v této oblasti rychle rozdrtil a za sebou zanechal pouze sutiny a zkázu. Stejně efektivně se angažoval v případě další hrozby v podobě dělových člunů Paraguay a Humaitá, které se v době povstání nacházely na rekonstrukcích a opravách v Argentině. Tam se jich zmocnily povstalecké síly a v květnu 1947 vypluly spolu se třemi civilními plavidly z Buenos Aires směrem k domovu a vstříc probíhající válce. Musely ale řešit řadu problémů – jak s početním stavem posádek tak především s výzbrojí a zásobami. Na lodích nebyly zásoby munice a lehce demontovatelné zbraně jako kulomety a ruční zbraně posádky byly uloženy v Asunciónu. Nakonec se podařilo v Uruguayi z neznámých zdrojů získat něco málo 120mm munice (8 ks), 7 kulometů (z nichž část byla instalována jako protiletadlové) a 250 pušek většinou pochybné kvality. Zásoby na palubách stačily pouze na 8-10 dní provozu. Leč i tak byly posádky odhodlány prorazit vzhůru po řece a ostřelováním hlavního města podpořit zbylé povstalce případně přinutit vládní síly ke kapitulaci a 10. července překročily hranici. Ale jak již bylo řečeno, podplukovník Stroessner neváhal a už 11. července podniklo na lodě nálet letectvo, které je nalezlo poblíž Isla del Cerrito a docílilo zásahu dělového člunu Humaitá. Průzkum z následujícího dne nahlásil jedno plavidlo, které najelo na pláž (zasažená Humaitá) a nedaleko kotvící druhou loď. Následovaly další čtyři nálety, při nichž bylo svrženo 18 bomb. Na straně vládních sil se zde také angažoval dělový člun Capitan Cabral a malé civilní říční čluny. Stroessner mezitím urychleně přesouval jednotky na jih (k čemuž využil i vojenské lodě Capitán Cabral a Mariscal Estigarribia a obchodní plavidlo Hellen Gunther) a po zlomení povstaleckých sil v oblasti ostrovů Coratei a San Pablo umístil na ostrově Punta Jacquet několik děl a snažil se tak zablokovat další postup dělových člunů, které se stále nevzdaly záměru prorazit po řece (Humaitá byl mezitím vyproštěn). Tento záměr mu vyšel a poté co jedna z lodí (opět pravděpodobně nešťastná Humaitá) obdržela několik zásahů, stáhli se rebelové zpět a konečně své úsilí vzdali. V argentinském Ita Ibaté posádky 15. srpna pohřbili své mrtvé, opustili loď a nechali se internovat. Předtím z nich odstranili důležité součásti strojního zařízení a výzbroje, aby tak zamezili použití lodí vládními silami. Vyjednávání o vydání lodí začalo probíhat hned po ukončení bojů na konci srpna.

Současně probíhaly také boje na severu země, kdy povstalecké síly opustily svou hlavní základnu ve městě Concepción (ke které již směřovaly vládní jednotky) a postupovaly k hlavnímu městu. Po řece Paraguay současně plula flotila složená z 37 lodí různých velikostí improvizovaně vyzbrojených kulomety a minomety. Cestou jim také padl do rukou hlídkový člun Coronel Martinez a remorkér Neembucu. Ztráty jim ale cestou působilo vládní letectvo, které potopilo přinejmenším jednu velkou transportní loď. Vojáci převážení na lodích se spojili se zbytkem pozemních jednotek, ale přes počáteční úspěchy se postup na Asunción po vyčerpání zásob munice a potravin zastavil (potopené plavidlo mělo a ztracený náklad munice tak měl na další boje velký dopad) a povstání se pomalu začalo hroutit. 19. srpna vládní síly obsadily zbytek improvizované flotily a 20. srpen 1947 přinesl oficiální konec občanské války.

A jak to již bývá, kdo s čím zachází, tím také schází. Rázný Stroessner, tento syn německého přistěhovalce a protřelý válečník, totiž postupoval na pomyslném hierarchickém žebříčku velmi rychle a následně se z něj stal typický diktátor, který vládl Paraguayi tvrdou rukou. Ne všechny změny v tomto období byly státu na škodu, ale byť jen ke zdání demokracie měl v tomto období na míle a míle daleko. A i tento pohár jednoho dne přetekl, byť v převratu z roku 1989 se neangažoval opět nikdo jiný než armáda a další generál. Leč po opakovaných volbách se již země vydala finálně směrem k demokracii a občanským právům.

Námořnictvo v tomto převratu hrálo důležitou, ne-li dokonce rozhodující roli, když tři lodě (Humaitá – která musela být na místo dotažena, Capitan Cabral a Itaipú) v noci 2. února 1989 zakotvily v zátoce u hlavního města a jaly se až do rána ostřelovat důležité vládní budovy (prezidentský palác a budovu kongresu) a vojenské opěrné body (Itaipú například ostřelovala ústřední policejní stanici, kde se zabarikádovalo 200 policistů věrných vládě, svými 81mm minomety, neboť nemohla být zasažena přímou palbou). Do akce se zapojily také oba vrtulníky Esquilo, které prováděly průzkum a poskytovaly lehkými palubními kulomety palebnou podporu.

Jak je tedy vidět, nebyla druhá polovina uplynulého 20. století pro Paraguay a jeho říční síly příliš klidná (ostatně ani před rokem 1945 nebyla o konflikty nouze). Snad alespoň století nové přinese méně sporů a země se dál bude rozvíjet převážně v míru a poklidu a akce se omezí spíše na strážení hranic a případné šarvátky s pašeráky drog.

Současný stav a vyhlídky do budoucna:

Co se týká úkolů, námořní síly se postupně přeprofilovaly spíše do protipovstalecké (vzhledem k dlouhé tradici odpůrců proti Stroessnerovu režimu se není čemu divit :D) a protipašerácké role.

A vybavení? Jak se bude paraguayská flota rozvíjet v příštích desetiletích? Toť záludná otázka, neboť žádné bližší plány jsem nikde nenalezl. Ale předpokládám, že se bude držet zažité linie a k nějakým větším akvizicím nedojde a půjde tak maximálně o náhradu vyřazovaných lodí. Též si nemyslím, že by do říčních sil začaly přitékat nějaké masivnější finance, tudíž jakýkoli rozvoj bude limitován i tímto ohledem (ostatně již několik plánů na financích ztroskotalo). Další otázkou je, kdy se již do zaslouženého lodního „důchodu“ odeberou poslední staříci, tvořící doposud jádro floty. Jak je vidět například na dělovém člunu Humaitá, i tito vytrvalci nejsou věční, ale nemám pochyb, že ještě řadu let se s nimi budeme setkávat :).


Zdroje:
Ivo Pejčoch - Válečné lodě 5,8
Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World - 15th edition

http://www.histarmar.com.ar/ArmadasExtranjeras/Paraguay
http://www.country-data.com/cgi-bin/query/r-10178.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Paraguay
http://warships2007.narod.ru/paraguay.htm
http://www.janes.com/articles/Janes-Sentinel-Security-Assessment-South-America/Navy-Paraguay.html
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Paraguay
http://www.militaryphotos.net
http://www.warshipsww2.eu
a jiné
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 9/8/2012, 15:13, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Třetí hodina odbyla,
Paraguay div mě nezabila :D

Snad Jarlovi udělám radost, vzal jsem kvůli němu tento stát přednostně :D Bohužel stává se to už jistým pravidlem, že čím méně má nějaká zapadlá země v příslušné knize lodí, tím více jich pak najdu :D
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Polarfox píše:Snad Jarlovi udělám radost, vzal jsem kvůli němu tento stát přednostně :D Bohužel stává se to už jistým pravidlem, že čím méně má nějaká zapadlá země v příslušné knize lodí, tím více jich pak najdu :D
Radost jsi mi opravdu udělal. Článek je pěkný a docela podrobný. Vůbec jsem netušil, že zdejší námořnictvo se v roce 1989 angažovalo při svržení paraguayského diktátora. Myslel jsem si, že to byla záležitost pouze armády. O bojovém nasazení paraguayské flotily ze staršího období (před rokem 1945) by se dal klidně sepsat i nějaký ten samostatný článek. Já už delší čas uvažuji, že bych sepsal něco o bitvě u Riachuela, ale zatím jsem se k tomu nedostal a dost možná ani nikdy nedostanu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Já už delší čas uvažuji, že bych sepsal něco o bitvě u Riachuela, ale zatím jsem se k tomu nedostal a dost možná ani nikdy nedostanu.
Když ne ty, tak kdo jiný? :D Takže si pěkně udělej poznámku do diáře :D
Radost jsi mi opravdu udělal. Článek je pěkný a docela podrobný.
Tak to jsem rád. Můžu říct, že smolit to třeba dle Conwaye, tak je to na deseti řádcích. Teď si dám chvíli oddech nebo článek z jiného soudku a další zemi zplodím až za čas. Viděl bych to na Myanmar nebo Bolívii.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jako moderátor musím vyjádřit potěšení nat tím, že se Tvoje práce stále lepší. Tento článek na mě udělal velmi dobrá dojem. Pokračuj námořníku, jsi na dobré cestě.

EDIT: pořád ještě jsi neopravil to co jsme si domluvili v prvním článku o námořních věcech ze Srí Lanky.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Polarfox píše:Když ne ty, tak kdo jiný? :D Takže si pěkně udělej poznámku do diáře
Uvidíme jak se to nakonec vyvine. Pokud se někdy pustím do nějaké říční bitvy, tak to bude určitě Riachuelo, ale zatím mám málo zdrojů a většinou ve španělštině, kterou vůbec neovládám, takže se na to necítím. Momentálně píšu další díl vladivostockých křižníků, ale nějak mi to narůstá, takže to budu muset rozdělit na dvě části. Až to dodělám, tak bych se třeba mohl podívat i na to Riachuelo, ale to bych potřeboval další zdroje v nějakém jiném jazyce.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

jarl píše:Pokud se někdy pustím do nějaké říční bitvy, tak to bude určitě Riachuelo, ale zatím mám málo zdrojů a většinou ve španělštině, kterou vůbec neovládám, takže se na to necítím.
Jukni do Guinessovy knihy námořních omylů. Jasně, už dřív jsi psal, že se ti tahle knížka moc nezdá, ale Riachuelo tam je popsaný sice dost komediálně, zato poměrně podrobně a přesně. A když si to porovnáš s těmi španělskými weby, není co řešit. :wink:
Polarfox: člának :up:
さようなら。
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Jukni do Guinessovy knihy námořních omylů. Jasně, už dřív jsi psal, že se ti tahle knížka moc nezdá, ale Riachuelo tam je popsaný sice dost komediálně, zato poměrně podrobně a přesně. A když si to porovnáš s těmi španělskými weby, není co řešit.
Hmm, se budu muset podívat, proč se tam dostalo :), zatím o tom mám minimální povědomí. Jinak jsem byl fakt rád, když byla část potřebných článků z histamaru v angl., protože google překladač je sice strašně super věc, ale srovnat si to je fakt fuška...sice se z toho dá otesat jen základní jádro, pokud chce mít člověk jistotu že neudělá nějakou botu, ale pokud důsledně porovnává slovosled v origoši a překladu, tak to jde.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Destroyman - tak já navštívím knihovnu a ty Námořní omyly si přečtu ještě jednou. Také už jsem o té bitvě našel něco i na mých oblíbených ruských webech, tak se do toho asi přece jenom pustím.

P.S. Znovu jsem si přečetl Polarfoxův úvodní článek a musím jej ještě jednou pochválit. Opravdu dobrá práce o tématu, které by většina autorů popsala v několika odtavcích, kdežto on si dal záležet a dohledal spoustu informací i o těchto celkem bezvýznamných plavidlech.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jarl - práce je to skutečně skvělá. A bezvýznamná plavidla? Jistě ale z pohledu nás suchozemců či třeba britské maríny. Ale jak jsou na ně či byli na ně Paraguayci pyšní... Jsou to zajímavé věci.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

O paraquayském námořnictvu

Příspěvek od 950 »

Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Tam odsud jsem čerpal, ale díky .)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Námořní síly Paraguaye po roce 1945

Příspěvek od Pátrač »

Naštěstí mě kolega jarl navedl do tohoto vlákna. Nyní je mi jasné, že co se týká lodních operací v rámci války o Gran Chaco, musíme skolegou -autorem tohoto článku něco vyymyslet - kdybych ti zkusil sám, budu za osla. No, to možná budu stejně. Mám spoustu skvělých inforací, ale na tuto kvalitu v lodích bych nedosáhl. I dost dlouh o po premiéře této práce - :up:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Námořní síly Paraguaye po roce 1945

Příspěvek od jarl »

V jednom ruském časopise jsem našel nákres dělových člunů třídy Paraguay kde je dobře vidět schéma pancéřování:

Obrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“