Námořní síly Keni po roce 1945

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Námořní síly Keni po roce 1945

Příspěvek od Polarfox »

Námořní síly Keni po roce 1945
Obrázek
Když se našinci řekne Keňa, představí si pravděpodobně safari a všemožné zvířectvo, tedy i šelmy. Také keňské námořnictvo má ve svém inventáři několik plovoucích „šelem“ obdařených výmluvnými jmény jako například Mamba či Simba a na africké poměry se jedná o poměrně dobře vybavenou sílu. Jejím základem byly až do nedávné doby raketové čluny vyzbrojené protilodními střelami a několik větších hlídkových plavidel. Předchůdcem keňských námořních sil bylo REAN (Royal East African Navy), neboli Královské Východoafrické námořnictvo, představující námořní síly bývalých britských kolonií Keňa, Tanganika, Uganda a Zanzibar, kteréžto uskupení zaniklo v roce 1962. Keňa samotná získala samostatnost v roce 1963 a o rok později vznikly též námořní síly, jejichž úkolem je především ochrana pobřeží, ochrana rybolovných pásem před nájezdy zahraničních rybářských lodí a boj proti pirátům řádícím u východního pobřeží Afriky. Dva poslední z uvedených úkolů se zatím příliš plnit nedaří (bude rozvedeno v závěru článku). Téměř výhradním dodavatelem výzbroje pro námořní síly se stala Velká Británie, od 90tých let několik plavidel dodalo i Španělsko, USA a další státy.

Hlavní základnou je Mtongwe v Mombase, ale námořnictvo disponuje ještě těmito dalšími základnami – Magogoni, Shimoni, Msambweni, Malindi, Kilifi a nejnovější Manda.

Početní stav je přibližně 1620 mužů.

Námořní síly


Obrázek Obrázek Obrázek
(keňští námořníci a námořní pěšáci)

Prvním plavidlem se stal hlídkový člun třídy Ford, zapůjčený Royal Navy v roce 1964. O tři roky později byl trvale odkoupen. První jednotka keňských námořních sil ukončila službu v roce 1971, kdy byla odprodána do šrotu.

Nyati
(P 3102) (ex HMS Aberford) – vyřazen 1971
(TTD: ?)

Obrázek
(KNS Nyati)

Ale první významnou silou se staly až tři hlídkové čluny objednané ve Velké Británii (výrobce – Vosper, Portsmouth), které připluly do Keni počátkem října 1966.
Simba (P 3110) – vyřazen 1997
Chui (P 3112) – vyřazen 1988
Ndovu (P 3117) – vyřazen 1988
(TTD: výtlak – 96 tun standart, 109 tun plný, rozměry – 31,4x6x1,8m , pohon – dva diesely o výkonu 2800hp umožňující rychlost 24 uzlů, dosah – 1500nm při rychlosti 16 uzlů, výzbroj – 2x40/60 typ Bofors Mk.7, elektronické vybavení – ?, posádka – 23 mužů)
Užívány byly k hlídkování a výcviku a v keňském loďstvu tvořily První eskadru. V roce 1966 se podílely na převozu mužů a materiálu při potlačování etnických Somálců v takzvané Shiftské válce a o rok později navštívily (Chui a Ndovu) řadu států v Indickém oceánu – Madagaskar, Mauricius, Zanzibar a Seychelly. Dva čluny byly vyřazeny v roce 1988, pouze Simba ten samý rok prodělal modernizaci a pokračoval ve službě. Další modernizace proběhla v roce 1992, ale i tak se již dlouhý život této lodi blížil ke konci a v roce 1997 bylo další udržení a oprava Simby shledáno jako ekonomicky neefektivní a byl též vyřazen (je možné že až v roce 2000). Na oficiálních stránkách keňského námořnictva je udáváno, že úderná síla lodi po modernizacích v letech 1988 a 1992 výrazně vzrostla, ale bližší informace se mi nepodařilo získat. Zda-li se jednalo o posílení výzbroje či čistý slovní obrat, to již netuším.

1)Obrázek2)Obrázek3)Obrázek
(obr. č.1 - trojice člunů třídy Simba plujících z Portsmouthu do Keni, obr. č.2 - KNS Simba, obr. č.3 - KNS Simba a KNS Chui)

Kvalitativní skok pak přinesla 70léta a objednávka čtyř úderných člunů, tradičně opět ve Velké Británii (výrobce – Brooke Marine, Lowestoft). Jedná se o dva různé typy, původně vyzbrojené pouze hlavňovou výzbrojí, ale v roce 1981 dozbrojené izraelskými střelami Gabriel. První byl osamocený člun Mamba, který dorazil v roce 1974.
Mamba (P 3100) – v rezervě (nejspíše od roku 2000)
(TTD: výtlak – 125 tun standart, 160 tun plný, rozměry – 37,5x7x1,6m , pohon – dva diesely o výkonu 4000hp umožňující rychlost 25 uzlů, dosah – 3000nm při rychlosti 12 uzlů, výzbroj – 2x30 dvojité postavení, 4xGabriel Mk.I, elektronické vybavení – navigační radar Decca 1226, Orion, posádka – 25 mužů)
Původní výzbroj činila 2x40/60 typ Bofors Mk.7, ale v roce 1981 obdržel izraelskou výzbroj v podobě 30mm kanónů a především protilodních střel typu Gabriel Mk.I v počtu čtyř kusů. Změnila se i elektronická výstroj (původně radar Decca RM-916). V letech 1989-90 prodělal údržbu u firmy Vosper Thornycroft a v současnosti je uložen v rezervě (spíše asi trvale vyřazen). Rakety Gabriel jsou pravděpodobně již nefunkční a plavidlo tak může sloužit pouze v roli hlídkového člunu.

Obrázek
(KNS Mamba, již po přestavbě, ale bez řízených střel Gabriel)

V roce 1976 následovaly zbylé tři čluny (stejný výrobce), které utvořily Druhou eskadru.
Madaraka (P 3121) – vyřazen 2002
Jamhuri (P 3122) – vyřazen 2000
Harambee (P 3123) – vyřazen 2000
(TTD: výtlak – 120 tun standart, 145 tun plný, rozměry – 32,6x6,1x1,7m , pohon – dva diesely o výkonu 5400hp umožňující rychlost 25 uzlů, dosah – 2300nm při rychlosti 12 uzlů, výzbroj – 2x30, 4xGabriel Mk.II, elektronické vybavení – navigační radar Decca 1226, posádka – 21 mužů)
Stejně jako Mamba, tak i tato třída nesla původně pouze 2x40. V letech 1981-82 dozbrojeny střelami Gabriel II. [Údaje o hlavňové výzbroji nejsou v některých pramenech zcela korektní (mj. například Conway) a udávají u všech čtyř člunů (tj. i předchozí Mamba) různé počty 30 a 40mm kanónů. Správně nesly původně dva 40mm Boforsy a následně po modernizacích dvojité postavení 30mm kanónů na přídi plus čtyři kusy protilodních střel Gabriel na zádi. I fotografie odpovídají této variantě a myslím si, že se jedná o nějakou přepisovanou chybu.] Madaraka prošel v letech 1989-90 údržbou (Vosper Thornycroft). V roce 1999 byly určeny k vyřazení, k němuž docházelo počínaje rokem 2000, kdy byly vyřazeny dva čluny (Jamhuri, Harambee) a o něco později (pravděpodobně v roce 2002) je následoval i třetí člun Madaraka.

1)Obrázek2)Obrázek3)Obrázek
(obr. č.1 a 2 - KNS Madaraka, obr. č.3 - KNS Madaraka při odpalu řízené střely Gabriel I v roce 1983)

4)Obrázek5)Obrázek
(obr. č.4 - KNS Jamhuri, obr. č.5 - KNS Harambee)

Z pomocných plavidel vstoupil v roce 1983 do služby přístavní remorkér Ngamia používaný jako vlečné a dílenské plavidlo.
Ngamia
(TTD: výtlak 298 brt, rozměry – 35,3,7x9,3x3,9m, ? diesely o výkonu 1200hp umožňující rychlost 14 uzlů)
Pochází z roku 1969 (výrobce - James Lamont, Port Glasgow), až do předání námořnictvu sloužil Přístavnímu úřadu v Mombase.

80tá léta též zavála do služby dvě nejsilnější jednotky keňských námořních sil, které tvoří jeho jádro až do současné doby. Jedná se o velké raketové čluny britského typu Province (stejné byly postaveny i pro Egypt či Omán), které dorazily v roce 1988 a daly tak vznik Třetí eskadře. Narozdíl od svých předchůdkyň se nejedná o dodatečně dozbrojená plavidla a od počátku jde o plnohodnotné a silné raketové čluny. Jádrem výzbroje jsou italské protilodní střely Otomat Mk.II.
Nyayo (P 3126)
Umoja (P 3127)
(TTD: výtlak – 310 tun standart, 365 tun plný, rozměry – 56,7x8,2x2,4m , pohon – čtyři diesely o výkonu 17900hp umožňující rychlost 40 uzlů, dosah – 2000nm při rychlosti 15 uzlů, výzbroj – 1x76/62 typ OTO Melara Compact, 2x30/90 typ BMARC-Oerlikon GCM-A02 - dvojité postavení, 2x20/90 BMARC-Oerlikon GAM-B01, 4xGabrielOtomat MK.II, elektronické vybavení – navigační radar Decca 1226, vyhledávací radar Plesey ASW-4, radarový/optronický systém Thales Lirod 423, rušiče a vrhače klamných cílů, bojový a informační systém Feranti WSA.423, posádka – 40 mužů)
Tedy to platilo až donedávna, neboť od roku 2008(?) prošly rozsáhlou údržbou a modernizací u italské firmy Fincantieri, v jejímž rámci byly protilodní střely trvale sejmuty a uskladněny (nevylučuje se pozdější použití na jiném plavidle, např. problematické Jasiri). Dále mělo dojít k vyztužení trupu, obměně elektronické výstroje (navigační radar Furuno plus další elektronika italské provenience) a pohonných systémů (nová pohonná jednotka má umožnit rychlost 40 uzlů a dosah 2000nm při rychlosti 18 uzlů). Údržbou a upgradem měla projít i hlavňová výzbroj. Lodě měly vstoupit do služby počátkem roku 2010.

Obrázek
(KNS Nyayo před modernizací v Itálii)

V 90tých letech a počátkem nového století přišla na pořad dne otázka náhrady letitých hlídkových člunů (Simba, Mamba, Madaraka, Jamhuri, Harambee), kterým již pomalu končila životnost. Přednost bylo tentokráte dána španělskému výrobci.

Nejdříve byly dodány v roce 1993 (vstup do služby pak v roce 1994) dvě výsadkové lodě se sklopnou rampou (výrobce - Construnaves-CEN, Gondan).
Galana (L 38)
Tana (L 39)
(TTD: výtlak – 1400 tun, rozměry – 63,5x13,3x2,4m , pohon – dva diesely o výkonu 2700hp umožňující rychlost 12,5 uzlu, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – navigační radar typu Decca ?, posádka – 30 mužů)
Původně objednány pro civilní sektor, ale převzaty námořnictvem. Kromě přední sklopné rampy o nosnosti 70 tun disponují též boční nájezdovou rampou pro automobily.

1)Obrázek2)Obrázek3)Obrázek
(obr. č.1 - KNS Galana, obr. č.2 - KNS Tana, obr. č.3 - jedna z lodí třídy)

Malá hlídková plavidla byla posílena o pět ex-španělských hlídkových člunů typu P101. Dodány byly v roce 1995 (postaveny byly v letech 1978-82) a pravděpodobně slouží spíše u Celní stráže.
P 943, P 944, P 945, P946, P 947
(TTD: výtlak – 16,9 tun standart, 21,7 tun plný, rozměry – 15,9x4,4x1,3m , pohon – dva diesely o výkonu 768hp umožňující rychlost 26 uzlů, dosah – 430nm při rychlosti 18 uzlů, výzbroj – 1x12,7, elektronické vybavení – navigační radar Decca 110, posádka – 6 mužů)

Se vzrůstající hrozbou ze strany pirátů byly v roce 1998 do služby zařazeny dvě větší hlídkové lodě (výrobce - Construnaves-CEN, Gondan).
Shujaa (P 3130, ex P 6129 - přečíslován 2005)
Shupavu (P 3131, ex P 6130 - přečíslován 2005)
(TTD: výtlak – 480 tun, rozměry – 58x8,2x2,8m , pohon – ? diesely o výkonu ?hp umožňující rychlost 22 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj –1x76,2/62 typ OTO Melara SuperRapid, 1x25/90 typ Oerlikon – někde udáván 30mm, elektronické vybavení – navigačí radar typ Furuno ?, vyhledávací radar typ Furuno?, posádka – 24 mužů)
Postaveny dle civilních standardů. Po příjezdu do Keni vyzbrojeny, na palubě nesou dva inspekční čluny. Podle některých zdrojů (Jane´s) je jejich nautické vlastnosti a dosah ale značně limitují při používání v delší vzdálenosti od pobřeží v hloubce Indického oceánu.

1)Obrázek2)Obrázek3)Obrázek
(obr. č.1 - KNS Shujaa, obr. č.2 - jedna z lodí třídy, obr. č.3 - KNS Shupavu na Maltě, cestou do Keni, stále bez namontované výzbroje)

4)Obrázek5)Obrázek
(obr. č.4 a 5 - KNS Shupavu)

Tento nedostatek měla odstranit nová velká hlídková loď určená k patrolám ve velké vzdálenosti od pobřeží, objednaná v roce 2003. Její primární určení je sice oceánografická výzkumná loď, ale vzhledem k plánované výzbroji (která může být poměrně silná) zastane jistě i roli hlídkového plavidla a jedná se jasně o vojenské plavidlo. Její stavba probíhá ve Španělsku (kontrakt za 52 miliónů dolarů získal koncern Euromarine Industries, který jej předal společnosti Astilleros Gondan), ale stavba byla zastavena v roce 2005 (loď byla tehdy z 90% hotova) kvůli rozporům při placení, přičemž právní spor probíhá až doposud a plavidlo rezne v přístavu Ribadeo. Tuto situaci má pravděpodobně „na krku“ keňské vojenské vedení, které přesné specifikace lodi a dokonce snad i její existenci takzvaně „mlžilo“ před vlastními politickými představiteli. Výrobce následně pohnal Keňu k mezinárodní arbitráži ve Francii a komise, která si přijela prohlédnout plavidlo, byla značně překvapená tím, že se vskutku jedná o jasně vojenskou loď (jak již bylo výše uvedeno, velení ji mlžilo jako neexistující a později jako přestavěné rybářské plavidlo) :D.
Jasiri
(TTD: výtlak – 1050 tun, délka – 85m)

1)Obrázek2)Obrázek3)Obrázek
(obr. č.1 až 3 - Jasiri neúnavně čekající ve španělském přístavu)

Posledního posílení doznaly námořní síly v roce 2006, kdy bylo americkou vládou darováno 6 moderních rychlých člunů určených k potírání obchodu s drogami a zbraněmi a notoricky se rozmáhajícího pirátství v keňských pobřežních vodách. Jedná se o jeden člun typu Archangel (délka 12m) a pět typu Defender (délka 7m) od výrobce SAFE Boats International.

Obrázek
(keňské čluny amerického typu Defender darované USA v roce 2006)

Námořnictvo by snad ještě mělo operovat s dopravními loděmi s kapacitou 136 pasažérů dodaných v roce 1998 z Velké Británie (2 ks).

Celní stráž

Menšími čluny disponuje též Celní stráž. Jedná se o člun Kiongozi (výtlak lodi 55 tun) dodaný z Nizozemí v roce 1983, 12 hlídkových člunů o výtlaku 10tun a délce 12m pocházejících z Německa (dodány 1989-90), dva 17m dílenské čluny pojmenované M´Chunguzi a M´Linzi a po jednom 18m a 14m člunu. Dva další 12m čluny slouží na Viktoriině jezeře.

Obrázek
(člun Kiongozi)

Současný stav a vyhlídky do budoucna:

Co se týká vybavení, primárním úkolem bude asi nějak se vypořádat s problematickou Jasiri a v plánu je pořízení dalších člunů typu Archangel. O dost problematičtější je samotná pracovní náplň keňského loďstva, protože pokud jsem v úvodu zmínil, že boj s piráty, cizími rybářskými loděmi a pašeráky se příliš nedaří, bylo to pouze mírně řečeno. Keňská vláda je totiž známa svojí notorickou ignorancí k dění ve svých pobřežních vodách. Za posledních několik let nechytila prakticky jediného piráta, pašeráka či nelegálního rybáře. Jediní piráti, kteří se v keňských věznicích nacházejí, jsou ti které jim dodají válečná plavidla jiných států. A je nutno podotknout, že tyto nekalé živly situaci bez skrupulí využívají. Rybářské lodě z Číny, Japonska a Evropy připlouvají na dohled od pobřeží a nerušeně drancují rybolovné zóny, přičemž domácí rybáři nacházejí již pouze vylovená naleziště a navíc jim se svým vybavením nejsou schopni konkurovat. Piráti řádí ve výsostných vodách a mezinárodní pašerácké gangy zde v poklidu překládají zboží. Námořnictvo patroluje maximálně v těsném okolí Mombasy a zbytek je zcela bez kontroly. Celých 14 států participuje na potírání pirátství u východního pobřeží Afriky, ale Keňa, jako jedna ze zemí, jejíž ekonomika těmito jevy trpí nejvíce, mezi nimi chybí, což je nejenom smutné, ale zároveň i ostuda (nemenší ostudou pak je, když vám piráti unesou nákladní loď plnou ukrajinských tanků pro vlastní armádu :D, viz. kauza lodi Faina*). Navíc když se jedná o stát považovaný za silně prozápadní, jehož námořnictvo bylo vždy bráno v subsaharské Africe za jedno z těch silnějších a slušně vybavených. Vojenští představitelé vinu svádějí na nedostatečné vybavení a počet hlídkových plavidel, ale to jistě nebude jediný zádrhel..aneb když se chce, tak to jde (alespoň v rámci možností). Na konci roku 2009 vydal keňský generál na tiskové konferenci plamennou řeč, kde důrazně pohrozil pirátům (leč námořní představitelé byli, jak jinak, k tomuto skeptičtí) a v roce 2010 do Mombasy měla zavítat americká fregata na společné cvičení. Snad alespoň toto zvedne keňským námořníkům sebevědomí a postupně se budou více angažovat v problémech, které sužují jejich zemi. Což by měli, pokud si Keňa rozšířila svou pobřežní ekonomickou zónu z 200 na 350 námořních mil, přičemž doposud nedokázala ani pořádně ochránit to co má. Nechme se tedy překvapit.

1)Obrázek2)Obrázek
(obr. č.1 - k lodi Faina navracející se z rukou pirátů míří Kiongozi a v popředí člun neznámého typu, možná jeden celních člunů z Německa, obr. č.2 - Faina zakotvená v Mombase)

*) Faina přepravující 33 tanků T-72 a další zbraně z Ukrajiny byla unesena somálskými piráty a teprve po 4 měsících byla po zaplacení výkupného v únoru 2009 navrácena.

Obrázek Obrázek
(tank T-72 a protiletadlový kulomet po vykládce v Mombase, aneb šťastné shledání s ukradenou armádní výzbrojí :D)

Zdroje:
Ivo Pejčoch - Válečné lodě 6,8
Conway - All The World's Fighting Ships 1947-1995
Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World - 15th edition

http://www.janes.com/articles/Janes-Naval-Construction-and-Retrofit-Markets/Kenya-Kenya.html
http://www.janes.com/extracts/extract/cafrsu/kenys130.html
http://www.mod.go.ke/Navysite
http://www.breakingnewskenya.com/2008/12/16/where-is-the-kns-jasiri/
http://www.breakingnewskenya.com/2008/12/16/somali-pirates-kenya-orders-fighter-jets-to-protect-territorial-waters/
http://nairobichronicle.wordpress.com/2009/02/11/kenya-navy-rises-from-deep-slumber/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kenya_Navy
http://www.warisboring.com/2009/02/14/sorry-kenyan-navy-sits-out-piracy-fight/
http://hkpro.com/forum/showthread.php?72902-HK-in-Kenya/page3
http://warships2007.narod.ru/kenya.htm
a další
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“