Námořní síly Guatemaly po roce 1945

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Námořní síly Guatemaly po roce 1945

Příspěvek od Polarfox »

Námořní síly Guatemaly po roce 1945
Obrázek
Námořnictvo tohoto středoamerického státu disponuje pouze menšími hlídkovými jednotkami, přičemž určitou raritou pro tak malou zemi je to, že svojí působností zasahuje do dvou světových oceánů. První jednotka přišla do služby v roce 1959. Hlavním úkolem je ochrana teritoriálních vod, rybolovných zón a boj s pašeráky.

Jak již bylo naznačeno výše, námořní síly se dělí na dvě flotily:
Atlantická se základnou v Santo Tomas de Castillas
Pacifická se základnou v Puerto Quetzal

Početní stav je přibližně 1250 mužů.

V 90tých letech se kód GC změnil na P (pokud by jste našli v tomto nějaké nesrovnalosti oproti zdrojům a fotografiím).

Námořní síly

Obrázek
(guatemalští námořníci)

První plavidlo Guatemalského námořnictva pocházelo ze Švédska a jednalo se o minolovku třídy Jägaren z roku 1932. V užívání nevydržela příliš dlouho a po pěti letech byla už mimo službu.
José Francisco Barundia (ex Snapphanen) – vyřazena 1964
(TTD: výtlak – 310 tun standart, 370 tun plný, rozměry – 52x6x2,8m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 23 uzlů, dosah – ?, výzbroj – 2x75, 2x25, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)

Velikostně pak již bývalou minolovku žádná další jednotka nepřekonala a valná většina inventáře byla získána z USA, často v rámci vojenské pomoci, která dosáhla například v letech 1955-77 hodnoty 23,6 miliónu dolarů.

V roce 1961 byly získány dva malé čluny 28stopého typu následované v roce 1964 dvěma většího typu AVR (67stopé čluny patřící původně USCG).
Xucuxuy (P 281) – vyřazen 1979
Camalote (P 282) - vyřazen 1979
(TTD: výtlak – 6,5 tuny, rozměry – ?, pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost ? uzlů, dosah – ?, výzbroj – 1x kulomet, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)

Cabrakan
(P 631) - vyřazen 1982
Hunahpu (P 632) - vyřazen 1982
(TTD: výtlak – 32 tun, rozměry – ?, pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost ? uzlů, dosah – ?, výzbroj – 2x kulomet, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)

V roce 1965 přišel do služby výsadkový člun typu LCM (8) a pravděpodobně ve stejnou dobu i jeden typu LCU 1446 (neznámého jména). Oba sloužily do 80tých let.
Chinaltenango (E 81) – vyřazen 1987
(TTD: výtlak – 115 tun, rozměry – ?, pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost ? uzlů, dosah – ?, výzbroj – ?, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)

Neznámé jméno (typ LCU) – vyřazen 1982
(TTD: výtlak – 360 tun, rozměry – ?, pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost ? uzlů, dosah – ?, výzbroj – ?, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)

V 60tých a 70tých letech stavy posílilo množství nových člunů, z nichž většina po modernizacích doposud slouží a tvoří jádro loďstva, které pak již nebylo výrazně posilováno.
Jako první se objevily dva čluny 85stopého typu Commercial Cruiser (do služby v letech 1967 a 1972).
Utatlan (P 851)
Subteniente Usorio Saravia (P 852)
(TTD: výtlak – 44 tun standart, 55 tun plný, rozměry – 25,9x5,8x2,2m , pohon – dva diesely o výkonu 2200hp umožňující rychlost 23 uzlů, dosah – 400nm při rychlosti 12 uzlů, výzbroj – 2-3x kulomet, elektronické vybavení – ?, posádka – 12 mužů)
Hliníková konstrukce. V letech 1995-96 prošly modernizací v USA, po návratu do Guatemaly byly též výrazně přezbrojeny. Nová technická data jsou následující:
(TTD: výtlak – 44 tun standart, 55 tun plný, rozměry – 25,9x5,8x2,2m , pohon – tři diesely o výkonu 1950hp umožňující rychlost 22 uzlů, dosah – 780nm při rychlosti 15 uzlů, výzbroj – 2x20/90 typ Oerlikon GAM-B01, 2x12,7 M2, elektronické vybavení – navigační radar Furuno I, posádka – 17 mužů)

Obrázek
(hlídkový člun Utatlan)

Mezi lety 1971 až 1981 pak námořnictvo posílila šestice hliníkových člunů typu Cutlass.
Tecunuman (P 651)
Kaibil Balan (P 652)
Azumanche (P 653)
Tzacol (P 654)
Bitol (P 655)
Gucumatz (BH 656)
(TTD: výtlak – 34 tun standart, 45 tun plný, rozměry – 19,7x5,2x0,9m , pohon – dva diesely o výkonu 1300hp umožňující rychlost 25 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 4x kulomet, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)
Také ony prošly modernizací v USA (v letech 1993-95), výzbroj byla opět posílena, přičemž Gucumatz se od ostatních odlišuje účelem (zařazení změněno na výzkumnou měřící jednotku) a výzbrojí (3x12,7 M2). Nová technická data:
(TTD: výtlak – 34 tun standart, 45 tun plný, rozměry – 19,7x5,2x0,9m , pohon – tři diesely o výkonu ?hp umožňující rychlost 25 uzlů, dosah – 400nm při rychlosti 15 uzlů, výzbroj – 2x20/90 typ Oerlikon GAM-B01, 2x12,7 M2, elektronické vybavení – navigační radar Furuno I, posádka – 10 mužů)

Obrázek Obrázek
(hlídkové čluny typu Cutlass, již po přezbrojení - z leva do prava: Bitol a Tzacol)

V druhé polovině 70tých let pak přišly významné posily v podobě tří člunů typu Broadsword (1976-77) a dvou menších rychlých výsadkových člunů poháněných vodními tryskami (1976).
Kukulkan (P 1051)
Neznámé jméno (P 1052) – vyřazen ?
Neznámé jméno (P 1053) – vyřazen 1982
(existence dvou nepojmenovaných člunů je dost mlhavá, je možné, že byl nakonec pouze jeden)
(TTD: výtlak – 90,5 tun standart, 110 tun plný, rozměry – 32x6,3x1,9m , pohon – dva diesely o výkonu 3200hp umožňující rychlost 32 uzlů, dosah – 1150nm při rychlosti 20 uzlů, výzbroj – 1x75 bezzákluzový, 1x12,7, 4x7,62, 1x81 minomet, elektronické vybavení – ?, posádka – 20 mužů)
Hliníková konstrukce. Kukulkan prodělal v letech 1995-96 modernizaci v USA, výzbroj byla vyměněna. Nová technická data člunu:
(TTD: výtlak – 90,5 tun standart, 110 tun plný, rozměry – 32x6,3x1,9m , pohon – čtyři diesely o výkonu 2600hp umožňující rychlost 25 uzlů, dosah – 1150nm při rychlosti 20 uzlů, výzbroj – 2x20/90 typ Oerlikon GAM-B01, 2x12,7 M2, elektronické vybavení – navigační radar Furuno I, posádka – 20 mužů)

Obrázek
(nejsilnější loď flotily: hlídkový člun Kukulkan, po přezbrojení)

Picuda (D-361)
Barracuda (D-362)
(TTD: výtlak – 6 tun, rozměry – 11x4x0,76m , pohon – dva diesely o výkonu 540hp umožňující rychlost 36 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – ?, posádka – 2 muži a 20 mužů výsadku)
Hliníková konstrukce, americký typ Machete (LCP). Slouží silám námořní pěchoty.

Roku 1979 pak přicházela velká série malých, v domácích loděnicích stavěných člunů. Možná bylo postaveno až 30 jednotek, v současné době jich slouží 16. Část jich má hliníkový a část dřevěný trup. Jsou určeny k říční službě.
Alioth, Deneb, Dubhe, Kochab, Mirfa, Pollux, Procyon, Schedar, Sirius, Spica, Stella Maris, Vega
Escuintla, Lago Atitlán, Mazatenango, Retalhuleu

(TTD: výtlak – 8 tun, rozměry – 9,14x3,6x0,61m , pohon – jeden diesel o výkonu 300hp umožňující rychlost 28 uzlů, dosah – max. 500nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 2x7,62, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)
Čluny s hliníkovým trupem (ve výpisu jsou to poslední čtyři uvedené jednotky) jsou vybaveny slabším motorem o výkonu pouze 150hp a dosahují nižší rychlosti (19 uzlů). Používá je námořní pěchota.

Přírůstky z 90tých let pak čítají již pouze 11 menších člunů, dílem vlastní výroby (3 čluny typu Inmensa, ale možná jich bylo postaveno více, do služby v polovině 90tých let) a dílem z USA (8 člunů 27stopého typu Vigilant, v rámci pomoci, do služby v letech 1993-96). V roce 1997 pak přibyl (též v rámci zahraniční pomoci) z USA jeden hliníkový člun typu Dauntless.
Kocapave plus dva neznámých jmen
(TTD: výtlak – 1,7 tuny, rozměry –7,6x1,9x?m , pohon – jeden závěsný benzínový motor o výkonu 150hp umožňující rychlost ? uzlů, dosah – max. ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x7,62, elektronické vybavení – ?, posádka – ? mužů)

P 271P 278 (pouze u P 271 a 273 známa jména – Tohil, Tepeu)
(TTD: výtlak – 2 tuny standart, 4,5 tuny plný, rozměry – 8,23x3x0,5m , pohon – dva benzínové závěsné motory o výkonu 300hp umožňující rychlost 35 uzlů, dosah – max. ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x7,62, elektronické vybavení – navigační radar Furuno I, posádka – 4 muži)
Používány námořní pěchotou.

Iximche (P ??)
(TTD: výtlak – 11 tun, rozměry – 12,19x3,86x0,69m , pohon – dva diesely o výkonu 850hp umožňující rychlost 28 uzlů, dosah – max. 400nm při rychlosti 22 uzlů, výzbroj – 1x7,62, elektronické vybavení – navigační radar Raytheon R40X, posádka – 5 mužů)

Hlídková plavidla doplňují čtyři původně rybářské lodě, které byly ozbrojenými silami zadrženy při pašování drog – Mavro-I, Mero, Pampano a Sardina.

Pomocná plavidla jsou zastoupena přepravním prámem 15 de Enero (T-691) a třemi cvičnými loděmi – Margarita a Ostuncalco (plachetní lodě) a bývalou jachtou Mendieta.

Stavy jednotlivých flotil
(uvedu pouze kódy):

Atlantická:
P 851, P 651, P 654, P 655, 4 čluny typu Vigilant, T-651, dva zabavené rybářské čluny, všechna cvičná plavidla flotily

Pacifická:
P 1051, P 852, P 652, P 653, BH 656, 4 čluny typu Vigilant, oba výsadkové čluny, dva zabavené rybářské čluny


Současný stav a vyhlídky do budoucna:

Guatemala se, jako řada jiných malých států, potýká s problémem přísunu finančních zdrojů, kterých je nedostatek a jsou, jak už to tak bývá, třeba na mnoha místech. Přitom posílení hlídkových sil je velmi potřebné, neboť přes guatemalské teritoriální vody vedou frekventované trasy pašeráků s drogami a zbraněmi (vybudovali si zde klíčové trasy vedoucí do Mexického zálivu). Nemalým problémem je i nelegální rybolov a také pirátství není jen pojmem dob dávno minulých. Na potírání pašeráků drog Guatemala úzce spolupracuje se Spojenými státy, které v rámci pomoci dodávají i řadu plavidel (ostatně je to v jejich zájmu, bílé vánoční balíčky od nějakého kolumbijského Santy asi přeci jen nejsou to pravé ořechové). Zásahy probíhají jak při atlantickém, tak i pacifickém pobřeží (kam se tento nešvar poslední dobou též velmi šíří).

Do budoucna se pro nedostatečné námořní síly samozřejmě plánuje posílení (v jednání byly například tři 32metrové čluny a jeden 20metrový, zda-li byly nakonec dodány, již netuším), ale jeho úroveň bude vždy záviset na síle finančního pramínku a případných občasných dodávkách z USA.

Ale abychom nekončili tak pesimisticky, připojuji článek z letošního léta, kdy se guatemalským silám podařilo ve spolupráci s protinarkotickým oddělením Spojených států zadržet pašeráckou ponorku (kterýžto prostředek by si zasloužil i bližší rozebrání, i když se nejedná defacto o bojové plavidlo) s čtyřmi Kolumbijci a především pěti tunami heroinu (ano, sobi by se trošku prohnuli).

Obrázek Obrázek
(rychlý člun neznámého typu a vzhledově podobná či identická jednotka při zadržení ponorky)

Bližší info o akci viz. následující odkazy:
http://www.14usc89.com/2010/07/guatemala-navy-interdicts-spss/
http://www.reuters.com/article/idUSTRE66A1ZK20100711

A na úplný závěr...

Guatemalské námořnictvo sice není největší, sice není nejsilnější, ale i tak mu to sluší..a tady ho máte v plné parádě:
http://www.youtube.com/watch?v=l54eTrFMH4c


Zdroje:
Ivo Pejčoch - Válečné lodě 5,8
Conway - All The World's Fighting Ships 1947-1995
Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World - 15th edition

http://www.janes.com/articles/Janes-Sentinel-Security-Assessment-Central-America-And-The-Caribbean/Navy-Guatemala.html
a další
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 9/8/2012, 15:16, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Tak tu máme další exotické námořnictvo. Snad ti nadšení vydrží a další články brzy přibudou. Budeš psát i o říčních lodích? Třeba vnitrozemská Paraguay má docela slušnou flotilu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Koukám, že Polární liška je liška nejen podšitá, ale i pracovitá... Nu, ať ti to vydrží, čte se to vážně dobře.
さようなら。
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Koukám, že Polární liška je liška nejen podšitá, ale i pracovitá
Njn, uvidíme :)...zatím mě to drží. Původně jsem měl v plánu Kiribati a Tonga a že si budu válet liščí šunčičky a skončilo to u Guatemaly :D
Budeš psát i o říčních lodích? Třeba vnitrozemská Paraguay má docela slušnou flotilu.
Rozhodně. Paraguay je v plánu, fotek mám celkem dost, takže nic tomu nebrání, navíc Paraguay a Humaita byly vždy moji velcí oblíbenci. Říční nepomíjím, tudíž se můžeš těšit i na třeba Turkmenistán (ten má moc vzhledově hezké něco jako monitory, takže ten bude brzy) či Makedonii.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“