Námořní síly Mauricia po roce 1945

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Námořní síly Mauricia po roce 1945

Příspěvek od Polarfox »

Námořní síly Mauricia po roce 1945
Obrázek
Mauricius, tento ostrovní stát v dalekém Indickém oceánu, je pro našince známý prakticky pouze dle slavné poštovní známky. Svou nezávislost získal v roce 1968 a po vypršení smlouvy o obraně s Velkou Británií se o svou bezpečnost začal malý státeček starat sám. Země nemá klasickou armádu a její funkce suplují policejní síly v síle 10000 mužů. Jejich součástí je i Národní pobřežní stráž (500 mužů), která má za úkol ochranu teritoriálních vod a rybolovných pásem. Hlavní základnou je Port Louis. Námořnictvo udržuje úzké svazky s Indií, která se podílí na výcviku, umožňuje stáže na vlastních plavidlech a dodává některé lodě.

Námořní síly

Jak již bylo řečeno, v námořní oblasti Maurucius spolupracuje s Indií, která i dodala řadu plavidel malému mauricijskému námořnictvu. Prvním plavidlem se tak v roce 1974 stal hlídkový člun indické třídy Abhay, který si ponechal své původní jméno.
Amar – vyřazen v roce 1996
(TTD: výtlak – 120 tun standart, 160 tun plný, rozměry – 35,7x6,1x1,5m , pohon – dva diesely o výkonu 1100hp umožňující rychlost 18 uzlů, dosah –?, výzbroj – 1x40/60, elektronické vybavení – radar Type 978 a sonar Type 144 – možná neinstalován, posádka – 35 mužů)
Kopie britského typu Ford. V Indii ve službě od roku 1961, při předání byly sejmuty vrhače hlubinných náloží.

V roce 1989 přišly do služby dva darované hlídkové čluny rozšířeného sovětského typu Zhuk a ve službě jsou doposud. Dle fotografií se zdají být dobře opečovávány a ve slušném stavu.
Rescuer
Retriever
(TTD: výtlak – 36 tun standart, 40 tun plný, rozměry – 22,9x4,9x1,5m , pohon – dva diesely o výkonu 2400hp umožňující rychlost 30 uzlů, dosah – 500nm při rychlosti 13,5 uzlu, výzbroj – 4x12,7, elektronické vybavení – navigační radar typu Furuno, posádka – 13 mužů)
Obrázek
(Rescuer a Retriever v přístavu)

O další přírůstky se postarala opět Indie, která v letech 1989-90 dodala devět malých hlídkových člunů svého typu Mandovi.
Barracuda, Polaris, Canopus, Pollux, Capella, Rigel, Castor, Sirius, Marlin
(TTD: výtlak – 15 tun, rozměry – 15x3,6x0,8m , pohon – dva diesely o výkonu 750hp umožňující rychlost 24 uzlů, dosah – ?, výzbroj – 1x7,62, elektronické vybavení – radar typu Furuno FR 8030, posádka – 8 mužů)
Pravděpodobně slouží již jen Barracuda, Castor, Marlin, Polaris a Sirius, přičemž se potýkají s nedostatkem náhradních dílů.

Ve stavu má být od roku 1993 ještě jeden člun indického typu SDB MK 3 postavený v roce 1984. V roce 2001 prošel údržbou.
Guardian (ex Ajay, kód T 56)
(TTD: výtlak – 167 tun standart, 210 tun plný, rozměry – 37,8x7,5x1,8m , pohon – dva diesely o výkonu 6820hp umožňující rychlost 30 uzlů, dosah – 5800nm při rychlosti 15 uzlů, výzbroj – 2x40/60 Mk.3, elektronické vybavení – radar Bharat 1245, posádka – 32 mužů)
Obrázek
(T 56 ještě v indických službách)

Chloubou mauricijského námořnictva je pak hlídková loď Vigilant z roku 1996, plavidlo oproti zbytku inventáře značné velikosti vybavené přistávací plochou pro vrtulník.
Vigilant
(TTD: výtlak – 1350 tun standart, 1650 tun plný, rozměry – 75x14x3,9m , pohon – čtyři diesely o výkonu 11780hp umožňující rychlost 22 uzlů, dosah – ?, výzbroj – 2x40/60 Mk.5 dvojité postavení na přídi, 2x12,7 M2, elektronické vybavení – radar typu ?, posádka – 56 mužů plus 20 pasažérů)
Postavena v Chile (ASMAR, Talcahuano) na základě projektu, na kterém spolupracovala i Kanada. V letech 1998-2000 byl mimo službu kvůli problémům s pohonným systémem, v letech 2003 až 2004 prošla údržbou v Indii. 40mm kanóny na přídi darovala Indie, jedná se o starší model a je tedy možné že výzbroj bude v budoucnu obměněna za modernější. Vrtulník je pravděpodobně typu Bölkow Bo-105 (udáván je i AS.350B Ecureuil).
Obrázek Obrázek Obrázek
(hlídková loď Vigilant)

V roce 2001 byl z Indie zapůjčen člun typu P-2000 o výtlaku 40 tun k rychlým zásahům.
Observer (ex C 139)
(TTD: výtlak – 49 tun plný, rozměry – 20,8x5,8x1,0m , pohon – umožňující rychlost 40 uzlů, dosah – 600nm při rychlosti 15 uzlů, výzbroj – 1x7,62, elektronické vybavení – navigační radar Furuno, posádka – 10 mužů)

Výzbroj doplňuje něco mezi dvaceti až třiceti malými čluny o výtlaku 2-6 tun, část opět z Indie (čluny HDB - heavy duty boats).


Současný stav a vyhlídky do budoucna:


Do budoucna se má námořnictvo rozšířit o další velké hlídkové plavidlo, které se bude tentokráte stavět v Indii (na základě dohody podepsané v červenci 2010). Mauricius nepodceňuje ani jednu z aktuálních hrozeb, tj. pirátství, v jehož potírání kooperuje opět s indickým námořnictvem a dokonce k tomuto účelu jako první stát z regionu vyčlenil speciální námořní jednotku.


Zdroje:
Ivo Pejčoch - Válečné lodě 6,8
Conway - All The World's Fighting Ships 1947-1995
Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World - 15th edition

http://www.janes.com/articles/Janes-Sentinel-Security-Assessment-Southern-Africa/Navy-Mauritius.html
http://www.hazegray.org/worldnav/africa/africa.htm#13
http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Mauritius
a další
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“