Námořní síly Ghany po roce 1945

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Námořní síly Ghany po roce 1945

Příspěvek od Polarfox »

Námořní síly Ghany po roce 1945
Obrázek
Ghana figuruje na mezinárodní scéně jako samostatný stát od roku 1957, kdy získala nezávislost na Velké Británii (jako první ze subsaharských států Afriky). Zpočátku byly ekonomické vyhlídky velmi optimistické, ale chyby ve vedení státu a prudký pokles cen kakaa na světových trzích zapříčinil velký ekonomický pokles. To se promítlo i do plánů na rozvoj námořních sil, za vlády prezidenta Nkrumaha velmi ambiciózních.

Námořní síly

Námořnictvo Ghany patří k těm, která disponují pouze menšími hlídkovými silami. Hlavními úkoly jsou - ochrana pobřeží a rybolovných pásem a zásahy proti pirátům.

Početní stav čítá přibližně 1200 mužů.

Struktura:
Hlavní velitelství – sídlo ve městě Accra (Burma Camp).
Námořní síly pak spadají pod dvě operační velitelství – východní se sídlem ve městě Tema a západní v Sekondi.


Námořnictvo začala Ghana budovat již velmi brzy po získání nezávislosti a prvními plavidly se staly bývalé britské příbřežní minolovky typu Ham, předané v roce 1959:
Yogaga (M 11) (ex Malham) – vyřazena 1977
Afadzato (M 12) (ex Ottringham) – vyřazena 1977
(TTD:)

V listopadu 1962 je posílily hlídkové čluny britského typu Ford:
Elmina (P 13) – vyřazen 1985
Komenda (P 14) – vyřazen 1985
(TTD:)

a v roce 1964 od Royal Navy zapůjčená minolovka typu Ton později (1974) natrvalo odkoupená.
Ejura (M 16) (ex Aldington M 1171) – vyřazena 1979
(TTD:)
Obrázek
(minolovka Ejura, ještě s původním kódem, ale na komínu je již patrný ghanský znak)

Velkou posilou se pak staly dvě korvety britského typu Vosper Mk I dokončené v roce 1964 a 1965, které měly následovat další dvě jednotky spolu se dvěma fregatami. Žádná z nich se již kvůli vážným ekonomickým obtížím nedočkala realizace, kromě jedné fregaty/prezidentské jachty, která nebyla předána a zůstala dočasně v řadách Royal Navy (jako HMS Mermaid) a později byla odprodána jinému zákazníku (Malajsie).
Kromantse (F 17) – vyřazena 1989
Keta (F 18) – vyřazena 1989
(TTD: výtlak – 440 tun standart, 500 tun plný, rozměry – 54x8,7x4m, pohon – dva diesely o výkonu 7100hp umožňující rychlost 20 uzlů, dosah – při rychlosti 14/18 uzlů 1100/2900 námořních mil, výzbroj – 1x102/40 Mk.23, 1x40/60 Mk.9, 1x vrhač Squid Mk.4, elektronické vybavení – radar Plessey AWS-1, navigační Type 978 a sonar Type 164, posádka – 54 mužů)
Obrázek Obrázek
(korvety třídy Kromantse - vlevo GNS Kromantse, vpravo GNS Keta)

V roce 1965 bylo ještě ve Velké Británii zakoupena jedna opravárenská loď, konvertovaný tankový výsadkový člun typu LCT, používaná kromě své základní úlohy též k výcviku námořníků.
Asuantsi (ex MRC 1122) – vyřazena 1970

Na přelomu 60tých a 70tých let začal odklon od dosavadních britských dodavatelů a země se začala orientovat především na německé výrobce. Předtím bylo ještě z SSSR dodáno několik hlídkových člunů typu Poluchat I (předány Ghaně v roce 1967), které ale ve službě nevydržely nijak dlouho:
P 20 – vyřazen 1973
P 21 – vyřazen 1973
P 22 – vyřazen 1970
P 23 – vyřazen 1973
(TTD:)

Jak již bylo řečeno, největší dodávky směřovaly ze SRN, která dodala několik moderních útočných a hlídkových člunů. Jako první přišly dva čluny třídy Dela (výrobce – Ruthoff Werft, Mainz) určené pro ochranu rybolovu, dodávce dalších čtyř lodí zabránil krach výrobce. Oba prošly v roce 1981 údržbou u společnosti Lürssen.
Dela (P 24) – vyřazen 1992
Sahene (P 25) – vyřazen 1992
(TTD: výtlak – 160 tun plný, rozměry – 35,2x6,5x1,8m, pohon – dva diesely o výkonu 3000hp umožňující rychlost 30 uzlů, dosah – při rychlosti 30 uzlů 1000 námořních mil, výzbroj – 1x40, elektronické vybavení – ?, posádka – 32 mužů)

Opravdu moderními plavidly, která tvoří jádro současného námořnictva jsou útočné čluny tříd Dzata (typ TNC 45, výrobce – Lürssen, Vegesack, dodány 1978-1979) a Achimota (typ FPB 57, výrobce – Lürssen, Vegesack, dodány 1980-1981). Třída Dzata měla původně nést silnější výzbroj (stejnou jako u Achimota), ale byla redukována na dva 40mm kanóny. Všechny slouží, přičemž člun Achimota je vlajkovou lodí ghanského loďstva.
Dzata (P 26)
Sebo (P 27)
(TTD: výtlak – 212 tun standart, 255 tun plný, rozměry – 44,9x7x2,3m , pohon – dva diesely o výkonu 7200hp umožňující rychlost 27 uzlů, dosah – při rychlosti 25/15 uzlů 1100/2000 námořních mil, výzbroj – 2x40/70, 2x7,62, elektronické vybavení – radary Decca 1226 a Thomson-CSF Canopus A, posádka – 48 mužů)
V letech 1988-89 modernizovány.

Achimota (P 28)
Yogaga (P 29)
(TTD: výtlak – 380 tun standart, 450 tun plný, rozměry – 58,1x7,6x2,8m , pohon – tři diesely o výkonu 11400hp umožňující rychlost 33 uzlů, dosah – při rychlosti 16/12 uzlů 3300/5200 námořních mil, výzbroj – 1x76/62 typ OTO Melara Compact, 1x40/70, elektronické vybavení – radary Decca 1226 a Thomson-CSF Canopus A, posádka – 40 mužů)
Obrázek Obrázek
(vlevo - útočný člun GNS Achimota, vpravo - útočný člun třídy Achimota plus GNS Dzata a GNS Sebo)

Situace je nejistá u člunů britského typu Spear 2 (4 kusy, postavené Fairey Marine v roce 1978) udávaných publikací Conway, které jsou pravděpodobně již vyřazeny.
(TTD:)

Posledními přírůstky jsou bývalé pokladače bójí používané v roli hlídkových lodí, které v roce 2005 věnovala americká Pobřežní stráž. Jedná se o typ Balsam z roku 1944. Jejich výhodou je především velký dosah.
Anzone (P 30) (ex USCG Woodrush) - možná dodána již v roce 2001
Bonsu (P 31) (ex USCG Sweetbrier)
(TTD:)
Obrázek
(v popředí hlídková loď GNS Anzone)

Ve stavu je ještě plavidlo David Hansen (pojmenované po britském komodorovi, který od roku 1961 velel ghanským námořním silám) amerického typu PB Mk III předané v roce 2001.
(TTD: rozměry - 20x?x?m)

Současný stav a vyhlídky do budoucna:

Momentálně je ghanské námořnictvo malou, ale poměrně kompaktní silou, jejíž jádro tvoří rychlé útočné čluny dodané z Německa. V oblasti Guinejského zálivu patří k těm silnějším (prakticky jedinou větší silou je Nigérie, jejíž lodě jsou ale obvykle v tragickém stavu) a i když je pronásledováno setrvalým nedostatkem náhradních dílů, jeho lodě stále vyplouvají a jsou operačně způsobilé. Do budoucna hodlá Ghana zvyšovat počty svých hlídkových plavidel, tak aby lépe dostála úkolu ochrany ekonomických zdrojů (rybolovných pásem a nově objevených ropných nalezišť) a bezpečnosti okolo svého pobřeží. Za tímto účelem chystá výraznou modernizaci, kdy by mělo být během dvou let posíleno o 10 nových hlídkových plavidel (na základě plánu rozvoje do blízké budoucnosti oznámeného v červnu 2010). Jednání se ve vedou s Čínou (objednány dva 46metrové čluny pro ochranu rybylovu a dva obdobné 46metrové čluny pro klasické hlídkové účely) a Německem (Ghana má zájem o dva vyřazené raketové čluny třídy Gepard). Necháme se tedy do budoucna překvapit.


Zdroje:
Ivo Pejčoch - Válečné lodě 6,8
Conway - All The World's Fighting Ships 1947-1995

http://www.janes.com/news/defence/jni/jni100722_1_n.shtml
http://www.modernghana.com/news/15078/1/ghanas-navy-acquires-ship.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Ghana_Navy
http://www.militaryphotos.net

a další
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“