Válečné lodě, které (ne)zasáhly do dějin (1)

cokoliv co plave a potápí se mimo NATO a VS...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Válečné lodě, které (ne)zasáhly do dějin (1)

Příspěvek od Polarfox »

Válečné lodě, které (ne)zasáhly do dějin (1): „Podivné konstrukce“
Obrázek
Světová námořnictva prodělala po 2. světové válce velký boom, kromě hlavních mocností se v průběhu let vyrojily desítky nových států, z nichž většina provozovala alespoň malé námořní síly. A počet lodí všech kategorií sloužících v těchto námořnictvech je nepřeberný. Pro většinu lidí zůstávají bez tváře, pokud se tedy nějak nestanou proslulými..ať již slavně či tím opačným stylem. Většinu z nich to ale mine a mě to přišlo škoda, protože i na zdánlivě obyčejných a řadových plavidlech se najde mnoho zajímavého.

V mém novém seriálu bych proto těmto lodím rád snímal jejich masky a představoval jejich tváře, někdy radostné, vonící čerstvým nátěrem, jindy smutné až rezivé. Některé díly budou vyloženě stručné, jindy se náležitě rozepíši, to již bude záležet na patřičném tématu a dostupných podrobnostech k jednotlivým lodím.

Trošku netradičně jsem uvedl seriál o námořních bojích, tudíž nebudu z těchto kolejí vybočovat ani nyní. První lodě, které budu mít tu čest vám představit, budou takovým lehkým, ale zajímavým soustem...předkrm dalo by se říci :). Jedná se o jednotky, které prodělaly poměrně zajímavé přestavby či dozbrojení, ačkoli jejich první krůčky se ubíraly úplně jiným směrem. Ale to již uvidíte sami..


Pham Ngu Lao (Vietnam)

Sluší se dát přednost staršímu a vietnamská fregata Pham Ngu Lao, tato bývalá americká podpůrná loď pro hydroplány USS Absecon rozhodně stařečkem je (nebo alespoň do nedávna bývala). Jak již bylo řečeno, svoje putování po světových mořích započala jako jedna z lodí rozsáhlé třídy Barnegat, i když od svých sester se poněkud lišila. Ještě v průběhu stavby byla přeměněna na loď určenou pro výcvik pilotů palubních plovákových letounů dislokovaných na palubách křižníků a bitevních lodí US Navy. Ti na ní nacvičovali starty pomocí katapultu (jako jediná z celé rodiny tak byla vybavena katapultem a jeřáby) a v této roli (a příležitostně též jako cvičný torpédový cíl pro palubní letouny letadlových lodí) sloužila od svého zařazení do služby v roce 1943 až do roku 1947, kdy byla převedena do rezervy.

Toto intermezzo ale netrvalo dlouho a v roce 1949 byla z „odpočinku“ převedena pod Pobřežní stráž (jako cutter), kde ji čekala dlouhá léta patrol a to především v severním a středním Atlantiku (i když krátce navštívila i Evropu). Zde dobře využila přednosti své třídy, tj. spolehlivost, vytrvalost a dobré plavební vlastnosti.

Ale v roce 1972 byl čas vydat se na další pouť, tentokrát do vzdáleného Vietnamu. Zde se stala součástí námořních sil Jižního Vietnamu, kde ji překlasifikovali na fregatu a provozovali pod jménem Pham Ngu Lao a v té době se řadila k tomu lepšímu, čím po námořní stránce jihovietnamci disponovali. Byla dozbrojena dvěma 81mm minomety (k současnému 127mm dělu v příďové věži a šesti půlpalcovým kulometům) a sloužila k hlídkování v pobřežních vodách a podpoře pozemních vojsk.

Když v roce 1975 Jižní Vietnam padl, většina jihovietnamského námořnictva unikla do zahraničí (především na Filipíny), což ale nebyl případ naší sledované fregaty a postupující komunistické síly ji nalezly v Saigonském suchém doku netknutou. Sever nikdy nedisponoval velkou flotilou a tak byly všemožné obsazené lodě vítanou posilou, zvláště pokud se jednalo o jednotku, která neměla co do velikosti zatím žádný odpovídající protějšek.
Spokojeně tudíž Pham Ngu Lao provozovali dál v téže roli (pod stejným jménem, pouze taktický kód se změnil na HQ-01), ani změny ve výzbroji nebyly nijak znatelné (přinejmenším 127mm dělo a 81mm minomety zůstaly na svém místě), tedy až do roku 1984, kdy letitá fregata absolvovala největší a nejzajímavější upgrade, díky němuž si i zasloužila své místo v tomto článku.

Tehdy dostala novou protiletadlovou výzbroj, která se skládala ze tří 37mm kanónů (typ 70K o délce 63 ráží) a dvou dvojitých postavení 25mm kanónů (typ 2M3) a v neposlední řadě byla také uzpůsobena pro nesení dvou čtyřnásobných odpalovacích zařízení lehkých protiletadlových střel SA-N-5 Grail (námořní verze známé pozemní SA-7). To by ovšem nebylo nic tak vyjímečného, kdyby zároveň nepodědila po vyřazených člunech třídy Komar jejich odpalovací zařízení pro rakety SS-N-2 Styx. Dva odpalovací kontejnery měly být umístěny na zádi plavidla na hlavní palubě (bohužel žádnou fotografii po přestavbě se mi nepodařilo získat). Tím se de facto tento již 40 let starý veterán stal raketovou fregatou (i když samozřejmě nijak zvláštní síly), což je myslím vzhledem k jeho původnímu účelu docela úctyhodný vývoj :D.

Přinejmenším do poloviny devadesátých let dále sloužil v této podobě, poté byly kontejnery sejmuty a loď dále pokračovala v roli cvičného plavidla. Od roku 2006 již nevyplouvá a pravděpodobně jsou její aktivní dny definitivně sečteny.

ObrázekObrázek
(vlevo - bývalý USCGC Absecon, vpravo - pravděpodně Pham Ngu Lao, píši pravděpodobně, protože co zdroj, to jiný taktický kód)

Hamzeh (Írán)

Na druhou stranu, možná jsme stáří přeci jen trochu podcenili. Íránská korveta Hamzeh totiž pluje na vlnách již od roku 1936. Tato původně královská jachta Shahsavar měla strávit celý svůj „život“ na Kaspickém moři. Spuštěna na vodu byla tedy v roce 1936 v holandských loděnicích Boele sídlících v Bolnes a v roce 1937 se po Volze doplavila až do svého působiště (Rusové tento přesun povolili spíše vyjímečně, doposud posilování kaspických sil blokovali). Zde se tato 580 tunová jachta setkala se zbylým osazenstvem íránské kaspické flotily, tj. čtyřmi malými hlídkovými čluny. Loď byla schopna dosáhnout 15ti uzlů a výzbroj tvořily dva 37mm kanóny.

V roce 1941 byla zabavena Rusy a vrácena až po válce. Jaká byla pak její služba až do roku 1993, kdy měla být znovu uvedena do služby (tudíž byla někdy předtím na čas vyřazena?) a překlasifikována na cvičné plavidlo, nemám ponětí. Nově pojmenována na Hamzeh dostala výzbroj v podobě jednoho 20mm kanónu GAM-BO1, dvou 12,7mm velkorážních kulometů a ...ano, tušíte správně.. protilodních střel (na zádi nese dvojici odpalovacích kontejnerů pro protilodní rakety C-802). V této podobě vesele slouží dodnes.

ObrázekObrázek
(vlevo - ještě jako jachta Shahsavar, vpravo - současná podoba korvety Hamzeh)


Takže už tu máme bývalý pomocný tendr pro hydroplány z kterého se stala raketami vyzbrojená fregata, bývalou jachtu taktéž vyzbrojenou protilodními střelami, je možné toto ještě trumfnout? Ale jistě přátelé :D, pokračujme dále.

Rio Damuji (Kuba)

Kubánské námořnictvo po rozpadu SSSR a odříznutí materiální a technologické pomoci mířilo jak se často říká „od desíti k pěti“. Z kdysi celkem slušně vyzbrojené flotily čítající řadu větších plavidel včetně fregat a ponorek zbyly do slova a do písmene ubohé zbytky. Jedna ze tří fregat hostí už pouze barevné rybky, dokonce u Kajmanských ostrovů, kde je středem pozornosti řady turistů a zbylé se spolu s ponorkami pomalu rozpadají či jsou rovnou rozebírány. A tak by se dalo pokračovat dále. V dnešní době již zbývá pouze několik malých hlídkových plavidel, mezi nimi i poslední raketové čluny třídy Osa, ale i ty již vyplouvají bez svých střel, které předaly pobřežním bateriím.

Na druhou stranu pokud někdo viděl poslední vojenské přehlídky z tohoto exotického ostrova, musí uznat, že Kubánci mají smysl pro invenci. Různé úpravy zavedených zbraňových systémů neberou konce – tu se namontuje věž z T-54/55 na podvozek z BTR-60, tu zas protiletecké a protilodní rakety na tankové podvozky. A dalo by se pokračovat dále, rozhodně je to na samostatný článek.

Ale nás zajímá kubánské námořnictvo a tam se vyloupla perla vskutku skvostná. A také náležitě vyvinutá. Vojáci totiž na přelomu století převzali od státní rybářské společnosti velký trawler, zařadili ho do stavu námořnictva a poslali ho na zkrášlovací kúru. Tato původně rybářská loď (postavena 1972, 3200 tun, 15 uzlů, ze série plavidel stavěných pro Kubu ve Španělsku, sesterské Rio Moa a Rio Hanabana později prodány Belize, další sloužily jako pomocné u námořnictva) povýšila na hlídkové plavidlo. K tomuto bohulibému účelu byla také náležitě vybavena. Celý trup doznal změn, záď byla uzavřena, podle jedné fotografie lze soudit, že značnou plochu zadní části lodi zabírá přistávací plocha pro vrtulník. Zdá se tedy, že s lovením ryb je ámen, ale na lov vrtulníků je uzpůsobena velmi dobře. Ještě lépe se ji pak snažili vybavit do případného boje. Na přídi se skví dva nejdůležitější zbraňové systémy plavidla – věž se 100mm kanónem, pravděpodobně z tanku T-54/55 a dva odpalovací kontejnery pro střely SS-N-2 Styx (sejmuté z vyřazených člunů třídy Osa II). Pravděpodobně se jedná o verzi s tepelným naváděním (pokud loď není náležitě radarově vybavena). Výzbroj doplňují dvě dvojitá postavení 25mm kanónů za hlavní nástavbou a jeden 12,7mm velkorážný kulomet (čelo nástavby). Do služby byla zařazena v roce 2007. Ve službě je s největší pravděpodobností pouze jedno plavidlo tohoto typu.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
(Rio Damuji - v různých fázích rozestavěnosti)

Pár slov na závěr

Je vidět, že kreativita při vybavování některých vojenských plavidel nezná mezí (i když u Kuby je to spíše výraz zoufalství a improvizace, ale i tak podnětný). Taktéž služba a určení se může v průběhu let nečekaně měnit. Dnes jsem vám poodkryl některé zajímavé členy té obrovské skupiny válečných plavidel a ještě neskonale více jich zbývá, takže zas někdy na shledanou.


Seznam použitých zdrojů:

Ivo Pejčoch - Válečné lodě 5,8
Conway - All The World's Fighting Ships 1947-1995

http://www.vnafmamn.com/VNNavy_inventory2.html
http://www.harpoondatabases.com/encyclopedia/Entry2242.aspx
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?149472-Bluffer%92s-guide-Fortress-Cuba
http://www.warshipsww2.eu
wikipedia
a jiné
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 9/8/2012, 15:19, celkem upraveno 1 x.
Husso
Příspěvky: 1
Registrován: 14/2/2010, 15:59
Bydliště: Dukla

Příspěvek od Husso »

hm, už sa teším na pokračovanie.. dík
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Válečné lodě, které (ne)zasáhly do dějin (1)

Příspěvek od absik »

Jednak preto že pre raketové lode 3-tích krajín nie je vlákno a preto že chcem poukázať na celkom iný prístup u (kubánskych) protinožcov:

Vietnam podpísal v r.2006 licenčnú zmluvu s lodenicou Vympel Rybinsk na stavbu 6 lodí triedy "Molnija" projekt 1241.8, v celkovej sume na lic. práva 3,5 mlrd. rubľov. Zbrane, prieskumné, navigačné a riadiace systémy dodá ruský výrobca. Vietnam stavia kompletné trupy z nádstavbami pre všetky systémy vo vlastných lodeniciach Ba Son Limited, kde sa robí aj kompletizácia a preberanie voj. námorníctvom Vietnamu (VNV). V r. 2007 si bolo vyše 200 vietnamských dokárov osvojiť praktické zručnosti v oblasti stavby lodí v ruských lodeniciach, prvé 2 lode sa začali stavať v r.2010 po dodaní komponentov a podsystémov z Ruska. 1.4.2013 bolo prvé plavidlo spustené na vodu (b.č. NQ-377), druhé o týždeň neskôr (b.č. NQ-378). V júli t.r. boli obe plavidlá prevzaté VNV a zaradené do 167. morskej brigády veliteľstva morskej zóny No.2. Posledný júnový týždeň t.r. boli na vodu spustené druhé 2 plavidlá pod výrobným označením M3 a M4.
Celá séria 6 lodí bude ukončená v r.2017, Vietnam má v lic. zmluve podchytenú opciu na stavbu druhej série zo 4 lodí, no ďalšie jednania o podmienkach tejto zmluvy sa doteraz neuskutočnili.


http://vpk.name/news/117976_programma_s ... _godu.html

Keďže o raketových lodiach tr. Molnija chystám samostatný článok, uvediem len základné TTD vietnamských lodí:
výtlak 550 ton
dĺžka 57 m
šírka 13m
výška boku na vodoryske 5,31 m
max.ponor 3,62 m
max. rýchlosť 38 uzlov
dosah pri ekonom. rýchlosti 12 uzlov až 2400 nám. míľ
vytrvalosť 10 dní
zákl.posádka 44 mužov

vietnamské lode môžu ako hlavnú zbraň nosiť 4 x 4 exportných protilodných krídlatých rakiet 3M - 24 E (Uran E) o dolete 130 km.
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“