Jihokorejský letoun KAI T-50
Jihokorejský letoun KAI T-50
KAI T-50 Golden Eagle
Jedná se o rodinu nadzvukových jednomotorových proudových cvičných a víceúčelových bojových letounů vyvinutých konsorciem tvořeným jihokorejskou společností Korea Aerospace Industries (KAI) a americkou Lockheed Martin. T-50 je první nadzukový bojový letoun vyvinutý v Korejské republice a jeden z mála nadzvukových cvičných letounů. Vývoj letounu byl zahájen na konci 90. let 20. století a první let prototypu proběhl v roce 2002 se zkušebním pilotem podplukovníkem Cho Gwang-Je z továrního letiště KAI v Sachonu. Jihokorejské letectvo letoun zařadilo do služby v roce 2005 a ze základního cvičného letounu T-50 byla následně odvozena akrobatická varianta T-50B, cvičně-bojová varianta pro pokročilý výcvik TA-50 a dále plnohodnotný víceúčelový bojový letoun FA-50. Amerikanizovaná verze T-50A byla veřejnosti představena v únoru 2016. T-50A je vybaven nástavcem pro tankování za letu a velkým displejem v kokpitu podobným stíhačce F-35. Letová avionika je postavená na otevřené architektuře, takže letectvo může stroje udržovat a modernizovat nezávisle na jednotlivých výrobcích komponentů letadla. Oproti svému jihokorejskému bratranci T-50A získá systémy, které umožní efektivní výcvik na letadlech 5. generace, jako je F-22 a F-35, kromě toho Lockheed Martin nabízí i pozemní část výcvikového systému (Ground-Based Training System) s novým pokročilým simulátorem. Maximální vzletová hmotnost T-50A je 13 500 kg (F-35 31 800 kg) a rychlost Mach 1,5. Životnost letadla do generální opravy celého stroje je 10 000 letových hodin. T-50A by se v případě zájmu sestavovaly v továrně Lockheed Martin ve městě Greenville v Jižní Karolíně. Prvním exportním úspěchem typu FA-50 byla filipínská objednávka 12 letounů ve verzi T-50PH. Indonésie odebrala 16 kusů T-50I, Irák 24 ks T-50IQ a v Thajsku byl letoun vybrán jako náhrada za L-39ZA/ART Albatros. Aktuálně koncem ledna 2019 si technické specifikace T-50 vyžádala Malajsie, která poptává 12 letounů s opcí na dalších 24 kusů.
Zdroj:
https://www.janes.com/article/86017/mal ... ht-fighter
https://www.armadninoviny.cz/program-t- ... -t-50.html
https://defense-update.com/20160211_loc ... r-t-x.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle
Jedná se o rodinu nadzvukových jednomotorových proudových cvičných a víceúčelových bojových letounů vyvinutých konsorciem tvořeným jihokorejskou společností Korea Aerospace Industries (KAI) a americkou Lockheed Martin. T-50 je první nadzukový bojový letoun vyvinutý v Korejské republice a jeden z mála nadzvukových cvičných letounů. Vývoj letounu byl zahájen na konci 90. let 20. století a první let prototypu proběhl v roce 2002 se zkušebním pilotem podplukovníkem Cho Gwang-Je z továrního letiště KAI v Sachonu. Jihokorejské letectvo letoun zařadilo do služby v roce 2005 a ze základního cvičného letounu T-50 byla následně odvozena akrobatická varianta T-50B, cvičně-bojová varianta pro pokročilý výcvik TA-50 a dále plnohodnotný víceúčelový bojový letoun FA-50. Amerikanizovaná verze T-50A byla veřejnosti představena v únoru 2016. T-50A je vybaven nástavcem pro tankování za letu a velkým displejem v kokpitu podobným stíhačce F-35. Letová avionika je postavená na otevřené architektuře, takže letectvo může stroje udržovat a modernizovat nezávisle na jednotlivých výrobcích komponentů letadla. Oproti svému jihokorejskému bratranci T-50A získá systémy, které umožní efektivní výcvik na letadlech 5. generace, jako je F-22 a F-35, kromě toho Lockheed Martin nabízí i pozemní část výcvikového systému (Ground-Based Training System) s novým pokročilým simulátorem. Maximální vzletová hmotnost T-50A je 13 500 kg (F-35 31 800 kg) a rychlost Mach 1,5. Životnost letadla do generální opravy celého stroje je 10 000 letových hodin. T-50A by se v případě zájmu sestavovaly v továrně Lockheed Martin ve městě Greenville v Jižní Karolíně. Prvním exportním úspěchem typu FA-50 byla filipínská objednávka 12 letounů ve verzi T-50PH. Indonésie odebrala 16 kusů T-50I, Irák 24 ks T-50IQ a v Thajsku byl letoun vybrán jako náhrada za L-39ZA/ART Albatros. Aktuálně koncem ledna 2019 si technické specifikace T-50 vyžádala Malajsie, která poptává 12 letounů s opcí na dalších 24 kusů.
Zdroj:
https://www.janes.com/article/86017/mal ... ht-fighter
https://www.armadninoviny.cz/program-t- ... -t-50.html
https://defense-update.com/20160211_loc ... r-t-x.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Firma KAI připravuje vylepšený letoun FA-50 Golden Eagle
zdroj: https://www.militarybox.cz/news/firma-k ... den-eagle/
zdroj: https://www.militarybox.cz/news/firma-k ... den-eagle/
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Južná Kórea potvrdzuje potenciálny výmenný obchod so Španielskom
Údajne 6 ks španielskych Airbus A400M Atlas medium transport aircraft za 30 ks juhokórejských KAI KT-1 a 20 ks juhokórejských KAI T-50 Golden Eagle.
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... with-spain
Údajne 6 ks španielskych Airbus A400M Atlas medium transport aircraft za 30 ks juhokórejských KAI KT-1 a 20 ks juhokórejských KAI T-50 Golden Eagle.
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... with-spain
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
FA-50 Fighting Eagle dostane laserem naváděné pumy i střely AIM-120
zdroj: https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 62638.html
zdroj: https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 62638.html
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
FA-50 Light Multi Role Airraft s BVR schopnosťami
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... num%3D5525
zdroj: https://www.facebook.com/groups/rpdefen ... 401777129/
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... num%3D5525
zdroj: https://www.facebook.com/groups/rpdefen ... 401777129/
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Argentína rokuje o kúpe 10 ľahkých bojovníkov FA-50 z Južnej Kórey
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
To je docela zvláštní, jelikož Argentina vyrábí cvičně-bojový letoun Pampa. Očividně ale chtějí FA-50 použít primárně jako bojovou stíhačku, jelikož nemají peníze na nic výkonnějšího.
Vlastně i bude zajímavé sledovat, zda nějaké technologie nevyužijí u zmíněných vlastních letounů Pampa, což by bylo bezva.
Vlastně i bude zajímavé sledovat, zda nějaké technologie nevyužijí u zmíněných vlastních letounů Pampa, což by bylo bezva.
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Ak to budú aj FA-50 block 20 s BVR tak by som sa tomu vôbec nečudoval, že ich využijú popri vlastných cvičných-bojových letounoch Pampa ako primárne bojovú stíhačku.
O to viac sa to cení, že Argentína aj s letectvom aj reálne bojové skúsenosti z Války o Falklandy (1982) nie ako "display piloti" však vieme kde...
O to viac sa to cení, že Argentína aj s letectvom aj reálne bojové skúsenosti z Války o Falklandy (1982) nie ako "display piloti" však vieme kde...
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
1) FA-50 nebude nikdy ani zdaleka plnohodnotná stíhačka a nikdo tento letoun (kromě nouze) nebude využívat v této roli bojově. Pouze může zastat určité spektrum úkolů, hlavně v době míru.
2) Jestli po 30ti letech a totálním marastu nějaké přenositelné bojové zkušenosti ještě zbyly je fakt otázka.
2) Jestli po 30ti letech a totálním marastu nějaké přenositelné bojové zkušenosti ještě zbyly je fakt otázka.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
k bodu 2) a solidnímu nářezu.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Tak pokud bude FA-50 schopný nést a použít pořádné moderní rakety, tak bych v nich neviděl problém. Argentina nemá peníze nazbyt a pořád lepší nové tohle, než ohoblované F-16 od Izraelců nebo Mirage 2000 od Francouzů (vlastně ani nevím jak to s nima dopadlo). Co si budeme povídat, ty A-4AR Fightinghawk nejsou zrovna hitparáda a pak už provozují akorát letadélka jako Pampa a vrtulový Pucará. Osobně si myslím, že lepší pořídit od Korejců FA-50 než třeba čínsko-pákistánské JF-17.
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Ať už se to okrášlí nebo ověsí čímkoli, tak na plnohodnotnou stíhačku to mít nebude. Jo, je to lepší jak nic a pro nešťastné argentinské letectvo dobré řešení (budou mít na čem létat, trochu udrží schopnosti a ten letoun zastane pár věcí), ale nikdy s tím nesmí jít válčit. Alespoň tedy ne s někým, kdo si může dovolit tradiční víceúčelový letoun, tj. letoun vyšší kategorie.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
FA-50AR se začíná formovat mezi Argentinou a Jižní Koreou
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... 2LcwTLti-0
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... 2LcwTLti-0
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Bulharsko chce spolu s Južnou Kóreou vyrobiť bojové lietadlo resp. zvažuje T-50
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
https://bulgarianmilitary.com/2019/09/3 ... uth-korea/
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
https://bulgarianmilitary.com/2019/09/3 ... uth-korea/
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
atm č.02/2020
FA-50 získá nové schopnosti ... 42 - 45
zdroj: https://www.press.sk/2020/atm-c.022020-e-vydanie/
FA-50 získá nové schopnosti ... 42 - 45
zdroj: https://www.press.sk/2020/atm-c.022020-e-vydanie/
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
USAF kúpi osem kusov KAI T-50
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
USAF si prenajme KAI T-50As na tréning s T-7As
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
P.S. zrejme sa jedná o operatívny leasing
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
USAF si prenajme KAI T-50As na tréning s T-7As
zdroj: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
P.S. zrejme sa jedná o operatívny leasing
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Argentina odložila na neurčito nákup FA-50
Ministerstvo obrany Argentiny pozastavilo na neurčito plán nákupu 8–12 stíhacích útočných letounů FA-50 Fighting Eagle. Plán na jejich zakoupení byl zveřejněn v srpnu 2019 ministrem obrany Oscarem Raúlem Aguadem a mělo se jednat o výraznou vzpruhu skomírajícího letectva Argentiny. Nákup byl dočasně pozastaven již 27. října 2019 kvůli prezidentským volbám a poté, co se Alberto Ángel Fernández ujal funkce 10. prosince. Vzhledem k hospodářským problémům Argentiny se korejská strana dohodla, že částka 200 mil dolarů bude rozložena na 10 let. Nyní ale vzhledem k nejisté budoucnosti je možné, že ani takto dlouhá doba nebude stačit argentinským finančním možnostem.
https://ukdefencejournal.org.uk/sale-of ... et-issues/
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3696
Ministerstvo obrany Argentiny pozastavilo na neurčito plán nákupu 8–12 stíhacích útočných letounů FA-50 Fighting Eagle. Plán na jejich zakoupení byl zveřejněn v srpnu 2019 ministrem obrany Oscarem Raúlem Aguadem a mělo se jednat o výraznou vzpruhu skomírajícího letectva Argentiny. Nákup byl dočasně pozastaven již 27. října 2019 kvůli prezidentským volbám a poté, co se Alberto Ángel Fernández ujal funkce 10. prosince. Vzhledem k hospodářským problémům Argentiny se korejská strana dohodla, že částka 200 mil dolarů bude rozložena na 10 let. Nyní ale vzhledem k nejisté budoucnosti je možné, že ani takto dlouhá doba nebude stačit argentinským finančním možnostem.
https://ukdefencejournal.org.uk/sale-of ... et-issues/
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3696
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Áno čítal som, ostatne podobný krok spravili Chorvati: Chorvatsko kvůli koronaviru odložilo výběr nových bojových letadel
zdroj: https://www.armyweb.cz/clanek/chorvatsk ... ch-letadel
zdroj: https://www.armyweb.cz/clanek/chorvatsk ... ch-letadel
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Jihokorejský letoun KAI T-50
Rase:
Můj osobní dojem je spíše v tom, že se čeká jestli Argentinci - tamní vláda (popř. argentinská letecká fabrika) získá peníze za prodej svých starších (popř. nově vyrobená) letadla... a získané peníze pomůžou financovat nákup tj. v kombinaci s půjčkou, kterou patrně nabídl dodavatel korejských FA-50. viz příklad snahy prodat asi všech 6xIA-63 Pampa do Paraguyae popř. neúspěšná snaha o prodej Pampa do Guatemaly.
Protože mi nedává tak úplný smysl provozovat v původních počtech IA-58, IA-63 (které nedávno prošly moderizací) a k tomu přikupovat FA-50
https://www.janes.com/article/89492/arg ... o-paraguay
https://www.janes.com/article/89909/gua ... i-purchase
IMHO ani jeden pokus o prodej (zatím) nedopadnul, takže zmodernizované Pampa III si teď v březnu 2020 převzalo argentinské letectvo
https://www.flightglobal.com/revived-ar ... 91.article
https://www.defense-aerospace.com/artic ... ne-af.html
Můj osobní dojem je spíše v tom, že se čeká jestli Argentinci - tamní vláda (popř. argentinská letecká fabrika) získá peníze za prodej svých starších (popř. nově vyrobená) letadla... a získané peníze pomůžou financovat nákup tj. v kombinaci s půjčkou, kterou patrně nabídl dodavatel korejských FA-50. viz příklad snahy prodat asi všech 6xIA-63 Pampa do Paraguyae popř. neúspěšná snaha o prodej Pampa do Guatemaly.
Protože mi nedává tak úplný smysl provozovat v původních počtech IA-58, IA-63 (které nedávno prošly moderizací) a k tomu přikupovat FA-50
https://www.janes.com/article/89492/arg ... o-paraguay
https://www.janes.com/article/89909/gua ... i-purchase
IMHO ani jeden pokus o prodej (zatím) nedopadnul, takže zmodernizované Pampa III si teď v březnu 2020 převzalo argentinské letectvo
https://www.flightglobal.com/revived-ar ... 91.article
https://www.defense-aerospace.com/artic ... ne-af.html
R.I.P.