Stránka 1 z 1

Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Napsal: 16/7/2017, 23:22
od Rase
Obrázek

Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník KUH-1 (Korean Utility Helicopter – korejský víceúčelový vrtulník), byl vyvinut v rámci programu KHP (Korean Helicopter Programme), jako náhrada zastarávající lehké vrtulníky UH-1H a 500MD. Požadavky na vývoj byly zveřejněny v dubnu 2005, přičemž v prosinci 2005 bylo rozhodnuto, že partnerem zbrojovky KAI v programu KHP se stane evropský Eurocopter (nyní Airbus Helicopters). Vývoj vrtulníku byl zahájen v červnu 2006 a Armáda za celý program vývoje zaplatila 1,29 biliónů wonů (260 mld.Kč). Výrobu zajišťuje společnost Korea Aerospace Industries (KAI). První prototyp byl dokončen v červenci 2009, postaveno bylo celkem šest prototypů, z toho čtyři letové, první vzlet se konal 10. března 2010. Stroj byl do operační služby zaveden roku 2012 a Jihokorejské letectvo objednalo 245 kusů základní verze KUH-1 Surion. Dodávky probíhají od roku 2012 a mají trvat osm až deset let. Ze základní verze KUH-1 je odvozena od srpna 2014 vyvíjená varianta pro evakuaci raněných KUH-1 MEDEVAC a policejní verze KUH-1P. Pokud jde o základní typ, tak se jedná o vrtulník klasické koncepce se čtyřlistým hlavním a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Pohonný systém tvoří dva turbohřídelové motory General Electric T-700, každý o výkonu 1383 kW. Vrtulník je vybaven zatahovacím podvozkem a pro vlastní nese elektronický systém EADS Defence and Security MILDS AN/ARR-60. Armádní vrtulníky mohou nést dva boční kulomety ovládané střelci a až šest protitankových řízených střel BGM-71 TOW s dosahem 3750 m. Ve službě stroje provázejí značné problémy, na počátku roku 2015 jeden vrtulník havaroval a další dva nouzově přistály, když jim selhaly motory. Od října 2015 do března 2016 DAPA provedla sérii testů v Michiganu, které byly zaměřené na schopnost operací ve vlhku a za mrazu, vrtulníky ale nesplnily 29 ze 101 požadavků. Následně DAPA rozhodla o zastavení dodávek vrtulníků. Toto rozhodnutí ale bylo zrušeno, když společnost KAI v říjnu 2016 oznámila, že problémy vyřeší do poloviny roku 2018. V polovině roku 2017 podnikla prokuratura razii v kancelářích KAI, kvůli podezření na korupci. Dozorčí Auditorský a inspekční úřad (BAI) rozhodl, že vrtulníky KUH-1 Surion nejsou oficiálně letuschopné, jelikož nemají ochranu proti bleskům, odmrazovací zařízení, motory postrádají certifikaci a byly zjištěny úniky vody. Úřad současně požaduje vyšetřit šéfa výzbrojního úřadu DAPA Čchanga Mjunga a dva další vysoké úředníky, včetně šéfa Korejského vrtulníkového programu, pro ztrátu důvěry. Čchang v prosinci 2016 oznámil, že vrtulníky Surion jsou schopné operační služby, i když nesplnily požadavky na letuschopnost, BAI proto požaduje jejich odvolání. Auditorský úřad také Čchangovi nařídil, aby se dodávky vrtulníků zastavily, než se problémy s nimi vyřeší. Výzbrojní úřad by měl též podat žalobu o náhradu škody na výrobce strojů, společnost Korea Aerospace Industries (KAI), která je jediným podnikem leteckého průmyslu v zemi. Hodí se zmínit, že vrtulníky KUH-1 Surion byly nabídnuty v roce 2015 i v ČR, v rámci tendru na nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Ministerstvo obrany v polovině roku 2015 rozeslalo žádosti o nabídky do vybraných zemí. Zde měl konkurenci v podobě Bell UH-1Y Venom, Airbus Helicopters H145M a AgustaWestland AW139. Šance jsou ale minimální, i tak se ale jedná o zajímavou propagaci korejského vrtulníku.

Technické údaje:
Název: KUH-1
Typ: Lehký víceúčelový vrtulník
Posádka: 2 piloti
Užitečná zátěž: 2 střelci a 9 vojáků, nebo 16 vojáků
2 střelci a 11 mariňáků (námořní verze)
Výzbroj: 2× kulomety, 6× BGM-71 TOW
Průměr hlavního rotoru: 15,8 m
Průměr ocasního rotoru: 3,5 m
Délka: 15 m
Výška: 4,5 m
Hmotnost prázdného stroje: 4817 kg
Maximální vzletová hmotnost : 8709 kg
Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor General Electric T-700-701K
Výkon pohonné jednotky: 1383 kW
Cestovní rychlost: 269 km/h
Dolet 260 km
Dostup: 3000 m
Stoupavost: 2,53 m/s


Verze:
KUH-1 – víceúčelový vrtulník pro armádu a letectvo
KUH-1 MEDEVAC – létající ambulance pro evakuaci raněných v bojových podmínkách
KUH-1P – policejní verze
KUH-Amphibious – námořní verze pro výsadkové lodě
KUH ASW – plánovaná protiponorková verze


Zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/KAI_KUH-1_Surion
https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/ ... zivat.html


Re: Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Napsal: 16/10/2019, 21:03
od Rase
Nově byla na ADEX 2019 představena námořní ozbrojená verze vrtulníku Surion, určená pro RoKMC (Republic of Korea Marine Corps).

Obrázek

Obrázek

Re: Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Napsal: 17/10/2019, 10:07
od Skeptik
Jihokorejská Super Puma resp. Caracal :wink:

Koukám, že v popisu zatím není uvedeno, že se vlastně jedná o militarizovanou variantu Super Pumy od Eurocontrolu.