Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník KUH-1 (Korean Utility Helicopter – korejský víceúčelový vrtulník), byl vyvinut v rámci programu KHP (Korean Helicopter Programme), jako náhrada zastarávající lehké vrtulníky UH-1H a 500MD. Požadavky na vývoj byly zveřejněny v dubnu 2005, přičemž v prosinci 2005 bylo rozhodnuto, že partnerem zbrojovky KAI v programu KHP se stane evropský Eurocopter (nyní Airbus Helicopters). Vývoj vrtulníku byl zahájen v červnu 2006 a Armáda za celý program vývoje zaplatila 1,29 biliónů wonů (260 mld.Kč). Výrobu zajišťuje společnost Korea Aerospace Industries (KAI). První prototyp byl dokončen v červenci 2009, postaveno bylo celkem šest prototypů, z toho čtyři letové, první vzlet se konal 10. března 2010. Stroj byl do operační služby zaveden roku 2012 a Jihokorejské letectvo objednalo 245 kusů základní verze KUH-1 Surion. Dodávky probíhají od roku 2012 a mají trvat osm až deset let. Ze základní verze KUH-1 je odvozena od srpna 2014 vyvíjená varianta pro evakuaci raněných KUH-1 MEDEVAC a policejní verze KUH-1P. Pokud jde o základní typ, tak se jedná o vrtulník klasické koncepce se čtyřlistým hlavním a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Pohonný systém tvoří dva turbohřídelové motory General Electric T-700, každý o výkonu 1383 kW. Vrtulník je vybaven zatahovacím podvozkem a pro vlastní nese elektronický systém EADS Defence and Security MILDS AN/ARR-60. Armádní vrtulníky mohou nést dva boční kulomety ovládané střelci a až šest protitankových řízených střel BGM-71 TOW s dosahem 3750 m. Ve službě stroje provázejí značné problémy, na počátku roku 2015 jeden vrtulník havaroval a další dva nouzově přistály, když jim selhaly motory. Od října 2015 do března 2016 DAPA provedla sérii testů v Michiganu, které byly zaměřené na schopnost operací ve vlhku a za mrazu, vrtulníky ale nesplnily 29 ze 101 požadavků. Následně DAPA rozhodla o zastavení dodávek vrtulníků. Toto rozhodnutí ale bylo zrušeno, když společnost KAI v říjnu 2016 oznámila, že problémy vyřeší do poloviny roku 2018. V polovině roku 2017 podnikla prokuratura razii v kancelářích KAI, kvůli podezření na korupci. Dozorčí Auditorský a inspekční úřad (BAI) rozhodl, že vrtulníky KUH-1 Surion nejsou oficiálně letuschopné, jelikož nemají ochranu proti bleskům, odmrazovací zařízení, motory postrádají certifikaci a byly zjištěny úniky vody. Úřad současně požaduje vyšetřit šéfa výzbrojního úřadu DAPA Čchanga Mjunga a dva další vysoké úředníky, včetně šéfa Korejského vrtulníkového programu, pro ztrátu důvěry. Čchang v prosinci 2016 oznámil, že vrtulníky Surion jsou schopné operační služby, i když nesplnily požadavky na letuschopnost, BAI proto požaduje jejich odvolání. Auditorský úřad také Čchangovi nařídil, aby se dodávky vrtulníků zastavily, než se problémy s nimi vyřeší. Výzbrojní úřad by měl též podat žalobu o náhradu škody na výrobce strojů, společnost Korea Aerospace Industries (KAI), která je jediným podnikem leteckého průmyslu v zemi. Hodí se zmínit, že vrtulníky KUH-1 Surion byly nabídnuty v roce 2015 i v ČR, v rámci tendru na nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Ministerstvo obrany v polovině roku 2015 rozeslalo žádosti o nabídky do vybraných zemí. Zde měl konkurenci v podobě Bell UH-1Y Venom, Airbus Helicopters H145M a AgustaWestland AW139. Šance jsou ale minimální, i tak se ale jedná o zajímavou propagaci korejského vrtulníku.

Technické údaje:
Název: KUH-1
Typ: Lehký víceúčelový vrtulník
Posádka: 2 piloti
Užitečná zátěž: 2 střelci a 9 vojáků, nebo 16 vojáků
2 střelci a 11 mariňáků (námořní verze)
Výzbroj: 2× kulomety, 6× BGM-71 TOW
Průměr hlavního rotoru: 15,8 m
Průměr ocasního rotoru: 3,5 m
Délka: 15 m
Výška: 4,5 m
Hmotnost prázdného stroje: 4817 kg
Maximální vzletová hmotnost : 8709 kg
Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor General Electric T-700-701K
Výkon pohonné jednotky: 1383 kW
Cestovní rychlost: 269 km/h
Dolet 260 km
Dostup: 3000 m
Stoupavost: 2,53 m/s


Verze:
KUH-1 – víceúčelový vrtulník pro armádu a letectvo
KUH-1 MEDEVAC – létající ambulance pro evakuaci raněných v bojových podmínkách
KUH-1P – policejní verze
KUH-Amphibious – námořní verze pro výsadkové lodě
KUH ASW – plánovaná protiponorková verze


Zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/KAI_KUH-1_Surion
https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/ ... zivat.html

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Příspěvek od Rase »

Nově byla na ADEX 2019 představena námořní ozbrojená verze vrtulníku Surion, určená pro RoKMC (Republic of Korea Marine Corps).

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Jihokorejský vrtulník KAI KUH-1 Surion

Příspěvek od Skeptik »

Jihokorejská Super Puma resp. Caracal :wink:

Koukám, že v popisu zatím není uvedeno, že se vlastně jedná o militarizovanou variantu Super Pumy od Eurocontrolu.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“