Pákistánsko-čínský letoun JF-17 Thunder

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Pákistánsko-čínský letoun JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

capsule_616x353.jpg

Pákistánsko-čínský letoun JF-17 Thunder

Čínsko-pákistánský letoun JF-17 Thunder je již nějakou dobu znám (v číně pod označením FC-1 Xiaolong - Fierce Dragon). Letoun vznikl jako moderní nástupce letounů Mirage III a F-7. Jedná se ale již o starší konstrukci z konce 90.let, připomenu, že smlouvu o spolupráci na vývoji letounu FC-1 podepsala ČLR s Pákistánem roku 1995. Doba jde dál a vzhledem k tomu, že Pákistán měl zájem i o čínské stealth letouny Shenyang J-31, tak patrně vznikne stroj, který v sobě spojí JF-17 a právě J-31. Jedná se o modernizovanou konstrukci (Block III) díky niž získají JF-17 prvky stealth. Přeci jen i u původního stroje, bylo kvůli snížení nákladů za vývoj, využity některé prvky z Chengdu J-10, konkrétně taktické palubní systémy. Rám letounu je vyroben z kovu, což oproti běžně používaným uhlíkovým vláknům, razantně snížilo finalní cenu, rovněž je ale důvodem nízké životnosti stroje. Cena je 20 milionů dolarů, což je zhruba polovina oproti strojům Su-30 pro Indii. Motor a výzbroj bude nejspíš obdobná jako u původního stroje. Očekávám, že změna se bude týkat především zevnějšku, případně budou použity modernější díly (elektronika a systémy). Letoun by měl být osazen radarem AESA (Active Electronically Scanned Array) a pilot získá moderní přilbu s HMD/S (Helmet Mounted Display and Sight). Block III tak bude v podstatě stroj se schopnostmi lépe obstát na moderním bojišti s důrazem na zlepšení přehledu o okolí a lepší maskování před radary nepřítele. Něco k historii původního letounu: Kontrakt na výrobu strojů byl podepsán v roce 1999 a v roce 2002 byla zahájena stavba prvního prototypu. V roce 2007 byl první JF-17 přijat do služby v Pákistánském letectvu. V plánu je získat až 250 strojů, doposud by ale mělo být vyrobeno méně než 100 letounů. koho zajímá, kam zmizela modernizace Block II, tak dodám, že změna se týkala především zařízení pro tankování ve vzduchu (AAR). Tedy i potřebná elektronika a patrně byly osazeny i integrované palivové nádrže. Jedná se tedy o úpravu primárně prodlužující dolet původních JF-17. První stroje byly získány v roce 2005. Prvním zahraničním uživatelem typu JF-17 se v lednu 2016 stala Nigérie, která ještě roku 2016 odebere první tři letouny. Druhým uživatelem se stala Srí Lanka, která objednala nejméně osm kusů JF-17. Potencionálních zájemců je tedy dost a dle mého budou na úrovni Block III vyrobeny i zbylé stroje pro Pákistán. Původní stroje nebyly zrovna krásné, ale zdá se že je čeká velice pěkný facelift. Samozřejmě schopnosti i těchto modernizovaných strojů budou velice "omezené" právě v důrazu na co nejnižší cenu, což ale nemusí být špatné. Přeci jen zájem o levný, jednomotorový stroj je stále a chudých států s ambicemi může jen přibývat. Doposud vyjádřilo zájem o koupi stíhaček JF-17, třináct zemí: Ázerbájdžán, Zimbabwe, Bangladéš, Myanmar (Barma), Egypt, Írán, Libanon, Malajsie, Maroko, Nigérie, Sri Lanka, Alžírsko, Súdán a Argentina. Právě zájem Ázerbájdžánu je hodně zajímavý a zaslouží přiblížení.

Letouny JF-17 pro Ázerbájdžán

Právě Ázerbájdžán tradičně spolupracuje s Pákistánem, jak v oblasti ekonomické, kulturní, politické a zejména obranné. Pákistán byl také jednou z prvních zemí, která po rozpadu SSSR uznala nový stát s vládou v Baku, zároveň nenavázal diplomatické styky s Arménií. Baku oplátkou podporuje nároky Islamabádu v oblasti Kašmíru. Obě země podepsaly v květnu 2003 dohodu o obraně, a v letech 2013 a 2016 se vojska obou států účastnily společných cvičení. V únoru 2014 podepsali dohodu o vojenské spolupráci, která byla aktualizována následujícího roku. V situaci, kdy konflikt s Arménií, o Náhorní Karabach, trvá již více jak deset let, je rozvoj a budování obranného průmyslu, pro vládu v Baku jednou z hlavních priorit. V roce 2016 byl letoun JF-17 předveden v Ázerbájdžánu (na výstavě ADEX-2016), na žádost tamního ministerstva obrany. Ministr obranného průmyslu, Yávar Jamalov, zde opakovaně projevil zájem o import nové stíhačky. Téhož roku, první místopředseda vlády, Yaqub Eyyubov, na návštěvě výstavy IDEAS, zopakoval zájem o nákup strojů JF-17. Nikdy ale nebyly podepsány smlouvy o dodání těchto strojů. Připomenu, že vzdušné síly Ázerbájdžánu, provozují především letouny MIG-29, SU-25 a MIG-21. Dle pákistánských zbrojů mělo Baku zájem i o cvičné stroje MFI-395 Super Mushshak. Posun v jednáních o nákup letounů JF-17, se očekává v roce 2017. Ázerbájdžánský vojenský průmysl vznikl v roce 2005 a zaměřuje se především na výrobu ručních palných zbraní, munice a PTŘS, dál se ale rozvíjí a daří se mu i exportovat. V roce 2012 získaly pákistánské speciální jednotky odstřelovací pušky Istiglal, tamní výroby. Opačným směrem by mohly jít již zmíněné letouny, ale také raketové systémy, tanky a další druhy vozidel.

Technické údaje
Posádka: 1
Délka: 14 m
Rozpětí: 9,45 m
Výška: 4,77 m
Rám: vyroben z kovu (ne uhlíková vlákna)
Hmotnost prázdného stroje: 6411 kg
Maximální vzletová hmotnost : 12 700 kg
Pohonná jednotka: 1× dvouproudový motor Klimov RD-93
Tah pohonné jednotky: 49,4 kN (84,4 kN s přídavným spalováním)
Rychlost stoupání: 175 m/s
Maximální rychlost: 1,8 M
Dolet 1352 km až 3000 km (block II)
Dostup: 16 920 m
Kanón: 23mm kanón GŠ-23-2
Nosnost 3630 kg pum (sedm závěsníků)
Cena: 15-25 milionů dolarů


Zdroj:
http://defence.pk/threads/major-changes ... -3.394767/
http://www.nairaland.com/2386860/pakist ... discussion
http://military-photoshops.blogspot.cz/ ... chive.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/CAC/PAC_JF-17_Thunder
https://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-31

Obrázek

Fotomontáže pro dodání lepšího vzhledu (stealth styl):
Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 7/1/2024, 20:16, celkem upraveno 3 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od whitedog »

Najstaršie náčrty ukazujú otvor pre nasávanie vzduchu s „doskami“ na oddelenie medznej vrstvy (alá MiG-23).
JF-17 starší náčrt: http://k44.kn3.net/D/3/2/9/C/A/D1E.jpg
MiG-23 vstup vzduchu do motora: http://www.leteckemotory.cz/teorie/pics ... stup_7.jpg



Sériové prevedenie má "výduť" na danom mieste (kt. plní rovnakú úlohu ako komplikovaná geometria na oddeľovanie medznej vrstvy). V tomto sa inšpirovali napr. od F-35 aj keď možno uznať, že princípy aerodynamiky fungujú rovnako po celom svete teda aj v Ríši stredu :D .
F-35 vstup vzduchu do motora: http://i.imgur.com/u4IEN.jpg
F-16 experiment s nepohyblivými nadzvuk. nasávacími otvormi: http://aviationintel.com/wp-content/upl ... nlet_3.jpg



Prvá a tretia fotka v článku sú fotomontáže, všakže.
JF -17 s krídlom od YF-23: http://i69.photobucket.com/albums/i65/e ... copy20.jpg
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

Ano, myslím že to jsou fotomontáže. Nemám originální úvodní fotku, ale tahle níže je ze stejné předváděčky, kdy pákistánští vojáci okukují JF-17. Vzhledem k tomu, že hlavní rozdíl je v trochu jinak tvarovaném trupu a i když by vynechali ono zdvojení směrovek, tak to není tak masivní zásah do konstrukce. Osobně si nemyslím, že by to byl extrémní problém pro výrobu. Číňani kopírovat umí, tak nějak ty plány poskládají (byť nebudou fungovat jako originál) - o to ale nejde. Jde o to, aby byl stroj levný a pěkný, tedy aby se dobře prodával. Reálně vzato to bude "stealth" asi tak jako jeho čínské protějšky, nebo ještě méně, tedy nic moc. Přeci jen je to kovový letoun...
Stejně se mi ale hodně líbí a v porovnání s Tejasem, může způsobit indům nějakou tu vrásku.

Obrázek

Dle mého je toto mnohem reálnější verze (s jednou směrovkou) - něco mezi Gripenem a F-35:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od whitedog »

Takýto lacný letún je niečo čo na európskom trhu chýba:
-schopný nadzvuku do 1,5M .......... na chytanie zatúlaných airbusom
- s dobrým základom ................ kto chce tak si do neho doplní čo potrebuje, iný motor, iná avionika podľa výberu
- s obratnosťou lepšou ako MiG-21. ..................... migina bola dlhodobý etalón obratnosti pre Varšavský pakt a vlastne vo svete, nepotrebuje kazdý stroj čo vie robiť kobru alá Su-27, takže tak.
- inkorporujúce vybrané najnovšie trend v aerodynamike.............. predsa len Mig21 je čo do konštrukcii krídla záležitosť 5 dekád stará.

JF-17 dosť pripomína F-5 čo do ceny a jej odpovedajúcej schopností.

Kedysi bol na výber, extra drahé a výkonné stroje (F-104) a lacné, menej výkonné stroje (F-5).

Skrátka chýba niečo čo by sa v súčasnosti zmestilo medzi lacné cvično-bojové podzvukové (M346, Alca) a súčasné veľmi drahé bojové stroje (F-16, Raffale, Eurofighter, Gripen).

Podľa zachytených nálad z indického fóra, Indovia sú súčasne veľmi hrdý na Tejas, ale plačú na 32 ročným vývojom a škrípu zubami na cca 40 závažnými nedostatkami.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

On ten poslední obrázek JF-17 block III, s jednou směrovkou, je v podstatě strojem který by se hodil jak Indům - místo Tejase, u nás v Evropě kvůli přívětivé ceně (i kdyby byla vyšší než oněch 20 milionů dolarů), tak i Rusům, kterým chybí stroj s jedním motorem. Přeci je jako něco mezi Gripenem a F-35 se hodí i v Evropě, kde spousta států nemá peníze jak na F-35, tak ani na Gripen. Byl by tedy přímým nástupcem, nebo konkurentem letounů F-16, které jsou momentálně používané jako levná náhrada za všechno možné. Pokud by to bylo alespoň trochu stealth (což je dnes IN), obratné, zvládne airpolicing, tak je v celku jedno, že není vyrobený z moderních materiálů a nemá superschopnosti. Problémem je motor, ale oproti Číně, máme z čeho vybírat, tak by mohl být i hospodárný na provoz. Je škoda, že tímto směrem nešli u SAABu.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od klingy »

Rase, a co tak Izraelsky Kfir block 60?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

Tak Kfir je taková hodně vytuněná Mirage.
Z mého pohledu by byl ideální Gripen E s prvky stalth (ony sexy ostře řezané křivky), tedy překonstruovat celý vnějšek. Hlavně by ale musel být vyrobený z běžnějšího kovu, nebo jinak ušetřit na použitých materiálech. Přeci jen je to hlavní část, která zlevňuje JF-17 oproti ruským strojům. Taky samozřejmě využít již existující elekroniku a systémy z jiných letounů (tedy ušetřit za vývoj). Zkrátka by bylo nutné spokojit se s ne tak supermoderními tech. vymoženostmi a materiály. Alternativou je pak použití moderních materiálů, jako to udělal Boeing u trupu X-32. Kdy křídla a velká část trupu byla z jednoho dílu, což usnadňovalo výrobu a snižovalo i cenu. Tohle ale beru už jako velkou budoucnost.
Ale je u toho pěkně vidět, že právě projekt JSF byl plánován jako levný masový stroj, jako to co se mi líbí u JF-17, ale výsledkem byla F-35. Obdobně by tedy asi dopadla snaha ukuchtit u SAABu něco levnějšího než Gripen. U nás na Západě očividně něco podobného vytvořit nelze...
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od skelet »

Ale ale.. a co je FA-50? ;)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Skeptik »

skelet píše:Ale ale.. a co je FA-50? ;)
Tohle ... bojová verze T-50 Golden Eagle. Proč?
Obrázek
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od skelet »

Ja reaguju na Raseho stesky. Preci jen i ta slavna F-5 byla odvozena od cvicne T-38
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

Nevím jak je na tom FA-50 s cenou, oproti třeba Gripenu. Trochu zostřit linky a hlavně překopat na jednosedadlový stroj - pak by to šlo.
Je to pěkný kompaktní letoun.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

Barma (dnes Myanmar) nakoupí 16 stíhaček JF-17 Thunder (FC-1 Xiaolong). Patrně nahradí starší stroje MiG-29, J-7M nebo Q-5.
http://defence-blog.com/news/myanmar-ai ... -jets.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

O letouny JF-17 má nově zájem i Azerbajdžán
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

aktualizoval jsem úvodní článek podle informací z:
http://defence-blog.com/news/military-e ... under.html

Letoun vznikl jako moderní nástupce letounů Mirage III a F-7.
Cena za jeden stroj se pohybuje, dle výbavy mezi 15-25 mil.$
Doposud vyjádřilo zájem o koupi stíhaček JF-17, třináct zemí:
Ázerbájdžán, Zimbabwe, Bangladéš, Myanmar, Egypt, Írán, Libanon, Malajsie, Maroko, Nigérie, Sri Lanka, Alžírsko a Súdán.

Právě Ázerbájdžán je hodně zajimavý, jelikož tradičně spolupracuje s Pákistánem. Ta probíhá jak v oblasti ekonomiké, kulturní, politické a zejména obranné. Pákistán byl také jednou z prvních zemí, která po rozpadu SSSR uznala nový stát s vládou v Baku, zároveň nenavázal diplomatické styky s Arménií. Baku oplátkou podporuje nároky Islámábádu v oblasti Kašmíru. Obě země podepsaly v květnu 2003 dohodu o obraně, a v letech 2013 a 2016 se vojska obou států účastnily společných cvičení. V únoru 2014 podepsali dohodu o vojenské spolupráci, která byla aktualizována následujícího roku. V situaci, kdy konflikt s Arménií, o Náhorní Karabach, trvá již více jak deset let, je rozvoj a budování obranného průmyslu, pro vládu v Baku jednou z hlavních priorit. V roce 2016 byl letoun JF-17 předveden v Ázerbájdžánu (na výstavě ADEX-2016), na zádost tamního ministerstva obrany. Ministr obranného průmyslu, Yávar Jamalov, zde opakovaně projevil zájem o import nové stíhačky. Téhož roku, první místopředseda vlády, Yaqub Eyyubov, na návštěvě výstavy IDEAS, zopakoval zájem o nákup strojů JF-17. Nikdy ale nebyly podepsány smlouvy o dodání těchto strojů. Připomenu, že vzdušné síly Ázerbájdžánu, provozují především letouny MIG-29, SU-25 a MIG-21. Dle pákistánských zbrojů mělo Baku zájem i o cvičné stroje MFI-395 Super Mushshak. Posun v jednáních o nákup letounů JF-17, se očekává v roce 2017.
Ázerbajdžánský vojenský průmysl vznikl v roce 2005 a zaměřuje se především na výrobu ručních palných zbraní, munice a PTŘS, dál se ale rozvíjí a daří se mu i exportovat. V roce 2012 získaly pákistánské speciální jednotky odstřelovací pušky Istiglal, tamní výroby. Opačným směrem by mohly jít již zmíněné letouny, ale také raketové systémy, tanky a další druhy vozidel.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: JF-17 Thunder

Příspěvek od Rase »

Dvojsedadlová varianta JF-17B vypadá docela slušně:
http://defence-blog.com/news/new-dual-s ... light.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pakistansko-čínský letoun JF-17

Příspěvek od Rase »

Aktuálně byl představen druhý dvousedadlový prototyp JF-17B Thunder. Jedná se o cvičně-bojovou modifikaci letounu typu JF-17 (Block 2) s dvoumístnou tandemově uspořádanou kabinou posádky, modifikovanou špicí trupu a novou SOP s větší výškou. První ze dvou prototypů tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 27. dubna 2017, druhý se vznesl v polovině roku 2018.

Obrázek
druhý prototyp JF-17B

Obrázek
první prototyp JF-17B
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pakistansko-čínský letoun JF-17

Příspěvek od Rase »

Myanmar (Barma) získal první letouny JF-17 od čínské společnosti Chengdu Aerospace Corporation. Smlouva byla pravděpodobně podepsána v červenci roku 2015 a předpokládá se, že má být dodáno 16 letounů ve verzi Block 2 za 260 až 300 mil dolarů. Nové letouny nahradí 24 zastaralých stíhacích F-7M (klon MiG-21) a 16 bitevních A-5C Fantan (klon MiG-19).

https://www.militarybox.cz/news/myanmar ... 7-thunder/
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Pakistansko-čínský letoun JF-17

Příspěvek od Hektor »

A-5 nieje klon MiGu-19 aj keď z neho vychádza.
Má niektoré pokročilejšie schopnosti ako riadené protizemné streli.
Kto vie či by v 60. rokoch naši koštruktéry vedeli niečo také navrhnúť pre SBOL.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pakistansko-čínský letoun JF-17

Příspěvek od Zemakt »

Kto vie? Toť otázka. Řekl bych, že něco podobného jako verzi A zřejmě v klidu, otázka by spíš zněla, prečo? Každopádně jestli něco pokročilého Číňané navrhli (integraci řízených protizemních zbraní), tak to byl konec osmdesátek, respektive devadesátky. A bez "západu" by si s tím svým návrhem ani neprdli :wink:.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Pakistansko-čínský letoun JF-17

Příspěvek od Hektor »

Číňania nie aké ČSSR? Aj “hlúpa” verzia by zrušila potrebu 102 ks Su-7 + export. Neskôr možno do nosa radar z MiG-21PF a schopnosť navádzať CH-66.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“