Budoucnost UAV/BPL - diskuze

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Uživatelský avatar
Sholva
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 268
Registrován: 22/8/2012, 20:07

Budoucnost UAV/BPL - diskuze

Příspěvek od Sholva »

Celkem mě zaujala myšlenka Sršně jako vedoucího letounu se smečkou dronů kolem sloužících jako létající odpalovací platformy, řízené Sršněm. Přijde mi to jako docela elegantní způsob zvýšení palebné síly při relativně nízkých nákladech. Uvažují Amíci o něčem podobném?
"Každý šermíř na ho..., když nepřátel nerovno."
(A. Sapkowski)
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Dzin »

skelet píše:U USAF to je především snaha dotáhnout program F-35 do konce.. cena roste a nic kladného se o nich člověk nedozví. Ta F-35 funkci A-10 nikdy nezastane a "blátošlapové" to ví. Je příliš drahá (neochota je nasadit), moc toho neunese (v porovnání s A-10), je příliš zranitelná (nutnost útočit z odstupu). Ostatně změnil se ministr obrany (velkého zastánce F-35) a služba A-10 se rázem prodlužuje... A stejné to bude i v případě Ruska, protože ta "nevidimka" toho bude umět méně za vyšší peníz než "vidimka".
Spíše jde o to, že nejlepší argument pro zachování A-10 je, že díky svému levnějšímu provozu a nenáročnosti je to ideální prostředek pro operace proti silám druhé kategorie jako třeba ISIL. Zde je zbytečné používat přesnou munici nebo velké ráže a A-10 tak může díky nákladu neřízených raket a pum provádět operace stejně efektivně a možná i efektivnějí.
Jinak F-35 má zase výhody oproti A-10 lepší jednotkovou únosnost (nosníky jsou dimenzovány na mohutnější jednotlivé zbraně), může být vybaven větší škálou efektivnější výzbroje, je méně zranitelnější působeníl ručních PLŘS a hlavňovým zbraním. Osobně si myslím, že F-35 dokáže v mnoha misích nahradit A-10, ale ta zase dokáže některé typy misí plnit efektivněji. Záleží tedy na zanalizování tohoto stavu a říci, co USA potřebuje. Každý typ má svoje pro a proti. Ostatně USA má zkušenosti s tímto přístupem, B-52 je stále ve výzbroji, ikdyž je už oproti B-1 i B-2 zastaralý, ale právě díky tomu, že je v určitých misích ho možno použít efektivněji, než jiné typy, se drží ve výzbroji. Něco podobného je podle mě i příkald A-10.
Sholva píše:Celkem mě zaujala myšlenka Sršně jako vedoucího letounu se smečkou dronů kolem sloužících jako létající odpalovací platformy, řízené Sršněm. Přijde mi to jako docela elegantní způsob zvýšení palebné síly při relativně nízkých nákladech. Uvažují Amíci o něčem podobném?
Ne neuvažují. Nsazení dronů je efektivní právě proto, že nevystavuje řídího nebezpečí. Kdyby se ten pohyboval se "smečkou" dronů kolem něj na bitevní linii, už by byl vystaven možnosti útoku. Navíc by to předpokládalo velkou míru automatizace a neumím si dost dobře představit, jak by to posádka zvládala. Zajímat se o sebe a současně i o další drony.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
pks
rotný
rotný
Příspěvky: 80
Registrován: 19/7/2014, 13:40
Bydliště: Zlín

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od pks »

Dzin píše:
Sholva píše:Celkem mě zaujala myšlenka Sršně jako vedoucího letounu se smečkou dronů kolem sloužících jako létající odpalovací platformy, řízené Sršněm. Přijde mi to jako docela elegantní způsob zvýšení palebné síly při relativně nízkých nákladech. Uvažují Amíci o něčem podobném?
Ne neuvažují. Nasazení dronů je efektivní právě proto, že nevystavuje řídího nebezpečí. Kdyby se ten pohyboval se "smečkou" dronů kolem něj na bitevní linii, už by byl vystaven možnosti útoku. Navíc by to předpokládalo velkou míru automatizace a neumím si dost dobře představit, jak by to posádka zvládala. Zajímat se o sebe a současně i o další drony.
a) riziko pro živého pilota tam bude a proto by bylo dobré, aby dron i pilotovaný letoun vypadali stejně a také se stejně chovali;
b) pokud to ale srovnáme s koncepcí letky A-10, tak je ohrožení posádky několikrát menší;
c) přínosem této koncepce je, že se dá realizovat spojení na krátkou vzdálenost a není nutné chodit přes družice - které mohou být vyřazeny/zarušeny - také datový tok k operátorovi může být mnohem větší - vyšší rozlišení - více snímků (3D obraz komponovaný z několika HD kamer :-) a mít minimální spoždění;
d) posádka (operátor) by mohla jen klikat na cíle (zorientovaná kamera se známou GPS polohou a známým profilem terénu) - tohle je tank a potřebuje raketu, sem to pokrop kanonem a tady něčím jiným - cíle by dostaly souřadnice a smečka by je postupně obdarovala;
e) takovou činnost je ale stejně lépe dělat z bezpečí 10-15km výšky
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od kozlustechnykus »

e) To uz do tech 15km muzu poslat pozorovaci retlanslacni UAV, ktere me to posle nekam do bunkru, kde sedim 100km za bojovou zonou.


A-10 vs F-35: Tady jde i o to, ze A-10 jsou uz v provozu, ale za F-35 je teprve treba zaplatit a vyrobit je. To je dalsi polozka te rovnice vyhodnosti naletu. Jiste, F-35 ma pred sebou dlouhej zivot, takze se to rozlozi... Nicmene dalsich par let nebude dost F-35, aby se mohli zastat vsechny jim planovane ulohy. Takze A-10 bych jeste nechal a i klidne modernizoval.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Dzin »

pks
A operátor se chudák zcvokne. :-) Jde o to, že tenhle koncept by mohl fungovat někde ve scifi, ale ne v dohledné budoucnosti. Prostě umělá inteligence není ještě na takové úrovni a jedne člověk efektivně několik bojových robotů při současné úrovni rozhraní v reálné bojové situaci ovládat nemůže.

Klikat na cíle, ale to potom nepotřebuješ drahý dron, stačí ti obyčejná řízená raketa, kterou tam počleš a ona to tam zničí.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
pks
rotný
rotný
Příspěvky: 80
Registrován: 19/7/2014, 13:40
Bydliště: Zlín

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od pks »

Dzin píše:A operátor se chudák zcvokne. :-) Jde o to, že tenhle koncept by mohl fungovat někde ve scifi, ale ne v dohledné budoucnosti. Prostě umělá inteligence není ještě na takové úrovni a jedne člověk efektivně několik bojových robotů při současné úrovni rozhraní v reálné bojové situaci ovládat nemůže.
Tak naklikat cíle dokáže operátor i dnes - to scifi není.
Aby se ten drone dostal sám do palebné pozice na určený cíl (a nevrazil do terénu ani do ostatních strojů) - to by se i dnes mělo dát s penězi vojáků zařídit (před pár lety jsem takovou věc programoval do hry Enemy In Sight :-).
Ta smečka dronů je blízká budoucnost - takže pokud budou mít dost výkonné počítače, tak určitě něco dokážou.
Vojáci a zadavatelé určitě tímto směrem uvažují.
Dzin píše:Klikat na cíle, ale to potom nepotřebuješ drahý dron, stačí ti obyčejná řízená raketa, kterou tam počleš a ona to tam zničí.
Ten dron asi bude drahý (mám raději levné drony :-) - protože bude muset nějakou tunu unést a také by neměl být úplně pomalý, ale měl by se dát použít opakovaně - tj. že dopraví do cíle např. řízenou bombu a celkově to může být levnější, než raketa - pokud se bude schopen vracet z bojiště nesestřelen.
Proti raketě vypuštěné z 10km to bude mít výhodu rychlejšího zásahu - pro pohybující se cíl nebo na cíl běžící z krytu do krytu.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Dzin »

Ano, ale jen pro řízené střely nebo tzv. inteligentní munici. Ale ne pro autonomní prostředek, který má sám jednak vyhodnocovat situaci a provádět na cíl údery. K tomu stále potřebuješ "pilota". Prostě současná úroveň automatizace něco takového neumožňuje a je to dáno hlavně neschopností dostatečně postihnout situaci na bojišti. V budoucnu s rozvojem UI toto nepochybně půjde.
Ostatně sám píšeš že jsou třeba výkoné počítače (resp. výkoný SW) a ač se nám to nemusí zdát, není to opravdu otázka blízké budoucnosti, spíše dlouhodobí horizont (desetiletí).
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
pks
rotný
rotný
Příspěvky: 80
Registrován: 19/7/2014, 13:40
Bydliště: Zlín

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od pks »

Vyhodnocení situace bych nechal na pilota/operátora. Automat může střílet na všechno, co se pohne - v zadané oblasti, ale to není úplně ideální, protože nepřítel by měl mít i možnost se vzdát :-)
Provedení úderu na cíl ve smyslu dosažení bodu útoku z patřičného směru, zamíření a odpálení včetně výběru použitelného místa pro útok už může řešit počítač.

Podmínkou je přesně (1m?) vědět, kde jsem (GPS/GLONASS/inerciální navigace), mít podrobnou digitální výškovou mapu terénu (lze získat mapováním z družic, lze koupit i pro civilní použití) doplněnou o výšku porostu a terénních překážek (např. vedení VVN) a znát pozici cíle případně jeho očekávaný směr a trasu pohybu (cesta). Z těchto informací lze vyhodnotit, z jakého úhlu mohu nepřítele napadnout a z které strany mohu volně útočit, případně jak tam mám omezen prostor. Potom už jen stačí vypočítat trasu, abych byl ve správný čas na správném místě. Smečka dronů může např. kroužit nad cílem a průběžně jej z jednoho místa kružnice kropit - dají se ale vymyslet i složitější a nepředvídatelnější schemata - pro ztížení obrany.

Pokud by se mělo pálit z hlavňových zbraní, tak to usnadní pohyblivá otočná věž (používaná ve vrtulnících) - není potom potřeba mířit celým strojem.

Moc výpočetního výkonu by bylo potřeba jen pro "očichání" terénu očima - kamerami, pokud útočím "naslepo" jen do známé scény, tak je to mnohem jednodušší.

Smečka dronů může útočit také v kooperaci s pozemními jednotkami - může od nich mít jejich souřadnice, které nesmí ohrozit a může dostávat souřadnice cílů (voják zamíří zbraní a stiskne spoušť, změří se směr a vzdálenost a vypočtená souřadnice se odvysílá do dronu, který místo napadne, případně se přímo mohou ozařovat cíle kódovaným laserovým paprskem a drony na ně mohou mířit i neřízenou municí.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Dzin »

pks píše:Vyhodnocení situace bych nechal na pilota/operátora. Automat může střílet na všechno, co se pohne - v zadané oblasti, ale to není úplně ideální, protože nepřítel by měl mít i možnost se vzdát :-)
Hlavně ale v dostřelu mohou být tvoje jednotky, což je daleko větší problém.

Rozumím ti, ono to vypadá parádně, ale věř mi, takhel daleko ještě technologie není a docela dlouho ještě nebude.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Sholva
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 268
Registrován: 22/8/2012, 20:07

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Sholva »

Mě to přijde jako zajímavá možnost a nezatracoval bych to. Drony by mohly být naprogramovány prostě jen jako doprovod nesoucí náklad. Operátor zvolí cíl, zvolí zbraň a dejme tomu z kterého drona to vyletí. Nemuselo by jít o nic víc - žádné složité řízení, ovládání - prostě stejně jako zvolí raketu nesenou letadlem a pošle na cíl, tak by zvolil raketou nesenou dronem a poslal na cíl. Neviděl bych v tom zas takovou nemožnost. Rozhodně by ale operátor neřídil drona co do manévrování - ten by letěl na autopilota, řídící letoun třeba v 15km, drony kroužící dole a operátor jen posílá rakety na cíl. Myslím že by to tak těžký být nemuselo - autopilota používají letadla dnes a denně, ozářit cíl laserem taky není potíž.
"Každý šermíř na ho..., když nepřátel nerovno."
(A. Sapkowski)
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Alchymista »

:lol: V 15 kilometroch ho PVO ďalekého dosahu zvesí ako muchu z okna.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od rabo »

Páni BPL/ drony sú zase len nový úlet. Určte majú svoje opodstatnenie v konfliktoch s extrémne nízkou intenzitou , ale aj tam by lietadlá vedeli byť účinnejšie a možno lacnejšie, lebo sú zavedené . Teraz sú drony používané proti chlapom s puškami , ale čo keď bude potrebné ich použiť proti skutočne silnému protivníkovi ? Prečo sa tak ľahko chceme vzdať lietadiel a ich zbraní v prospech BPL. V minulosti boli letectvá pripravené útočiť na stovky chránených cieľov , ale teraz ideme vyhadzovať kopec peňazí na stroje, ktoré šikovný IT borec v kombinácii s účinnou technikou pošle k zemi po vzlietnutí. BPL je fajn, ale pre mňa v dnešnej dobe len ako malé prieskumné stroje. Všetko významnejšie postráda obranu.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od kenavf »

rabo píše:Páni BPL/ drony sú zase len nový úlet. Určte majú svoje opodstatnenie v konfliktoch s extrémne nízkou intenzitou , ale aj tam by lietadlá vedeli byť účinnejšie a možno lacnejšie, lebo sú zavedené . Teraz sú drony používané proti chlapom s puškami , ale čo keď bude potrebné ich použiť proti skutočne silnému protivníkovi ? Prečo sa tak ľahko chceme vzdať lietadiel a ich zbraní v prospech BPL. V minulosti boli letectvá pripravené útočiť na stovky chránených cieľov , ale teraz ideme vyhadzovať kopec peňazí na stroje, ktoré šikovný IT borec v kombinácii s účinnou technikou pošle k zemi po vzlietnutí. BPL je fajn, ale pre mňa v dnešnej dobe len ako malé prieskumné stroje. Všetko významnejšie postráda obranu.
Prečo? Pretože pilot.
Je snaha nevystavovať nebezpečiu straty života vlastného pilota.Tie ozbrojené drony dokážu hliadkovať nad zadanou zónou dlhé hodiny,s tým by mal pilot problém.O cene to asi nebude pretože ten ozbrojený dron je v súmáre asi teraz drahší ako stíhačka.Teraz je použitie zatiaľ obmedzené na asimetrické konflikty ale do budúcna sa to obmedzenie asi zmení.
UAV bez pilota bude schopné znášať väčšie preťaženia a dlhšiu dobu s rýchlejším manévrovaním.
Teraz už rôzne firmy v praxi otestovali automobily schopné automatickej prevádzky a tieto autá už dostali povolenie na prevádzku v rôznych štátoch.A pravdu povedané,tak softwér na šoférovanie takéhoto auta v meste s rôznymi neočakávanými prekážkami na ceste,musí byť náročnejší než softwér na riadenie lietadla vo vzduchu,kde to zvládne GPS,radar,prípadne nejaký laserový diaľkomer,eventuálne dialkomerový merač vzdialenosti(=pasívny optický systém niečo ako delostrelecký diaľkomer) založený na dvoch kamerách v koncoch krídiel.Problém by asi bol s identifikáciou cielov na zemi(vo vzduchu by to bolo jednoduchšie pomocou IFF a radaru prípadne iného čidla).
Operátor by dronu len navolil typ úlohy a miesto.Upresnil by či má dron ciele ničiť samostatne alebo po schválení operátorom.A či má dron overovať IFF cielov na zemi(podľa toho či by to bolo na styku líní alebo v hlbke územia nepriateľa).
Tento systém by nebol obmedzený množstvom prenášaných dát k operátorovy.Prenášali by sa len základné povely a informácie k operátorovi a iným dronom.Základná požiadavka je samozrejme nemožnosť zarušenia a hacknutia dronu.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
pks
rotný
rotný
Příspěvky: 80
Registrován: 19/7/2014, 13:40
Bydliště: Zlín

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od pks »

rabo: technika se vyvíjí a umožňuje dělat UAV --> armády bez UAV nebo s primitivními UAV mají konkurenční nevýhodu a slabé místo, které bude přitahovat protivníka.
pilot: výcvik je dlouhý, náročný a drahý - pilot se velkou část mise jen veze - doprava z bodu A do bodu B a potom má krátký nebezpečný úsek, který může vést ke smrti nebo zajetí s dalekosáhlými následky
cena: letadla jsou dnes konstruována s ohledem na maximální bezpečnost - s ohledem na všechny předchozí pády - a tak jsou drahá. UAV lze dnes stavět s použitím modelářské technologie - tj. o několik řádů levněji a pokud je lehký a nenese útočné zbraně, tak je to i bezpečné. Z toho plyne, že se dají vyrábět ve velkých sériích a blíží se doba, kdy se nad bojištěm bude pohybovat mračno tisíců dronů.
neomezené množství: ke každému letadlu musí být pilot, k UAV ne ---> můžete jich vyrobit třeba milion a pokud to SW zvládne, tak i nasadit
hacknutí: není problém pro UAV použít šifrování s extrémně dlouhým klíčem (>1MB?), které se při startu nahraje a nikdo jej nebude znát - to znamená, že plné ovládnutí stoje bude nemožné. Potom jen zbývá rušení GPS/GLONASS/GALILEO případně jeho podvrh. Proti tomu se lze bránit 1. směrovou anténou, případně několika směrovými anténami, které umožní odečíst silné rušení od skutečného signálu; 2. inerciální navigací, kdy bude UAV známo směr letu a orientace na sever a bude vědět, kterým směrem je domov - aspoň přibližně. A nakonec je možné rušení samotné komunikace se základnou - tam se dají vytvářet např. laserová spojení s úzkým paprskem nebo vysílání v mnoha frekvencích současně - FFT potom nebude honit funkci sinus, ale nějakou uživatelsky definovanou křivku.

Bohužel masivní nasazení dronů může vést k uzemnění pilotovaných letadel. Pozemní raketové prostředky jsou na ně nevhodné - kvůli množství. Pokud máte před sebou mračno dronů a některé jsou vyzbrojeny raketami vzduch-vzduch, tak posílat tam pilota je sebevražda. Na dálku (drahou) raketou zlikviduje jednotky kusů, na blízko (pro použití kanonu) se nedostane, protože i levná 20kg IGLA, kterou unese UAV s rozpětím 5m jej bude schopna zlikvidovat.
Není to ještě dnes, ale do 10-15 let toto hrozí. Možná potom dojde k renesanci protiletadlového dělostřelectva :-)
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Skeptik »

Pánové kenavf a pks (případně další)
Nicméně nezapomínáte na jedno maličkost?
MOZEK
Netvrdím, že jednou drony nedosáhnou schopnosti pilotovaných letadel ... ale je to ještě poměrně dlouhá cesta.
Jistě, pro skryté pátrání po "povstalcích" i jejich likvidaci ze zálohy jsou drony výhodnější než pilotované letadlo již dnes ... ale pro plnohodnotnou bojovou akci? :???:
Inteligence pilota a jeho schopnost "situation awareness" a jeho schopnost reagovat na ohrožení ... to bude ještě dlouhaaaaaaaaaa cesta.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
martin
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 30/1/2007, 23:12

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od martin »

Pokud je řeč o bezpilotních prostředcích a podobných záležitostech, zkuste si pro zajímavost zaklikat na http://agents.felk.cvut.cz. Výzkumná témata, řešené projekty, kdo je platí. To je civilní či řekněme veřejný výzkum. Můžeme hádat, jak vypadá ta méně veřejná část.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:..Inteligence pilota a jeho schopnost "situation awareness" a jeho schopnost reagovat na ohrožení ... to bude ještě dlouhaaaaaaaaaa cesta.
Preto som tu uviedol že už sú otestované osobné autá ktoré sú schopné prejsť samostatne z mesta A do mesta B a dokážu si poradiť aj s mestskou dopravou.Ich prevádzka je schválená vo viacerých štátoch USA.A v mestskej prevádzke potrebuješ aj schopnost "situation awareness" a jeho schopnost reagovat na ohrožení.

Keď auto zaparkovalo na invalidoch,tak som si myslel že auto urobilo chybu,ale potom som si všímol že vodič je slepec.Potom to tam povedal že má stratu zraku na 95%.
https://www.youtube.com/watch?v=cdgQpa1pUUE
http://vtm.e15.cz/kalifornie-jako-druha ... bez-ridice

Osobne by som povedal že pohyb auta v meste je náročnejší na "autopilota" ako pohyb lietadla vo vzduchu aj s pristátím.
Otázka je s identifikáciou cielov u bitevného lietadla(stíhačka to má jednoduchšie).Ale to je tiež už len otázka času.
Súčastné nové lietadlá sa už teraz robia len s FBW takže stačí,zjednodušene povedané, vyhodiť sedačku pilota a namontovať kamery a riadiacu jednotku do siete lietadla.
Najväčší problem asi bude legislatíva okolo "humanizmu a etiky" takýchto zariadení.(nespomenul som si na ten správny výraz-doplňte)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od Skeptik »

kenavf píše:Osobne by som povedal že pohyb auta v meste je náročnejší na "autopilota" ako pohyb lietadla vo vzduchu aj s pristátím.
S tím souhlas.
Ale dokážeš automatické auto v městském provozu předjet? Dokážeš.
Dokážeš automatickému autu v městském provozu ujet? Dokážeš.
Dokážeš automatické auto v městském provozu svým autem zablokovat? Dokážeš.
Dokážeš automatické auto na dálnici vybrzdit? Dokážeš.
Dokáže cokoli z toho udělat automatické auto tobě? Nedokáže.

A teď si představ, že to Tvé auto bude vyzbrojené ... :)

A totéž platí pro současné drony.
Dokážou někoho zabít ze zálohy? Dokážou.
Dokážou být drony alespoň slabým soupeřem ve vzdušném boji? ANI NÁHODOU :)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
petrp
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 11/9/2014, 07:43

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od petrp »

Skeptik píše:Dokážou někoho zabít ze zálohy? Dokážou.
Dokážou být drony alespoň slabým soupeřem ve vzdušném boji? ANI NÁHODOU :)
Tomu se říká trefit hřebík na hlavičku :razz:
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Suchoj Su-25 Frogfoot

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:
kenavf píše:Osobne by som povedal že pohyb auta v meste je náročnejší na "autopilota" ako pohyb lietadla vo vzduchu aj s pristátím.
S tím souhlas.
Ale dokážeš automatické auto v městském provozu předjet? Dokážeš.
Dokážeš automatickému autu v městském provozu ujet? Dokážeš.
Dokážeš automatické auto v městském provozu svým autem zablokovat? Dokážeš.
Dokážeš automatické auto na dálnici vybrzdit? Dokážeš.
Dokáže cokoli z toho udělat automatické auto tobě? Nedokáže.

A teď si představ, že to Tvé auto bude vyzbrojené ... :)

A totéž platí pro současné drony.
Dokážou někoho zabít ze zálohy? Dokážou.
Dokážou být drony alespoň slabým soupeřem ve vzdušném boji? ANI NÁHODOU :)
Ak tomu automatickému autu alebo dronu zadáš takú úlohu tak všetko splní.Je to len o programe.
"Zrýchli auto za mnou?Zrýchlim aj ja."
"Koliduje trajektória druhého auta s mojou(chce ma teda vyblokovať) tak zmenim režim a smer jazdy aj ja"
"Indikuje môj radar na aute pri jazde na dialnici že auto predo mnou začalo prudko brzdiť(jeho spomalenie je nezvykle veľké)?Tak zmením ihneď jazdný pruh(ak je druhy pruh voľný) alebo zabrzdím a dokážem to s reakčným časom lepším ako človek."
"Dám svojmu automatickému autu bojovú úlohu-Najdi na diaľnici auto s poznávacou značkou BA-XXX-YY a vyblokuj ho.Auto vyštartuje kamera sníma a keď dané číslo najde tak ho vyblokuje a potom sa vráti na základňu"
Je to o tom že v tých autách sú učiace sa softvery.Skúsenosti dvoch aut(lietadiel) sa spoja do jedného novšieho firmware,takto sa spoja aj skúsenosti 1000 aut(lietadiel).Môžu to byť situácie priamo naprogramované alebo zo simulátoru prípadne z reálu.

Myslím že ten najnáročnejší bod(samostatná jazda cez mesto) už bol dosiahnutý.
Treba len ten bitevník naučiť rozoznať čo je tank alebo vojak nepriateľa aspoň na (99% , 1% je colaterall demage :???: )
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“