Transportní vrtulník Harbin Z-20

Vše, co patří do této zajímavé země
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Transportní vrtulník Harbin Z-20

Příspěvek od Rase »

EGzUKZRU8AI5AHA.jpg

Transportní vrtulník Harbin Z-20

Čína opět testuje vlastní kopii vrtulníku UH-60 Black Hawk, pojmenovanou Harbin Z-20. První let proběhl již v roce 2013, nyní jsou testovány dva prototypy. Původ Z-20 se datuje do roku 2011, kdy američané přišli o jeden stroj v Pákistánu, při akci na zlikvidování Usámy bin Ládina, trosky následně získala Čína. Pravděpodobnější je ale původ z roku 1985, kdy se zlepšily vztahy mezi NATO a Čínou, která si následně objednala více než 150 strojů Sikorsky S-70C-2. Po krvavém incidentu na Tiananmenském náměstí v roce 1989, byl prodej zastaven a Čína tak získala pouze 24 strojů. Institut CHRDI (China Helicopter Research and Development Institute), spolu se společnostmi HAIG (Harbin Aircraft Industry Group) z Harbinu a CAIC (Changhe Aircraft Industries Corporation) z Changhe pustil do prací na projektu nového transportního vrtulníku se vzletovou hmotností řádu 10 t. Zmíněný vrtulník vešel ve známost pod označením Z-20 a svým vzezřením se nápadně podobá vrtulníku typu S-70C-2. Za přímou kopii tohoto úspěšného amerického stroje jej ale nelze považovat, neboť je opatřen delší kabinou, odlišně tvarovaným ocasním nosníkem, pětilistým a nikoliv čtyřlistým nosným rotorem a odlišně tvarovanou hřbetní nástavbou. Odlišná je též instalace podvozku. První prototyp vrtulníku typu Z-20 byl údajně dokončen v prosinci roku 2012. První letový prototyp vrtulníku typu Z-20 (bílá 20001) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 23. prosince 2013. Do dnešních dnů se do zkušebního programu zapojily nejméně další tři prototypy (bílá 632, 633 a 635). Jaké motory prototypy vrtulníků typu Z-20 pohánějí, není bohužel známo. S největší pravděpodobností ale pude o kanadské motory typu PT6C-67C nebo čínské motory typu WZ-9, tedy motory, které pohánějí bitevní vrtulníky řady Z-10. Sériové Z-20 však budou zřejmě pohánět motory typu WZ-10, WZ-11 (derivát typu Pratt & Whitney Canada PT6C-67) nebo WZ-16 (derivát typu Turbomeca Ardiden). S bitevním vrtulníkem typu Z-10 tento stroj pravděpodobně sdílí též nosný a hnací systém. Jakékoliv další informace o celém programu Z-20 nejsou bohužel známy. U útvarů PLA by tyto stroje měly v blízké budoucnosti nahradit podstatnou část flotily importovaných vrtulníků řady Mi-17/-171 (Hip) ruské výroby. Otázkou ale je, zda budou vrtulníky Z-20 opravdu zavedeny do výzbroje PLA, nebo budou nabízeny primárně na export.

Zdroj:
http://ruslet.webnode.cz/technika/cinsk ... niky/z-20/
http://defence-blog.com/news/china-cont ... pters.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Harbin_Z-20
http://www.military-today.com/helicopters/z20.htm
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/10/2022, 10:42, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Čínský vrtulník Harbin Z-20

Příspěvek od Rase »

Harbin Z-20F testován námořnictvem

Čínské vojenské námořnictvo v současné době intenzivně testuje nový vrtulník Harbin Z-20. Poté, co bylo konstatováno, že třináctitunový vrtulník Z-8 je pro potřeby námořnictva příliš těžký a čtyřtunový Z-9 naopak příliš malý, bylo sáhnuto po desetitunovém víceúčelovém vrtulníku Z-20. Kromě transportních a podpůrných bojových úkolů se má typ Z-20 používat také k průzkumu, vyhledávání ponorek a aktivnímu boji s nimi. Vrtulník má také hrát důležitou roli na moderním digitálním bojišti, tedy působit v roli létají rušičky, bodu pro přenos dat apod. Testy ukazují, že stroj má pro čínské vojenské námořnictvo optimální velikost, disponuje vynikající manévrovatelností a dostatečným doletem. Letový prototyp poprvé vzlétl v prosinci 2013 a první sériové stroje základního provedení byly zaznamenány počátkem roku 2019. Provedení stroje pro námořnictvo nese označení Z-20F a disponuje nafukovacími plováky pro nouzové přistání na vodní hladině, nosným rotorem se sklápěcími listy, možná i sklápěcím ocasním nosníkem pro lepší uskladnění v palubních hangárech. Předpokládá se, že vrtulník Z-20 je poháněn dvojicí čínských motorů WZ-10 s výkonem po 1600 kW, používá pětilistý rotor a některé další komponenty vyvinuté pro bitevní vrtulník Z-10. Prototyp palubního vrtulníku typu Z-20F údajně poprvé vzlétl na konci roku 2018. Každopádně v listopadu toho samého roku se na internetu objevila fotografie 1:1 makety tohoto stroje s nafouknutými nafukovacími plováky. Další fotografie 1:1 makety vrtulníku typu Z-20F se na veřejnost dostala v červnu roku 2019. Tentokrát byla zmíněná maketa umístěna na palubě torpédoborce Type 055 (Renhai class). Vrtulník typu Z-20F bude podle všeho operovat nejen z palub torpédoborců Type 055 (Renhai class), ale též z palub torpédoborců Type 052DG (Luyang III mod class) a palub výsadkových plavidel Type 071 (Yuzhao class).

https://www.armyweb.cz/clanek/cinske-na ... black-hawk

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Čína (ČLR)“