Využití záložních ploch bojovými letouny

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Malá zajímavost
Vyřazením Il-28 z výzbroje ČSLA zanikla i funkce "Palubní střelec - radista" a s ní i odznak palubního střelce

Obrázek

Přestože stále ještě zůstala funkce "Palubní střelec" u transportních An-12, tak již tito střelci neměli vlastní odborný odznak a byli značeni pouze jako létající personál a postupně byli "překlasifikováni" z palubních střelců na "Palubního specialistu"...

Tento odborný odznak se později stal základem pro vznik odborného odznaku "Dělostřelecký letecký pozorovatel"

Obrázek
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od Flogger G »

To Beda:
Znal jsem jen několik letišť, na kterých naše letka během různých cvičení musela užívat úkryty pro vzlet - jmenovitě Žatec, Brno, Čáslav, Náměšť a Bechyně. Nikde naše stroje neměly potíže vyjíždět na motoru z úkrytu a také tam nic nepoškodily. Na našem domácím letišti (Č. Budějovice) se i při běžném létání první vzlet uskutečňoval z ÚL, jen aby to piloti a technici neustále cvičili.

Pravda, v Pardubicích na letišti jsem byl jen dvakrát, vždy pouze jako cestující v transportním letounu, ale nepředpkládám, že by tam měli horší úkryty, než tomu bylo jinde. Jedná se spíš o nějakou pitomůstku, kterou někdo provedl v úkrytu při spuštěném motoru, kterou kdosi pořádně nafoukl a dnes je z toho devastace elektroinstalace a osvětlení.
Podle předpisu pro provozování LT na zodolněných letištích existovaly pro jednotlivé typy letounů jistá omezení použití vyšších režimů motoru v úkrytech. Pravidla provozu ze zodolnění jsou na delší povídání. když nějaký trouba něco přehnal, mohlo dojít třeba k povalení ručního hasícího přístroje nebo k poškození nezajištěných vrátek skříně panelu plnění vzduchu či kyslíku. Ale, a to musím připustit, chtěl kdosi ukázat nekvalitní práci stavařů a tím donutit odpovědné funkcionáře k provedení nápravy.

Osobně jsem se za dlouhá léta nesetkal s ničím, co píše kolega Beda.
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od IgorT »

Flogger G píše:To Beda:
Znal jsem jen několik letišť, na kterých naše letka během různých cvičení musela užívat úkryty pro vzlet - jmenovitě Žatec, Brno, Čáslav, Náměšť a Bechyně. Nikde naše stroje neměly potíže vyjíždět na motoru z úkrytu a také tam nic nepoškodily. Na našem domácím letišti (Č. Budějovice) se i při běžném létání první vzlet uskutečňoval z ÚL, jen aby to piloti a technici neustále cvičili.

Osobně jsem se za dlouhá léta nesetkal s ničím, co píše kolega Beda.
Vzlety z ÚL v Českých Budějoviciach môžem potvrdiť pre MIG 21(1974-1976)! Ak niečo uletelo, tak iba zabudnuté vedro, alebo hasičák. Tvrdili nám, že Úl má taký tvar, že vydrží aj tlakovú vlnu z atómového výbuchu! Vráta behali po koľajnici, zatvárali sa ťahačom, cez kladky oceľovým lanom, ak ma pamäť neklame jedna strana vážila 13,5 tony.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od Pátrač »

Ve Vyškově bylo letiště už dávno a dávno a celkově Vyškov na Moravě a okolí nebyl od poloviny třicátých let po stránce vojenské jen tak něco.

Ve Vyškově na Moravě se začalo létat v polovině dvacátých let. Dobrá poloha vedla k tomu že tehdejší vojenská správa zde zřídila řádné vojenské letiště. Vzniklo ale až v roce 1936. V tomto roce byla ve místě zřízena stálá vojenská posádka.

Mimo jiné zde byl posádkou Pluk útočné vozby 2. Jelikož máme v zemi pana Minaříka, cituji:

„Pluk útočné vozby 2 vznikl 15. 9. 1935 a nejprve podléhal velitelství milovické brigády útočné vozby. V době vzniku se kromě:
velitelství,
hospodářské správy,
technické správy a
pomocné roty (s velitelskou četou, spojovací četou, četou pro zásobování a odsuny) skládal z:
- I. praporu (1. rota tančíků a obrněných automobilů, 2. a 3. rota lehkých tanků),
- II. praporu (4. až 6. rota lehkých tanků), III. praporu (7. až 10. rota lehkých tanků) a
- náhradního praporu.
Poslední rota každého praporu byla rámcová a technikou v této době disponovala pouze 1. rota v podobě 9 tančíků a 6 obrněných automobilů.

První lehké tanky pluk obdržel až v lednu 1936. Jednalo se o 18 ks LT–34, rozdělených po třech strojích k rotám, které nebyly rámcové (2., 4., 5., 7., 8., 9.). Další dodávky tanků následovaly až během 1. čtvrtletí roku 1937, kdy pluk převzal prvních 25 ks LT–35. Celkově do září 1938 obdržel 49 tanků tohoto typu. Mezitím v říjnu 1936 u I. praporu vznikla motocyklová rota (očíslovaná jako 1., což si vynutilo změnu v číslování všech následujících rot). Obě tankové roty byly ze složení I. praporu vyjmuty a vytvořily nový II. prapor. Dosavadní II. a III. prapor byl přečíslován na III. a IV. prapor, přičemž do složení prvního náležely tři tankové roty (5., 6., 7.) a do složení druhého čtyři (8., 9., 10. 11.).

Dále v bezprostřední podřízenosti velitelství pluku vznikly v Brně dvě kanonové roty (12. a 13.).
Následná reorganizace pluku se uskutečnila již v říjnu 1937. U I. praporu vznikla další motocyklová rota (očíslovaná jako 2., takže se opětně změnilo číslování všech následujících tankových rot) a do složení praporu se vrátily obě původní tankové roty, nyní očíslované jako 4. a 5., čímž zanikl stávající II. prapor. Dosavadní III. a IV. prapor se přečísloval na II. a III. prapor, přičemž se počet rot u druhého z nich snížil na tři. Doposud samostatné kanonové roty byly sloučeny do IV. praporu, jehož složení posílila v pořadí třetí rota KPÚV (očíslovaná jako 14.). Ve stejné době pluk přešel od rušené brigády útočné vozby do podřízenosti velitelství brněnského III. sboru. Poslední reorganizace byla provedena k 15. 9. 1938.

Ze složení I. praporu byly opětně vyjmuty tankové roty, které se včlenily do II. praporu. Současně realizované vytvoření další tankové roty umožnilo vytvoření nového IV. praporu o třech tankových rotách, v důsledku čehož byl stávající kanonový prapor přečíslován na V. prapor. Konečná organizace pluku byla následující: velitelství pluku s pomocnou rotou, I. prapor (1. a 2. motocyklová rota, 3. rota tančíků a obrněných automobilů), II. prapor (4. až 6. rota lehkých tanků), III. prapor (7. až 9. rota lehkých tanků), IV. prapor (10. až 12. rota lehkých tanků), V. prapor (13. až 15. kanonová rota) a náhradní prapor.
Dislokace pluku se vyvíjela následovně:
velitelství pluku s pomocnou rotou: od 15. 9. 1935 Olomouc, od července 1937 Vyškov
I. prapor: od 15. 9. 1935 Přáslavice, od září 1936 Vyškov
II. prapor: od 15. 9. 1935 Olomouc, 1. 10. 1936 přečíslován na III. prapor, od dubna 1937 Vyškov, 1. 10. 1937 přečíslován na II. prapor
II. prapor: od 1. 10. 1936 Přáslavice, od 1. 10. 1937 zrušen
III. prapor: od 15. 9. 1935 Přáslavice, 1. 10. 1936 přečíslován na IV. prapor, 1. 10. 1937 přečíslován na III. prapor, od září 1938 Vyškov
samostatné kanonové roty: od 1. 10. 1936 do listopadu 1937 Brno
IV. prapor: od 1. 10. 1937 Vyškov, 15. 9. 1938 přečíslován na V. prapor
IV. prapor: od 15. 9. 1938 Vyškov
náhradní prapor: od 15. 9. 1935 Olomouc, od února 1937 Vyškov“


Zde ledacos přeskočíme a podíváme se na konec

„Po demobilizaci a postupném návratu většiny jednotek do mírové posádky, kromě MPO 2 a Praporu LT 3, pluk pokračoval v plnění výcvikových úkolů až do 15. 3. 1939. S příchodem německých okupačních jednotek však jeho činnost postupně ustala. Již k 31. 3. 1939 došlo ke zrušení „bojových“ rot a praporů v rámci pluku a jejich agendu převzal náhradní prapor. Při předávání vyškovských kasáren došlo koncem března 1939 k incidentu mezi německými strážnými a vyklízejícími čs. vojáky, přičemž byl zbloudilou střelou ze samopalu v budově V. praporu usmrcen zástupce výkonného rotmistra 13. roty čet. asp. František Minařík, připravující k předání sklad materiálu své jednotky. Existence pluku se završila 20. 7. 1939, kdy byl vydán poslední plukovní rozkaz. Formálně svoji činnost ukončil k 31. 7. 1939, stejně tak jako ostatní útvary čs. armády“.

Jenže Vyškováci nejsou jen tak někdo a zde:

http://vvpdedice.net/jednotky/letiste/index.html

A potom ještě zde je spousta zajímavých informací

http://www.vvpdedice.net/jednotky/letiste2/index.html

A zde je ještě něco

http://hloubkari.cz/forum/index.php?topic=288.5;wap2

a nakonec toto:

http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-vyskov.htm

Uznejte že to je historie jako víno.

A to bych musel mluvit o tom, že nedaleko odtud bylo Hlavní velitelství československé branné moci

http://www.vvpdedice.net/zajimavosti/racice/index.html

čímž se ledacos o blízkosti letiště právě zde osvětlí.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od Aaron Goldstein »

A ve Vyškově je také Muzeum letecké a pozemní techniky s ojedinělou expozicí Archeologie letectví, která schraňuje fragmenty sestřelených letounů nad územím Moravy...

http://lhs-vyskov.cz/
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od Flogger G »

Zodolněná letiště byla projektována a stavěna tak, aby úkryty odolaly jadernému výbuchu střední ráže na středu dráhy. Střed klenby úkryty letadla musel vydržet přímý zásah průraznou pumou ráže 250 lb (113,5 kg).Samotná vrata byla dutá, vyplněná pískem, aby odolala protibetonovým raketám.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od parmezano »

video o letovém provozu na dálnici u Měřína : https://www.youtube.com/watch?v=VXINd078oeg
Obrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od parmezano »

Rekognoskace bývalých záložních letišť§
https://www.novinky.cz/domaci/447917-ar ... -vlnu.html
Obrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od El Diablo »

Dálnice (1980)
Dokumentární film „Dálnice“ natočil Československý armádní film na podzim roku 1980 během vojenského cvičení mezi 136. a 139. kilometrem nedávno dokončené dálnice D1 propojující dvě největší česká města Prahu a Brno. Tato část dálnice u Stránecké Zhoře byla záměrně postavena tak, aby ji po odstranění svodidel a dopravního značení bylo možné použít jako vzletovou a přistávací dráhu pro vojenské stíhací letouny, které v té době byly ve výzbroji Československé lidové armády.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od Juraj Tichý »

Po prečítaní celej tejto témy, mi napadla jedna otázka. Hlavne pri Zeljave a ďalších podzemných základniach. Myslíte, že niekto uvažoval nad štartom stíhačiek z nejakej v podstate "suchozemskej lietadlovej lode"?
A teda schovaná základňa v skalách, so štartom s pomocou parného katapultu priamo z tunela? Možno Rase by mohol vedieť, on zvykne poznať takéto kuriozity.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od parmezano »

Juraj Tichý: Před převratem v roce 1989 se o tom uvažovalo na Moravě u obce Sokolnice na "Prateckých kopcích " , kde stojí pámátník bitvy u Slavkova v roce 1805 "Mohyla míru " . V okolních obcích bylo z toho ohromné "halo " a zadrhlo se to . Po převratě to padlo .
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od hydrostar »

parmezano píše:Juraj Tichý: Před převratem v roce 1989 se o tom uvažovalo na Moravě u obce Sokolnice na "Prateckých kopcích " , kde stojí pámátník bitvy u Slavkova v roce 1805 "Mohyla míru " . V okolních obcích bylo z toho ohromné "halo " a zadrhlo se to . Po převratě to padlo .
Ty jo, tak o tomto jsem neměl ani ponětí. Neměl bys něco bližšího a podrobnějšího?
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od parmezano »

hydrostar: bohužel ne , Vím to od jedné mé kolegyně , které to mělo lítat nad hlavou a kdyby nebyla v radě tehdejšího MNV , tak to nevěděla.Místo letiště je tam "páteřní radar " NATO .
Obrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od Flogger G »

Nakonec i letectvo velkého bratra muselo nějak reagovat, když ČSLA a NVA DDR své letouny na dálnicích vyzkoušely úspěšně, polské letectvo tento manévr provádělo již v první polovině 70. let minulého století. Nakonec byl vytvořen jakoby instruktážní film, aby ostatní nabyli dojmu, že to v SSSR cvičí už dávno.
https://www.youtube.com/watch?v=QazcMWh8EZg
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Využití záložních ploch bojovými letouny

Příspěvek od kenavf »

Všetko to bolo závislé od toho kedy dané krajiny mali prvé dialnice. :twisted:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“