Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Příspěvek od Alchymista »

V podstate aj ano... -> spaceplane / kozmoplán
Ono je s raketovými lietadlami, raketoplánmi, kozmoplánmi, kozmickými klzákmi a ďalšími podobnými strojmi lietajúcimi v atmosfére i v blízkom vesmíre jeden problém - prakticky každý existujúci projekt je unikát, natoľko koncepciou odlišný od ostatných konštrukcií, že preň možno vytvoriť vlastnú kategóriu dopravných prostriedkov.
Známe stroje a projekty:

1) Me 163 Komet, Bereznjak-Isajev BI-1 - len raketový motor, štart vlastnou silou, rýchlosť podzvuková -> raketové lietadlo

2) X-1, X-2, X-15, SpaceShipOne, SpaceShipTwo - raketový motor, štart z lietadlového nosiča, rýchlosť nadzvuková až hypersonická -> raketoplán ?

3) Boeing X-37, Buran, prostriedky BOR, projekt DynaSoar, projekt Hermes, - raketový motor stredného alebo malého výkonu, vynesenie kozmickou raketou, orbitálny let -> spaceplane / kozmoplán / kozmický klzák

4) Space Shuttle - raketový motor veľkého výkonu, štart vlastnou silou, veľká odhoditeľná palivová nádrž, orbitálny let -> raketoplán

5) projekt MAKS - raketový motor veľkého výkonu, štart z lietadlového nosiča, veľká odhoditeľná palivová nádrž, orbitálny let -> ?

6) projekt HOTOL - raketový motor veľkého výkonu, štart z lietadlového nosiča, orbitálny let -> ?

7) projekt Skylon, projekt NASP - raketový / raketo-náporový motor veľkého výkonu, horizontálny štart vlastnou silou, orbitálny let -> kozmické lietadlo?

8) projekt VentureStar, projekt Delta Clipper -> raketový motor veľkého výkonu, vertikálny štart vlastnou silou, orbitálny let -> ?


jersey - porovnaním STS vs. Buran vzniká otázka - je skutočne výhodné voziť motory hore a dolu, ak generálka "viacnásobne použiteľných" motorov po každom lete stojí viac ako obdobný motor na jedno použitie? Motor RS-25 /SSME váži(l) 3177kg každý - pri návrate teda STS niesol 9,5 tony "zbytočnej" hmoty (kilogramová cena nákladu pri návrate z LEO je hodnotená typicky na 50-75 000 $ za kilogram)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“