Bojove vrtulniky

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Vstup do prepravného priestoru je podľa všetkého na ľavej strane trupu, pod výstupom plynov z motoru (sú tam dostatočne veľké dvere alebo nejaký veľký panel) nikde inde na trupe nič podobné, čo by mohol byť nejaký vstup, nie je.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 27/5/2008, 14:45, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Tohle jsem našel na netu:

Конструкцией предусмотрен специальный технический отсек, допускающий размещение трех человек, который может использоваться для эвакуации с поля боя экипажа другого сбитого вертолета.

To znamená že vrtulník je vybaven speciální částí - oddílem, kde je schopen odvézt tři vojáky. Nemáte někdo obrázek s těmi dveřmi? Nebo rampou?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Ka-60, respektive to z čeho vznikl je projekt někdy z poloviny 80tých let. Měl doplnit a z části nahradit Mi-17, jelikož v Sovětském svazu chyběl vrtulník střední kategorie, v podstatě od vyřazení Mi-4. I když nevím vše, tak si nejsu vědom že by byl vyáběn a nebo že by prošel zkouškama. Výroba je možná v Ulan Ude, ale pokud vím neprobíhá. V armádě zaveden není. A ani se o tom nemluví. Byly postaveny dva prototypy. Ale už dávno. Koncem 90tých let (1998?) první.
O Ka-60 a Ka-60U / učebná, pre pokročilejší výcvik, letové testy mali začať koncom roka 07/ / má armáda záujem - ministerstvo obrany je väčšinovým sponzorom, ale celý projekt naráža na závažný problém, plánované motory pre tento vrtuľník, RD-600 a VK-800, nemajú ešte stále ukončený vývoj. Momentálne sa v Ruku nenachádza žiadny motor vhodný pre túto kategóriu vrtuľníka.

Podľa posledných správ to chce výrobca motorov / Klimov / riešiť spoluprácou s Franc. firmou Turbomeca. Prvý spoločný motor pre Ka-60/62 je naplánovaný na rok 2009. Tá to spolupráca nasvedčuje o snahe presadiť civilnú verziu - Ka-62, na zahraničných trhoch.

Ďalším riešením, by mohla byť licenčná výroba vhodného motoru, v tomto prípade sa rozpráva o spolupráci s Talianmi .



I když vařím z vody, respektive z hlavy, tak bych řek, že jich bylo objednáno dokonce víc, jelikož to skutečně bylo na hraně sériové výroby. Tu výrobu zastavil jen nedostatek peněz.
V prípade Ka-50 došli peniaze doslova zo dňa na deň. Vo výrobnej hale ostalo viacero vrtuľníkov v rôznom štádiu dokončenia. Je plán ich dokončiť a zaradiť do výzbroje. Počet je však neznámi. V nejakej knihe / asi Ka-50 od Polygonu / je fotka , kde stoja tieto stroje vo výrobnej hale, tak cca 8-10 ks.


Ka-52 je objednán pro vojska MV, ale nevím o tom, že by byl předán by´t jeden, ale MV se nesvěřuje.
S najväčšou pravdepodobnosťou žiadny.
Ka-52 s motorom VK-2500 a radarom Arbalet, mala mať začiatkom tohto roku ukončenú druhú a zároveň záverečnú časť firemných testov. Dokumenty z výsledkami mali byť pripravené v apríly. Či sa tak stalo neviem. Koncom roka bolo naplánované začatie štátnych skúšok. K tomuto typu je však MO celkom reálne stanovený počet zavedených strojov - 12 do roku 2015. Predpokladám, že sériová výroba začne v roku 2010, kedy je aj naplánovaný začiatok sériovej výroby motorov VK-2500.




Jen mě zaráží fakt, že v Ka-52 sedí dva vedle sebe, a to i po zkušenostech jak z Afghoše tak dalších operací, a to nejen ruských, že dva za sebou sedící piloti mají podstatně lepší výhled a také stupeň ochrany je vyšší.
Ka-52 bola výsledkom improvizovaného riešenia realizovaného v krátkom čase. Po tom, ako sa "zákazník" dosť negatívne staval k "one men" koncepcii, bolo potrebné rýchlo predstaviť "two mans" , ktorú by dostali do vzduchu čo najskôr a tým pádom musela byť čo najviac zhodná s Ka-50. / malo ísť až o 80% zhodnosť / . Na druhej strane, táto koncepcia nie je nová a okrem špecializovaných PT vrtuľníkov, sú piloti vedľa seba. Okrem iného, podľa psychológov, vedia piloti lepšie znášať a reagovať v stresových situáciách, keď sedia vedľa seba.
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

Kto pozna Somalsko 1993, skor aj ako Black Hawk Down, ako tie UH-60 zostrelili v skutocnosti? mne sa nejako nezda ze s RPG-7 :)
Obrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

1911: No hlavně jak píšeš kvůli obraně. Jeden prostor jak na Ka-60_2 na tom bude asi hůž než provedení ala Mi-28 a nebo jednomístná kabina Ka-50. A dost možná právě určitý stupeň ochrany je v zadání. Dva vedle sene... no... jednak jak píše rabo, není to tak nezvyklé, pravda rozhled je do stran horší, ale otárka zní jde o to? Výhledu dopředu směrem na cíl nic nebrání a pokud cíl vyhledává nějakou formou optiky (obvykle) je to fuk. Při útoku na cíl stejně stroj musí otočit. Asi je opravdu výhled horší a širší siueta, ale když vemeš že byla snaha zachovat celou zadní část shodnou s Ka-50 a rychlý vývoj tak bych chápal tohle rozhodnutí. I Ka-29 to má podobně.

Jak psal Alchyk, ta přepravní "kabina" Mi-28 je v kořeni nosníku vyrovnávacího rotoru. Ale je tam ještě? Je u sériových strojů?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Pokud se nepletu tak RPG-7 se proti vrtulníkům používala snad už i ve Vietnamu.Myslím,že trefit vrtulník ve visu není až taková náhoda.Navíc pokud je střelců víc a z více směrů.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Já jsem kdysi dávno četl článek o těch důvodech proč rusové změnili Mi 24A a udělali z ní tu "krásnou" obludu. Z mého pohledu poskytuje sezení za sebou větší ochranu, ať už výškou boků, menších skel tak i menšího čelního průřezu.
Ono kdyby to mělo víc výhod sedět vedle sebe, tak by to asi všichni dělali stejně. Z psychologického hlediska je to zajímavé ale z vojenského jak známo na to většina států nebere ohled. Prvně se musí vyrobit pořádný bitevník jako třeba Mi 24 nebo další obluda A 10 Warthog a pak po nějaké době se zjišťují jeho nedostatky neboli negativní vlivy na osádku při delším nasazení.
Jinak Black Hawky šli opravdu dolů RPG a v Čečně měli rusové stejnou zkušenost. Jak psal wildesau, z více směrů a víc RPG a pak to jde samo... Jen by mě zajímalo jestli musí dojít k iniciaci RPG nárazem jako na tank nebo stačí když se "dotkne" nějaké citlivé části jako je stabilizační rotor?
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Mantra dne 28/5/2008, 07:23, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Hromadná paľba na vrtuľníky pomocou RPG je pomerne stará taktika a dodnes pomerne efektívna. Účinok strely je pomerne veľmi vysoký - čo sa dokáže vysporiadať so starším tankom alebo iným obrnencom, to vrtuľník spravidla tiež už "nerozlieta". Vhodnou taktikou je streľba na vrtuľníky krátko po štarte alebo pred pristátím, keď prestáva vadiť relatívne nízka rýchlosť strely.
Čo sa týka účinkov - samozrejme, hlavným ničivým faktorom je kumulatívny lúč, ktorý každým vrtuľníkom prejde skrz-naskrz. Proti vrtuľníkom má ale pomerne veľký význam aj vznik sekundárnych črepín od detonačnej vlny dopadajúcej na povrch cieľa. V hrubých oceľových plátoch tankov (nad cca 30mm) vzniká okolo otvoru po kumulatívnom lúči "ošľahaná" oblasť od rázovej detonačnej vlny a črepín vzniknutých z prednej (hliníovej) časti strely hlboké až jeden centimeter, ale v tenkých plátoch do 10mm má otvor často priemer viac ako 5-7 cm (podľa hrúbky plátu, v hrubších menej) a v plechoch môže mať otvor až 20 cm. Priame účinky detonačnej rázovej vlny od strely PG-7 môžu siahať až do vzdialenosti viac ako pol metra a v celej tejto oblasti sa tvoria sekundárne črepiny z materiálu cieľa.

Zapaľovač na PG-7 je piezoelektrický, takže potrebuje naraziť do niečoho pevnejšieho, na druhej strane, je tam aj autodeštrukcia strely po zhruba 700 metroch letu. Náraz na stabilizačný rotor by bol tiež nepríjemný a možno aj smrtiaci, pretože spaľovacia komora raketového motoru je oceľová trubka a nosník stabilizátoru pomerne robustný hliníkový profil, takže list rotoru by to vzhľadom na vysoké otáčky rotoru celkom iste vážne poškodilo. Je to ale malý cieľ.

Ad Mi-24A - Problémov s kabínou prvej verziou bolo viac - okrem iného bolo vysoké riziko vyradenie celej osádky po zásahu kabíny strelou nad 30mm a nedostatočný rozhľad pilota na opačnú stranu. Tiež jednohľavňový veľkorážny guľomet sa ukázal ako nedostatočný, aj keď podobné usporiadanie majú dodnes aj niektoré verzie Mi-8/17.
Ad Mi-28 a prepravná kabína - vzhľadom na tvarovanie trupu tam ten priestor stále bude, pokiaľ ho nevyplnila napríklad ďalšia elektronika, ale boli to, pokiaľ sa pamätám skoro 2 metre kubické - to je celkom dosť veľa a nejaký ten prepravný priestor navyše sa vždy môže hodiť, ak aj nie priamo pre ľudí, tak napríklad pre záložné PTRS, maskovacie siete, poľnú výbavu pilotov a podobné veci, ktoré nevážia nejak veľa, ale je dobré, ak ich má posádka stále u seba.

Typické usporiadanie bitevných vrtuľníkov je strelec vpredu, pilot vzadu, ale s ohľadom na to, že strelec často sleduje priestor hlavne prostredníctvom optiky a optoelektroniky, objavuje sa aj opačné usporiadanie - pilot vpredu, strelec vzadu. Tak to myslím riešili juhoafričania.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Ještě jeden technický dotaz, co to má Mi 28 na levé straně za zelený kontejner? Nějaký radar nebo rušič? Zbraňový systém to není že?
Obrázek
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

To už se tu v topic "Ka-50" probíralo. jde o kontejner pro testovací aparaturu. V podstatě prázdná krabice se zdroji energie a s kabeláží a do ní si firmy a zkušební orgány dávají dle potřeby vybavení pro testy. Různé zapisovače, systémy pro zběr telemetrických údajů atd, atd. Slouží jen pro zkoušky a testy, nejde o zbraň nebo zbraňový systém. Na fotce je jeden z prototypů Mi-28N v majetku výrobce, takže asi tovární zkoušky.
ObrázekObrázek
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

trochu rozsirim temu... co pride po Apacoch? Tigroch? Havokoch? Budu tu este vrtulniky? Budu mat pilotov? Uz teraz nad Agfanistanom a mozno aj irakom lietaju UAV Reaper, kazdy z nich moze niest 10 Hellfirov pripadne nejake smart bomby... vyzera takto buducnost?

Pred X rokmi som videl v L+K studiu stroja, ktory mal nahradit v US sluzbach A-10, AV-8B, AH-64 a a AH-1. Myslim ze sa to volalo FAAV? nieco ako Future Air Attack Vehicle. Malo to tvar trojhuholnika s dvomi vrtulami zapustenymi v trupe - nieco ako horizontalny fenestron. Malo to byt stealth a stavane okolo silneho kanonu ako A-10.

ake su vase nazory na vyvoj gunshipov??
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

UAV's prozatím zůstavají jenom jako průzkumné prostředky. Ty rakety mají na ničení techniky ale nejsou určeny k přímé podpoře vojsk. Možná jednou kvůli snížení ztrát na živé síle, se někdo bude snažit je protlačit místo vrtulníků. Pak stejně ale přijde na přetřes finanční otázka neboť je stále levnější trénovat lidi než platit milióny za prostředky, a v tomto případě platí jedna věc, že lidské oko ve spojení s mozkem je to nejlepší co může být(jak se říká: Oko vidí, oko není pí..!
Na bojišti je stále lepší komunikovat s někým kdo je přímo u tebe než s někým kdo sedí za monitorem počítače kilometry daleko a snaží se pochopit tvůj problém. Už je tam prostředník a ta reakce nemusí být až tak rychlá jak by se očekávalo od živých vrtulníkářů.

Já si myslím že vrtulníky zůstanou ještě hodnou chvíli ovládané piloty. Pamatuji jak bylo pro NATO těžké přistoupit na otázku výměny Apachů za F-16 na afghánském bojišti.
Když se vrátím k těm UAV's tak ono je v současnosti dosti zbytečné je vybavovat raketami když nepřítel chodí pěšky po horách nebo v noci pokládá IED na silnici. Na něj nikdo nebude střílet Hellfiry.
U těhle dronů bych možná pochopil PTŘS ale to se by se musely změnit podmínky současných bojů, aby tady byl vzdušný protivník.
Jako zdroje informací jsou perfektní, ale místo vrtulníků? Já si nemyslím, že je to hudba blízké budoucnosti.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

A to já zase že ano - třeba takový MQ-8 už se brzy bude zavádět do výzbroje a řekl bych, že pro dlouhodobé akce jako doprovody konvojů apod. bude velmi vhodný.

http://www.defenseindustrydaily.com/ima ... NGC_lg.jpg

Podle mě se vývoj bude ubírat tak, že MQ převezmou úkoly patrolování a doproovdu a gunshipy s lidskou posádkou se nebudou vyvíjet nové, ale průběžně modernizovat staré koncepce - dokud se nerozpadnou. A gunshipy se pak budou používat na prioritní CAS mise, kde by palebná síla, rozhodovací schopnosti nebo senzory UAV/MQ nebyly dostatečné.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Fenestron alebo fantail (ventilátor, doslova francúzky "okienko" alebo "vetracie okno", "vetrák") bol predovšetkým francúzka špecialita - používa ho Aérospatiale Gazelle a Eurocopter Dauphin.
Priznám sa, že túto fotku som nepoznal. Celom zaujímavé by bolo poznať históriu tohto stroja, ako aj samotné výsledky z testovania. Z nejakého dôvodu nebol "Fenestron" prijatý a "seriózne" sa objavuje až na stroji Ka-60.


Obrázek

Na predminulotýždňovej výstave HELIRUSSIA boli predstavené nové koncepty vrtuľníkov, kedy a či vôbec budú vyrábané je otázne. To to sú najzaujímavejšie z nich:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

Pridavam obrazok cinskej WZ-10, zatial je teda len prototyp a na slovenskych strankach som nenasiel nic, ak pomoze tak toto je z anglickej wikipedie

Very little is known about the development history of the WZ-10, the project having been kept under tight security. The program began in 1998 [1] to replace the WZ-9 aircraft currently in service with the People's Liberation Army.

Another possible alternative is that the WZ-10 program was hidden under the China Medium Helicopter (CHM) program[2] which started in 1994 with the 602 and 608 research institutes. Under this ostensibly civilian program, various key Western helicopter manufacturers Eurocopter (rotor design,consultancy), Pratt & Whitney Canada (PT6C turboshaft) and Agusta Westland (transmission) was able to provide considerable technical assistance to the program.[3] The WZ-10 attack helicopter will enter active service in 2008.

Obrázek
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Tady je jeden z příkladů budoucích vrtulníků. Je přenosný na zádech a měl by být pro použití u speciálních jednotek jako SWAT a měl by disponovat všemožnou výzbrojí a nahradit pozemní robotizované systémy.


Obrázek
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Nemyslím, že by někdy někdo (resp. v horizontu 50 let) vyvinul motor s takovým poměrem tahu:hmotnosti a s tak malou spotřebou a vahou.

nehledě na to, že tohle by mohlo sloužit k přepravě individuálních osob - ale ne k operacím, kde se po tom bude střílet.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

v 50. rokoch http://en.wikipedia.org/wiki/Hiller_Flying_Platform
v 80. rokoch http://en.wikipedia.org/wiki/Williams_X-Jet
A možnosti na začiatku 21. storočia sú opäť trochu väčšie, takže by som to nepodceňoval.
Myslím, že takýto "poletovač" sa dnes dá postaviť s vlastnou hmotnosťou pod 50kg a užitočnou nosnosťou nad 120kg, čo stačí na to, aby ľahší vojak mal k dispozícii okrem ručnej zbrane aj nejakú menšiu PTRS (20kg aj s aparatúrou navedenia) a bol chránený balistickou vestou či oblekom kategórie IV.
Zatiaľ to nikto neskúsil (aspoň o tom neviem), to ale neznamená, že sa to nedá. Zatiaľ tiež nikto nepoužil miniatúrne riadené strely alebo samonavádzaciu submuníciu určenú priamo proti živej sile. Technicky to už možné je, len je to ešte stále príliš drahé. Jedného dňa sa to zmení.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Taky si myslím že ta doba přijde, ale bude potřeba ještě hodně mrtvých a zraněných než se zase někdo chytne za nos a bude se snažit něco prosadit.

To je jako s těma UAV, prostě doba se vyvíjí a s ní i požadavky na techniku. Uvidíme co ropná krize ale to je téma na jindy...

Tady je další pokus o něco jiného
Obrázek

Sikorski by chtěl překonat rychlost 250knots(asi 470kmh). Tak uvidíme co z toho bude.
Tady víc: http://www.sikorsky.com/sik/innovation/ ... nology.asp
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

tato skica ukazuje na mozny dalsi smer vyvoja... vybavenie vrtulniku tlacnou vrtulou alebo prudovymi motormi a pomocnymi kridlami... pdobne ako neuspesny US gunship AH-56 Cheyenne.

vela zaujimavyh projektov vzniklo i v ramci projektu COIN niekedy v 70s? 80s? kedy US hladali stroj na protipartizanske operacie... nieco ako moderny skyraider. Ak sa dobre pamatam, tak sa objavili i rozne vybridne vrtulniky... stroj s rotujucim kridlom pri starte, ktore sa pocas letu menilo na pevne kridlo... alebo stroj s rotujucim diskovitym kridlom, z ktoreho sa vysuvali listy vrtule... naposledny som tieto nacrty tusim videl v niektorom diele Nemeckovych vojenskych lietadiel.

No a na zaver este jedne novinka z vrtulnikoveho sveta - juzna korea prichadza z polovlastnym gunshipom - KAH (korean attack helicopter) ktory bude postaveny v spolupraci s Eurocopterom na upravenom Tigrovi. Planuje sa minimalne 270 strojov.
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“