Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Příspěvek od Prdola »

Obrázek

Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Embraer C-390 Millennium (dříve KC-390) je je dvoumotorové vojenské transportní letadlo střední velikosti s proudovým pohonem od společnosti Embraer sídlící v Brazílii. Letoun byl vyvinut jako náhrada za letouny C-130 Hercules pro brazilské letectvo. O letoun kromě Brazílie (28 objednaných kusů) projevily zájem i další státy Chile, Portugalsko, Argentina, Kolumbie a taky dle všeho Česká republika (uvažuje o nákupu dvou kusů). Portugalsko, ČR a Argentina jsou navíc "partneři" programu. Za ČR je to Aero Vodochody. Aero navíc v tomto projektu není "jen" dodavatel, ale podílí se i na vývoji a v Aeru se bude podle všeho vyrábět náběžná hrana křídel, zadní část trupu, nakládací rampa a všechny dveře. Aero je též tzv. "risk sharing partner", tzn. že aero nese část rizika, jak po vývojové stránce, tak komerční.
Nasazení: U KC-390 se předpokládá možnost nasazení v těchto typech misí: Vojenský transport, shoz parašutistů, shoz nákladu na padáku, MEDEVAC, hašení plošných požárů, SAR, tankovací letoun (pomocí 2 hadic).

Parametry: motory: 2x IAE V2500-E5 turbofan
maximální vzletová hmotnost: 81 tun
maximální rychlost: 0.8 mach/850 km/h
maximální rychlost naloženého letounu:556 km/h

počet členů posádky: 2
kapacita :23,6 tun nákladu (některé zdroje uvádějí 26,3 tun, ale 23,6 je od aero, takže to bude přesnější).
: 80 pasažérů nebo 64 výsadkářů nebo 74 zraněných + 2 medici
: 6 palet (68" X 108") nebo 2-3 HMMWV nebo 1 x LAV III (pravděpodobně se vejde i Pandur II bez věže)
: palety s palivem, pokud slouží jako tanket
Množství neseného paliva : 34 tun
Velikost nákladového prostoru (délka/šířka/výška): 17,75m x 3,45m x 2,9m
Rozměry letounu (délka/rozpětí/výška): 33,91m x 35,06m x 10,26m

Dolet: plně naložené letadlo : 2 593 km
s nákladem 13 335 kg : 4815 km
přeletový dolet: 6 019 km
cestovní dostup: 10 973 m
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Alchymista »

celkom sympatický eroplán

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Rozhodne zaujímavejší stroj ako Spartan...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

Zajímavější je určitě, ale zase C-27J je mnohem lehčí stroj, spíše srovnatelný s CASA 295, tohle utáhne o víc jak 10 tun víc. Taky stojí kolem 85mil. dolarů, což Spartan stojí tak o 20 míň.
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od QVAK »

Prdola píše:Zajímavější je určitě, ale zase C-27J je mnohem lehčí stroj, spíše srovnatelný s CASA 295, tohle utáhne o víc jak 10 tun víc. Taky stojí kolem 85mil. dolarů, což Spartan stojí tak o 20 míň.
A pro nás velmi podstatná otázka dostupnosti servisu.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Zemakt »

Oni budou pravděpodobně muset udělat servisní středisko někde poblíž, jestli chtějí prorazit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

Nemohlo by to dělat aero? Má na to kapacity? Embraer s tím chce určitě prorazit, takže to by vláda mohla nějak dojednat, pokud by s tím Aero souhlasilo.
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od QVAK »

Prdola píše:Nemohlo by to dělat aero? Má na to kapacity? Embraer s tím chce určitě prorazit, takže to by vláda mohla nějak dojednat, pokud by s tím Aero souhlasilo.
Zajisté je s tím předběžně počítáno ale pro dvě letadla?
Na západ od nás si vyvíjí a staví v této kategorii svá a v nových zemích EU nejspíše Amíci prolobují své repase C 130.
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

Třeba sem toho dostanou víc, tohle letadlo má vlastně jen jednoho přímého konkurenta C-130J takže to snad Brazilci někam prolobují. :)
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od cover72 »

V Aeru již na KC-390 dávno spolupracují a to takt, že velmi:
http://www.aero.cz/cz/aerostructures/programy/kc-390/
a MO o něm uvažuje, protože narozdíl od CASA a C-27J umí nosit ISO kontejnery o plných rozměrech, tzn. např. naši polní nemocnici či jiné kontejnerizované systémy -- všimněte si, že je na všech prototypech i česká vlajka.
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

Ano, jak jsem psal do úvodu, na projektu spolupracují, jak na vývoji, tak na výrobě určitých částí, tak na sdílení risku. ISO kontejnery jsou jeho velká výhoda, stejně jako tankování a pro některé země (třeba J. Evropa) i pomoc na hašení lesních požárů. Teď by se měla rozjíždět sériová výroba, tak uvidíme, co z toho vznikne :-)
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od kozlustechnykus »

V Evrope je tech tankovacich letadel jen velmi malo, ze? Za jak dlouho by se takovyhle letadlo zaplatilo, kdyby se davalo k vyuziti spojencum? Teda, jestli vubec.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

Je jich málo, ale A330MRTT to může docela změnit. Ale mám dotaz na někoho, nejlépe od letectva. Není 2 málo? Čekal bych 3 jako minimum (jeden údržba, jeden na akci a jeden v záloze).
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Alchymista »

kozlus - je fakt, že momentálne v tomto smere nejaká extra núdza (ale ani potreba) nie je. Ovšem treba brať do úvahy aj druhú vec - komu tie tankery patria.
Zo stredoeuropskych a "východoeuropskych" krajín ich nemá nikto - ani vy, ani my, ani poliaci, ani maďari, rumuni či bulhari, či ich majú gréci, turci a hoci aj taliani neviem, ale asi tiež nie, nemci - tiež neviem...

Ale "tankovanie" je len ďalšia možnosť, ktorú stroj ponúka, IMHO oveľa dôležitejšia je schopnosť prevážať štandardné ISO kontajnery - 2x20' alebo 1x40', hoci aj nie maximálne naložené - 20' i 40' kontajner sa má maximálnu brutto hmotnosť 30,4 tony, nosnosť stroja je len 23 ton.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

Italové mají 4 x KC767 a 6x Hercules (s tankovací kapacitou), Němci mají 4x A310MRTT + budou mít A400M ty to asi umí taky, Řekové: podle všeho nic, mají nějaké C-130 ale asi ne ve verzi která to umožní.Turci mají 7x KC-135. Jinak z Evropy: Holandani mají KC 10tky, ale budou je vyřazovat a koupí asi A330MRTT. Dánové mají jen C-130J podle všeho nemůžou tankovat, Norové taky C-130J podle všeho bez možnosti tankeru. Frantíci mají KC-135 a ty nahradí pomocí A330MRTT. GB: A330MRTT (11ks). Belgie nic, objednané A400M, nevím, jestli můžou tankovat. Španělé mají 5x KC-130 a KC.707(2ks), Portugalci nic. Poláci nic. na východ jihovýchod od nás asi nic. Mimo NATO, ale v EU- Švédsko podle všeho jen jeden C-130, který může sloužit jako tanker, ale u nich je možné, že koupí jako náhradu za starší herculesy právě KC-390. Finsko nic, Rakousko nic. Takže není toho málo, ale ani moc, a máš pravdu, že kolem nás je to docela nedostatkové zboží. Přeprava klasických palet je velká výhoda, neví někdo, kolik tun nákladu létá běžně z ČR do Afghánistánu? A ještě jeden dotaz, jak to mají "evropské" F-16 s tankováním? Požívají ráhno, nebo hadici?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od skelet »

Prďola: musel bych vytáhnout staré číslo ATM z roku 1994, kde byly rozepsány počty letectva nutné pro obranu ČR (tedy před našim vstupem do NATO). Krom jiného tam byla potřeba 2-3 letounů velikosti C-130, a tuším 12letounů velikosti AN-26 (ale tím počtem AN-26 si nejsem jist. Musím překopat skříně a omrknout to).
Alchymista: společnou tankovací letku bude stavět Polsko s Holanďany a Nory. Mají zájem o A330MRTT, ale pochopitelně to může být i něco na bázi Boeingu 767. Němci používají A310-304MRTT. Měli by jich mít celkem 6.
Celkově má NATO:
Německo: 6ks A310-304MRTT
Francie: 14ks KC-135F (budou nahrazeny 12ks A330MRTT)
Itálie: 4ks KC-767, 6ks KC-130
Holandsko: 2ks KDC-10
Španělsko: 2ks KC-707, 5ks KC-130
Turecko: 7ks KC-135R
Velká Británie: 14ks A330MRTT
USA: 60ks KC 10, 415ks KC-135, 79ks KC-130
Kanada: 5ks CC-150 (A310), 5ks KC-130
edit: Prďola byl rychlejší :D
edit2: státy NATO mají objednáno okolo 170 letounů A400 Atlas, přičemž každý z nich může sloužit i jako tanker. Jinak F-16 potřebuje pro tankování ráhno, bez výjimky pro všechny uživatele.
ObrázekObrázekObrázek
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

Aha, já totiž viděl fotku s klackem pro hadici, asi jen prototyp. Tzn. že každá země s F-16 potřebuje něco jako A330MRTT, KC-767, nebo něco ze starších kousků. Jinak z toho co si psal, že bychom potřebovali před NATO. AN 26 nahradily 4 ks CASA, letectvo by prý chtělo ještě 2ks a Hercules není, ale toho by Embraer případně zastoupil. Vzhledem k tomu, že jsme v NATO vlastně ani nevím, jestli je potřeba míň, nebo víc. Můžeme využít C-17 od některého spojence, nebo si jí pronajmout přímo od NATO, to bychom měli těžší, jako neutrální země, ale zase jako člen NATO je potřebné mít jednotky mobilní, aby mohli rychle reagovat na hranicích NATO. Z toho mi plyne, že AČR vlastně potřebuje +- to samé, možná víc, ale finance to rozhodně neumožní, budou rádi za toho Emrbraera, nebo C-130. Navíc uvažují o koupi třetího airbusu 319CJ, což mi přijde jako totální pí..., už teď je vládní letka skoro větší než vojenská...
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od QVAK »

Prdola píše:Aha, já totiž viděl fotku s klackem pro hadici, asi jen prototyp. Tzn. že každá země s F-16 potřebuje něco jako A330MRTT, KC-767, nebo něco ze starších kousků. Jinak z toho co si psal, že bychom potřebovali před NATO. AN 26 nahradily 4 ks CASA, letectvo by prý chtělo ještě 2ks a Hercules není, ale toho by Embraer případně zastoupil. Vzhledem k tomu, že jsme v NATO vlastně ani nevím, jestli je potřeba míň, nebo víc. Můžeme využít C-17 od některého spojence, nebo si jí pronajmout přímo od NATO, to bychom měli těžší, jako neutrální země, ale zase jako člen NATO je potřebné mít jednotky mobilní, aby mohli rychle reagovat na hranicích NATO. Z toho mi plyne, že AČR vlastně potřebuje +- to samé, možná víc, ale finance to rozhodně neumožní, budou rádi za toho Emrbraera, nebo C-130. Navíc uvažují o koupi třetího airbusu 319CJ, což mi přijde jako totální pí..., už teď je vládní letka skoro větší než vojenská...
C 130 má jeden základní těžko řešitelný problém. Servis až za Velkou louží. Zde v Evropě vždy probíhala jen údržba. Při zavedení a provozování byla Evropa bojištěm a po skončení Studené války nebyl důvod, hlavně ekonomický, krácení voj. rozpočtů a i plánované náhradě typu toto uspořádání měnit.
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Embraer KC-390

Příspěvek od Prdola »

O KC-390 uvažují Švédové, rozhodnou se pravděpodobně mezi A400M nebo KC-390. Nahradí tím svých 6 herculesů. http://www.flightglobal.com/news/articl ... ty-411926/
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4101
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Brazilský letoun KC-390 Embraer

Příspěvek od niko »

Prototyp KC 390 sa pri testovacom lete takmer zrutil. Lietadlo pri teste kritickych rychlosti a nabehu doslo k posunu testocieho zariadenia v nakladovom priestore a tym k zmene taziska. KC 390 kleslo zo 20.000 ft. na 1000 ft., kde sa stalo zase ovladatelne. Incident sa vysetruje.

https://theaviationist.com/2017/11/09/f ... ast-month/
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Brazilský letoun KC-390 Embraer

Příspěvek od Flader »

Zdá sa, že KC-390 smola stále neobišla. Počas testov sa prototyp číslo 001 ocitol mimo dráhy:

http://defence-blog.com/aviation/protot ... unway.html
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“