Srbské bojové vozidlo M-80

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od Rase »

m80_5b.jpg

Srbské bojové vozidlo M-80AB1

Srbská společnost Yugoimport SDPR, představila na zbrojní výstavě Partner 2017 v Bělehradě, bojové vozidlo označované jako M-80AB1. Nejprve se ale seznámíme s původním vozidlem M-80 na kterém je postaveno. Koncem 60.let byly v Jugoslávii zahájeny práce na vlastní konstrukci bojového vozidla pěchoty, které se mělo inspirovat vozidlem BMP-1. Z prvotního projektu M-980 vznikl v roce 1974 první prototyp vozidla M-80. Vozidlo bylo přijato armádou v roce 1979. Sériová výroba byla zahájena v roce 1980 u společnosti FAMOS. V roce 1981 byl původní model M-80 ve výrobě nahrazen vylepšeným typem M-80A. Konstrukční uspořádání BVP M-80 je podobné sovětskému BMP-1, ale jedná o čistě domácí konstrukci s řadou odlišností. Počáteční série byla vybavena francouzským motorem HS 115 o výkonu 260 hp (licenčně jako FAMOS V10-003), ale již v projektové fázi se počítalo s instalací silnější pohonné jednotky, kterou byl německý motor Daimler-Benz o výkonu 320 hp, opět licenčně vyráběný v Jugoslávii. Výzbroj tvořil kanón M55 ráže 20 mm, což byl licenčně vyráběný švýcarský typ HS 804. Sekundární výzbroj tvoří kulomet M-86 ráže 7,62 mm a dvě odpalovací zařízení pro střely AT-3 (celkem 4 střely). Vozidlo je obojživelné a lépe pancéřované než ruský protějšek. Osádku tvoří deset vojáků v konfiguraci 3+7. Vyrobeno bylo okolo 800 vozidel, která byla přidělována k nejlepším jednotkám. Bojová vozidla pěchoty M-80A byla bojově nasazena během občanské války v Jugoslávii a dodnes je má ve výzbroji Bosna a Hercegovina (100+), Chorvatsko (cca 130), Slovinsko (52) a Srbsko (550). Srbská armáda v současnosti využívá 320 vozidel M-80A a zbylá vozidla jsou uskladněna. Na typ M-80A1 navázal v roce 2004 projekt M-80/98A, který má novou věž s kanónem M-86 ráže 30 mm, ale sériová výroba nebyla zahájena. Snaha vylepšit konstrukci tohoto vozidla probíhaly i později, leč bez většího úspěchu. Srbská společnost Yugoimport SDPR, představila na zbrojní výstavě Partner 2017 v Bělehradě, modernizované vozidlo M-80A, označované jako M-80AB1. Výrobce patrně cílí na vlastní armádu a nejspíš zde bude snaha zmodernizovat všechna provozovaná vozidla právě na tento standard. Zda se to podaří je otázkou, jelikož finanční situace změně není růžová a prostředků na armádu není nikdy dost. Je ale možné, že tato modernizace bude upřednostněna před vývojem nebo nákupem modernějšího vozidla. Je zde tedy slušná šance, že tento modernizační balíček pořídí srbská armáda. Přeci jen původní vozidla M-80A rychle zastarávají a přestávají vyhovovat nárokům moderním standardům. Modernizace na typ M-80AB1 by znamenala výrazné zlepšení. Z našeho pohledu by se ale dala přirovnat k projektu Šakal. Výhodou srbského protějška je ale lepší základ ve vozidle M80A, oproti konstrukci BMP-1/2.

varianty vozidla M-80:
M-80 - původní varainata osazená motorem HS 115 o výkonu 260 hp
M-80A - vylepšená verze poháněná motorem Daimler-Benz o výkonu 320 hp
M-80A KC – Velitelská varianta s rozšířeným komunikačním zařízením
M-80A KB – Velitelská varianta pro vyšší celky
VK-M-80A – Velitelská varianta pro úroveň brigády - pouze projekt
M-80A Sn – Sanitní varianta se čtyřmi lehátky - pouze projekt
M-80A LT - Protitanková verze s odpalovacím zařízením pro 6 střel AT-3 - pouze projekt
M-90 Sava – Protiletadlová varianta s upraveným systémem Strela-10MJ (SA-13) - projekt ukončen
M-80AI – Průzkumná varianta na bázi M-80A1, plánováno 200 kusů - projekt ukončen
MOS M-80A – Minový pokladač, měl nést 288 min typů TMNU-6 a 7 - pouze projekt
M-80A1 - protivzdušná vozidlo vyzbrojené dvojkanónem ráže 30 mm - pouze projekt
SPAT-30/2 – Protiletadlová varianta se dvěma kanóny ráže 30 mm - pouze projekt
SPAT-40/2 - Protiletadlová varianta se dvěma kanóny ráže 40 mm - pouze projekt
M-80AK/M-98A - vozidl oosazené novou bojovou věží s kanónem ráže 30 mm - pouze projekt
M-80AB1 - nejmodernější modernizační balíček od Yugoimportu


Zdroj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=173&t=4805
https://en.wikipedia.org/wiki/BVP_M-80

BVP_M-80AB1_-_Partner_2019_-_2.jpg
BVP_M-80AB1_-_Partner_2019_-_1.jpg
modernizační balíček M-80AB1 - věž

Obrázek
sériové vozidlo M-80A

Obrázek
SPAT-30/2

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/8/2022, 09:57, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od Rase »

Vzhledem k tomu, jaký problém je výzbroj (ráže 20 mm a nic moc PTŘS) a vlastně celá věž u M-80A, tak by bylo fajn, pokud by Srbsko získalo bojovou věž z Číny. Přeci jen před pár dny od nich získali nemálo vojenského vybavení jako dar. Tedy několik desítek pořádných věží osazených kanónem NORINCO 40 mm CTWS (na teleskopickou munici) by udělala ze srbských BVP velice významnou sílu na celém Balkáně. Nechci podceňovat srbský průmysl, zvládají toho obdivuhodné množství, ale co se týče bojových věží pro BVP, tak ty jim moc nejdou. Ráže 20 mm je dnes již nedostatečná a pozmení jednotky by si zasloužily i podpůrná vozidla s kanóny ráže 40 mm, třeba bez PTŘS.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
davidjak
svobodník
svobodník
Příspěvky: 25
Registrován: 19/6/2017, 14:40

Re: Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od davidjak »

Což o to, ta čínská věž vypadá impozantně. Ale problémem bude (kromě ceny) její vysoká hmotnost, neúměrná právě především pro lehké M-80. Připomínám, že svého času se Poláci rozhodli modernizovat BVP-1 (hmotností srovnatelné s M-80) osazením 40 mm kanonu, vzniklo tak BWP-40. Měli o něj velký zájem Švédové, kteří měli 40 mm kanon ve výzbroji svých CV-90 - a zároveň měli spoustu BVP-1 po východoněmecké armádě. Ukázalo se, že BWP-40 je přetížené, mělo špatnou stabilitu, nemohlo plavat atd. Ostatně - podobná je zkušenost i AČR s vozidlem Šakal, kde se také jako problém ukázala vysoká hmotnost věže TURRA 30
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od Rase »

Vzhledem k tomu, že ta věž byla představená na kolovém podvozku 8x8, tak by to podvozek M-80A měl zvládnout. Váhu a nosnost podvozku vozidla NORINCO VP10 8x8 APC jsem sice nenašel, ale je to v podstatě čínské vozidlo ZBL-08. To váží 15 až 20 tun, ale zvládá unést i protitankový kanón ráže 105 mm (Royal Ordnance L7), houfnici ráže 122 nebo 155 mm, případně i minomet ráže 120 mm. Ono M-80A váží sice jen necelých 14 tun, ale pokud Jugoslávští konstruktéři plánovali SPAT-40/2 - protiletadlová varianta se dvěma kanóny ráže 40 mm (patrně Bofors), tak podvozek by měl unést i tuhle věž.

index.jpg
index.jpg (12.78 KiB) Zobrazeno 1341 x
SPAT-40/2 - protiletadlová varianta M-80A
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/8/2022, 10:03, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od Rase »

Souhlasím ale s tím, že tato věž by nepříznivě ovlivnila pohyblivost vozidla. Ono i to vozidlo M-80A s přídavným pancířem, viz M-80AB1, bude asi na hranici nosnosti, tak jako náš Šakal. Pokud jde o samotnou věž, tak by mě zajímalo, zda měli Srbové nějaké problémy s vozidlem SPAT-30/2 (2 x 30 mm), pokud ne, tak jeden kanón ráže 40 mm by nemusel být problém.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
davidjak
svobodník
svobodník
Příspěvky: 25
Registrován: 19/6/2017, 14:40

Re: Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od davidjak »

No, koukal jsem se trochu na ta vozidla. VP-10 má vážit něco přes 20 tun, má délku 8 m. M-80 má hmotnost 13, měří cca 6,4 m. VP-10 je tak mnohem těžší, stabilnější, může tedy nést těžší výzbroj. A klidně se přiznám, že tomu M-80 osazeném věží se dvěma kanony 40 mm moc nevěřím. Nejde přeci o to jenom to vozidlo osadit věží, důležité je, aby to vozidlo bylo akceschopné, aby bylo schopno střelby (zpětný ráz patrně bude značný), aby bylo při střelbě stabilní, aby bylo schopno se pohybovat v terénu. Chybou podle mě bylo spíše opuštění vývoje SPAT-30, dva kanony mají dostatečnou palebnou sílu a po doplnění lehkými PLŘS by z toho mohl být velice efektivní protiletadlový systém
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od Rase »

Souhlasím, patrně by to byl opravdu problém. Když si člověk vzpomene na přetížený podvozek u Šakala, tak obdobně těžký M-80A v podobě M-80AB1 by asi mělo taky problém i bez jiné věže a to i jen s kanónem ráže 30 mm.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Srbské bojové vozidlo M-80

Příspěvek od Rase »

Slovinské M80A se již prohánějí na Ukrajině, konkrétně u 24. samostatné motorizované brigády. Zajímavé je, že ještě před začátkem války Ukrajina plánovala nákup 39 těchto vozidel. Slovinsko jich před nedávnem poslalo na Ukrajinu 35 z původně provozovaných 52 kusů.

http://gurkhan.blogspot.com/2022/08/m80a-24.html
https://twitter.com/UAWeapons/status/15 ... 41/photo/1

301720237_176751471581110_6067747534363677862_n.jpg
301638010_176751601581097_1564538041318344522_n.jpg
FVx3duCX0AEw2Cr.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“