Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

továrnu na baterie s roční kapacitou 1,2 GWh.
Jak tomu rozumět? Továrna vyrobí ročně baterie, jejichž úhrnná uložitelná energie bude 1,2 GWh?
Mezi námi, to není žádná ohromující produkce. Kdyby totiž vyráběli v Karviné obyčejné tužkové baterie, a měli by vyrobit těch článků do roka tolik, aby měli celkem 1,2GWh, pak by stačilo aby vyrobili 1015 ks denně.
Nu a kdyby vyráběli běžné autobaterie, stačilo by k uložení té energie 1,2 GWh vyrobit jenom 4,5 ks denně...Zdá se Vám to na továrnu mnoho?
------------------------------------------------
Pokud se týká produkce vody, tedy 2l na hodinu provozu, znamená to, že při NULOVÝCH ZTRÁTÁCH - ryze počtářskou metodou, s ideálními tabulkovými hodnotami- spotřeboval motor asi 1,3 kubického metru vodíku. Ovšem energetický obsah 1 kubického metru vodíku je necelé 3kWh. (2,98kWh). Pak by spotřebováním 1,3 kubíku vodíku (toje 118 g) se uvolnila práce pouze 3,9kWh...Bude-li tato práce uvolňována po dobu jedné hodiny, mělo by podle toho stačit k jízdě pouhých 5,3HP...
-------------------------------
Pane Rase, velmi Vás obdivuji za Vaše články, které ohromně rád čtu. Zvláště historie, do které nás uvádíte je naprosto senzační. V tomto případě bych ale řekl, že autor, od kterého jste očividně informaci převzal, byl nesoustředěný nejen při psaní této statě, ale i v době své školní docházky.
Velmi prosím, NEBERTE TUTO POZNÁMKU VE ZLÉM!...Netýká se Vás, ale Vašeho zdroje.
-------------------------------
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

Vlastimil Čech píše:továrnu na baterie s roční kapacitou 1,2 GWh.
Jak tomu rozumět? Továrna vyrobí ročně baterie, jejichž úhrnná uložitelná energie bude 1,2 GWh?
Mezi námi, to není žádná ohromující produkce. Kdyby totiž vyráběli v Karviné obyčejné tužkové baterie, a měli by vyrobit těch článků do roka tolik, aby měli celkem 1,2GWh, pak by stačilo aby vyrobili 1015 ks denně.
Nu a kdyby vyráběli běžné autobaterie, stačilo by k uložení té energie 1,2 GWh vyrobit jenom 4,5 ks denně...Zdá se Vám to na továrnu mnoho?
..
-------------------------------
K tej kapacite,skontrolujte či ma či je niekde chyba ale:
Napríklad elektromobil Tesla má napríklad 85kWh akumulátor. To by znamenalo:
1,2x10exp9 : 85x10exp3=14117ks ročne -akumulátorov pre elektromobil. ..a to už by bol slušný počet

Ak by tužkový AA akumulátor mal kapacitu 3000mAh=3x1,2=3,6Wh
1,2x10exp9 : 3,6=33 333 333ks tužkových akumulátorov/rok=skoro milion za deň
Mám niekde chybu?
Vlastimil Čech píše:....Bude-li tato práce uvolňována po dobu jedné hodiny, mělo by podle toho stačit k jízdě pouhých 5,3HP...
..-
Bežný elektromobil má spotrebu cca 15kWh/100km.
Priemerná rýchlosť automobilov je cca 50km/hod.
Takže mi vychádza priemerná spotreba motora 7,5kWh/hod,takže na pohon by mal stačiť cca 7,5kW motor.
Je to samozrejme výpočet pre ľahký elektromobil,tých 5,3HP by bolo pre nejakú takú transportnú obludu asi málo, ale je otázka ako sa v spotrebe prejaví pohyb malou rýchlosťou a teda s menším odporom vzduchu.
Naposledy upravil(a) kenavf dne 11/10/2017, 14:29, celkem upraveno 1 x.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Tohle je opravdu primárně převzaté z AN, přišlo mi to ale vhodné k tomuto tématu. Kdybych na toto téma zakládal samostatný článek, tak to upravím pořádně. Jen se mi sem nechtělo dávat samotný odkaz :) Nemůžou těmi bateriemi myslet třeba menší počet výkonnějších článků ? Asi se ale sekli. Tady opravdu netuším. Obecně zde je ale trend přesouvat výrobu článků do Evropy (na úkor Číny).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

pane Kenavf: Určitě se dopočítáme:

1,2GWh=1.200kWh=1.200.000Wh
tužková baterie=3,6Wh
1.200.000:3,6= 333.333 (ks)
333.333:365=913,24 (ks/denně)
rozdíl oproti mému původnému výpočtu je dán nižší kvalitou baterie, kterou jsem uvažoval...
-----------------------------------------
Průměrná rychlost 50km/hod je dosti vysoká. Za našich časů se pro kolonu vozidel na silnici uvažovala rychlost 30km/hod... ale zde jsou odborníci-týlaři ti budou vědět, jak je to dnes... Ovšem 7,5kW, to je tak pro lehký motocykl. :wink:
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

Vlastimil Čech píše:pane Kenavf: Určitě se dopočítáme:

1,2GWh=1.200kWh=1.200.000Wh
Nechýbajú vám tam tri nuly.nezabudol ste na megawaty?
Vlastimil Čech píše: -----------------------------------------
Průměrná rychlost 50km/hod je dosti vysoká. Za našich časů se pro kolonu vozidel na silnici uvažovala rychlost 30km/hod... ale zde jsou odborníci-týlaři ti budou vědět, jak je to dnes... Ovšem 7,5kW, to je tak pro lehký motocykl. :wink:
Priemernú rýchlosť som dal ako u osobného auta,palubný počítač mi to tak ukazuje(nieje to tak úplne presne,zjednodušil som to pre náš orientačný výpočet)
Priemerná spotreba elektromobilu je z displeja elektromobilu.
Samozrejme pre transportér to bude trocha inak.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Sakra, máte pravdu! omlouvám se....
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Představen ZH2 na novém podvozku

Společnost General Motors (GM) vyvinula nový elektrický nákladní vůz "ZH2", na podvozku Chevrolet Silverado, poháněný vodíkem. Starší model ZH2 byl zkonstruován na podvozku Chevrolet Colorado, nový podvozek byl zvolen pro lepší jízdní vlastnosti v terénu. Práce na vodíkovém pohonu probíhají od roku 2007 a poslední dva roky probíhaly vojskové zkoušky v TARDEC (Tank Automotive Research Development and Engineering Centre). Pokud vás zajímá odolnost článků, tak ustály zásahy střel ráže 7,62 a RPG, aniž by explodovaly. Původní ZH2 má kontinuální výkon 25 kW a zajímavé je, že vznikající voda je zachytávána a ukládána. Silverado ZH2 má výkon až 100 kW a výrazně se zvýšila nosnost podvozku. Na rozdíl od první verze je tentokrát zadní plošina otevřená a vůz tak jde využít jako klasická pickup.

https://www.janes.com/article/83683/aus ... ered-truck

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Takže ten original Silverado má 285 HP, což je asi 200kW... úžasný vodíkový Silverado má výkon poloviční. V té věci by bylo zajímavé vědět:
- jak se změnila hmotnost vozidla
- jaká je reálná trvanlivost palivových článků, než v běžném provoze zkolabují vlivem "katalytické smrti"
- dojezd vozidla v běžných a těžkých (např.zimních) podmínkách
- týlové zabezpečení-logistika- dodávek exotického paliva v mírových a bojových podmínkách
- že samy články po zásahu neexplodavaly je hezké, ale jak se na poškození a následný únik vysoce hořlavého a třaskavého vodíku tváří CELÉ vozidlo? Vodík přece není jen v palivových článcích, ale i ve vedení, trubkách a hlavně v TLAKOVÉ NÁDOBĚ!
---------------------------------
Řeknu pravdu, na takovém "Hindenburgu" bych do války jet nechtěl... A vy?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Elektrický pohon od společnosti QinetiQ

Britská společnost QinetiQ již dříve vyvinula pro americký program GCV (Ground Combat Vehicle), operačně použitelný elektrický pohon. Jednalo se o hybridní diesel-elektrický pohonný systém E-X-Drive. V roce 2016 firma získala zakázku v hodnotě 2,7 milionu dolarů od americké výzkumné agentury DARPA. Za tyto peníze QinetiQ vyvinula elektrický pohonný systémy HDU (Next Generation Hub Drive Unit) pro program bojových vozidel budoucnosti GXV-T (Ground X Vehicle Technologies). Právě na základě technologií HDU britská společnost vyvine speciální elektrický pohon a zavěšení kol, pro budoucí obrněné průzkumné vozidlo ARV (Armored Reconnaissance Vehicle), určené pro námořní pěchotu.
HDU je v podstatě 20″ standardní vojenské pojezdové kolo, v jehož náboji je integrován kompaktní elektrický motor, třístupňová planetová převodovka, kapalinou chlazené keramické brzdy a mazání. Vojenské 20″ kolo má i s pneumatikou průměr přibližně 1,3 m a šířku 0,4 m. Každé kolo pak musí snést zatížení 3,5 až 4 tuny. Samotný náboj HDU s vlastním elektromotorem váží 225 kg. Kola HDU mají výstupní výkon (na ráfku kola) 90 kW. Jak uvádí QinetiQ, při zatížení jednoho kola 3,5 tuny pak tento typ pohon poskytuje (při účinnosti 0,86) výkonovou hustotu 30 kW/t (měřeno na motoru). Současný průměr kolových obrněných vozidel je přitom 15 kW/t a nejlepší vozidla dosahují 20 kW/t. Takový přebytek výkonu se pozitivně projeví na akceleraci a celkové jízdní agilitě. Společnost QinetiQ vyvinula i méně výkonné kolo MAH (Market-Attractive Hub) s výkonem 22 kW/t (hmotnost 186 kg), které lze použít při modernizaci současných kolových obrněných vozidel 4×4, 6×6 i 8×8.
Díky použití kol s elektromotory lze zcela změnit vnitřní uspořádání bojových vozidel, protože není třeba řešit uložení pohonné jednotky, chlazení motoru, spojku, transmisi, diferenciály, nápravy, všechny potřebné úchyty, ložiska, atd. Lze tak navrhnout robustnější podvozky s lepší balistickou ochranou, protože není nutné z motoru k nápravám zajistit mechanickou transmisi. Výsledné vozidlo je navíc až o 8% lehčí než s konvenčně řešeným podvozkem. Úspora hmotnosti dovolí použít silnější pancíř nebo výkonnější zbraně. Hybridní pohon také vykazuje mnohem nižší spotřebu paliva, zejména proto, že motor s generátorem běží stále ve stejných optimálních otáčkách - při akceleraci se bere energie z baterií. Vývojové studie elektrických pohonů pro britské ministerstvo obrany, zmiňují, že hybridní obrněná vozidla vykazují o 10 až 15 % nižší spotřebu paliva a o 91 % lepší akceleraci. Co se týče problémů s touto technologií, podle vlastních QinetiQ je výzvou především vměstnat všechny komponenty do náboje 20″ kola a nutnost odvádět odpadní teplo z kola.

http://www.armadninoviny.cz/prichazi-ve ... zidel.html
https://www.qinetiq.com/Insights/How-el ... y-vehicles
https://events.esd.org/wp-content/uploa ... Drives.pdf

Obrázek
červeně klasický spalovací motor s převodovkou, transmisí a diferenciály,
modře hybridní diesel-elektrický pohonný systém od QineticQ
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Zajímavé... Jak asi vychází průchodnost vozidla? Říkali mi kdysi, že dosti závisí na poměru odpružených a neodpružených hmot. Proto například je snaha dělat kola- tedy neodpruženou hmotu- co nejlehčí...
Není tu nějaký automobilový odborník- specialista?
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

To snáď nemá s priechodnosťou vozidla nič spoločného. Hmotnostný pomer odpruženej a neodpruženej hmoty by mohol mať vplyv na odpruženie a tlmenie kmitov náprav.(niečo odpruží aj pneumatika)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Kmitání náprav neovlivňuje průchodnost? Jak říkám, nejsem odborník na auta, pardon... na druhé straně asi bude fajn, že vůz s těžkými koly má nízko těžiště, že? Vytápění kabiny od motorů bude oříšek a komplikace... a opravy a údržba spalovacího motoru... čas ukáže, jestli se ta koncepce prosadí. :roll:
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Alfik »

kenavf píše:To snáď nemá s priechodnosťou vozidla nič spoločného. Hmotnostný pomer odpruženej a neodpruženej hmoty by mohol mať vplyv na odpruženie a tlmenie kmitov náprav.(niečo odpruží aj pneumatika)
Krásný protimluv :D
No jasně že to má negativní vliv na průchodnost, právě proto, že to má vliv na odpružení a tlumení kmitů! A samozřejmě ten vliv je vyšší ve vyšších rychlostech, čili zpomalením při pohybu v terénu se to značně pořeší, no jenže ta vyšší rychlost je obvykle uváděna jako jeden z důvodů pro kolová vozidla :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

Takže by sme si to mali potom rozdeliť na "priechodnosť" a na "maximalnu rýchlosť v teréne". A na tú rýchlosť v teréne to vplyv má, ale to nie je priechodnosť.(Jazda po "rolete" a železničných pražcoch nie je priechodnosť)
Za priechodnosť považujem to akou hlbokou vodou môže ísť(brodivosť) alebo akým hlbokým snehom alebo blatom prejde,aké veľké prekážky vie prejsť(zákop, kolmú stenu, výjsť na vagón-tu sa prejaví to aký má náprava "zdvih"). A to sa väčšinou nedeje pri maximálnych rýchlostiach. Väčšinou sa to deje v dolnom rozsahu rýchlostí kde kvalita odpruženia(schopnosť tlmičov tlmiť kmity) nespraví až taký problém. Kvalita utlmenia vibrácií robí problém až pri vyšších rýchlostiach. A pre kvalitu utlmenia vibrácií je dôležitý pomer medi odpruženou a neodpruženou hmotou.
Vlastimil Čech píše:...Vytápění kabiny od motorů bude oříšek a komplikace... a opravy a údržba spalovacího motoru... čas ukáže, jestli se ta koncepce prosadí. :roll:
Vykurovanie kabiny by sa nerobilo od tých elektromotorov v kolách,tie majú malé tepelné straty(rádovo percenta) ktoré by na vykurovanie asi nestačili a bolo by to aj komplikované.
Vykurovanie by sa štandardne riešilo,ako vždy, odpadovým teplom toho spalovacieho motoru ktorý to celé poháňa.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Aha, ony ty elektromotory budou vlastně v případě brodění pod vodou... Doufejme, že alespoň zpočátku to bude těsnit... z některých částí náklaďáků za našich časů kapal olej naprosto beznadějně... hermetisace, nehermetisace... vétřieska byla zrovna třeba taková "olejnička"... naštěstí když by dovnitř těch všech převodovodovek a rozvodovek natekla trocha vody, tož auto jelo dál. Kdoví, jak by se tvářil na vodu elektromotor... No třeba už se dělají těsnění trvalá, všemu myslitelnémuodolná a skutečně dokonale hermetická...
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

Keď sa budeme baviť o priechodnosti tak sa možno bavíme o niečom ako je na tomto videu od času 2:05 ale to už nie je brodenie, to už je tuším "ponor" :lol:
A tomu zodpovedá aj utesnenie a hermetizácia. Naše vojenské Tatry mali tiež nejakú brodivosť takže to mali nejako poriešené.

Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Alfik »

kenavf píše:...to už nie je brodenie, to už je tuším "ponor" :lol: ...
To už pak záleží nejvíc na utěsnění bot :D
Tenhle řidič si svoje batínky evidentně maže psím sádlem :-?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

To už nie je o botách, ale o to "koľko vydrží na jeden nádych pod vodou". :razz:


Sánie majú vysoko, zaujímavé by bolo ako majú riešený výfuk, ak by sa mu v hlbokej vode zastavil motor(voda nad úrovňou motora), tak by nemohol znova skúsiť štartovanie, pretože pri zastavení motora zostane vždy jeden výfukový ventil otvorený a cez ten mu natečie do valca cez výfuk voda. Pri štarte by niečo vo valci prasklo(valec,piest,hlava,..). Jedine že by mal vyvedený hore aj výfuk ale to všetky nemajú. Že by tam bola nejaká spätná klapka vo výfuku, to som nepočul.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Alfik »

Výfuk je hned vedle sání, v tom "komínku", a navíc je ve většině takto projektovaných či upravených vozidlech zpětná klapka na výfuku - jak správně píšeš, jeden válec zůstává otevřený. To je ostatně i důvod, proč se dýzly "s počítačem" nesmí roztlačovat - po zastavení motoru se přenastaví vačky na "běh na volno", a ten ventil by se mohl potkat s pístem. V klasikách (především v OHV) to nehrozí, ty mají mechanicky řízené přenastavení od řidiče (pokud ho vůbec mají), jen v těch OHC řízených tím čipem.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

S tým nastavením vačky "na volnobeh", by som si dovolil polemizovať(možno sa mýlim) ale bežné dízly nemajú v motore žiadne zariadenie alebo mechanizmus ktorý by na povel z počítača "vysunul ventil"(nehovorým o zmene časovania všetkých ventilov v závislosti na otáčkach a výkone). Ten zákaz rozťahovania dízlov je podľa mňa z toho dôvodu, že väčšina je teraz OHC s vačkou hnanou pomocou ozubeného remeňu, pri rozťahovaní a prudkom pustení spojky hrozí že "záber" na vačku je taký prudký, že preskočí remeň o jeden alebo viacej zubov na rozvodovom kole a tým sa zmení časovanie ventilov a tie narazia do piesta(u dízla je tam tak malá medzera, u benziňákov tak malá medzera medzi piestom a hlavou valca(kompresný priestor) nebola preto to nehrozilo). Rozvod OHV nemá rozvodový remeň ani reťaz, preto posunutie a zmena časovania nehrozila.

P.S. Ak sa mýlim tak ma opravte alebo doplňte.

P.PS.
Vodič mohol ovládať predvstrik paliva alebo dekompresný ventil.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“