Izraelský lehký tank Carmel

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Izraelský lehký tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Izraelský lehký tank Carmel

"Nemluvíme o multifunkčním vozidle, ale o celé rodině specializovaných vozidel, které budou plnit rozličné úkoly"
"Mnohému jsme se naučili pečlivým studiem projektu FCS" - vedoucí pracovník projektu Carmel

Je obecně známý fakt, že Izraelská armáda dlouhodobě spoléhá na pásová vozidla. Ikonickými jsou pak tanky Merkava a těžké transportéry pěchoty Namer. Tato vozidla jsou osazená kvalitním vrstveným pancéřováním, ale jejich hlavní nevýhodou je velká váha (65 tun) a z toho plynoucí vysoké náklady na provoz a údržbu vozidel. Jedná se o velkou nevýhodu, a logistickou komplikaci, na jejichž vyřešení se již nějaký čas pracuje, v rámci projektu pozemních sil budoucnosti (Ground Horizon), který má ukázat, jakým směrem se vydá IDF po roce 2035. Úřad, který má na starost vývoj nových zbraní a technologií – MAFAT, oznámil, že Izrael pracuje na novém transportéru pěchoty - Eitan, který částečně nahradí transportéry M113 (6000 vozidel), bude se vyznačovat nízkou váhou (oproti místním standartům). I tak se ale bude jednat o vozidlo s hmotností cca 35 tun. Tato vozidla budou doplňovat jednotky vyzbrojené těžkými transportéry Namer. Revolučním, je pak použití kolového podvozku 8x8 pro vozidla Eitan. Tento kolový transportér tak bude obdobou vozidel, které jsou ve výzbroji většiny moderních armád a ochrana výsadku bude nižší než u pásových protějšků. Izrael si slibuje od vozidla hlavně nízké výrobní náklady, snížení logistické náročnosti a zvýšení operačního potenciálu v zastavěné oblasti. Izrael ale nezanevřel ani na pásové transportéry. Nejmodernějším pásovým obrněným transportérem v IDF je, již zmíněný, Namer postavený na podvozku tanku Merkava Mk.IV s váhou 60 tun. Do roku 2027 plánuje IDF získat 531 vozidel Namer. Jistým mezistupněm pak budou přestavěné tanky Merkava Mk.II (400 tanků), na jejichž podvozku vzniknou transportéry pěchoty, velitelská, evakuační a jiná specializovaná vozidla. Nyní se ale zaměřme na hlavní téma tohoto článku, kterým je vznik nového lehkého tanku.
První pokus o vývoj lehkého tanku, se v Izraeli datuje do druhé poloviny 80.let. Souběžně s pracemi na tanku Merkava Mk.III, probíhaly práce na jeho lehké alternativě. Pohon zajišťoval motor Detroit Deisel 8V71TA o výkonu 650hp, nejspíš usazení v zadní části korby. Systém odpružení byl obdobný jako u tanku Merkava a pancéřová ochrana se zdá být obdobná. Výzbroj patrně tvořil kanón MG253 ráže 120 mm a konstruktérům očividně šlo o co nejlehčí konstrukci, při zachování dostatečné ochrany osádky. Připomenu ale, že Merkava Mk.III váží 65 tun, tento lehčí stroj mohl vážit mezi 30-40 tun. Vznikl pouze prototyp vozidla a nikdy nedošlo k masové výrobě.

Projekt Carmel oficiálně představen

Na konferenci International Ground Warfare & Logistics 2017, byl oficiálně představen program Carmel, v jehož rámci jsou vyvíjena vysoce pokročilá obrněná bojová vozidla. Program byl představen brigádním generálem Didi Ben Joašem, vedoucím divize Future Combat Vehicle na Ministerstvu obrany Izraele. Nová vozidla programu Carmel mají být velkým skokem oproti dnes provozovaným vzorům techniky. Na vývoji obrněných bojových vozidel Carmel pracují všechny tři hlavní izraelské zbrojní společnosti - IAI, Rafael a Elbit Systems. Každá z nich je odpovědná za určitou oblast. Výsledkem práce má být univerzální platforma, na které bude postavena celá rodina strojů pro různé účely. Izraelští vývojáři vidí pokročilé obrněné bojové vozidlo jako relativně lehký, kompaktní a technologicky vysoce vyspělý stroj. Jeho osádka se má skládat pouze ze dvou lidí, jejichž úkolem bude dělat pouze rozhodnutí, zatímco zbytek práce odvede automatizovaný systém. Ve vozidle má týt ještě třetí volné místo pro velitele bojové jednotky. Výzbroj vozidel programu Carmel má být velmi variabilní a má se měnit podle právě plněného úkolu. Může být tvořena různými kombinacemi kulometů, kanónů a řízených střel umístěných v rychle vyměnitelných bezosádkových bojových věžích. Pohon zajistí hybridní diesel-elektrická pohonná jednotka, která má zajistit vysokou pohyblivost i v těžkém terénu. Hmotnost by měla být pouze do 32 tun a menší rozměry mají vozidlům umožnit dostatečně efektivně operovat i v hustě osídlených městských oblastech.
Prototyp nového lehkého tanku Carmel má vzniknout již do roku 2021 a k jednotkám by mohly být tanky zařazeny nejdřív v roce 2025. Je tedy jisté, že vývojové práce probíhají již delší čas. Lehký tank Carmel nemá konkurovat těžkým tankům Merkava Mk.IV, které jsou stále ve výrobě a ani se nemá stát jejím nástupcem – Merkava Mk.V. Carmel má být středním tankem o hmotnosti 32 tun a osazeným tankovým kanonem. Cílem Izraele je tedy vyvinout středně těžké vozidlo, s palebnou silou tanků, ale při mnohem nižší hmotnosti. Vozidlo Carmel má být mohutně pancéřováno, přičemž budou použity ty nejmodernější typy lehkých pancířů vyvinutých v izraelských laboratořích. Vozidlo bude, ve velké míře, spoléhat na aktivní obranný systém nové generace s množstvím různých senzorů a údajně i širokou škálu zbraní. Brigádní generál Didi Ben Yoash, který vede vývoj nových bojových vozidel na izraelském ministerstvu obrany, zdůrazňoval význam automatizace. Také se netají inspirací u programu FCS. Připomenu je projekt FCS (Future Combat System), stál americkou armádu 18 miliard $ a celý program byl ukončen v roce 2009. Tank Carmel, bude oproti předchozím strojům mnohem menší a bude jej obsluhovat pouze dvojčlenná osádka. Dá se očekávat, že nový tank získá bezosádkovou věž s automatickým nabíjecím systémem. V izraelských médiích proběhly také informace o rozvoji hybridního diesel-elektrického pohonu. Bezosádková věž a pouze dvojčlenná posádka umožní soustředit balistickou obranu kolem menšího prostoru posádky. Vzhledem se Carmel bude podobat spíš vozidlům palebné podpory, které vznikly na základě pásových podvozků ASCOD a CV90, než klasickým tankům. Bezosádková věž bude patrně umístěna v zadní části korby a hlavní optický rozdíl, bych viděl jen v osazení izraelským modulárním pancířem. Klíčovým se stane rozvoj senzorů a elektronického vybavení, které nový tank propojí do "všeobjímacího" armádního systému velení, řízení, spojení, výpočetní techniky, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance). Právě kvalitní C4ISTAR zajišťuje armádě nadvládu ve schopnosti rychle a přesně získávat informace, rozhodovat se a splnit zadaný úkol, co nejefektivněji, a s co nejmenšími prostředky. Veškerá vozidla sloužící u IDF, tak budou součástí projektu digitálního bojiště.

Zdroje:
http://www.militarybox.cz/news/carmel-v ... doucnosti/
https://defence.pk/pdf/threads/israels- ... el.496550/
http://www.himush.co.il/himush.co.il/or ... %D7%9D.pdf
http://ftr.wot-news.com/2017/03/28/israeli-light-tank/
http://www.israeldefense.co.il/en/conte ... erializing
http://www.militarybox.cz/news/eitan-a- ... a-panciri/
http://www.defensenews.com/story/defens ... /74346650/
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/cv90120.htm
http://www.defensenews.com/article/2012 ... d-Vehicles
https://en.wikipedia.org/wiki/Merkava

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Obrázek
první model který byl k videní

Obrázek
prototyp lehkého tanku na konci 80.let

Obrázek
prototyp Expeditionary Tank z USA

Naposledy upravil(a) Rase dne 2/8/2021, 10:50, celkem upraveno 7 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Bezosádková věž a pouze dvojčlenná posádka umožní soustředit balistickou obranu kolem menšího prostoru posádky
Je mi jasné, že co se týče počtu osádky tanku sme se hádali už dřív, ale napadlo mě trochu netradiční řešení tohoto problému.
Přeci jen v tanku musí být jen řidič a střelec (pokud by museli vozidlo ovládat manuálně), velitel vozidla, nebo operátor který má přehled o bojišti a zbytek osádky informuje co má děla, ve vozidle ani být nemusí. Plně by stačilo, kdyby seděl někde v zázemí a osádku tanku by jen informoval o důležitém dění na bojišti, posílal jim vyžádaná data, mapy atd. Taky by mohl analizovat závady (nebo když dojde munice) a být ve spojení s vyšším velení (muničními a opravárenskými vozy). Takový "letový dispečer". Velitel by stejně jen seděl před monitorem a stejně dobře může sedět i jinde než v tanku.
V případě že by došlo k rušení signálu, tak se sice trochu sníží schopnosti tanku, ale nouzově by je mohl převzít střelec a tank by tak byl i dál bojeschopný - jen by měl menší přehled o bojišti jako celku. Navíc v případě totálního zničení tanku, by byly ztráty jen 2/3 posádky, což je pro hodně států důležitý faktor - navíc se tak sníží finanční ztráta (ušetří se za výcvik), tank může být menší, víc pancéřovaný, tedy levnější
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Petrz »

Rase píše:Plně by stačilo, kdyby seděl někde v zázemí a osádku tanku by jen informoval o důležitém dění na bojišti, posílal jim vyžádaná data, mapy atd. Taky by mohl analizovat závady (nebo když dojde munice) a být ve spojení s vyšším velení (muničními a opravárenskými vozy). Takový "letový dispečer". Velitel by stejně jen seděl před monitorem a stejně dobře může sedět i jinde než v tanku.
Tenhle nápad se mi dost líbí. Chytré řešení.
Rase píše:V případě že by došlo k rušení signálu, tak se sice trochu sníží schopnosti tanku, ale nouzově by je mohl převzít střelec a tank by tak byl i dál bojeschopný - jen by měl menší přehled o bojišti jako celku. Navíc v případě totálního zničení tanku, by byly ztráty jen 2/3 posádky, což je pro hodně států důležitý faktor - navíc se tak sníží finanční ztráta (ušetří se za výcvik), tank může být menší, víc pancéřovaný, tedy levnější
Jakým způsobem jsou vlastně pozemní systémy ovládány na dálku. Umím si to představit u letadel kdy signálu nic v cestě nepřekáží,ale u malého vozidla v členitém terénu? Je to tak že nad cílovým místem je nějaké UAV jež slouží jako "pozemní satelit"?
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11406
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Zemakt »

Nápad je to jistě zajímavý, ale dle mého názoru možný pouze v určitých situacích. Třeba pro boj v městské zástavbě je toto řešení dost diskutabilní.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Petrz »

No právě. Ale plnohodnotná bojová vozidla ovládaná (dokonce pouze) na dálku dnes již existují (např.ruský URAN 9). Takl by mne zajímalo jak daleko může být operátor vozidla a jak je zaručen signál třeba v městské zástavbě.

Jinak k tanku Carmel : je k dispozici nějaký model jak by měl stroj zhruba vypadat?
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Jinak k tanku Carmel : je k dispozici nějaký model jak by měl stroj zhruba vypadat?
Bohužel, i tohle je jen můj názor, který vychází z toho, že to nemá být klasický "hlavní bojový tank", ale jen podpůrný prostředek těžkých Merkav. Logicky mi tedy vyšel stroj s uspořádáním jako mají současné lehké tanky (vozidla palebné podpory se 120mm kanony, na podvozku bojových vozidel). Z mého pohledu to ani jinak řešit nejde. S motorem vzadu by to byl spíš MBT a je zde hodně věcí které podporují tuhle moji koncepci - dva členové osádky, váhový limit atd. přeci jen, vozidla jako Namer a Merkava mají mít mnohem větší váhu než tyhle nová vozítka.
CV90120 jem dal jen jako příklad, jelikož je hodně podobný Merkavě Mk.2 - něco jako Armata bych v této kategorii opravdu nečekal

Můžeme si říkat, že dva členové osádky jsou moc málo a že budou přetížení, ale pořád je tady faktor nižších ztrát, pokud bude stroj zničen. A bezpečí osádky je faktor, který je pro izraelce klíčový, a vyváží mnoho nevýhod (boj ve městě atd.). Navíc, toho drona nad městem může řídit operátor, který bude posílat informace velitelům jednotlivých tanků - ti pak budou posílat upravené informace, svým posádkám na bojišti. Navíc, pokud bude tak mimo signál, ve stínu, pořád bude jeho bojová hodnota na dost vysoké úrovni. Pořád mají kamery kolem vozidla, průhledové přilby (díky kterým, je vidět skrz tank ven), případně různé klasické průzory a periskopy. Osádka tak bude mít možnost, dostat stroj rychle mimo rušenou oblast a počkat až bude zdroj rušení eliminován.
Camel bude asi víc používán k podpoře pěchoty ve městech, ale k boji vě městě stačí optické zaměřovací systémy (na krátkou vzdálenost) a hlavně masivní ochrana vozidla (aktivní a pasivní - tu má mít).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Tank Carmel

Příspěvek od redy »

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Tady je obrázek z redyho odkazu:

Obrázek

Mě osobně se to moc nezdá.
Návrh hodně připomíná některé varianty projektu tanku Strv2000, motor je vpředu a asi by musel být i poměrně malý (řešení jako má Puma atd.), nechráněný kanon (jako je u M1128 MGS) jde zasunout do korby tanku, čimž částečně ubírá prostor osádce. Osádka by tak musela sedět zasebou. Přední část by tak byla poměrně dost přeplněná, ale zadní část by byla prakticky volná jen pro nabíjecí automat, zásobu munice a přídaný volný prostor pro pěšáky (jako má Merkava). Tohle řešení sice není úplně konzervativní, ale ani to nemá být klasický tank - když se kanon stáhne do korby, bude hodně připomínat Hetzera ( to se mi líbí :D ), nebo švédský Strv103 - "S"tank. Patrně jsou zásuvné i senzory a kulometná věžička. Tohle řešení by mohlo být hodně levné na výrobu, lehké a mrštné i ve městě. Místo klasického pancéřování by byla osádka odkázaná hlavně na aktivní ochranu vozidla, díky čemuž by asi ani tak nevadilo že je kanon bez pancéřování.
Na Izraelce mi to přijde moc křehké, ale vlastně proč ne
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Petrz »

Rase píše:Mě osobně se to moc nezdá.
No mne osobně také ne. Podle obrázku mi to přijde že je to spíš stíhač tanků bez otočné věže. Ten kanón má pravděpodobně omezený odměr na přední polosféru .
Jinak - jestli jsem to správně pochopil - tak v tom druhém odkazu jež sem postoval redy se píše, že to má být model Merkavy 5. Mne osobně to spíš připomíná improvizovaný stíhač tanků než tank páté generace (ať už lehký tank či MBT)
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Tady je ona vizualizace, jedné ze zvažovaných podob Strv2000:
Obrázek

Stačí porovnat podvozky a usazení kanonu.
Vždyť i to samotné kolo na podvozku by muselo mít tak metr a půl v průměru, možná i víc
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Tank Carmel

Příspěvek od redy »

Překlad pasáže o vývoji nového tanku v Izraeli z polského časopisu Raport 1/2016:
V Izraeli již několik let pracuje speciální skupina analityků, kteří mají vypracovat koncepci úplně nového základního bojového vozu. Možná nazvaného - pro zachování historické návaznosti na nyní produkované vozy - Merkava 5.
Pracuje též konsorcium firem konstruujících vůz. Jsou mezi nimi Rafael, IMI, IAI a Elbit.
Prototyp se má objevit v letech 2019-2020. Ví se, že má být značně pohyblivější než jeho více než 60 tunoví předchůdci. Jeho hmotnost je ohraničena na 35-37 t. Má být chráněný za pomoci dále zdokonaleného systému Trophy i několika jiných APS, které se teprve vyvíjejí a mají chránit i před kinetickými střelami. Proto jsou práce utajeny.
Nový tank má mít modulovou konstrukci (jako nejnovější Merkavy) a být vyzbrojený automatickým a nejpravděpodobněji v trupu schovaným kanónem středního kalibru (40-50mm), střílejícím teleskopovou, supermoderní munici. To je předmětem sporu tankových specialistů Izraele. Zkušení tankisté tvrdí, že koncepci vypracovali úředníci a ne praktici, protože jenom v teorii bude mít kanon střední ráže takový úderný potenciál jako dnešní kanony 120mm. Tvrdí, že jeho silná kinetická energie se nedá v předvídatelné budoucnosti rekompenzovat žádným ochraným systémem, protože střela - i vychýlená ze směru - může ne zničit, ale zneschopnit každé vozidlo. Což se o byť nejvíce pokročilých střelách ráže 40-50mm říci nedá.
Ví se také, že posádka hypotetické Merkavy 5 má být tříčlená, jako v Armatě a umístěna v od munice oddělené kapsli. Ale opět se objevují pochybnosti konstruktérů z bývalé skupiny gen. Tala. Podle nich je Armata skvěle zkonstruovaná. První tank, ve kterém byl takový důraz položen na ochranu posádky. Jenže její uzamčení v kapsli má negativní vliv na situační povědomí tankistů. Během polygonových testů v četě se objevili problémy se spoluprací jednotlivých tanků. Jeden tank funguje skvěle, problematická je ale možnost spolupráce několika vzájemně se podporujících vozů.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Co tak matně tahám z paměti...
Merkava V už byla jednou vyvíjena, ale projekt byl zastaven... Jedna ze zásadních změn proti IV bylo že byl zrušen prostor pro výsadek (který je údajně stejně používán víceméně jen pro "bágly" osádky)a místo toho bylo možné zezadu zvenku přímo nabíjet zásobník automatického nabíječe... Společně s dálkovým ovládáním mohl být tank používán k palbě ze stacionárního stanoviště s posádkou vně tanku....
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Petrz »

redy: díky za překlad. Velmi zajímavé informace. Osobně se mi jeví myšlenka, nahradit 120mm kanón menší ráží využívající teleskopickou munici, lákavá.
Dle mne moderní středorážové kanóny (60-75mm) na dnešním bojišti chybí. Nicméně jako náhradu 120mm kanónu, bych očekával ráži minimálně 75mm. Jak píší v článku, ráže 40-50mm je dost málo. Pokud by se však podařilo u teleskopické munice ráže 75mm docílit průbojnosti srovnatelnou např. se moderními 105mm tank. kanóny , pak by měl výsledný tank vynikající poměr mezi velikostí,hmotností na straně jedné a palebnou silou a ochranou na straně druhé. To by mohlo vyvážit deficit kin.energie 75mm projektilu vůči ráži 120mm, a takovýto tank by mohl -do určité míry- konkurovat dnešním MBT, přitom by byl jeho provoz výrazně méně nákladný.

Takže dle mne se jedná o myšlenku postavenou na reálných záíkladech. Otázkou je konkrétní provedení...
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Chápal bych kanon malé ráže u středního, podpůrného, tanku jako je Carmel, ale u těžkého MBT jako musí být Merkava V, to moc nechápu. Přeci jen bych u něj čekal spíš teleskopický kanon ráže 105mm (minimálně), nebo setrvání u ráže 120mm
Kanon ráže 45-50mm se hodí spíš k bojovým vozidlů, nebo jako sekundární zbraň k hodně nadupanému tanku. Jako hlavní zbraň v takovéto ráži, by to muselo být nějaké elektro-termální dělo (ETG) nebo elektro-termo-chemické dělo (ETCG) - i tady by byla lepší ráže 120mm.
Pak přichází v úvahu EMG (rail gun a coil gun):
V oblasti EMG bylo v 80. a 90. letech dosaženo značného pokroku. Na Texaské univerzitě bylo vyrobeno dělo ráže 90 mm, které střílí projektily o hmotnosti 1 až 4 kg rychlostí 2000 až 5000 m/s. Hlaveň je dlouhá sedm metrů a hmotnost zbraně nepřesahuje 1800 kg, což je pro umístění do tanku přijatelné. Nejvýkonnější laboratorní děla vyvíjejí rychlosti přes 15 000 m/s, ale teoretická hranice leží ještě mnohem dál a představuje neuvěřitelných 100 000 m/s
Zdroj: https://is.muni.cz/www/60659/1450261/14 ... kanony.txt
Tak uvidíme, jaké plány od Američanů, Izraelci získali a dopracovali - potenciál je hodně velký, s něčím třeba vypomohli i odborníci ze SSSR
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Hans S. »

Petrz píše:
Rase píše:Plně by stačilo, kdyby seděl někde v zázemí a osádku tanku by jen informoval o důležitém dění na bojišti, posílal jim vyžádaná data, mapy atd. Taky by mohl analizovat závady (nebo když dojde munice) a být ve spojení s vyšším velení (muničními a opravárenskými vozy). Takový "letový dispečer". Velitel by stejně jen seděl před monitorem a stejně dobře může sedět i jinde než v tanku.
Tenhle nápad se mi dost líbí. Chytré řešení.
Jasně...a takováhle detachovaná posádka bude mít ke svému v teple sedícímu veliteli stejný respekt, jako k tomu, který s nimi sdílí rizika :). A stejně tak v teple sedící velitel bude cítit dostatečnou empatii a pud sebezáchovy, jako když je v tom tanku. Ne, tohle není cesta. To dle mého názoru ten tank bude dříve zcela bezposádkový, než podobný hybrid.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Tak viděl jsem i plán (jeden z konceptů rozmístění posádky* - na ruských stránkách) kdy měla být osádka zavřená v kapsli (v korbě) a velitel měl být usazen osamoceně, v zadní části věže. Šlo tam o to, aby měl velitel zachovaný rozhled z tanku. Tohle řešení taky moc nadšení nepřidá, ale řeší některé problémy. Připomenu, že tohle řešení se jeden čas dost skloňovalo i v případě Armaty (hledal se poklop v zadní části věže)

*byly tam náhledy různého rozmístění osádky, výhody a nevýhody (hlavně omezený prostor, problém se zákluzem děla, splodiny a tlaky po výstřelu
zdroj: http://btvt.narod.ru/3/fmbt/fmbt.htm

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Skeptik »

Hans S. píše:Jasně...a takováhle detachovaná posádka bude mít ke svému v teple sedícímu veliteli stejný respekt, jako k tomu, který s nimi sdílí rizika :). A stejně tak v teple sedící velitel bude cítit dostatečnou empatii a pud sebezáchovy, jako když je v tom tanku. Ne, tohle není cesta. To dle mého názoru ten tank bude dříve zcela bezposádkový, než podobný hybrid.
Jasně, velitel tanku asi ne - kapitán letadla taky sedí v kokpitu a bude tam až do zavedení bezosádkových letadel.
Operátor zbraňových a pozorovacích systémů každého tanku nebo velitel formace tanků, to už je něco jiného. Tam naopak klid, ticho, stabilní poloha a neexistence přímého ohrožení jeho/jejich práci významně zefektivní (jako u té paralely velitel letadla - řídicí letového provozu).
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Tank Carmel

Příspěvek od Petrz »

Rase píše:Chápal bych kanon malé ráže u středního, podpůrného, tanku jako je Carmel, ale u těžkého MBT jako musí být Merkava V, to moc nechápu. Přeci jen bych u něj čekal spíš teleskopický kanon ráže 105mm (minimálně), nebo setrvání u ráže 120mm
Sohlasím,jen bych podotknul že čistě teoreticky by dle mne stačilo dělo ráže 90mm. Tedy pokud je pravda že teleskopická munice přináší o (zhruba,záleží na konkrétním provedení) 30% vyšší účinost než klasická munice s podobnými prostorvými nároky.
No teď když jsem to napsal, si uvědomuji, že máš asi pravdu -minimum je 105mm a a optimum 120mm.

S tím elektrochemickým či elktromag. dělem - to jsou věci kterým až tak nerozumím (základnímu principu ano, ale chybí mic hlubší vhled), ani jsem se o ně moc nezajímal, takže jak použitelné jsou nedokáži posoudit.

Jinak pokud jde o umístění velitele do zadního převisu věže,je to hodně kontroverzní nápad,a proto se mi líbí. :) Ale když už bych tam dal velitele,pak i střelce.
Hans S. píše:Jasně...a takováhle detachovaná posádka bude mít ke svému v teple sedícímu veliteli stejný respekt, jako k tomu, který s nimi sdílí rizika . A stejně tak v teple sedící velitel bude cítit dostatečnou empatii a pud sebezáchovy, jako když je v tom tanku. Ne, tohle není cesta. To dle mého názoru ten tank bude dříve zcela bezposádkový, než podobný hybrid.
Skeptik píše:Operátor zbraňových a pozorovacích systémů každého tanku nebo velitel formace tanků, to už je něco jiného. Tam naopak klid, ticho, stabilní poloha a neexistence přímého ohrožení jeho/jejich práci významně zefektivní (jako u té paralely velitel letadla - řídicí letového provozu).
Možná se mýlím, ale kombinace - řidič a velitel v tanku - a střelec mimo tank by fuknčí byla. (jestli jsi to takhle Skeptiku myslel)

Když jsem uvažoval o dvojčlenné osádce u návrhu "golema", tak mne napadlo, že počítač by byl schopen nahradit jen střelce. Ovšem jen do učité míry. Sledováníní cíle (jež mu vyhledal a "předal" velitel) a vedení palby na cíl by pro počítač- dlem mne- nebyl problém. Problém bych viděl ve schopnosti počítače spolehlivě rozpoznat zničení cíle, a možná i ve schopn. určení druhu munice při změně charakteru cíle.

Zde by tedy měl figurovat lidský faktor a optimální by myslím byl "pomocný střelec" v zázemí. Toť můj názor. :)




.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Izraelský tank Carmel

Příspěvek od Rase »

Z úvodního článku jsem vyházel fotky Merkav a CV90120. S odstupem jsem si uvědomil, že Carmel musí být úplně jiný, než tyhle koncepčně překonané konstrukce.
Jako úvodní fotku, jsem dal záhadný model tanku z altair.com (co jsem dal redy). Krom tanku z projektu FCS, mi přišel zajímavě podobný i americký Expediční tank (z 80.let). Má bezosádkovou věž, což sedí, jen by měla být osazená i dálkově ovládanou věžičkou s kulometem, aktivní ochranou vozidla a dalšími systémy. Dvojčlenou obsluhu a trup u něhož bych očekával trochu vyšší korbu osazenou modulárními bloky přídavného pancéřování. Délka trupu by pak měla být taková, aby dovolovala snažší pohyb ve městě. Výsledek by tedy mohl být podobný onomu modelu

Obrázek
Expeditionary Tank
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Izraelský tank Carmel

Příspěvek od redy »

Izraelské ministerstvo obrany představilo nový kolový OT Eitan.
http://defence-blog.com/army/israels-mi ... rrier.html
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“