Stránka 1 z 1

Japonský stíhač tanků KOMATSU Type 60

Napsal: 12/8/2010, 02:32
od kopapaka
Komatsu Type 60

Moderní Japonská armáda a technika v její výzbroji u nás není příliš známá, většina článků se zabývá spíš Druhoválečnou technikou. Trošku lepší situace je v oblasTi tankové techniky, články TonyHazarda jsou myslím dostatečně vyčerpávající.

Obrázek

Při pročítání jeho článku o tanku Type 61, jsem si uvědomil, že tento tank je sice prvním tankem zkonstruovaným v poválečném Japonsku, ale ne prvním obrněným pásovým vozidlem. Tuto pozici společně zastávají dvě vozidla, stíhač tanků Komatsu Type 60 a obrněný transportér Mitsubishi Type SU 60.

Vznik a vývoj

Vývoj SPATG Type 60 byl zahájen počátkem 50. let na popud Japonské armády, která chtěla doplnit u pěších jednotek zaváděné bezzákluzové kanóny na terénních automobilech něčím s větší odolností. Do souboje o tuto zakázku se pustily dvě firmy, Komatsu Seisakujyo a Mitsubishi Heavy Industries. Zpočátku to vypadalo na vítězství firmy Mitsubishi a prototypu SS-2, protože jednou z podmínek soutěže bylo použití dílů podvozku z OT Type SU 60 který u této firmy právě probíhal. Prototyp SS-2 měl navíc silnější výzbroj, v zadní části korby se nacházela věž se čtyřmi bezzákluzovými kanóny r. 106 mm ( původně řešen pro kanóny r. 105 mm, ale pro nespecifikované potíže nebyly zavedeny ).

Obrázek

Prototyp SS-1 firmy Komatsu měl sice jen dva kanóny, ale lépe vyřešený bojový prostor. Oba prototypy byly dokončeny v průběhu roku 1956 a během dvou let prošly řadou poměrně intenzívních zkoušek a na jejich základě byl do výroby ( od r. 1960 ) přijat prototyp firmy Komatsu.

Obrázek

" Bojová " služba

Výroba běžela poměrně dlouho a malou rychlostí, jak už je u Japonské bojové techniky obvyklé. Původní verze se vyráběla do roku 1967, potom došlo k modernizaci a nový model s výkonnějším motorem byl vyráběn až do roku 1977.

Obrázek

Celkově bylo vyrobeno 252 kusů SPATG Type 60, některé zdroje tvrdí že minimálně 140 z nich bylo v modernizované verzi. To je ovšem neověřená informace, která velmi pravděpodobně vychází z informace, že v roce 2001 měla Japonská armáda v provozu právě 140 kusů těchto samohybek. Nedlouho po té mělo dojít k vyřazení z výzbroje, ale není jisté jestli je tím myšleno úplné vyřazení nebo jen uložení do skladů.

Obrázek

Stejně jako většina ostatní Japonské bojové techniky i Type 60 prošel dlouhou mírovou službou a snad i díky tomu zůstane pro většinu světa nevýrazným, většinou neznámým typem. Je trochu paradoxní, že moc nechybělo a mohl se asi jako jeden z posledních " těžkých " stíhačů tanků s bezákluzovými kanóny zúčastnit bojového nasazení a to v Iráku. Takže pokud pomineme různá cvičení a podobně, tak jediným " bojovým " nasazením byl boj s Godzilou, samozřejmě ve filmu.


Popis SPATG Type 60

Při zběžném pohledu na stíhač tanků Type 60 si jen těžko někdo všimne něčeho výjimečného, podporuje to i naprostá většina zveřejněných fotek.
Vozidlu jednoznačně dominuje dvojce bezákluzových kanónů ráže 106 mm, které zabírají větší část pravé strany korby. V přední části korby je uložena převodovka propojená náhonem s motorem v zadní části. Střední část korby zabírá bojový prostor, po levé straně v něm sedí řidič a za ním nabíječ. Za nabíječem jsou nad motorovým prostorem dvířka, tato slouží především k nabíjení kanónů a mimo jiné umožňují jednodušší komunikaci s doprovázenou pěchotou.
Pravou stranu bojového prostoru zabírá částečně otočná věž střelce a na ní jsou přichycené oba kanóny. Věž je normálně otočná 10° na obě strany, s náměrem -5° / +10°, větším pohybům už překáží korba vozidla.
To je poměrně málo, ale věž je mimo to i vysouvací, po vysunutí stoupá odměr na 30° na obě strany, náměr na -20° / +15°.

Obrázek

Tyto hodnoty se rozhodně dají považovat za dostačující, navíc výsuvná věž umožňovala vedení palby z poza krytu nebo z okopu.
Pro oba kanóny M40 r.106 mm je vezeno 8 kusů nábojů, pro zástřelnou pušku M8 r. 12,7 mm 60 kusů značkovacích nábojů. Ve vozidle je kromě radiostanice a tankohovorového zařízení jen minimum elektroniky, jen u některých vozidel bylo využíváno přístroje pro noční vidění a to jen u řidiče.
Jako pohonná jednotka sloužil vzduchem chlazený naftový šestiválec o výkonu 120 koní ( Komatsu 6T120-2 ), modernizovaná vozidla měla namontovaný vodou chlazený diesel stejného výrobce o 150 koních.
Korba je vyrobena z ocelového pancíře o tloušťce 12 - 15 mm.

Obrázek

TTD

Délka--------------------------4,30 m
Šířka---------------------------2,23 m
Výška ( věž dole )------------1,38 m
Výška ( věž nahoře )---------1,59 m
Světlá výška-------------------0,35 m
Bojová hmotnost--------------8000 kg
Prázdná hmotnost-------------7600 kg
Maximální rychlost------------45 km / 55 km/hod ( 120 koní / 150 koní )
Dojezd-------------------------250+ km
Kapacita paliva----------------140 l
Hloubka brodu-----------------0,7 m
Kolmá stěna--------------------0,6 m
Příkop---------------------------1,8 m
Stoupavost----------------------60 %
Boční náklon--------------------30 %

Obrázek

Obrázek

Zdroje

Jane's - Tank Recognition Guide
http://www.janes.com
http://en.wikipedia.org
http://www.whatifmodelers.com
http://www.militaryfactory.com
http://www.militaryphotos.net
http://cs.finescale.com
http://www.toadmanstankpictures.com
http://www.armyrecognition.com

Video

1980年陸上自衛隊中部方面隊
http://www.youtube.com/watch?v=wlffyqa6h7w&translated=1

1996年守山駐屯地開庁記念行事での模擬戦
http://www.youtube.com/watch?v=qCb1kpr- ... re=related

Záběry z nějaké akce pro veřejnost, na SPATG Type 60 si musíte chvilku počkat...
V druhém videu ( čas 2:10 ) je dokonce vidět, že už to po těch letech začíná zlobit.

Obrázek

Napsal: 12/8/2010, 07:14
od skelet
Koukám, že ses zamiloval do roztodivných vozítek :-?
Jinak máš tam krásnou skupinovou fotku s Mitsubishi Type 73 Kyū (ten Jeep)

Napsal: 12/8/2010, 08:50
od kacermiroslav
Jakou má výhoda to dvouhlavňové uspořádání? Je to jen kadence? Na vezenou munici (8 ks na hlaveň) mi to přijde jako nelogický argument.

Napsal: 12/8/2010, 09:41
od kopapaka
skelet: Ono mě to možná přejde :D
Jsou to poměrně zajímavé stroje, navíc málo známé.
Navíc mi pomalu začínají docházet, asi budu muset napsat něco i o samotných kanónech.


kacermiroslav: Jde o rychlost palby, normálně při montáži na trojnožce nebo na otevřeném vozidle to není problém, ale při montáži na úplně uzavřeném pancéřovém vozidle to znamená otevřít, nabít a zase zavřít. A ještě se nějak musíš vysoukat ven a zpátky Takhle je možnost opakovaného výstřelu okamžitě po první ráně.
Bezzákluzový kanón je navíc poměrně levná zbraň.
A když to porovnáš s " konkurencí "...

M50A1 Ontos
Obrázek

Napsal: 12/8/2010, 10:16
od skelet
Pevně věřím, že těch vozítek se najde na světě dostatek. Když tak přes SZ :wink: