Stránka 1 z 1

Projekt RWT a METS

PříspěvekNapsal: 25/6/2018, 15:21
od Rase
Projekt RWT a METS od DARPA

V polovině roku 2018, představila DARPA koncept nazvaný Reconfigurable Wheel-Track (RWT). Jedná se v podstatě o hybrid kombinující výhody pásového podvozku a klasického kola. Během jízdy je možné měnit typ kola dle terénu a velice rychle upravovat funkci. V podstatě se tak dá eliminovat problém kolových obrněných vozidel při pohybu na vlhkém povrchu, blátě nebo prudkém stoupání. Zkrátka všude tam kde výrazně ztráci na pohyblivosti, ve srovnání s pásovým podvozkem. Demonstrátor byl vyroben u CMU NREC (Carnegie Mellon University National Robotics Engineering Center). Výhledově by se tento systém mohl objevit u nového koového obrněného vozidla.
V druhé části videa níže je projekt METS (Multi-mode Extreme Travel Suspension) od společnosti Pratt & Miller, který zase řeši možnost jízdy kolových vozidel na složitém terénu, pomocí nezavislého odpružení každého kola. Vozidlo tak dokáže dosahovat vysokých rychlostí při udržení vysokého komfortu osádky, což pomáhá také snižovat její únavu. I v tomto případě je myslím vojenský potenciál jasný. V dubnu 2016 oznámila americká vládní výzkumná agentura DARPA, že v rámci programu GXV-T byla vybrána kromě dalších společností i automobilka Pratt & Miller, aby vyvinula nové bojové vozidlo budoucnosti. V dubnu 2017, o rok později, DARPA odhalila detaily nového prototypu, dodaného společností Pratt & Miller. Americká armáda i námořní pěchota již projevily svůj zájem o projekt METS a jeho schopnosti. Na základě odpružení METS je pak možné vytvořit celou rodinu unikátních bojových, velmi rychlých a lehkých vozidel včetně robotických platforem.

Obrázek

Obrázek


Re: Projekt RWT a METS

PříspěvekNapsal: 25/6/2018, 22:32
od Vlastimil Čech
Nu, je to hezké... ale nemyslíte si, že ty piškuntálie jsou tak složité a tudíž pravděpodobně citlivé na poškození a náchylné svou komplikovaností k poruchám? Nebude tak sofistikovaná konstrukce vyžadovat také zvýšenou údržbu konanou týmy specialistů? Právě kola, jsou u vozidel velice namáhanou součástí a jejich naprostá spolehlivost je klíčová. Spolehlivost =jednoduchost. Takových vynálezů, která se týkají automobilních kol už bylo... Ještě před válkou byl například zkonstruován automobil, jehož kola byla vybavena pružinami tak, že obruče byly s osami kol na pružinách zavěšeny... Jízda měla být měkká, samotné obruče byly opatřeny jen běhouny s plné gumy a tedy nehrozila "plochá noha"... hmmm, viděl jste někdo takový automobil? Nebo kola, která měla být od os až po obruž vyplněna jakousi plastikovou "voštinou" zajišťující část pružení vozu a tlumící otřesy podobně jako pneumatika... Viděl to někdo v reálu, v provozu, v nabídce autosalonů?
Jako technické cvičení, jako etuda jsou ta proteovská kola ohromná... ale v praxi?
Teď si nevzpomenu, jak se vozík různě ve stylu motocyklu se naklánějící jmenoval... myslím nějak jako "motocykleta"? Také sestrojen už před válkou... nu, nihil novum sub sole...
--------------------------
Ale řeknu vám, pan Rase je kabrňák! super zajímavé věci nám dáváte. Děkuju! :lej:

Re: Projekt RWT a METS

PříspěvekNapsal: 26/6/2018, 07:37
od Rase
Reconfigurable Wheel-Track (RWT) vidím jako alternativu ke klasickým pásům pro čtyřkolová vozidla, které jsou na trhu už dost dlouho. Příkladem můžou být čtyřkolkové a UTV pásy kanadské firmy TJD. Na trhu jich ale najdeme víc - Tatou 4S, Commander atd. Používají se při jízdě na sněhu, ale také po místech kde již sníh roztál, plných kamení, trávě, šotolině, blátě a písku. Zkrátka jsou schopné jízdy na jakémkoli povrchu. Většinou jsou k vidění na čtyřkolkách, ale viděl jsem je i na Humvee. Pro představu přikládám obrázek jak ty pásy vypadají. Pokud jde o onu čtyřkolku, tak ty jsou u armád hodně moderní, tak uvidím. Voštinové pneumatiky jsou takový evergreen ale koncem loňského roku je prezentoval Michelin a letos je chtějí dát na trh, tak uvidíme. Vyzkoušela je i americká armáda, tak docela této technologii věřím - potenciál tam je. Bridgestone představil již roku 2012 vlastní stylovou alternativu.

Obrázek

Obrázek
američtí vojáci testují

Obrázek
bezdušové pneu od Bridgestone (2012)

Obrázek
bezdušové pneu od Michelinu (2017)

Re: Projekt RWT a METS

PříspěvekNapsal: 26/6/2018, 08:08
od KOLT
Je pravda, že konfigurovatelná kola by poskytla výrazně vyšší mobilitu v terénu, ale té složitosti se také bojím. Už jen v momentálním tendru na BVP se řeší, jestli jsme schopni provozovat ho s tak "složitým" systémem, jako je hydraulické odpružení, nebo jestli radši nezůstaneme u torzních tyčí... Další problém je případná odolnost proti průstřelu. Momentálně používané vojenské pneumatiky spolu s centrálním dohušťováním poskytují slušnou odolnost, co by se stalo, kdyby konfigurovatelné kolo dostalo pár zásahů? Voštinové pneumatiky naproti tomu v tomhle přinášejí výhodu. Jestli už se jim povedlo vyřešit "houpání" při dobrždění, tak by to mohla být zajímavá technologie. Jestli ale bude mít úspěch v civilu, toť otázka. Cena bude vysoká, zatímco výhody pro civilní provoz moc nevidím, respektive mi nepřijdou nikterak zásadní.

Re: Projekt RWT a METS

PříspěvekNapsal: 26/6/2018, 10:20
od Vlastimil Čech
Vlastně ano! Problémem těch kol s nějakou tou pružinám podobnou výplní bude dozajista brzdění. A co teprve, když by se otvory přiucpaly blátem, drobnými kameny, zmrzlým sněhem... V jakém rozsahu teplot si plastik uchová své vlastnosti? Udržuje si kolo tuhost příčnou? Tedy proti pohybu rovnoběžnému s osou rotace? :???:
-------------------------
Jen tak mimochodem, snad bychom tento výtvor ani neměli nazývati "pneumatikou" to slůvko "pneu" odkazuje na vzduch. Bezdušová pneumatika stlačený vzduch obsahuje, ovšem nemá duši. Snad by funkci tohoto díla spíše vystihovalo pojmenování jako: "celopružící kolo, voštinové kolo, lamelové kolo" nebo tak něco. Aspoň do té doby, pokud čas tuhle piškuntálii nesmete, či do té doby, než se ustálí oficielní název. 8-)
Jasně, té sladké vodě s bublinkami se říká sodovka, i když v ní dávno žádná soda není, nebo limonáda, i když třeba u citrónu ani nestála, či malinovka, přestože v ní není malina ani jedna. Prostě historie. Takže je možné, že se tomuhle vynálezu bude přece jenom říkat třeba "Beztlaká pneunatika"... 8-)

Re: Projekt RWT a METS

PříspěvekNapsal: 29/6/2018, 12:25
od Rase
Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T)

Co se týče systému odpružení METS a onoho demonstrátoru, tak společnost Pratt & Miller na projektu pracuje od začátku roku 2016. V dubnu 2016 totiž oznámila americká vládní výzkumná agentura DARPA, že tato automobilka a další, byly vybrány, aby pracovaly na programu nového bojového vozidla budoucnosti - GXV-T. V dubnu 2017 DARPA odhalila detaily nového prototypu, dodaného společností Pratt & Miller. Americká armáda i námořní pěchota již projevily svůj zájem o projekt METS a jeho schopnosti. Na základě odpružení METS je pak možné vytvořit celou rodinu unikátních bojových, velmi rychlých a lehkých vozidel včetně robotických platforem. Když to přeženu, tak tento prototyp je v podstatě ukázkou toho, jak by mohla vypadat ona nové revoluční vozítka, o kterých DARPA často mluví. Ony hopsající buginy s velkou hromadou vychytávek, co by v podstatě jednou mohly nahradit jak tanky, tak fungovat i jako pozemní drony

https://defence-blog.com/army/pratt-mil ... hicle.html
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 60628.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek