Projekt Composite Armored Vehicle (CAV) ATD

Tanky a jiná obrněná technika
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12970
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Projekt Composite Armored Vehicle (CAV) ATD

Příspěvek od Rase »

plastovy_tank_2.jpg

Composite Armored Vehicle (CAV) ATD

V 90. letech experimentovali s možností využití kompozitních materiálů na bázi skelných vláken, jak v SSSR, tak Británii a právě i v USA. Zde probíhal projekt CAV (Composite Armored Vehicle) ATD (Advanced Technology Demonstrator), jehož cílem bylo prokázat realizovatelnost výroby obrněného vozidla z moderních kompozitních materiálů. Vozidlo mělo vážit pouze 22 tun a být tak schopné transportu v letounu C-130. Konstrukce vozidla měla být odolná, kompaktní, snadno vyrobitelná a opravitelná, rovněž minimálně o 33 % lehčí než obdobná konstrukce vyrobená z hliníku nebo oceli. Možná se divíme, proč zůstalo pouze u testovacího modelu a kompozitní obrněná vozidla již dávno nenahradila vozidla Bradley nebo těžké tanky Abrams. Odpověď je prostá, projekty byly a jsou, jen nejsou finance na uskutečnění takto nákladné reorganizace. nyní se ale podívejme na program Future Combat System (FCS).

V roce 1996, vydali vrcholní představitelé armády dokument Army Vision 2010, v němž byly nastíněny plány na vývoj armády po roce 2010. Z tohoto dokumentu také pochází koncept bojového systému budoucnosti, program FCS (Future Combat System). Cílem tohoto programu bylo vytvořit tzv. Objective Force, tedy koncept jednotky na jednotné platformě, s doposud nevídanou mobilitou a masivní údernou silou. Brigáda OF měla být nasaditelná za méně než čtyři dny, divize za pět dní a skupina pěti divizí za necelý měsíc. Pro přepravu těchto jednotek, mělo být možno využít transportní letouny, včetně C-130. Vozidla měla být postavená na jednotné pásové platformě, díky níž by došlo ke standardizaci komponentů až na 75 %. Hmotnostní limit kvůli vzdušné přepravě, činil pouze 19 tun. Pro dosažení takto nízké hmotnosti tak musely být využity co nejlehčí materiály a tedy navázání na projekt CAV ATD. Počítalo se s lehčími kovy jako je hliník a titan, keramickými materiály, nebo různé kompozity se speciální gumovou vrstvou, skelná vlákna nebo vysokopevnostní plasty. V roce 2003 by projekt upraven a přejmenován na MCS (Mounted Combat System). Vyhotovením projektu byly pověřeny společnosti BAE Systems a General Dynamics, přičemž prototypy měly být testovány v letech 2010-11. Hlavním požadavkem byla hmotnost jen lehce nad 20 tun, tříčlenná osádka, nabíjecí automat a především pak jedenapůlkrát větší zásoba paliva, oproti tankům Abrams. Vnitřní objem měl být poloviční, o 35-50% snazší údržba a spotřeba paliva nižší o 20%. Díky nízké hmotnosti, mělo být možno, nový tank přepravovat jak letecky, tak i výrazně snáz po železnici nebo běžných komunikacích (silnicích, mostech atd.). Problém ale nastal v tom, jak tank ochránit. Přeci jen na moderním bojišti již mohly hrozby přijít odkudkoliv a ochrana vozidla tak musela být vícestupňová, vznikl koncept šestizónové ochrany:

1. Avoid Encourter – vyhnout se nečekanému kontaktu s nepřítelem. Tedy sdílení informací s jinými vozidly, letouny a dalšími prvky na bojišti.
2. Avoid Detection – vyhnout se odhalení. Tedy maskovat tank opticky, radarově, v infračerveném záření ale také potlačit hlučnost.
3. Avoid Acquisition – vyhnout se zaměření. Tedy použití kouřové clony a jiných prostředků, aby nebylo možno udržet vozidlo zaměřené
4. Avoid Hit – vyhnout se zasažení. Tedy využití aktivní ochrany vozidla
5. Avoid Penetration – vyhnout se proražení pancíře. Tedy použití kompozitního, nebo v budoucnu i elektrického pancíře, který dokáže zabránit projektilu, proniknout do vnitřního prostoru.
6. Avoid Kill – vyhnout se zabití osádky. Tedy vnitřní uspořádání mělo být takové, aby i pokud by projektil penetroval pancíř, měla být osádka dostatečně chráněna a měla mít šanci přežít i zničení stroje

Vše šlo dle plánu, ale v květnu 2009 byl program zastaven a ministerstvo obrany zastavilo financování programu. Dodám, že na celý program, bylo do té doby vynaloženo zhruba 300 milionů dolarů. Po pár měsících bylo rozhodnuto o zahájení projektu modernizace pozemních sil (BCT Modernization) a z původního ambiciózního projektu FCS (a MCS) zůstal jen projekt pod označením GCV (Ground Combat Vehicle) nahrazující vozidla M113, nové samohybné houfnice a dvojice podpůrných vozidel. Funkci MBT pak měly zůstat na modernizovaných tancích Abrams, na úrovni M1A2 SEPv4. Do roku 2030 má vzniknout pásová platforma, která nahradí vozidla Bradley, označená jako FFV (Future Fighting Vehicle). Na jehož konceptu pracují u BAE Systems a General Dynamics, již od roku 2014.

Nejnověji byla lehká kompozitní konstrukce použita u lehkého výsadkového tanku Griffin od společnosti General Dynamics. Ta recyklovala mnoho komponentů z různých projektů, především FCS a komponentů určených pro modernizaci amerických tanků Abrams. Projekt Griffin cílí na zástupce americké armády, kteří hledají nový lehký tank, schopný vzdušné přepravy. Zde doposud figuroval pouze lehký tank M8 AGS, který nabízí BAE. Požadavkům na vzdušnou přepravu odpovídá i váha, která je velice nízká - bojová hmotnost do 30 tun. Může tedy být ve dvojicích přepravován transportním letounem C-17. Výzbroj byla použita v podobě ručně nabíjeného, lehkého kanónu XM360 ráže 120 mm. Nás ale zajímá, jak konstruktéři docílili takto nízké váhy, aleé korby, při zachování balistické odolnosti. Odpověď je prostá, jednoduše použili koncept vozidla CAV ATD, minimálně některé prvky, ale je klidně možné, že se jedná o facelift původního podvozku, což by odpovídalo rychlosti, se kterou bylo vozidlo sestaveno.

Zdroj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7678
http://palba.cz/viewtopic.php?f=226&t=7209
https://fas.org/man/dod-101/sys/land/cav.htm
http://below-the-turret-ring.blogspot.c ... iffin.html
https://thinkdefence.wordpress.com/tag/vehicles/page/3/
http://survincity.com/2012/05/tank-mcs- ... -changing/
http://www.militarybox.cz/news/v-usa-bu ... roku-2030/
https://defense-update.com/features/du- ... e_move.htm

1607088969_acavp-5.jpg
1607088946_acavp-3.jpg
Composite-Armoured-Vehicle-Platform-ACAVP-08.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12970
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt Composite Armored Vehicle (CAV) ATD

Příspěvek od Rase »

plastovy_tank_5.jpg
ERP6d64dc_01_ACAVP.jpg
uOyTOtF.png
sB967ed.png
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Projekt Composite Armored Vehicle (CAV) ATD

Příspěvek od Zemakt »

To vše je velmi hezky vysvětleno i odzdrojováno, díky Rase. Žel bohu základní otázka není zodpovězena. Proč to neklaplo, špatná balistická koncepce, nízký hmotnostní potenciál, rozměry? Těch 300 mega není taky nic moc.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12970
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt Composite Armored Vehicle (CAV) ATD

Příspěvek od Rase »

Trocha diskuze proběhla před lety na AN (tam ten můj článek taky vyšel) https://www.armadninoviny.cz/plastove-t ... cka3f.html Podle mě byl hlavní problém v otázce stárnutí plastu, jeho životnosti a hlavně opravitelnosti. Nemluvě o tom, že už z principu je armáda silně konzervativní a podobným "experimentům" se hodně silně brání.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“