Cadillac M56 " Scorpion "

Tanky a jiná obrněná technika
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Cadillac M56 " Scorpion "

Příspěvek od kopapaka »

Cadillac M56 " Scorpion "


Jak už jsem zmínil v jednom z předchozích příspěvků, nejhorším nepřítelem výsadkářů jsou tanky. Je to hlavně kvůli omezené kapacitě letecké přepravy a tak se výsadkáři občas musí spolehnout na poměrně nekonvenční zbraně a občas u nich jsou ochotní tolerovat nevýhody, kvůli kterým by nad nimi běžní pěšáci nebo tankisté ohrnuli nos.

Obrázek

Toto byl základ, ze kterého vycházela firma Cadillac, když v roce 1948 začínala projektovat nový samohybný kanón pro výsadkáře (SPATG - Self Propelled Anti Tank Gun ). V první fázi bylo zamítnuto vyzbrojení bezzákluzovým kanónem, toto řešení bylo ponecháno na pozdější dobu, protože zavedené BzK bylo možné přepravovat na v podstatě libovolném vozidle a výsadkářům chyběl spíš prostředek v těžší kategorii.
Další zavržená možnost se týkala PT kanónů menších ráží ( především 57 / 76 mm ), tyto zbraně sice byly ještě pořád poměrně účinné, ale od předpokládaného hlavního protivníka, Sovětského svazu se dal očekávat brzký vývoj nových tanků ( T-54 ) které tyto zbraně nebyly schopny probít ( samozřejmě je myšleno čelo věže ). Na výběr tak zůstala vlastně jen jedna zbraň, 90 mm kanón M54. Jednou z výhod tohoto kanónu byla shodná munice s kanónem M36 na novém tanku M47 Patton, obě zbraně měly dokonce shodnou balistiku, hlavním rozdílem byl mnohem delší zákluz kanónu M54.
Díky vysokému výkonu se dalo předpokládat, že výsadkáři získají schopnost ničit i Sovětské těžké tanky, ale je jasné že tato výhoda něco stála.

Obrázek

Těsně po válce Americké letectvo disponovalo poměrně velkým množstvím transportních letadel, ale jen pomalu přibývalo strojů schopných shazovat na padáku těžší kusy výzbroje a na transportní kluzáky se při letu přes Atlantik nedalo příliš spoléhat. Po nějaké době tak bylo jasné, že jediná možnost na udržení hmotnosti v rozumných mezích je odstranění pancéřování. To navíc umožnilo použít na konstrukci korby hliník (v té době ještě hliníkové pancéřování nebylo dostatečně účinné ) a tím se hmotnost snížila ještě víc.

Obrázek

Výsledkem vývoje tak bylo samohybné dělo které vážilo jen něco přes sedm tun a při volbě vhodné taktiky si dokázalo poradit skoro se vším co se na bojišti pohybovalo na pásech či kolech. Zpočátku opomíjenou výhodou byla obrovská účinnost tříštivotrhavých granátů ráže 90 mm, ale tato výhoda se projevila až na samém konci kariéry M56 a vlastně už neměla vliv na další osudy této zajímavé samohybky.

Obrázek

Po vojskových zkouškách v roce 1953 byla samohybka M56 zavedena do výzbroje, výroba pokračovala poměrně pomalým tempem až do roku 1959. Škorpion byl původně zaveden u 82. a 101. výsadkové divize a ve výzbroji těchto jednotek vydržel až do nahrazení výsadkovými tanky M551 Sheridan koncem roku 1968. Část vozidel si ještě před vyřazením stihla zabojovat ve Vietnamu, a v roli podpůrného prostředku pěchoty se díky výkonu hlavní zbraně celkem osvědčila. SPATG M56 byly poměrně oblíbené u všech kromě osádek. Hlavním důvodem samozřejmě byla v podstatě nulová ochrana osádky, dokonce i štít kanónu pole některých zdrojů nebyl pancéřový a na vozidle sloužil hlavně jako rozražeč zpětných plynů z úsťové brzdy...

Obrázek

Po vyřazení z výzbroje se část zbylých vozidel dostala do výzbroje 36. pěší divize a 49. obrněné divize Texaské národní gardy a část dosloužila ve výzbroji Španělské námořní pěchoty.

SPATG M56 " Scorpion "

byl pásový transportér 90 mm kanónu M54. Podstatnou část konstrukce otevřené čtyřmístné korby tvořily slitiny hliníku. V přední části vozidla byl uložen vzduchem chlazený šestiválcový benzínový motor Continental AOI-402 o výkonu 149 kW se zásobou 208 l benzínu a automatickou převodovkou.
Střední část vozidla zabíral nekrytý bojový prostor s montáží M88 nesoucí protitankový kanón M54 ráže 90 mm. Kanón byl zaměřován pomocí dalekohledu T186 na pravé straně kanónu, odměr 60 ° a náměr -10 ° +15 ° byl nastavován ručně. Stanoviště řidiče bylo na levé straně kanónu, štít před řidičem byl opatřen zasklením. Za místem řidiče seděl na radiostanici velitel, ale to platilo jen při přesunu, při střelbě obvykle řídil palbu z místa s dobrým výhledem. Nabíječ měl sedačku před střelcem, ale ve většině případů se zdržoval vzadu za kanónem.

Obrázek

V zadní části vozidla byla v trubkovém zásobníku uložena zásoba nábojů, celkem 29 kusů. Původně byly logicky preferovány protitankové náboje, ale při nasazení ve Vietnamu tvořily většinu palebného průměru různé protipěchotní náboje.

Obrázek

Pod zásobníkem byla vytvořena malá plošina na které se při nabíjení pohyboval nabíječ a navíc se zde ( a na krytech pásů ) ukládalo nejrůznější doplňkové vybavení.

Obrázek

Podvozek byl další zajímavou částí vozidla, nemyslím tím celkem obvyklé torzní pérování a ani pásy nebyly nijak neobvyklé.
To zajímavé byly pojezdová kola a M56 bylo asi jedno z mála bojových vozidel které mělo pojezdová kola vybavená nafukovacími pneumatikami. Když si ale uvědomíte, že šlo vlastně o nepancéřované vozidlo, tak tento detail nebyl až tak problematický, pneumatiky navíc byly typu " run flat ", schopné nouzové ( až 24 km při rychlosti 24 km/hod ) jízdy i po úniku vzduchu...

Obrázek


TTD SPATG M56

Délka-----------------------5,84 m
Šířka------------------------2,58 m
Výška-----------------------1,98 m
Hmotnost-------------------7140 kg
Měrný tlak------------------0,3 kg/cm2
Max. rychlost---------------45 km/hod
Brodění bez přípravy------107 cm
Brodění s přípravou--------152 cm
Průchodnost:
Příkop-------------------------122 cm
Stěna-------------------------76 cm
Svah--------------------------60 %

Obrázek

Nějaké to video:

M56 Scorpion - air-mobile anti tank weapon 90mm
http://www.youtube.com/watch?v=OQZfMPAbz3Y

M56 Scorpion Airdrop Tests
http://www.youtube.com/watch?v=_coq_38acu4

C-119 Flying Boxcar
http://www.youtube.com/watch?v=d-sENOVwi5Q&translated=1

Zdroje:

http://en.wikipedia.org
http://www.militaryfactory.com
http://www.olive-drab.com
http://www.primeportal.net
http://www.williammaloney.com
http://afvdb.50megs.com
http://www.inetres.com
http://www.texasmilitaryforcesmuseum.org
http://old.steelsoldiers.com
http://guerradevietnam.foros.ws
http://www.toadmanstankpictures.com
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Poněkud nechápu větu
"M56 byly poměrně oblíbené u všech kromě osádek. Hlavním důvodem samozřejmě byla v podstatě nulová ochrana osádky"
- to byly oblíbené kvůli nějakému aspektu způsobenému ne-pancéřováním (výhled/větrání/???), nebo je to překlep/přepis?
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Já sem to chtěl upravit, protože to zní fakt trochu divně, ale nějak sem na to pozapomněl...

Asi takhle, měli je poměrně rádi všichni, kteří s nima nemuseli jezdit :D
Co si budeme povídat, osádka byla poněkud na ráně a o to víc to muselo platit někde v džungli.

Ale pokud někdo dostal tuhle samohybku jako palebnou podporu, tak měl určitě radost, pokud vynecháme Ontosy námořní pěchoty, tak se ve Vietnamu nepotulovalo moc účinnějších vozidel přímé palebné podpory...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Petrz »

Další zajímavý a čtivě napsaný článek o netradičním stroji.

Já osobně bych nikdy neřekl že lze 90mm kanón lafetovat na 7 tunové vozidlo. Není nějaké info ohledně délky zákluzu?

Jinak mně se tento stroj jeví jako velmi podařený kousek,slušná znouzecnost.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Kohák
Příspěvky: 1
Registrován: 8/8/2010, 22:36

Příspěvek od Kohák »

Určitě zdatný pomocník , ale nechtěl bych na tomhle stroji být jako obsluha :-?
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Petrz: V montáži bych neviděl problém :D dokud se nevystřelí...

K tomu kanónu se mi další informace nepodařilo sehnat, bohužel.

Škoda, že nemůžu najít žádné video s výstřelem, probíhají tam efekty jako je zvednutí dvou předních pojezdových kol, pásy kmitají jak hadr ve vichřici a nakonec to všechno milosrdně zahalí oblak prachu...
Tak si říkám, že bych na tom nechtěl sedět ani při normální střelbě.
Ani se nedivím mariňákům, že dali přednost bezzákluzovým kanónům.

Dost podobné efekty ( možná o kósek menší ) mohly probíhat i u ASU-57, 57 mm kanón je sice slabší, ale ten drobek zas váží jen 3,6 t...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martin Hessler »

Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že konstruktéři tohohle vozidla se poměrně podrobně seznámili s německými stíhači tanků MARDER. Celková koncepce mi přijde dost podobná, dokonce i profil podvozku připomíná pragovácké vz. 35 a vz. 38.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Nebo taky s tímhle..

Obrázek

nebo s tímhle..

Obrázek

nebo dokonce s tímhle...

Obrázek

:up:
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Maroko
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Cadillac M56 " Scorpion "

Příspěvek od kopapaka »

Takže jsem po dlouhé době sehnal video s výstřelem - mimochodem, tahle obludka bude ve hře WoT jako prémiák :)
Čas výstřelů cca 1:30+

ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Cadillac M56 " Scorpion "

Příspěvek od El Diablo »

Pěkně divoká herka... :)))
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Cadillac M56 " Scorpion "

Příspěvek od Mirek58 »

Tak, pokud nabiječ zůstával při výstřelu na plošince, musel to být jedině šampion v jízdě na bejkovi.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“