Střední tank M47 Patton a jeho nástupce M48 Patton

Tanky a jiná obrněná technika
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank M47 Patton a jeho nástupce M48 Patton

Příspěvek od TonyHazard »

Americké tanky z období studené války
Americký střední tank M47 Patton a jeho nástupce M48 Patton Obrázek

Předmluva :
Armáda Spojených států těsně po konci největšího světového konfliktu jakým byla označena druhá světová válka disponovala obrovským množstvím pancéřových vozidel a bojem prověřenými veliteli. Armáda však byla vyzbrojena převážně různými verzemi středního tanku Sherman, který svou slabou výzbrojí a pancéřováním nebyl schopen se postavit posledním německým tankům ze závěru druhé světové války. Se stejným výsledkem by dopadl pomyslný souboj těchto amerických tanků s novými obrněnými vozidly, kterými byly vyzbrojovány sovětské jednotky, ale které v závěru evropského válečného dění nebyly nijak nasazovány. Jako nouzové řešení se jevila poslední verze tanku M4A3 Sherman, s kanonem ráže 76 mm, označená jako vynikající konstrukce daného typu.


Část první : Vznik a vývoj tanku M47 Patton

Obrázek Tank M47 Patton

Nové konstrukce a vývoj dalších obrněných vozidel Spojené státy započaly ihned po zavedení tanků M4 Sherman do armády. Vhodným soupeřem německých tanků Tiger a Panther se měl stát těžký tank M26 Pershing, ale zpoždění jeho vývoje mělo za důsledek pozdního zavedení do jednotek. Tank M26 převyšoval skoro ve všem stroj M4, ale v porovnání s novými sovětskými vozidly zaostával v kvalitě výzbroje. Konstruktéři amerických firem se pokoušeli u svých projektů použít nejnovější prvky systémů z kořistních německých strojů. Na úplném závěru druhé světové války, s vývojem jaderné bomby a zjištěním její obrovské ničivé síly se na nedostatky amerických obrněných vozidel hned zapomělo. Jako jediný vlastník atomové zbraně v té době, se americké velení plně soustředilo na rozvoj leteckých sil, jako nosičů jaderných zbraní a označilo stav výzbroje obrněných vojsk jako dostatečný. Po zjištění, že i Sovětský svaz disponuje atomovými zbraněmi se situace změnila v neprospěch Spojených států.
S ohledem , že v příští možné válce, kde mohou obě mocnosti ( Sovětský svaz i Spojené státy ), použít atomové zbraně, které mohou plnit kromě útočných úkolů i roli odvetnou, nabudou tanky, v konvenčních konfliktech nepostradatelné, opětovně na významu. Jednotky americké armády dislokované na evropském kontinentě, najednou pocítily nutnost kvalitnější obrněné techniky.
Američané se začali zabývat myšlenkou modernizace tanku M26 Pershing s označením modifikovaného typu M26E2, i když měl v porovnání se sovětskými stroji slabší výzbroj. Také se vyskytovalo dost závad s jízdním systémem, částečně shodným s tankem M4. Došlo tedy na výměnu motoru za vzduchem chlazený zážehový Continental Motors V-12 AV-1790-1a také se změna týkala převodovky (General Motors CD-850-1), spojující funkce brzdného systému, řízení i přenosu pohonu, toto uspořádání vydrželo v US tancích dalších 30 let. Změny se dotkly také systému řízení palby a úsťové brzdy, výzbroj byla doplněna o ejektor a optický zaměřovač M83. Na upravenou verzi tanku Pershing byla zadána objednávka v počtu 800 kusů a modernizované vozidlo bylo označeno 3. července 1947 názvem M46. Projít modernizací by mělo také 1215 tanků M26 Pershing, mimo jiné změny, byl instalován motor AV-1790-5. V tom samém čase bylo rozhodnuto velením americké armády zajistit celkový vývoj nové řady tanků, týkající se všech typů, neboť modernizace byla vedena jako nouzový stav. Vývoj se bude týkat lehkých, středních i těžkých obrněných vozidel. Práce se rozjely naplno a nové stroje obdržely označení T41, T42 a T43. První dvě verze měly být vyvíjeny ve spolupráci, s tím že druhý typ bude vyzbrojen kanonem ráže 90 mm a silnějším pancéřováním. Počátkem 50. let, se začátkem války v Koreji se práce rozjely naplno, neboť bylo nutno vyslat v rámci korejského konfliktu hodně tanků Pershing, došlo také i na vozidla M26 plánované na přestavbu standardu M46. Výroba tanků typu M46 v období korejské války zahájena nebyla, neboť celá řada konstrukčních prvků této modifikace již zastarala.
Prvními bojově použitými tanky M46 (modif. M26) byly stroje 6. tankového praporu, které přijely do Koreje 8. 8. 1950.

Obrázek Tank M47 Patton

Ovlivněno politikou, přes neúspěšný program T42 , došlo nakonec k dohodě spojit podařenou korbu M46 a věží T42. Takto poskládaný stroj nesl označení M47, jeho výroba se rozjela ve firmě Detroit Arzenal v roce 1951, ale vykazoval mnoho závad spojených s nedotaženým vývojem věže. Nejčastěji se závady týkaly stereoskopického dálkoměru. Prvotní nadšení z nového vozidla tedy brzy pohaslo a jeho výsledkem bylo jen několik exemplářů tohoto tanku, které na Korejský poloostrov nebyly poslány. Byly zařazeny pod označením zprvu M47 Patton II a později Patton 47 do bojového arzenálu 1. a 2. americké tankové divize.
Korba tanku M47 se vyznačuje skloněným horním čelním pancířem, ve kterém jsou dva průlezy. První řidičův, umístěný vlevo, druhý je určen pro kulometčíka, který má na starost 7,62mm kulomet lafetovaný v čele korby. V mnoha armádách byl tento kulomet demontován a v jeho prostoru bylo převáženo zásobní střelivo. Boky i záď korby jsou kolmé, v zadní části je umístěn zážehový motor. Motorem poháněná odlévaná věž je uložena ve střední části korby. Má velký sklon stěn, záď kolmou, protaženou nad motorový prostor. Na zádi věže je instalována schránka na nářadí. Velitel a střelec mají stanoviště v pravé polovině věže a nabíječ v levé. Velitel ovládá 12,7mm PL kulomet M2 HB lafetovaný u zvýšené velitelské věžičky. Střelec používá kanon ráže 90mm a s ním spřažený 7,62mm kulomet. Součástí kanonu je maska, ejektor a válcová úsťová brzda ve tvaru písmene T. Náměr kanonu ráže 90 mm má rozsah od -5° do +19°. Z kanonu lze střílet municí kategorie APC-T, AP-T, HE, HE-T, HEP-T, HEAT, HVAP-T, HVTP-T, dýmové a kartáčové střely. Podvozek tanku je tvořen na obou stranách šesti pojezdovými koly, hnacím vzadu a napínacím vpředu. Mezi šestým pojezdovým a hnacím kolem je malé napínací kolo. Větev pásu je podpírán třemi nosnými kladkami. Podvozek není vybaven bočními pancéřovými deskami.
Dlouho ve výzbroji nevydržely a byly nahrazeny tanky M48 Patton. Protože byl tento tank zařazen do kategorie Limited Standard, doplnila většina z asi 8 000 vyrobených vozidel vojska spojenců USA, hlavně v západní Evropě ( Belgie, SRN, Francie, Řecko, Itálie, Portugalsko a Turecko- dohromady asi 7 000 kusů ). Dalšími 800 kusy byly vyzbrojeny rakouské, španělské a jugoslávské tankové jednotky. Francouzská vozidla uvedeného typu byla použita k špatně provedenému pokusu o obsazení Suezského průplavu ( prapor 8. jezdeckého pluku). Konfliktu se účastnily také tanky turecké armády (invaze na Kypr v červenci 1974 ) a španělské (Španělská Sahara, rovněž v roce 1974 ). Stroji M47 byly vyzbrojeny taktéž armády Etiopie, Iránu, Jordánska, Jižní Koreje, Pakistánu, Saudské Arábie a Tchajvanu. Tanky M47 byly převážně koncem 70. let staženy z jednotek a sešrotovány.

Obrázek Tank M47

Varianty tanků M46 a M47
> M26E2 / M46 - vybaven motorem Continental V-12, vyzbrojen kanonem M3A1ráže 90 mm jako M26A1 Pershing.
> M46A1 - instalace motoru AV-1790-5B a převodovky CD-850-4.
> M47 - M46 s T42 věží, vyzbrojen kanonem M36 ráže 90 mm, změny (spojení, ventilace) stereoskopický dálkoměr.
> M47M - modifikován kolem roku 1960, instalace motoru a systémů požární kontroly jako u M60A1. Snížení osádky (více munice) přes 800 vozidel bylo produkováno pro Írán a Pákistán.

Obrázek Tank M47 Patton

Část druhá : Vznik, vývoj a technická data tanku M48

Společnost Detroit Arzenal se začala koncem roku (říjen) 1950 zabývat vývojem nového tanku, který by nahradil stávající stroj M47. Konstruktéři nechali vzniknout zkrácené a lehčí verzi korby T43, s charakteristicky neobvykle zaobleným čelem. Firma Chrysler Corporation převzala na konci roku 1950 od americké armády objednávku na šest prototypů nového stroje s tím, že poslední kus byl určen pro námořní pěchotu. Prototyp obdržel název T48. Stavba prototypů a další vývoj byl prováděn v časové tísni, silně ovlivněn událostmi na korejském poloostrově, kde Američané zezačátku utrpěli velmi těžké ztráty.
Při stavbě nového tanku bylo použito již vyzkoušených dílů z vozidel M46 a M47, převážně převodovku s pohonnou jednotkou, prstenec věže s průměrem 215 cm byl použit z tanku T43. Tak obsáhlá velikost základny věže umožnila její plynulé zaoblení a zvedla její odolnost. Jako hlavní výzbroj byl dán kanon T39 ráže 90 mm, který doplňovaly dva kulomety. Kulomet ráže 7,62 mm, umístěný po levé straně byl spřažen s kanonem. Druhý kulomet M2 ráže 12,7 mm, dálkově ovládaný, byl nainstalován na pozorovací věžičce velitele tanku. Na rozdíl od starších tanků s pětičlennou posádkou, zde byla naplánována jen čtyřčlenná. Při porovnání se stroji M46 a M47, které měly menší věž, zde mohla být instalována silnější hlavní zbraň. Také díky zvětšenému prostoru pro nabíjení, mohl nabíječ rychle a pohotově vybírat z držáků příslušné náboje, určené pro střelbu na určité cíle. Tak jak plusy, měla věž také své mínusy. Jedna z hlavních závad se týkala, tak jak u předcházejících strojů, stále nedostatečně propracovaný stereoskopický dálkoměr. Na základě získané válečné zkušenosti z korejského konfliktu obdrželo vozidlo širší pásy, navíc byly vyměněny tlumiče a řidič ovládal stroj volantem namísto řídících pák (rajčáků).

Obrázek

Ještě nebyly dokončeny zkušební testy prototypů, a velení US Army rozeslalo objednávky na výrobu nových tanků vybraným společnostem, a to na dost velké počty. Firma Ford Motor Company a oddělení General Motors, Fischer Body Divizion, každá z uvedených obdržela zakázku na 400 strojů a společnost Chrysler měla ve svých továrnách celkově vyrobit 548 tanků T48. Základní konstrukce tanku M48 se vyznačuje korbou s velmi skloněným horním čelním pancířem, ve středu kterého je průlez řidiče. Boky i záď jsou kolmé, v zádi korby je motorový oddíl se vznětovým nebo zážehovým motorem (podle verze). Uprostřed korby je instalována kruhová věž se zakřivenými stěnami. Na zadní stěně věže se nachází přihrádky (koše) na nářadí. Velitel a střelec má stanoviště v pravé polovině věže, nabíječ v levé. Velitel disponuje protiletadlovým kulometem ráže 7,62mm osazeným na vyvýšené velitelské věžičce, nabíječ ovládá podobný kulomet u svého průlezu. Vozidlo je vybaveno kanonem ráže 105 mm, případně 90 mm, hlaveň s rozměrnou oblou maskou a ejektorem bez termoizolační ochrany. Nad maskou kanonu bývá instalován kombinovaný světlomet / infrasvětlomet. S kanonem je spřažený kulomet ráže7,62 mm . Motorem poháněný náměr kanonu se pohybuje v rozsahu od -9° do +19°. Motoricky ovládaná věž má plný odměr (360°). Podvozek se skládá na obou stranách ze šesti pojezdových kol, hnacím vzadu a napínacím vpředu. Větev pásu je podpírána pěti nosnými kladkami. Boční pancéřové desky nejsou standardem, ale tanky jihokorejské armády je mají.
První stroje prototypové verze T48 byly vyrobeny už koncem dubna 1952. proto se nemůžeme vůbec divit, že se závady na těchto "urychlených" strojích objevily ihned a více najednou. Mnohé z těchto závad ( problémy s motorem, pohonným systémem, pásy a zavěšením kol ) se objevily při testech , které byly sladěny spolu s výrobou prvních vozidel. Protože problémů bylo velmi hodně, byly zprovozněna specialní opravárenská střediska, do kterých byly první tanky převáženy skoro z výrobních pásů. Asi největší problémy způsoboval již zmiňovaný stereoskopický dálkoměr. I když teoreticky sliboval velký pokrok v porovnání s dříve používanými přístroji, v praxi se projevila značná složitost jeho obsluhy, což zhoršovalo možnosti vozidla. Situace s problematickým tankem M48 se ukázala tak závážná, že byla určena speciální komise , která měla zhodnotit jeho možné zařazení do služby. Komise uzavírá zprávu slovy ,, vozidlo je tak nedokonalé, že se v současné podobě nedá použít ani k výcviku".

Obrázek Střední tank M48

I přes tento negativní závěr zvláštní komise velení americké armády schválilo zařazení tanku M48 do služby. Vozidlo dostalo v dubnu 1953 oficiální označení 90 mm Gun Tank M48 Patton a název Patton 48, a v té době byl stav vyprodukovaných strojů více než 900 kusů. Tyto vozidla však prošly mnohými změnami a byly učiněny pokusy snížit počet konstrukčních závad. Vedle postupně odstraňovaných nedostatků se velkým nedostatkem ukázala být obrovská spotřeba paliva, jež způsobovala , že dojezd vozidla byl pouze 112 km. Provizorním řešením nadspotřeby byly držáky přivařené na vnější straně korby, umožňující vozit barely s palivem. Toto řešení bylo možné samozřejmě mimo oblasti bojů. Ve prvních vyrobených vozidlech byly také , ve snaze omezit tlak plynů, zvedající při výstřelu prach a prozrazující pozici tanku, testovány různé typy úsťových brzd. První stroje M48 měly brzdu válcovou, na pozdější pak byly instalovány úsťové brzdy ve tvaru písmene T, jejiž účinnost se nijak nezměnila. Jedním z nejcharakterističtějších znaků všech tanků M48, vyzbrojených kanonem ráže 90 mm, bylo zakončení hlavně kanonu. Do začátku výroby se datuje též typické volné pásové kolo, instalované mezi šestým nosným kolem a kolem hnacím, které zabraňovalo sesmeknutí pásu při zatáčení. Vozidlo mělo zakulacený tvar blatníků, větší průlez pro řidiče, a také způsob vysouvání periskopů byl jiný. V srpnu 1953 byla výrazně předělána věžička velitele, s přidaným kulometem ráže 12,7 mm a pozorovacími přístroji.
Technická data tanku M48 Patton
> posádka : 4 muži
> délka : (s hlavní v bojovém postavení) 8 742 mm, šířka : 3 634 mm, výška : (s kulometem) 3 251 mm, světlá výška : 415 mm
> bojová hmotnost : 44,5 t
> výzbroj : kanon ráže 90 mm a dva kulomety ( protiletadlový M2 ráže 12,7 mm a spřažený s kanonem ráže 7,62 mm
> motor AV-1790-3B o výkonu 524 kW( 704HP)
> maximální rychlost : 45 km/hod
> dojezd : 112 km

Obrázek Tank M48A1Patton

První výrobní verze tanku M48 se změněným průlezem řidiče a přepracovanou věžičkou velitele byla opatřena názvem M48A1 a celkově se vyrobilo asi 3 000 těchto vozidel. V průběhu následujícího období byla jejímu standardu upravena prakticky veškerá vozidla dřívějších výrobních serií. Mimo uvedených změn byla tato verze dovybavena též částečně změněným systémem přenosu pohonu CD-850-4B. Během používání u jednotek byl tank dále zlepšován a postupně stoupala i jeho užitková hodnota. K nejdůležitějším změnám patřilo zavedení ochranné desky, umístěné nad výfuky. Ukázalo se totiž, že horké výfukové plyny poškozují opěru hlavně, upevněnou v pochodovém postavení. Stejné deflektory byly pak montovány i na první vyrobené vozidla. Viditelnou změnou byl u M48A1 koš pro převážení výstroje, zhotovený ze silné kulatiny a instalovaný na záď věže.
Technická data tanku M48A1 :
> posádka : 4 muži
> rozměry : délka ( s kanonem ) 8 742 mm, šířka : 3 600 mm, výška : ( s velitelskou věžičkou) 3 064 mm, světlá výška : 415 mm
> bojová hmotnost : 48 t
> výzbroj : kanon ráže 90 mm a dva kulomety ( 12,7 mm a 7,62 mm)
> motor . AV-1790-5C o výkonu 515 kW ( 690 HP)
> max.rychlost : 45 km/hod, dojezd 112 km

Verze tanku M48A2 / M48A2C. I po provedených změnách a vylepšeních zůstal největším problémem tanku M48A1 jeho velmi krátký dojezd, který navíc spaloval velké množství paliva. Výše zmíněná souprava přídavných nádrží, převážených na vnější části korby, byla jen dočasným řešením. Vyřešení tohoto problému však bylo celkem složité, dotýkalo se to celkové změny konstrukce motorové části a palivového systému. S naději, že to enormě zvýší efektivitu vozidla, se armáda rozhodla motor tanku vyměnit a té příležitosti se konstruktéři zaměřili na snížení tepelné stopy tanku, který byl dokonce i pro tehdejší jednoduché infračervené přístroje dokonale voditelným cílem.
Koncem října 1953 byl zahájen vývoj, jehož cílem bylo dostat do tanku nový motor a pohonný systém. Jako konečný systém byl určen motor Continental AVI-1790-8 a převodovka XT-1400, s tím, že v rámci změny bude nutno předělat zadní část korby a snížit světlost mezi korbou a zemí. To však způsobilo jiný problém,a to, snížení manévrovacích schopností vozidla v terénu. V průběhu testů tedy armáda nové řešení neschválila a bylo rozhodnuto použít novou převodovku, zmodernizovanou CD-850-4B . Efekt se však přes veškeré obavy brzy dostavil. Již samotná výměna motoru, v němž byly karburárory nahrazeny vstřikovači paliva, umožnila zvýšit množství převážených pohonných hmot ze 757 litrů na téměř dvojnásobek, tj 1 438 litrů.
Modifikovaný tank byl v roce 1955 zaveden do služby pod označením M48A2 do sériové výroby. Během používání bylo zjištěno, že nový palivový systém je sice jen o málo úspornější než předchozí, ale zvětšená kapacita nádrží podstatě prodloužilo dojezd tanku. V porovnání s předchozími verzemi základní verze měl M48A2 přebudovanou záďní část korby. Změna pohonné jednotky si zapříčinila zvednutí horní desky nad pohonným systémem (pro zajištění správného chlazení ). Zároveň byla odmontována většina žaluzií z krytu motoru, což celkově snížilo infračervenou stopu tanku. Krabicové žaluzie motorové jednotky byly přehozeny na zadní desku korby, která tak dostala příznačný charakteristický tvar. Shodné řešení bylo využito i u pozdějších verzí tohoto tanku a též u raných verzí vozidla M60.
Podstatnou změnou oproti předchozím variantám bylo snížení napínacích kladek z pěti na tři ( tato změna jen u tanků US Army, pro US Marines byly nadále vyráběny tanky s pěti kladkami ). Tato změna se měla odrazit ve snížení celkové hmotnosti vozidla. Taktéž byl změněn tvar blatníků, jijichž zakončení byla v novější verzi plochá.
M48A2 se stal první sériovou verzí tohoto typu tanku, u kterého byly vyřešeny všechny problémy, kterými se projevovaly dřívější verze. Během sériové výroby uvedených strojů byla uskutečněna ještě další významná změna, a to, místo problematického dálkoměru M13A1 byl naistalován typ M17C. Tato vylepšená verze tanku, první pohled pouze s odstraněnými volnými koly pásu, byla obdržela název M48A2C. Výroba obou uvedených variant tanku M48 byla zastavena v roce 1959 s pravděpodobným počtem 12 000 kusů
Technická data tanku M48A2C Patton
> posádka : 4 muži
> rozměry : délka ( s hlavní ) 8 613 mm, šířka : 3 600 mm, výška ( s velitelskou věžičkou ) 3 064 mm, světlá výška : 415 mm
> bojová hmotnost : 48 t
> výzbroj : kanon ráže 90 mm a dva kulomety ( protiletad.M2 ráže 12,7 mm a spřažený 7,62 mm )
> motor : AV-1790-8 o výkonu 515 kW ( 690 HP )
> maxim.rychlost : 48 km/hod
> dojezd : 258 km, dojezd s přídavnými nádržemi : 415 km .

Obrázek

V polovině padesátých let minulého století se Američané prostřednictvím rozvědky dověděli o novém sovětském tanku T-54, který v porovnání s tanky Patton, byl mnohem lépe vyzbrojen ale měl i kvalitnější ochranu. Sovětský tank T-54 měl nainstalován kanon ráže 100 mm a odolnější pancéřování než dosavadní americké stroje přibližného typu. V souvislosti s uvedením tohoto tanku (T-54) do výzbroje sovětské armády se americké velení rozhodlo rozjet naplno program modifikace hlavního obrněného vozidla svých tankových jednotek. Program dal vzniknout stroji, vcelku shodném s tankem M48 Patton, avšak doplněný o kanon ráže 105 mm. Dále se od svého předchůdce odlišoval novým vznětovým motorem AVDS-1790-2 a přepracovanou velitelskou věžičkou. Tento stroj zastavil výrobu tanků M48, s vyjímkou další modifikace uvedeného vozidla. Motor tanku M60, jak byl tento nový stroj při zavedení výroby nazván, se při provozních zkouškách plně osvědčil, proto bylo rozhodnuto jej instalovat také do tanků M48A1. Přineslo to další výhody, standardizace paliva a také pokles spotřeby paliva. Používání nafty jako paliva také snížilo nebezpečí vzplanutí motoru. V polovině března 1960 bylo prvních šest modifikovaných tanků M48A1testováno a byl jim o měsíc později předán oficiální název, a to M48A1E1.
Tank měl ve velkém shodnou korbu s variantou M48A2, avšak věž byla doplněna kanonem M68 ráže 100 mm, se kterým byl spřažen kulomet ráže 7,62 mm. Byl v ní zabudován také zaměřovací systém z M60, který obsahoval stereoskopický dálkoměr, modifikovaný balistický počítač a změněné optické přístroje. Podvozek, čili kompletní jízdní systém zůstal téměř nezměněn. Zkoušky prokázaly, že se modernizovaný tank skoro vyrovná modernímu M60, ale že je prozatím nejschopnější variantou tanku M48. Velení armády se dohodlo na modifikaci asi 600 kusů M48A1, jen z úsporných důvodů byl ponechán kanon ráže 90 mm ( pro obrovské počty nábojů uvedeného kanonu ve skladech ). Ze šesti prověřovaných tanků byly další dva ještě dále přezbrojeny a obdržely označení M48A1E2. Doplňování jednotek těmito vozidly započaly v únoru 1963. Celkově bylo předěláno asi 600 M48 armádních a 419 strojů námořní pěchoty. Tanky s motorem AVDS-1790-2A se na pohled od M48A2 lišily přídavnými vzduchovými filtry a opět zavedenými volnými koly pásu. Nová varianta tanku se také výrazně projevila prodlouženým akčním rádiem - objemné vnitřní nádrže ve spolupráci s docela úsporným motorem umožňovaly dojezd kolem 480 km. V průběhu používání pak byly díky bojovým zkušenostem, hlavně z vietnamského konfliktu, prováděny další modifikace, vyměněny byly například brzdy a systém utěsnění věže. Některá vozidla byla také osazena novým velitelským pozorovacím přístrojem G-305.

Obrázek Tank M48A5

Ze začátku 60. let rozjela americká armáda projekt instalováním na část tanků M60 věž, která by umožňovala použití raketového systému Shillelagh. Pokud by záměr vyšel, měl být uvolněn velký počet nových věží tanků M60 vyzbrojených kanonem ráže 105 mm pro namontování do starších tanků M48A1, které pak měly být předělány do standardu M48A1E3. Pod tímto označením byly zhotoveny jen dva takto modernizované prototypy. Po ukončení zkoušek bylo navrženo, že takto upravená varianta tanku M48 bude označena M48A4. Velké problémy s uskutečněním programu Shillelagh nakonec vedly ke zrušení realizace této modifikace. Vozidlo programu Shillelagh bylo nakonec vyráběno, ale výměna výzbroje dřívějších verzí M48 byla uskutečněna zcela jinak. Název vozidla M48A4 nebyl v americké armádě prakticky vůbec použit - dva testovací prototypy zůstaly označeny jako M48A1E2.
Označení verze M48A4 se ve zdrojích spíše používá v návaznosti s modernizací tanků Patton používaných izraelskou armádou. Počátkem 60. let měla izraelská vláda v plánu koupit větší množství tanků M48, které by konkurovaly egyptským a syrským tankům T-54. Vláda Spojených států nemohla oficiálně podpořit tento obchod, avšak pomocí tajné operace bylo dodáno ze zásob armády SRN do Izraele 106 tanků M48A2 a M48A2C2. Protože uvedené stroje nebyly tak kvalitní jako sovětské T-54. zásluhou slabších kanonů, Izraelci naplánovali přezbrojení tanků kanony ráže 105 mm. Jenže do zahájení arabsko-izraelské války v roce 1967 Izraelci zvládli přezbrojit jen pár desítek tanků. Po skončení konfliktu americká vláda svůj názor na dodávky zbraní do Izraele přehodnotila a dodala izraelské armádě tisíc tanků M48A2. Izraelci později celý park těchto vozidel modernizovali, výměnou motorů (na vznětové AVDS-1790 ) a kanonu (na 105 mm M66 ), a instalací úplně nové velitelské věžičky, která byla celkově nižší, prostornější a tvarově připomínala věžičku z první výrobní série M48. Změnou prošel i kulomet na věži, Izraelci tam osadili zbraň ráže 7,62 mm, o niž prohlásili, že je proti pěchotě a neobrněným cílům mnohem vhodnější.
Sedmdesátá léta, myšleno jejich začátek, byl provázen dalším úpadkem obrněných sil americké armády, a to ze třech zřejmých důvodů. První je označováno ekonomické a politické fiasko programu MBT-70, druhým důvodem se stalo výrazné zpoždění sériové výroby tanků M60A1. Třetím a dost důležitým byl pokles obněných sil v Evropě, vyvolaný prodejem jednoho tisíce tanků M48A2 izraelské armádě, která tímto doplňovala stavy po jomkipurském konfliktu. Jako nejlepším a nejrychlejším řešením této situace (dopl. stavů) byla navržena modernizace tanků verzí M48 do standardu M60A1. Plánovaná modifikace zahrnovala verze M48, M48A1 a M48A2 u všech záložních jednotek a všech strojů verze M48A3 u bojových útvarů. Toto vozidlo v inovované variantě mělo dostat označení M48A5. U posledně jmenovaného typu by modernizace proběhla velmi dobře a docela rychle, obsahovala pouze výměnu hlavní zbraně a úpravu či doplnění 11 sad konverzních dílů. U verzí M48 a M48A1 by to bylo už mnohem složitější, s výměnou motoru (AVDS-1790-2D) by se musela měnit i zadní část korby a v průběhu modernizace byla prakticky všechna vozidla ( i ta , jež byla přestavěna jako první ) neustále dovybavována řadou dodatečných vylepšení (např. Izraelci používanou věžičkou Urdan).
Po zkušenostech z vietnamské války i z konfliktů na Blízkém východě byl vyměněn také kulomet M2 ráže 12,7 mm za kulomet M60D ráže 7,62 mm. Od začátku roku 1976 byly tankem M48A5 vyzbrojovány rezervních tankové jednotky Národní gardy. Dostaly ho do výzbroje i tankové jednotky, ale jen ty, které byly dislokovány v Jižní Koreji. Střízlivý odhad je, že na standard M48A5 bylo předěláno asi 2 000 vozidel.

Obrázek Tank M48A5

Technická data tanku M48A5 :
> posádka : 4 muži
> rozměry : délka (s hlavní) 9 234 mm, šířka : 3 600 mm, výška (s vel.věžič. ) 3 063 mm, světlá výška : 415 mm
> bojová hmotnost : 48 t
> výzbroj : kanon ráže 105 mm, celkem tři kulomety M60D ráže 7,62 mm
> motor : AVDS-1790-2D výkon 514 kW (690 HP )
> maximální rychlost : 48 km/hod, dojezd : 480 km

Obrázek Technický nákres tanku M48A5

Verze tanku M48
M48 - první sériová verzeM48C - verze pro výcvikové účely
M48A1 - modernizovaná verze
M48A2 / M48A2C - verze se zážehovým motorem se zařízením pro vstřikování paliva
M48A2GA2 - německá modernizovaná verze tanku M48A2 se 105mm kanonem s termoizolačním pláštěm, výmetnicemi dýmových granátů, novou maskou a pasívními nočními pozorovacími přístroji
M48A3 - verze se vznětovým motorem
M48A4 - nerealizovaný projekt
M48A5 - verze s mnoha vylepšeními včetně 105mm kanonu
M48A5E1 / E2 - španělské označení verze M48A5
M48A5T1 - turecké označení verze M48A5
M48H - taiwanské tanky s podvozkem typu M60 a věží M48A5
M48 AVLB - mostní tank
Plamenometné tanky M67 / M67A1 / M67A2

Tanky M48 v cizích armádách (odhad)
Guatemala (12 ks M48A2); Honduras (5 ks M48A2); Írán; Izrael (600 ks); Jordánsko (50 ks M48A5); Jižní korea; Libanon (125 ks M48A5); Maroko; Norsko; Pákistán; Portugalsko; Řecko; Španělsko; Taiwan; Thajsko; Tunisko; Turecko (170 ks)

<> Pokračování <>
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 12/2/2009, 00:07, celkem upraveno 7 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americké tanky

Příspěvek od TonyHazard »

<> Pokračování <> Střední tank M47 Patton a jeho nástupce M48 Patton

Část třetí : Použití středních tanků M47 a M48 Patton v boji a ve službě cizích armád

Obrázek Celkový pohled na tank M48A2

První střety tanků M48 Patton
Tanky M48 Patton byly poprvé nasazeny v konfliktu v létě 1958 při operacích v Libanonu, kde americká armáda podporovala libanonskou vládu v boji s povstalci spolupracující se Syrií. Operace se účastnily tanky M48A1 3. tankového pluku námořní pěchoty, poskytující ochranu jednotkám americké námořní pěchoty, ale bez účasti přímého boje.
Bojově byly tanky Patton použity v ke konci roku (prosinec)1964, kdy byla nasazena tanková jednotka námořní pěchoty ve vietnamském přístavu Danang. Tanky zde plnily úkol jednotek rychlého nasazení, zabránit obsazení oblasti oddíly Vietkongu.
Větší obrněné jednotky se ve Vietnamu ukázaly až v březnu a dubnu roku 1965, po schválení americké vlády důrazněji podpořit jihovietnamskou vládu. Tanky, které se bojově operovaly v oblasti Danangu byly M48A3. První větší bitva s protivníkem byla rozehrána v průběhu operace Starlite v polovině srpna. Tři pluky námořní pěchoty, každý zaštítěn tankovým praporem, uzavřely v kotli poblíž Chu Lai 1. pluk Vietkongu. Během operace byla komunistická jednotka úlně rozprášena a v boji nebyl ztracen ani jeden tanku, přestože sedm jich bylo poškozeno.
Tento první střet plně podpořil tvrzení, že obrněná technika může být ve vietnamských podmínkách docela úspěšná. Jako důkaz posloužila jedna část operace Starlite, kdy byla americká tanková kolona přepadena nepřítelem při průjezdu džunglí bez podpory pěchoty. Vojáci Vietkongu ji nedokázali do příchodu amerických posil zničit.

Obrázek

Pakistánsko - indický konflikt
V první tankové bitvě se stejnými tanky se utkaly Pattony během krátké války mezi Pakistánem a Indií v létě 1965. Indická armáda napadla Pakistán v odvetě za podporu separatistů v Kašmíru. Indickým tankovým jednotkám postupujícím směrem na Láhaur se postavila na odpor pakistánská 1.tanková divize, vyzbrojená tanky M47 a M48. Uvedené stroje zaútočily na jižní křídlo indických jednotek, útok avšak neměl dostatek rozhodnosti a prudkosti. Indové tehdy včas přesunuli síly a připravili léčku. Dne 10. řijna 1965 podnikli Pakistánci akci proti indickým vojskům dislokovaným v oblasti Asal Uttar. Pakistánské tanky M48, projížděly terénem pro tanky značně nevhodném ( pole ohraničena zídkami omezující viditelnost ) a bez nasazení vlastní pěchoty, byly ničeny střelbou protitankového děl a indických tanků. Indickým jednotkám se též podařilo zabrzdit pakistánský útok, jehož cílem bylo obejít obranné línie. Druhý den ráno oblast kolem Asal Uttaru tmavla zničenými tanky takřka stovky vozidel pakistánské tankové divize. Bylo jich tolik, že to této oblasti začalo říkat Patton Nagar ( hřbitov Pattonů ).
Ve stejném čase rozvinuly jiné tankové jednotky indické armády útok, mezi kterými se nacházela indická 1.tanková divize, v oblasti Sijalkotu. Cílem tohoto útoku bylo vražení tankového klínu mezi nepřátelská pakistánská vojska, bránící tuto oblast. Pakistánské tanky M48 způsobily v řadách útočících Indů skutečnou spoušť. Šarvátka se táhla celý týden a byla ukončena odražením indických útočníků. Ztráty indických tanků byly třikrát vyšší než u pakistánců protivníků.
Reputace tanků Patton tankových bitvách za pakistánsko-indické války zaregistrovala vedle malých úspěchů i vcelku vážné šrámy. V dnešní době jsou vojenští historici přesvědčeni, že za nedostatečné výsledky tanků M48 nemá na svědomí špatná kvalita tanku, ale nejspíše špatně naplánovaná taktika a nezkušenost pakistánských velitelů. Posádky Pattonů si nejvíce stěžovaly , že prakticky jediný závažný problém s výzbrojí se dotýkal dálkoměrů, jejichž používání se v bojových podmínkách jevilo jako velmi náročné. I tento zádrhel by měl být připsán spíše nedostatečnému výcviku posádek než danému přístroji.

Obrázek

Tanky M48 Patton ve Vietnamu
Americké tanky M48 Patton byly také použity v bojových střetech ve vietnamské válce. První neshody ohledně použití obrněné techniky v džungli byly vyřešeny hned po prvních operacích s účastí tanků. Ty byly plně užívány k podpoře pěchoty při likvidaci nepřátelských opěrných bodů, k hlídkové činnosti i k obraně vlastních základen.
Se severovietnamskými obrněnci sovětské výroby během vietnamského konfliktu proběhla pouze jedna bitva. Došlo k ní v březnu 1969, kdy jednotka v počtu osmi obojživelných tanků PT-76 a několika obrněných transportérů napadla v noci tábor zvláštních jednotek v Ben Hetu, kde byl dislokován také prapor s tanky M48. Během oboustranné střelby byly zničeny dva tanky PT-76 a obrněné vozidlo pěchoty, na americké straně byl slabě poškozen jen jeden z tanků M48. Ve Vietnamu se později střetly ve významnější šarvátce tankové jednotky až po odsunutí amerických vojsk na jaře 1972. Severovietnamská armáda zahájila ofenzivu za podpory většího množství tanků (T-54, T-59 a PT-76) a do cesty se jim postavily tankové jednotky Jižního Vietnamu vyzbrojené tanky Patton. V bojích nebyl nepřátelskými tanky zničen ani jeden Patton, přestože prakticky všechny ostatní jihovietnamské tanky byly zničeny protitankovými raketami a dělostřelectvem nebo byly při ústupu vojsk Jižního Vienamu opuštěny z důvodu nedostatku paliva a náhradních dílů.

Obrázek Obrázek

Tanky M48 Patton použité za Jomkipurských válek
Tanky M48 Patton byly také nasazeny do bitek na Blízkém východě za tvz. jomkipurské války. V první fázi bojů byly izraelské jednotky překvapeny silou egyptských a syrských sil. Izraelské tanky Patton byly především ničeny pomocí pancéřovek RPG-7 a protitankových střel Maljutka. Po těžkých ztrátách se izraelské jednotky vzpamatovaly, po přisunutí záloh přešly do protiútoku a Egypťany zastavily, a jak se po zastavení bojů ukázalo, stálo to obě strany mnoho sil a prostředků. Izraelské jednotky přišly o polovinu svých tanků, ale měly možnost většinu z odtáhnout a co nejdříve opravit. Na druhé straně egyptsko-syrská koalice ztratila nenávratně skoro 2500 obrněných vozidel. Rozbor válečné činnosti poukázal na fakt, že izraelské Pattony při střetu s teoreticky silnějšími tanky sovětské výroby docela uspěly.

Obrázek

Část čtvrtá : Zajímavosti, fota a doplňující informace k tankům M47 a M48 Patton

Vozidla se kterými se mohly tanky Patton střetnout.
<> Sovětský těžký tank IS-3 <>
Tank IS-3 byl v letech 1945 - 1948 nejlepším sovětským těžkým tankem. Sloužil v armádách mnoha států, v egyptských barvách byl nasazen mj. v šestidenní válce s Izraelem.
Tank IS-3 byl technicky nejpropracovanějším sovětským těžkým tankem, vyvinutým v období druhé světové války. Měl dokonalý pancíř a velice dobrý kanon. Ve službě zůstal do pozdních 70. let. Od svého předchůdce, tanku IS-2, se lišil především zesíleným pancéřováním a úplně novou věží, zaručující značně vyšší odolnost proti průstřelu. Sovětským konstruktérům se podařilo něco, co Němci u svých tanků PzKpfw VI Tiger a Tiger II nedokázali, a to, přes mnohem těžší výzbroj, než byla německá, a stejně dobrý pancíř nebyl sovětský IS-3 o nic těžší a navíc měl výborné manévrovací schopnosti a byl spolehlivější než jeho německé protějšky.
Technická data tanku IS-3 :
> celková hmotnost : 46,5 t
> rozměry : délka 10 000 mm, šířka 3 200 mm, výška 2 450 mm
> motor : dvanáctiválec diesel V2-IS, výkon 447 kW (600 HP)
> rychlost : 37 km/hod, dojezd : 225 km
> posádka : 4 muži
> výzbroj : kanon D-25T (M1943) ráže 122 mm, kulomet DŠK ráže 12,7 mm, jeden kulomet DTráže 7,62 mm * síla pancíře : od 20 mm do 120 mm

<> Sovětský střední tank T-54 <>
Nejrůznější verze tanku T-54 se zúčastnily prakticky každého ozbrojeného konfliktu, k němuž došlo v průběhu posledních padesát let. Levný, výrobně jednoduchý tank, byl skutečným exportním hitem SSSR, zvláště ochotně kupovaným arabskými zeměmi.
Střední tank, první představitel sovětských obrněných vozidel nové generace, který byl do výzbroje zařazen po ukončení druhé světové války. Výroba byly zahájena v roce 1948 a pokračovala do konce 70.let. Celkem bylo vyrobeno více než 95 000 kusů různých verzí tanku T-54 a jeho modifikované verze T-55, což je mezi poválečnými tanky rekord. Toto vozidlo bylo ve velkém množství exportováno a stále se nachází v materiálových rezervách řady armád a také ve výzbroji mnoha armád třetího světa.
Technická data tanku T-54:
> celková hmotnost : 36 t
> rozměry : délka 6 460 mm, šířka 3 270 mm, výška 2 400 mm
> motor : dvanáctiválec, diesel V-54, výkon 388 kW (520 HP)
> rychlost : 48 km/hod., dojezd po silnici : 400 km
> výzbroj : kanon D-10T ráže 100 mm, dva kulomety DT ráže 7,62 mm, kulomet DŠKM ráže 12,7 mm
> síla pancíře : do 203 mm

Modelářský koutek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
M46 Patton By Evgeny Grechaniy
M47 Patton By Michael Bedard
M48A1 with dozer blade By Andre Bolten
M48A1 By Ikjai Ahn


Kamufláže tanku Patton
Obrázek
M48A3 Patton, 1. pluk 149. tankové brigády Kalifornské národní gardy, Kalifornie, květen 1982. Vozidlo má čtyřbarevnou kamufláž, používanou v 80. letech u jednotek Národní gardy.

Obrázek
M48A3 Patton, 2. prapor 34. tankového pluku armády Spojených států, Vietnam 1967. Uvedený tank sloužil u 3. roty praporu C (lze to poznat podle tří bílých pruhů na hlavni kanonu). Je maskován standardním způsobem, jednobarevným olivově zeleným nástřikem (Olive Drab no 9), na věži má taktické označení 33.

Pár plků nakonec
> Například Izrael, který měl ve své výzbroji 600 tanků M48, přezbrojil svá vozidla kanonem ráže105 mm a reaktivním pancéřováním, taiwanské M48 mají podvozek z tanku M60 a nový systém řízení palby včetně laserového dálkoměru, v Německu byl vyvinut speciální odminovací tank.
> Mnohokrát byly různé varianty tanku Patton využity při vytváření filmů z druhé světové války, kde po různých úpravách měly představovat německou obrněnou techniku. Zvlášť ironické je, že Patton vznikl z tanku M26 Pershing, který byl vyvinut, aby porazil tanky jako Panther a Tiger.

Obrázek Tank M48 v akci

Použité zdroje pro oba články :
Čas. Tanky ( Amer.Com ), wikimedia,
válka, vojsko, český rozhlas,
kniha Tanky (Chris Chant, Naše vojsko, 2006)
Fota : převzato z google images (navajo, militarymuseum, psmm, pbase, vikimedie a flickr aj.)
Zdroj modely : (tanky M46, M47, M48) 70.86.163.186 track-link


- Článek byl aktualizován a upraven.
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 12/2/2009, 00:24, celkem upraveno 9 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americké tanky

Příspěvek od TonyHazard »

Americké střední tanky M47 a M48 Patton
Další fota :

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 2/11/2008, 09:13, celkem upraveno 9 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Vypsal jsi tam ta bebínka amerických tanků po ww 2 skvěle.
Dobrá práce.
Tady je jeden M48A2C Patton s americkými mariňáky v jižním Vietnamu, kde byl pro jejich podporu úspěšně používán, zejména na Centrální plošině - severně od Saigonu a v městech a okolí na východním pobřeží jižního Vietnamu.

M48A2C Patton.

Obrázek

A ještě schéma M48A2C Patton.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

Nebyl by někde k mání popis střetnutí těchto tanků se sovětskou technikou, ve kterém by byl i popis jak byly které tanky zneškodněny?
Když se napíše malý dojezd (i třeba s udáním počtu kilometrů, tak to pořád skoro nic neznamená oproti reálné situaci z bitvy, kde je tento údaj v souvislostech.

Díky za případné tipy.
Nebát se a nekrást!
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Šmarjá, člověče, dobrý, ale proč to nenapíšeš jako jeden člának (ve Wordu, Wordpadu a pod.) a nevložíš najednou? Pak v tom nebude takový chaos a nebudeš mít problémy s odhlašováním atd.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

US tank

Příspěvek od TonyHazard »

Odkazy :
Pro michan - pokud bude zájem , mohu vypsat i bebinka německých a ruských tanků.
Pro Dancer : někde to mám, později to napíši ( střetnutí amer. a sovět. tanků )
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Redgar
desátník
desátník
Příspěvky: 52
Registrován: 25/8/2007, 21:04

Příspěvek od Redgar »

Tony,tak to už začni vypisovat...Tato témata mě zajímají.A klidně začni tím prvním i když by mě spíš zajímalo to druhé.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Odkazy :
Pro michan - pokud bude zájem , mohu vypsat i bebinka německých a ruských tanků.
Pro Dancer : někde to mám, později to napíši ( střetnutí amer. a sovět. tanků )

Do toho. Jedna, druhá a aj tretia téma sú veľmi zaujímavé.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

US tank M47

Příspěvek od TonyHazard »

Pro Dancer : malý článek ( US tanky proti sovět.tankům i když v jiných armádách) najdeš : epochy po roce 1945 , arabsko - izrael.války , šestidenní válka.

Pro ostatní : pánové , všecko bude , ale musíte mít strpení , mám jen jeden psací prst , musím pořádně projed Palbu , abych nepsal něco kam nepatří a ještě musím dotáhnout tu M48.
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 2/11/2008, 15:13, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

->TonyHazard: Děkuji, děkuji, děkuji! :up:
Nebát se a nekrást!
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank M48 Patton

Příspěvek od TonyHazard »

Střední tank M48 Patton
Velmi dobré fota tanku M48 Patton :

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Zdroj : převzato z google images (afvddb.50.megs)
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 4/8/2008, 11:49, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Tony Hazard - dobrá práce.
Ještě - teď pochvala. Líbí se mě, a mělo by se stát na Palbě standardem, technika nebyla samoúčelná, jen tak pro sebe, že je a že existuje, ale byla použita ( nebo nebyla použita) v tom a tom konfliktu!.
Technika ( myšleno vojenská, to je samozřejmé) byla vždy určena pro... Autor technického článku by to měl dohledat a napsat. Ty to děláš. Děkuji.

V kašmírském konfliktu ( Pakistán versus Indie - válka o Kašmír) šlo o špatné použití tanků M48 Patton, o léčky a špatně vycvičené posádky.
U toho Vietnamu - nyní budu hovořit v díl XII. o použití Pattonů v městech ( Hue, Saigon atd).
TonyHazard díky a pokračuj, je to dobré co děláš.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank M48 Patton

Příspěvek od TonyHazard »

Střední tank M48 Patton
Mám zde ještě pár detailů k tanku M48 Patton, ze stejného zdroje (afvdb.50.megs)

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Brad Bellick
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 19/8/2010, 07:53

Příspěvek od Brad Bellick »

Nevíte někdo, kde by se dalo dohledat něco o střetnutí M 48 ARVN a T 54 NVA? Vím, že spolu bojovaly u Qunag Tri, ale popsané to podrobně nikde snad není a větší boje musely být při závěrečném útoku NVA na Jih.

Oprava, Quang Tri, to je to, když píšu rychle :-) nějak se mi taky nezdá pravděpodobné to tvrzení, že palbou z T 54 nebyl zničen žádný M 48, v knize D. Kamase Válka ve Vietnamu, jsem četl, že jižani zničili v bojích o Quang Tri asi 90 T 54 a Pt 76, pak ale museli být letecky evakuováni. Že by byl takový nepoměr mezi ztrátami tanků jihu a severu? Podle tvrzení amerických pilotů (např. Robin Olds) byli severovietnamští piloti fakt dobří, tak se mi zdá divné, že by tankisti byli neschopní.

Sloučil jsem ti příspěvky. Používej EDITACI příspěvku pokud píšeš hned po sobě. Skelet
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1416
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Střední tank M47 Patton a jeho nástupce M48 Patton

Příspěvek od danny1691 »

Do muzea v Kubince dorazil M48A5 z Izraele



Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“