Turán

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Turán

Příspěvek od sa58 »

Maďarská obrněná technika (4) - „těžký“ tank Turán

Obrázek

V předchozích dílech minisérie o maďarské obrněné technice jsem se zaměřil na tanky a samohybná děla postavená na podvozku lehkého tanku Landsverk L-60, vyráběného v Maďarsku v licenci pod názvem „Toldi“. Lehké tanky však v průběhu války „ztrácejí své kouzlo“, prostě již nestačí nově nastupujícím středním a těžkým tankům. Rovněž se zvyšuje protitanková obrana pěchoty, ani upravené konstrukce lehkých tanků již nejsou schopny čelit těmto protivníkům. Podvozky lehkých tanků slouží coby základ lehkých stíhačů tanků a samohybných děl, tankové útvary se však již zaměřují na tanky střední a těžké kategorie.

Podobným přerodem si musel projít i maďarský Honvéd, horší to však bylo s jeho naplněním. Domácí výrobci sice dokázali s problémy vyrábět licenční lehké tanky, pro vývoj vlastního tanku však nejsou v podunajské nížině kapacity. Proto se musel Honvéd poohlédnout po Evropě, cílem bylo opět získání licence k výrobě středního tanku. Ve Švédsku zatím nebyl k dispozici ani prototyp středního tanku (patrně šlo o budoucí Strv m/42), italský Ansaldo M13/40 byl vyzbrojen pouze 37 mm kanónem, spojenecké Německo nechtělo prozatím slyšet o dovozu PzKpfw III a IV, o nějaké licenční výrobě nemluvě.

Do hry se tak dostává paradoxně nepřítel z dob nedávno minulých, Československo. Teď se sice jeho zbytek jmenuje jinak, ale stále na jeho území působí dva velké koncerny, schopné produkovat vynikající lehké tanky a disponující prototypy středních tanků. U BMM (ČKD) to byl střední tank V-8-H, Skoda Werke měla v „portfóliu“ tank T-21 (Š-IIc). Maďaři se rozhodli pro škodováckou konstrukci.

V říjnu 1939 zaslalo škodovka nabídku na dodávku tanků T-11 a T-21, Maďaři však prozatím nechali pouze opravit dva ukořistěné tanky LT-35. Jednání o dodávkách tanků probíhají i v roce 1940, Škodovka nabízí v květnu prodej licence za 1 350 000 pengö (7 500 000 korun), dodávka jednoho tanku bez výzbroje by vyšla na 292 000 pengö (1 610 000 korun). Němci však povolují Škodovce jen prodej licence, 26. května je na zasedání maďarského GŠ rozhodnuto o zakoupení licence tanku T-21.

10.6.1940 jsou zahájeny testy prototypu T-21 v Maďarsku, tank je po překonání 400 testovacích kilometrů v Budapešti upraven podle domácích představ – je osazen 40 mm kanonem 37.M a kulomety Gebauer, je nainstalována maďarská radiostanice. Tank opět poslán na cvičiště k testům, najede celkem přes 800 km bez závažnějších závad. V červenci je rozhodnuto o nákupu licence tanku T-21, konečná cena je dohodnuta na 1 184 200 pengö (6 750 000 korun). Mimo tanku je také později dohodnut prodej výrobní licence kanónu A17 ráže 40 mm za 299 000 RM.

Obrázek Obrázek

Maďaři stejně jako u jiných obrněných vozidel „pokřtili“ i tento tank, dostal jméno podle názvu pravlasti Maďarů „Turán“, jeho celé označení je 40.M Turán közepes harckocsi. V září je objednáno podle mobilizačního plánu 230 tanků, výroba měla být rozdělena mezi čtyři firmy. První část neúplné dokumentace je dodána v říjnu 1940, poslední až v březnu 1941. Škodovka totiž upravovala dokumentaci podle modernizované verze T-22 a to mělo za následek sešrotování již vyrobených částí motoru. Díky prodlevě ve vývoji nové třímístné věže a neschopnosti železáren válcovat pancéřové plechy o síle více jak 13 mm opustilo první sériové vozidlo výrobní prostory firmy Weiss Manfréd až koncem dubna 1942...

Nebude zde příliš technicky popisovat tank Turán (1). Uvede jen rozdíly mezi tankem T-21 (T-22) a maďarským Turánem. Především šlo o zvětšení průměru věnce věže na 1470 mm, toto zvětšení umožnilo osadit věž tříčlennou osádkou. Místo původní otočné velitelské věžičky je zde použita pevná šestiboká věžička. Původní tank používal elektrickou výbavu od firmy Scintilla, Turán byl vybaven jako jiné maďarské tanky zařízením od firmy Bosch. Původní tunelový vodní chladič Škoda se neosvědčil, v průběhu výroby je vyvinut nový vodní chladič u firmy Weiss Manfréd. Osádku tvořilo oproti tanku T-21 pět mužů – řidič, radista, velitel, střelec a nabíječ.

Obrázek Obrázek

Hlavní výzbroj tvořil 40 mm kanon MÁVAG 41.M vyvinutý z tankového kanonu Škoda A17. Kanon 41.M používal stejnou munici jako v licenci vyráběný 40 mm kanon Bofors. Délka hlavně kanonu 41.M byla L/51, palebný průměr pro kanon byl 101 střel ráže 40 mm. Vedle kanonu byl lafetován kulomet Gebauer 34/40.A.M. ráže 8 mm, stejný kulomet byl umístěn v čele korby. Palebný průměr pro kulomety byl 3000 nábojů, osádka měla k dispozici ještě tři samopaly 39.M ráže 9 mm (900 nábojů).

I když rozhodně maďarský průmysl nepatřil k velkým výrobcům obrněné techniky, v průběhu války bylo vyrobeno 285 tanků 40.M Turán. (Turán I). Asi dvacet tanků bylo upraveno na velitelské tanky.


Technické data Turán I
délka – 5,45 m
šířka – 2,44 m
výška – 2,39 m
hmotnost – 18,2 t
Obsah motoru – 14 866 ccm
výkon motoru – 260 HP
max. rychlost – 47,2 km/h
pancéřováni - 13-50 mm
dojezd – 165 km
osádka – 5


Ještě před započetím bojů na východní frontě začalo být záhy jasné, že stávající 40 mm kanon nestačí na novou generaci středních a těžkých tanků. Již v květnu 1941 je na světě technická specifikace na úpravu tanku Turán. Prototyp měla vyrobit firma Weiss Manfréd. Mělo jít o tank osazený novou věží s dělem ráže 75 mm, vedle něj měl být osazen velkorážní kulomet Danuvia ráže 12,7 mm. Pancíř měl být na exponovaných místech zesílen, hmotnost se měla zvýšit asi o 1000 kg, ostatní agregáty, podvozek a korba, se oproti první verzi nemění.

První prototyp nové verze byl vyroben podle plánu v lednu 1942 u firmy Weiss Manfréd, jeho testy začínají koncem února 1942. Při testech šlo hlavně o vyzkoušení nové věže a testování nové výzbroje. Testy neprokázaly nedostatky, věž i výzbroj prošly testy bez problémů. Proto byl po květnových testech přijat tento tank do výzbroje armády jako 41.M Turán nehéz harckocsi (těžký bojový vůz Turán vzor 41), zjednodušené označení bylo Turán II, lze narazit i na označení Turán-75 rövid csövü (krátká hlaveň).

Obrázek Obrázek

Jak jsem již uvedl, Turán II se odlišoval od svého předchůdce upravenou věží a novou výzbrojí. Jeho hlavní výzbroj tvořilo původně polní dělo Böhler ráře 76,5 mm, firma MÁVAG jej upravila coby tankový kanón s krátkou hlavní ráže 75 mm s délkou hlavně L/25. Označení tohoto kanonu bylo 75 mm 41.M, kanon byl vybaven poloautomatickým závěrem. Nevýhodou bylo používání dělené munice, jednotná munice nebyla po dobu výroby tanku Turán II k dispozici. Nízká úsťová rychlost průbojného granátu (450 m/s) měla za následek nízké hodnoty průrazu pancíře – na 500 metrů byl granát 36/42.AM schopen prorazit pouze pancíř o síle 50 mm. Původně plánovaný kulomet Danubia ráže 12,7 mm nebyl k dispozici, tank je tak opět vybaven dvojicí kulometů Gebauer 34/40.A.M. ráže 8 mm. Stejně tak ve vybavení tanku zůstávají tři samopaly 39.M ráže 9 mm. Palebný průměr činil pro kanon 56 nábojů, pro kulomety se nakládalo 1800 nábojů, pro samopaly to bylo 840 nábojů.

Obrázek Obrázek

Jako obvykle však nastal problém s výrobními kapacitami a určením potřebného počtu tanků pro armáda. První objednávka zněla na 90 tanků, později se zvyšovala na 102 a 205 kusů v roce 1942. V dalším roce to již bylo 382 tanků, výrobci jich však byli schopni dodat pouze 322. První tanky jsou však předány až v květnu 1943, do června 1944 se podaří vyrobit jen 139 tanků, dalších deset tanků bylo upraveno výměnou věže z verze Turán I. Asi deset vozů vzniklo coby velitelská verze Turán II P.K.


Technické data Turán II
výška – 2,435 m
hmotnost – 19,2 t
max. rychlost – 43 km/h
pancéřováni - 13-50 mm
dojezd – 160 km
osádka – 5


Nasazení tanků Turán II sice zlepšilo možnosti při střetu se sovětskou obrněnou technikou, krátkohlavňový kanon s děleným střelivem však rozhodně nebyl ideální zbraní pro střetnutí se sovětskými tanky T-34 a KV. Maďarský MV (generální štáb) v únoru 1943 rozhodl o přezbrojení tanku Turán tankovým kanonem ráže 75 mm s dlouhou hlavní. Do výroby se sice měl dostat nový těžký tank Tas, ale stav na frontě si vynutil úpravu ještě před dokončením vývoje tohoto těžkého tanku.

Firma MÁVAG vyvinula podle německého kanonu 7,5cm KuK 40 nový kanon stejné ráže 75 mm 43.M, ten mohl používat jak maďarskou, tak německou munici. Kanon se však nevešel do věže tanku Turan II, firma Weiss Manfréd proto předložila projekt nové věže osazené tímto kanonem. V srpnu 1943 byl k dispozici prototyp věže vyrobený z měkké oceli, osazen byl pouze atrapou kanonu. Touto věží měly být osazeny zbývající tanky Turán I i II, rovněž tak mělo dojít k zesílení pancíře a montáži přídavných bočních pancéřových plechů. Po okupaci Maďarska (březen 1944) však již nebylo možno tyto úpravy provést, jen na několik tanků bylo namontováno přídavné boční pancéřování.

Prototyp tanku s novým kanonem dostal označení 43.M Turán nehéz harckocsi (těžký bojový vůz Turán vzor 43), dalším možným označením bylo Turán-75 hosszú csövü (dlouhá hlaveň). Jako u předchozích modelů se často používá zjednodušující označení Turán III.

Obrázek Obrázek

Oproti předchozím modelům se výrazně změnil profil věže, v její zadní části vznikl rozměrná nástavba která prodloužila věž o 100 mm a zvýšila ji o 260 mm. Čelní deska věže byla zesílena na 75 mm, boční a zadní část měly sílu 35 mm. Ve věži byl usazen nový kanon 75 mm 43.M s délkou hlavně 3200 mm (L/43), mimo něj byl tank vyzbrojen opět kulomety Gebauer 34/40.A.M ráže 8 mm a třemi samopaly 39.M ráže 9 mm. Palebný průměr se pro kulomety a samopaly nemění, pro kanon však činí pouze 32 nábojů.

Obrázek

Osádku měla tvořit pouze čtveřice mužů – řidič, velitel, nabíječ a střelec. Tank Turán včas zůstal pouze v jednom nebojovém prototypu, sériová výroba plánovaná na podzim 1944 již z výše uvedených důvodů nezačala.


Technické data Turán III
výška – 2,65 m
hmotnost – 21,2 t
pancéřováni - 13-95 mm
dojezd – 130 km
osádka – 5


Co uvést na závěr tohoto krátkého ohlédnutí za jediným sériově vyráběným maďarským tankem? Přestože byla použita konstrukce tanku odpovídající době vzniku (konec 30. let), šlo o tank s dobrými jízdními vlastnostmi, v terénu byl obratný a pohyblivý. Osádka měla k dispozici dostatek prostoru, tank měl dobrou provozní spolehlivost. Horší to bylo s úrovní pancéřové ochrany, rovněž použitá technologie výroby (nýtování) se podepsala pod vysokou výrobní cenu. Maďarsko však bylo nuceno řešit nedostatek obrněné techniky a proto sáhlo po licenční výrobě, i když jeho výrobní kapacity rozhodně nemohly v krátkém čase doplnit stavy obrněné techniky.


(1)Tank T-21 má v plánu dodat na Palbu Hydrostar


Použité zdroje:
I. Pejčoch, O. Pejs – Obrněná technika 6
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Škoda, že tento tank (nebo jeho konkurent z ČKD) nedostal příležitost v ČSR. Kvalitativně byl srovnatelný s Pz III středních versí, až na technologii výroby samozřejmě.

Mimochodem...nebyl náhodou použitý kulomet Gebaurer kapalinou chlazený? :shock:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Nemáte někdo podrobnější informace o kanonu A17?
Někde na netu jsem četl, že to byl maďarský kanon 40M, který Škodovka upravila a vyvinula lafetu. Tady na Palbě zase někdo psal, že vycházel z kanonu A7. Kanón 40M má ale délku hlavně jen 41/L. Navíc s tímto kanonem nebyli spokojeni ani Maďaři, tak se mi nezdá, že by si ho chtěli dát i do tanků.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

YAMATO píše:Mimochodem...nebyl náhodou použitý kulomet Gebaurer kapalinou chlazený? :shock:
Podle obrázků tanků by to tak mohlo být, ale nikde sem se o tom nedočetl.

Obrázek
Gebauer Harckocsi Motorgeppuska 1934/40
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Kulomet Gebauer 34M, ze kterého vycházely tankové kulomety 34 AM, 34/37 AM a 34/40 AM, byl vzduchem chlazený. Takže bych řekl, že stejně na tom byli i jeho následovníci.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Já bych řekl, že ten kulomet je opravdu vodou chlazený, jeho plášť nenaznačuje nějakou možnost většího odvodu tepla. Ve srovnání s jinými konstrukcemi, těba s naším vz.24, je to vodou chlazené.
Škoda, že tento tank (nebo jeho konkurent z ČKD) nedostal příležitost v ČSR. Kvalitativně byl srovnatelný s Pz III středních versí, až na technologii výroby samozřejmě.
Jinak teoretické srovnání PzIII a ST vz.39 mám v brzké budoucnosti v plánu.

Ohledně Maďarských kanónů. Zavrhli velice moderní konstrukci ráže 47 mm a dali přednost slabšímu s ráží 40 mm.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

hydrostar píše:Ohledně Maďarských kanónů. Zavrhli velice moderní konstrukci ráže 47 mm a dali přednost slabšímu s ráží 40 mm.
To je přesně to samé jako s Toldi. Opět nechápu jejich mentalitu, proč se spokojili s podrpůměrným dělem, když mohli koupit licenci na ČS protitankový kanón ráže 47mm, který byl použit u prototypu T-21. Prostě Maďara nepochopíš:-(

Jinak tanky Turan začali v průběhu roku 1942 přicházet k 1. a 2. tankové divizi a o rok později i k 1.jízdní divizi. Ovšem to už zdaleka tento tank nesplňoval parametry, které byly potřebné pro přežití na východní frontě. Jako příklad je jejich nasazení ze 17.4.1944 během obrany Haliče. Zde se 2. tanková divize pokoušela prorazit na Kolomeu. Terén byl silně podmáčen tajícím sněhem a úzké pásy tanku znesnadňovali jeho pohyb. Na scéně se pak objevila malá skupinka sovětských T-34. Než Maďaři svůj útok odvolali, ztratili 30 tanků Turan, takže téměř třetinu své tak pracně vybudované divize.

V druhé půlce roku 1944 se tanky Turan I a II nacházeli na polském bojišti v rámci 1.jízdní divize. V září pak byly všechny bojeschopné tanky poslány domů na obranu Maďarska. Jen nemnoha z nich se podařilo ustoupit po bojích do Rakouska a Slovenska. To byl konec tanků Turan.
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Tak podle knížky Maďarská armáda 1919-1945 byly i tankové kumolety Gebauer 34/37 AM vzduchem chlazené (dávaly se ze začátku i do Turánu I). Ještě zkusím najít 34/40 AM.
kacermiroslav píše:To je přesně to samé jako s Toldi. Opět nechápu jejich mentalitu, proč se spokojili s podrpůměrným dělem, když mohli koupit licenci na ČS protitankový kanón ráže 47mm, který byl použit u prototypu T-21. Prostě Maďara nepochopíš:-(
V roce 1938 bylo rozhodnuto, že všechny maďarské PT kanóny budou mít jednotnou ráži 4cm a budou používat stejnou PT munici. To je důvod proč zavrhli dělo jiné ráže - unifikace. Kdyby v té době věděli co je čeká, určitě by si to rozmysleli a brali 4,7cm kanon.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ano, ale v roce 1940 již věděli, že budou potřebovat silnější výzbroj. Radši však řešili na licenčním T-21 vše možné, ale výzbroj ponechali dle svého rozhodnutí z roku 1938. Předpokládám, že použitím 47mm PT kanónu by nemuseli měnit celou věž atd...Takže samotný výměna zbraně by mohla být poměrně nenáročná na změny.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

kacermiroslav píše:Ano, ale v roce 1940 již věděli, že budou potřebovat silnější výzbroj. Radši však řešili na licenčním T-21 vše možné, ale výzbroj ponechali dle svého rozhodnutí z roku 1938. Předpokládám, že použitím 47mm PT kanónu by nemuseli měnit celou věž atd...Takže samotný výměna zbraně by mohla být poměrně nenáročná na změny.
Ale museli by zavést výrobu nového druhu munice. V roce 1940 bylo jejich hlavním nepřítelem Rumunsko, na ty to ještě stačilo. Maďarsko se v té době na žádnou válku ze SSSR nechystalo a dojelo na to.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

On vlastně podobný problém byl i u našich strojů, kdy v LT vz.35 i 34 ctěli konstruktéři jiný typ kanónu, ale naše armáda specifikovala, že musí být stejný jako děla zaváděné pro pěší jednotky, čili A3 v armádní terminologii 3,7cm KPÚV vz.34. Modifikace do věže ale nebyla vyřešena bez problémů a třeba dlouhý zákluz zavazel. Takže potom byly prostory věže dost stísněné. Paradoxní na tom celém je, že po zavedení LT vz.35 do výzbroje sáhla armáda pro pěší jednotky po výkonějším dělu A4 neboli 3,7cm KPÚV vz.37.

Ještě k těm kulometům, opravdu se jednalo o vzduchem chlazené kulomety? Mně na té hlavni prostě chybí to žebrování, které zaručovalo lepší odvod tepla do okolí. Potom i kdyby tam byly, tak potom nechápu, proč je dávaly do takového divného pancéřování, které musí bránit přívodu vzduchu k hlavni. Ale netvrdím, že to, cos napsal není pravda, jen se mně to celé technicky zdá divné.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Žebrování nemusí být zrovna všelék pro odvod tepla, někde jsem narazil na informaci, že žebrování prodražilo zbraň (asi automatická puška) a nemělo žádný efekt, možná spíše opačný.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

hydrostar píše:Ještě k těm kulometům, opravdu se jednalo o vzduchem chlazené kulomety? Mně na té hlavni prostě chybí to žebrování, které zaručovalo lepší odvod tepla do okolí. Potom i kdyby tam byly, tak potom nechápu, proč je dávaly do takového divného pancéřování, které musí bránit přívodu vzduchu k hlavni. Ale netvrdím, že to, cos napsal není pravda, jen se mně to celé technicky zdá divné.
Zebrovani nezarucuje vzdy lepsi odvod tepla, prave naopak muze branit chlazeni hlavne. Proto se od zebrovani (az na vyjimky) upustilo. Dobrym prikladem je kulomet Bren ktery vznikl ze vzoru 26.
Na teto strance je puvodni Gebauer 1934 popsany jako vzduchem chlazeny a na pozdejsich verzich zadna z uprav nepopisuje zmenu chlazeni.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Vidím tam dobře, že snad měl na sobě antimagnetickou pastu? Je to na fotce z úvodního článku, kde je Turan II chráněn bočním pancířem. Je to možné že by Zimerit byl používán i u jiných vojenských složek než Německých?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Co píše obrněná technika o tanku Turán a jeho výzbroji:
Měly kulomety 34/40 AM Gebauer s ráží 8 mm. Byly vodou chlazené a střílely z pásů. Pokud mě paměť neklame, tak Gebauer 34/37 AM použitý na tanku Toldi, byl nabíjený ze zásobníku, takže v podstatě šlo o lehký kulomet neschopný nepřetržité palby (jako ZB-26). Modifikace na pás zřejmě přinesla nutnost pečlivějšího chlazení a tím také adaptaci konstrukce na vodu. V podobných krocích šel i vývoj kulometu ZB-53, když jeho předchůdce byl vodouchlazený.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

kacermiroslav píše:Vidím tam dobře, že snad měl na sobě antimagnetickou pastu? Je to na fotce z úvodního článku, kde je Turan II chráněn bočním pancířem. Je to možné že by Zimerit byl používán i u jiných vojenských složek než Německých?
Nie, asi si to vizuálne mýliš s perforáciou na ochranných plechoch.
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jde o Turán I nebo taky 40.M Turán közepes harckocsi s bočními ochranými deskami proti kumulativním náložím. Tyto desky se na tank montovaly během oprav ve výrobních závodech. Úpravy se prováděly od roku 1943.

Edit
Ale ne, já su slepý, to sů otevříté boční dvířka na věži...Tomu odpovídá i maďarský znak na trupu a věži. V době, kdy se používal tento typ, ještě tyto přídavné desky vůbec neexistovaly.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
jarda
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 27/1/2009, 20:14

Příspěvek od jarda »

Je zajímavé, že nakonec československé konstrukce končily na československém území-viz fota z Bratislavy nebo později z čech kde jsou Turany a Lt 40 hezky spolu.
Uživatelský avatar
jonzus
svobodník
svobodník
Příspěvky: 33
Registrován: 10/2/2009, 23:28
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonzus »

YAMATO píše:Škoda, že tento tank (nebo jeho konkurent z ČKD) nedostal příležitost v ČSR. Kvalitativně byl srovnatelný s Pz III středních versí, až na technologii výroby samozřejmě.

Mimochodem...nebyl náhodou použitý kulomet Gebaurer kapalinou chlazený? :shock:
jj Byl chlazený kapalinou.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“