Účast RAF při potopení Bismarcku

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Účast RAF při potopení Bismarcku

Příspěvek od Haness »

Neměl bych začínat psát hned o prvních útocích přímo proti Bismarcku, proto začnu o první účasti vůbec RAF při honbě za Bismarckem.

V době kdy se Britové dozvěděli od odboje a agentů o „přítomnosti“ Bismarcku a dostávali zprávy o jeho pohybu, začali mít pochopitelně nahnáno,dokládaly to i zprávy z jinách klíčových míst Kriegsmarine. Ale nebyla to jen RAF která pochopitelně hned zapojila do činnosti své letectvo,hlavně průzkumné. I Luftwaffe byla uvedena do podobné činnosti, pochopitelně pže němci chtěli mít jistotu že nic nemůže ohrozit Bismarck, pýchu Německa.Proto se staly průzkumné lety v místech u Scapa Flow, v Dánském průlivu a podobných místech kde se mohly skrývat britské lodě.
Britové kteří měli zprávy od norského odboje okamžitě vydali rozkaz pro průzkumné letectvo aby začali prohledávat norské fjordy. Proto 21. května 1941 vzlétly 2 letouny typu Supermarine Spitfire, ty startovaly z letiště Coastal Command ve Wicku, severovýchodní Skotsko. Každý ze Spitfirů měl jinou trasu, jeden měl letět východním směrem k Oslu a Skagerraku a druhý k Bergenským fjordům. Lodě plující s Bismarckem vpluly do Korsfjordu, úzké cestě vedoucí k Bergenu, nejbližšího norského přístavu k Velké Británii.Když se lodě nacházely ve vodách fjordu Grimstad, objevil je ve 13.15 minut druhý Spitfire který pilotoval por. Suckling, ten letěl ve výšce kolem 7 500 metrů a na německých lodích jeho přílet nikdo ani nezpozoroval, por. Suckling pořídil dobré záběry všech lodí a ihned se otočil nazpět do Wicku.Letecký poplach na lodích byl vyhlášen až za čtvrt hodiny kdy už byl Suckling ve čtvrtině cesty zpátky. Po částečném vyhodnocení byl navrhnut letecký útok na fjordy,jenže velitel Coastal Command chtěl aby snímky zhodnotil i jeho štáb a až pak teprve aby byly poslány bombardéry, proto musel Suckling,jako jediný schopný pilot znovu letět, do Londýna, Jenže mu za soumraku docházelo palivo, proto přistál v Nottinghamu,tady dříve bydlel proto vzbudil svého přítele a společně se autem vydali do Londýna kde experti admirality RAF původní hodnocení akorát potvrdili. Měl být podniknut útok pomocí letadlové lodě Victorious,jenže ta byla tehdy nová a její posádka ještě nebyla natolik schopná aby mohla podniknout úspěšný útok na Bismarck.
-------------------------------------------------------------------------------------
Posunu se do doby kdy už Bismarck potopil slavný Hood a nadále se za ním hnalo značné množství lodí, křižníky Norfolk a Suffolk se za ním hnaly dále po potopení Hoodu a další lodě jako bitevní loď King George V., Repulse, 2.eskadra křižníků a především letadlová loď Victorious, tyto lodě se blížily od východu,což ovšem němci nevěděli.
24. května 1941 kolem 22. hodiny byl na letadlové lodi dán rozkaz pro 9 starých letounů Fairey Swordfish.Letka těchto devíti strojů byla rozdělena na 3 roje (jak to bývalo RAF), veliteli rojů byli Eugene Esmonde – velitel letky, Percy Gick a por. Michael Pollard. V době kdy Bismarck spatřila loď Americké pobřežní ochrany Madoc přilétaly k Bismarcku Sworfishe, jen ale 8, devátý se ztratil.Asi po 75 minutách od vzletu nalezli Bismarck, vlétli do mraků aby se připravili k útoku, ale poté jej ztratili, letěli proto zpět k Norfolku ay jim udal směr a odtud už letěli zpátky k Bismarcku, na jisto.Vlétly do mraků a po informaci z radaru zaútočili střemhlav na Bismarck.Jenže se stala jedna velká chyba, to na co se střemhlav vrhli nebyl Bismarck,ale Madoc…tím posádce na Bismarcku ukázali že se na ně chystají.První roj kterému velel E.Esmonde letěl nízkým letem k levému boku a za vzdálenosti asi 800 metrů vypustili torpéda, za malou chvíli zaútočil druhý roj na levou stranu přídě.Poslední roj kterému velel P.Gick se přibližoval ve špatném směru, otočil se tedy a zahájil přibližování znovu, je jasné že všechny zbraně které mohly byly na tento znovu nalétávající roj namířeny.Kormidelník na Bismarcku natočil loď hřebenovitě – s trasami torpéd, podařilo se mu tak odvrátit zásah všech torpéd kromě jednoho.Por. Lawson, přelétl ze svým Swodfishem na pravou stranu Bismarcku a odtud vypustil torpédo které za pár sekund zasáhlo pravý okraj střední paluby./tok začal asi kolem půlnoci z 24. na 25. květen 1941.žádný z letounů nebyl sestřelen, vrátily se na palubu lodi Victorious, letci sami se domnívali že dělostřelci na Bismarcku nepředpokládali že letounu poletí tak pomalu a tak nastavovali děla špatně, granáty vybuchovaly před letadly.
Aby na Bismarcku ospravedlnili takové množství nábojnic a celkově palbu která byla opravdu mohutná, hlásili že na Bismarck zaútočilo 27 letounů, dvě vlny torpédových letounů a vlna bombardérů a že 5 z nich bylo sestřeleno, lodní rozhlas hlásil že po rozšifrování zpráv nepřítele bylo zjištěno že se na palubu vrátil pouze jeden letoun.Torpédo ve skutečnosti mnoho škod nezpůsobilo, zasáhlo pancéřový pás těsně nad hladinou.Dalo by se říci že větší problémy způsobil kormidelník Hansen který svými prudkými manévry více poškodil kotelnu číslo 2 a přední naftové nádrže – tato místnost byla zasažena granátem z Prince of Wales.
-------------------------------------------------------------------------------------
Teď postoupím znovu o kus dál v čase, do doby kdy se Bismarck a Prinz Eugen Rozdělili, Prinz Eugen směřuje na jih a Bismarck směrem k německým ponorkovým základnám v severo-západní Francii, důležitý aspekt je že po rozdělení s Prizem Eugenem unikl Bismarck pozorování z Britských lodí které jej měli na radaru a nyní jim zmizel a plul si „sám“, britské lodě neměly ponětí kterým směrem pluje a tedy se jen mohly dohadovat kde asi je a kam pluje. Proto bylo povoláno znovu Královské letectvo, konkrétně průzkumné letky Coastal Command. Proto 26. května startovalo několik letadel PBY Catalina, mimo jiné i letoun Z 209. letky. Catalina Z vzlétla a nabrala jiho-západní kurz,odstartovala někdy kolem 3 hodiny ráno, asi v 9.45 dorazili do oblasti kde měli zahájit pozorování a po asi 30 minutách upoutala pozornost posádky skvrna v dáli na moři,za pár minut vylétli z mraků a ze vzdálenosti asi 500 metrů jim bylo hned jasné že je to Bismarck. Posádka se za silné palby snažila napsat zprávu pro velitelství než budou sestřeleni. Zpráva odeslaná z Cataliny zněla:
„Jedna bitevní loď směrník 240° pět mil, směr plavby 150°, moje poloha 49°33´ sever, 21°47´ západ, čas 10.30/26“
Tuto zprávu zachytili i němci a bylo jim jasné že se kolem Bismarcku začíná pořádně stahovat oprátka, navíc se tato udaná poloha neshodovala o 70 mil s tím kde si mysleli že se Bismarck nachází.
Tento nález ukázal všem bitevním lodím kde je a ty se tak mohly plně napojit na kurz k němu…jak to vše dopadlo už je všem známé, pokud ne:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=233

Obrázek
Fairey Swordfish.

Obrázek
supermarine spitfire PR.

Obrázek
PBY Catalina.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

O dvou věcech se bohužel všeobecně neví:

1) Letadlová loď Victorious měla vlastně strašně velké štěstí. Těsně před tím, než její letadla zaútočila na Bismark kolem ní proplula německá ponorka, která byla uvedena do provozu ve stejný den jako Bismark. Bohužel nebo bohudík už neměla torpéda (poslední vypustila na obchodní loď, kterou potopila) protože podle německých hlášení se nikde v jejím okolí nepohybovala žádná větší válečná loď. Námořníci z ponorky jen museli zatnout pěsti, protože tato celkem stará loď před plánovanou rekonstrukcí, která se neuskutečnila pro ztráty jiné lodi, plula bez žádného doprovodu torpédoborců.

2) Letouny Swordfish podnikly několik náletů, ale bezúspěšně. Německým dělostřelcům se ale nepodařilo ani jedno letadlo sestřelit mimojiné taky proto, že stříleli hodně dopředu (měli zaměřovače nastavené na rychlost letadel kolem 400 km/h), protože nevěřili, že by bojové letadlo mohlo leťět tak pomalu. Jejich zásah byl víceméně náhodný, ale opravdu účiný.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

hydrostar píše:O dvou věcech se bohužel všeobecně neví:

1) Letadlová loď Victorious měla vlastně strašně velké štěstí. Těsně před tím, než její letadla zaútočila na Bismark kolem ní proplula německá ponorka, která byla uvedena do provozu ve stejný den jako Bismark. Bohužel nebo bohudík už neměla torpéda (poslední vypustila na obchodní loď, kterou potopila) protože podle německých hlášení se nikde v jejím okolí nepohybovala žádná větší válečná loď. Námořníci z ponorky jen museli zatnout pěsti, protože tato celkem stará loď před plánovanou rekonstrukcí, která se neuskutečnila pro ztráty jiné lodi, plula bez žádného doprovodu torpédoborců.

2) Letouny Swordfish podnikly několik náletů, ale bezúspěšně. Německým dělostřelcům se ale nepodařilo ani jedno letadlo sestřelit mimojiné taky proto, že stříleli hodně dopředu (měli zaměřovače nastavené na rychlost letadel kolem 400 km/h), protože nevěřili, že by bojové letadlo mohlo leťět tak pomalu. Jejich zásah byl víceméně náhodný, ale opravdu účiný.


Victorious byla nová letadlová loď, pokud si pamatuju tak ponorka měla na dostřel svaz z Gibraltaru, což byla Ark Royal. A ta už taky patřila k moderním LL.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Různé“