Avro 683 Lancaster

Moderátoři: Hans S., Tempik

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Avro 683 Lancaster

Příspěvek od Haness »

Obrázek

Avro 683 Lancaster

Tak a jako posledního "přináším" toho nejznámějšího a myslím že i nejlepšího z těžkých bombardérů RAF - Avro Lancaster

Na začátku války stál před velitelstvím bombardovacího letectva RAF plán Expansion programme.Ten mimo jiné ukládal modernizaci i bombardovacího letectva, nákupem nových strojů.Bombardéry a složky bom. Letectva RAF byly rozděleny do několika skupin, ty hlavní byly těžké a střední bombardéry. Obě tyhle „skupiny“ měly být vybaveny novými stroji, těžké bombardéry měli být nakoupeny z projektů které vytvářely letecké firmy,těžké bombardéry nebyla na začátku války zase tak známé. Hlavní stroje letectva RAF byly střední bombardéry které měly spíše omezený dolet a menší nosnost pum.

Jakoby novými středními bombardovacími stroji,byly do RAF dodávány letadla jako Vickers Wellington, dalším jeho novým kolegou měl být Avro Manchester.

Avro Manchester byl projektován bombardér pro klasické nasazení,na zakázku Ministerstva letectví bylo zakoupeno 200 strojů,mělo být zakoupeno strojů 400,ale velice brzy z toho sešlo a to vzhledem k tomu že motory Rolls-Royce Vulture byly velice nespolehlivé a byly příčinou asi nejčastějších závad tohoto stroje. Když se k tomu přidaly další závady jako draku bylo hotovo a Avro Manchester byl velice rychle uvržen do pozadí. Byl bojově nasazen pouze párkrát a to s velice vysokými ztrátami.Z celkového počtu 202 nasazených strojů jich bylo 81 ztracených v boji ( 40%) a 51 (25%) při nehodách – tak tohle byla celá bilance tohohle stroje. S Manchesterem bylo velice často manipulováno a byl mnohokrát přestavován, třeba směrovka byla několikrát měněna,nebo rozpětí křídel.

Ono to vypadá že tohle letadlo bylo úplně na nic,ale tak to není, ve skutečnosti byly kamenem úrazu motory. Konstrukce byla jinak celkem zdařilá.

Proto konstruktéři Avra usedli znovu ke stolu a začali pracovat na novém bombardovacím stroji který by měl vlastnosti jako Manchester, spolupracovali přitom s piloty RAF kteří popisovali vady stroje. Po skoro roce byl k dispozici úplně nový stroj který už zapadal do kategorie těžkých bombardérů,nový prototyp poprvé vzlétl 9.1.1941 – Avro Lancaster byl na světe :lol:

Nene teď už vážně, Lancaster byl velice zdařilý stroj, měl nové motory a měl jich jednou tolik co Manchester,a hlavně to byly jiné typy – Rolls-Royce Merlin, motory které se výborně osvědčily u stíhaček Spitfire,Mosquito a jiných.
Lancaster byl skoro stejně dlouhý jako Manchester.Jeho výraznými přednostmi byla pumovnice, která mohla a taky byla u některých strojů modifikována aby tyto stroje mohly nést největší pumu používanou v RAF – „Grand Slam“ které vážila bezmála 10 tun (9 979 kg). Pumovnice byla dlouhá skoro jako polovina letadla, jeho další předností byl dolet který činil 4 000 km.
Lancaster měl také výbornou obrannou výzbroj, i když s jednou mezerou – obrana spodku.Páteř obranné výzbroje tvořila hřbetní střelecká ve které byly 2 kulomety 7,7 mm Browning, stejný počet stejných zbraní byl i v přední střelecké věži.Zadní sféru bránila střelecká věž se čtyřmi Browningy 7,7mm.
Další předností Lancasteru byla jeho manévrovatelnost která byla velice dobrá díky zdvojené směrovce.

Ihned po tom co byl Lancaster uveden do služby se stal u posádek oblíbeným strojem díky své spolehlivost a „schopnosti“ přestát i velká poškození v boji.Jeho kvalita byla opravdu na vysoké úrovni a zanedlouho se stal nejpoužívanějším a nejzaváděnějším těžkým bombardérem v RAF.
Lancaster také podnikl velké procento ze všech bombardovacích útoků RAF podílel se na slavném tažení RAF proti Poruří, útočil na Německá města, stal se páteřním bombardérem RAF. Byl sice v malém počtu zaváděn i do Coastal Command – Pobřežního velitelství RAF,kde byly používány spíše Wellingtony ,nebo později americké B-24 Liberator.Dostal přezdívku Dam Buster – za svůj útok proti přehrady v Poruří – jedno z nejznámějších nasazení.

O jejich počtu v RAF svědčí také výpověď jednoho pilota noční stíhačky LW : „skoro vždycky to byl Lancaster“
Posádku tvořilo 7 mužů – pilot,radista (střelec hřbetní věže),navigátor,palubní inženýr,bombometčík a střelci v přední a zadní věži.


Technické údaje: Avro 683 Lancaster B.Mk.I

Motory: 4x Rolls-Royce Merlin XX; výkon 955 kW
Maximální rychlost: 462 km/h
Dostup: 7 467 m
Dolet: 4 000 km
Výzbroj: 2 kulomety Browning v přední věži
2 Browningy v hřbetní věži
4 Browningy v zadní věži
Nosnost: až 7 tun pum, ale tím se omezil dolet na 2 700 km; mohl
také 10-ti tunovou pumu Grand Slam

Rozměry:

Rozpětí: 31,09 m
Délka: 21,18 m
Výška: 6,25 m

Diskutujte na téma téhle trojice těžkých bombardérů RAF, prostě o všem co se týče bombardérů RAF. :wink:

Obrázek
Obrázek
lancaster
Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

tohle letadlo miloval Harris snad vic nez vlastni deti :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

JO?tohel sem nikdy neslyšel, co vím tak se mu líbily monstrózní nálety ve kterých mohl prezentovat sílu kterou disponoval/disponovala RAF/Anglie
Naposledy upravil(a) Haness dne 9/11/2005, 20:47, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Je k nevíře, že firma co dokáže vytvořit skvělé motory - Merlin - udělá takový bastl - Vulture.

Jinak verze Mk.II měla myslím hvězdicové motory Hercules, RAF se obávala nedostatku motoru Merlin.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Teď nevím jestli je to přímo pravda ale ty Vultury byly tak nekvalitní hlavně kvůli tomu že Manchester měl 2 a ty se nějak "nesnesly" nebo nedokázaly takovou tíhu ustát :roll: ale to asi ne.

Ty dvojky měly Herculesy ale ty pak začaly být ihned nahrazovány Merliny po tom co jich byl dostatek.

Něco podobného bylo myslím s kanony, jenom teď nevím jestli to bylo u Spitfiru Mk.IB? :roll: tam taky dali jan ty kulomety pže se obávali že nebude dostatek těch kanonů do jiných letadel jenže si zase nevzpomenu do kterých :(
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Harris miloval vsechny ctyrmotorovy bombardery, bombarder s min jak ctyrma motorama pro nej nebyl plnohodnotnej bombarder, staci si precist jeho knizku, mistama mi to prijde az zvraceny, jak o nich krasne pise :D a Lancaster proto, protoze unesl nejvic bomb :lol:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Tak to si musím sehnat, to mě teda zajímá... :D

Už vím proč mu říkali "bombarďák"
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Sir Harris je dobytek.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Vulture byl motor na baterky, Hawker Tornado je toho důkazem.

Byl to motor složený ze dvou motorů Pelegrine (snad), stejné problémy měli Němci na He-177
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jak se jmenuje to kde jsi to četl ta knížka nebo co to je??

Proč je dobytek?ikdyž jeho názory k tomu měly blízko to je pravda no
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Pretože razil liniu bombardovania obytných aglomeracií aj keď to nebolo nutné...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jeho názory no, jiní propagovali ničení průmyslových závodů jenom on si razil svou a chtěl ničit města útoky tisíce bombardérů za účelem "podlomit morálku" německého obyvatelstva,kdo ví co měl pod tím podlomením.

Drážďany,Hamburk to dokazují...
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Add podlomení morálky - dokud nebudou ruiny obsazeny pozemní armádou, tak je bombardování k ničemu. Douhet byl mimo.

Mnohem učinější se ukázalo nasazení strategických bombardéru na podporu vylodění v Normandii a následný průlom u St Lo. I když provedení akce Cobra bylo děsné....
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Bruno píše:Sir Harris je dobytek.
zkus vysvetlit proc to byl dobytek, to tvrdi takova spousta lidi, smutnym faktem ale je, ze to nemaji nicim podlozeny a nevi v jaky on byl situaci...

ja bych jenom uvedl link na tema, kde se to probiralo a hodi se to tam imho vic nez sem, tema Strategicke bombardovani je TADY

asi v pulce stranky tam uvadim par uryvku z jeho knizky....
válka je vůl
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

zajtra zareagujem teraz idem spat.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Však proto se názory velitelů odrážely, Harris nechtěl polevit v tlaku na města = německé obyvatelstvo, ostatní zase chtěli dále bombardovat průmyslové závody tak jak to měly v stylu ameriačané když se snažili němcům nálety zničit zdroje...ale Harris si šel tvrdě za svým v RAF.

Možná to mělo opodstatnění,možná ne ale takové nálety jako byly ty na Drážďany,nebo opakovaně na Hamburky mi připadají zbytečné, pže měly asi takový účinek jako německé nálety na Velkou Británii a to že spíše spojili německé obyvatelstvo v celek, nevím asi je to jenom můj názor ale připadá mi to tak.

Stejně by mě zajímalo proč nebyly strg. bombardéry vě větší míře použity jako podpora jednotek,snad kvůli tomu aby netrefily svoje jednotky?
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Heness: Přesně tak. Zkusily to v Normandii a s přesností to bylo tak 50/50 (no dobře, přeháním, aleprostě dost často to schytávaly vlastní linie), takže toho nechaly. Je sice úžasný zasypat nepřítele 10 tunami bomb naráz, ale potřebuješ to zpravidla kolem 2 km od čáry dotyku-a to se u velkých dost dobře nedá.
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Re: Avro 683 Lancaster

Příspěvek od Elvis »

Haness píše:Lancaster měl také výbornou obrannou výzbroj, i když s jednou mezerou – obrana spodku.
Ešte by som pridal ďalšiu medzeru - kaliber obrannej výzbroje - slabé 7,7 mm guľomety, ktoré chceli Briti nahradiť pôlpalcovými už počas vojny, ale podarilo sa to zrealizovať až po vojne pri type Avro Lincoln.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Haness píše:Však proto se názory velitelů odrážely, Harris nechtěl polevit v tlaku na města = německé obyvatelstvo, ostatní zase chtěli dále bombardovat průmyslové závody tak jak to měly v stylu ameriačané když se snažili němcům nálety zničit zdroje...ale Harris si šel tvrdě za svým v RAF.

Možná to mělo opodstatnění,možná ne ale takové nálety jako byly ty na Drážďany,nebo opakovaně na Hamburky mi připadají zbytečné, pže měly asi takový účinek jako německé nálety na Velkou Británii a to že spíše spojili německé obyvatelstvo v celek, nevím asi je to jenom můj názor ale připadá mi to tak.

Stejně by mě zajímalo proč nebyly strg. bombardéry vě větší míře použity jako podpora jednotek,snad kvůli tomu aby netrefily svoje jednotky?
1) Harrisovi neslo vubec o civily, spis naopak, sami si totiz vyzkouseli pri BOBu, ze moralku lidi nezlomi, ale je to spis naopak, zacnou nepritele fanaticky nenavidet i ti, kteri s nim treba i zpocatku sympatizovali, jemu slo o preruseni komunikaci, drobnych vyroben, skladu, atd, atd...
btw: pokud byl Harris takova svine, proc teda nemci zakazovali civilistum uprchnout z mest do bezpeci?

2)podpora pechoty nebyla z tehle tezkych stroju mozna, protoze tam se pokladalo za super uspesnost shoz bomb v okruhu jedny mile kolem cile, tedy nic presnyho....
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Hmmm, že by proto, aby továrny nestály? Britové taky během blitzu svá města (až na děti-a u Němců to bylo stejně) neopouštěly)
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“