Handley Page HP.57 Halifax

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Handley Page HP.57 Halifax

Příspěvek od Haness »

Obrázek

Handley Page HP.57 Halifax

Takže prostřední z těžkých bombardérů RAF Handley Page Halifax.

Jak už sem psal u Stirlingu, vznikal tento bombardér podle plánu P.13/36. Záměrem šéfkonstruktéra George R. Volkera byl dvoumotorový bombardér, stejně jako Avro Manchester.Jenže brzy došlo ke změně na plátně a to vzhledem k nedostatku motorů Rolls-Royce Vulture ty měly také technické nedostatky a tak se rozhodli konstruktéři že přejdou k motoru Merlin X – ty mohly být na nový stroj umístěny po částečných úpravách 4.

První z Halifaxů, prototyp HP.57 vzlétl 25.10.1939, 11.10 1940 vzlétl druhý prototyp a na začátku Listopadu 1940 už byly vyráběny první sériově vyráběné Halifaxy Mk.I.Velitelství bombardovacího letectva RAF už po novém stroji velice dlouho šlo pže klasické lehké dvoumotorové útočné stroje/bombardéry začínaly být nedostatečné pro vedení náletů nad obsazená území a Německo.

Halifax byl vyráběn v mnoha verzích a subverzích, každá měla úpravu pro jiné,nebo takřka stejné určení, Halifax se tak stal velice variabilním strojem, ať už bombardérem, zásobovacím strojem,letounem pro radio-elektronický boj.Klasickou verzí byla verze Mk.II Srs.1A. Ta začala být vyráběna v roce 1942 – byla vybavena přední střeleckou věží BP type D s výzbrojí dvou 7,7 mm kulometů Browning, hřbetní věží BP type A Mk.II také se dvěma 7,7 mm Browningy a zadní věží BP type E se 4mi kulomety Browning 7,7 mm.Věže byly elektro-hydraulicky ovládané.
Na této verzi začaly být aplikovány teorie o odstranění všech neaerodinamických výstupků, letoun dostal nové motory Merlin 22 které měly aerodinamický kryt.Pumovnice byla dlouhá 6,7 m, což byla délka která umožňovala pojmout i velkorážnou pumu „super-cookie“ HC/HE – 8 000 lb.
Halifaxy mohly nést stejně jako Stirlingy i malé pumy v prostorech mezi prvními motory a trupem.Byla také stavěna nová SOP ty měly obdélníkový tvar a byly také stavěny na předchozí verze.

Nejvíce vyráběnou verzí Halifaxe je verze Mk.III na té byly instalovány nové motory – Bristol Hercules VII, letoun byl opatřen novým křídlem o rozpětí 31,75 m, měl zatahovací ostruhu.

Speciální verze

GR Mk.II Srs.1;Mk.III a V byly upraveno pro potřeby pobřežního velitelství RAF. Měly upravenou pumovnici pro použití hlubinných pum, měly také nový lodní vyhledávací radar ASV, ten se vyznačoval několika „stožáry“ na trupu letounu, byl také používán např. na Wellingtonech.Tyto letouny měly také spodní věž z věží FN 64 osazenou kulomety ráže 12,7 mm.

Halifaxy verze MET Mk.II;V a VI byly používány také pro sběr meteorologických informací pro meteorologickou službu RAF.

Stroje verzí A Mk.III;A Mk.VII,nebo A Mk.IX byly upraveny speciálně pro vlekání kluzáků Horsa a Hamilcar.Byly použity při velkých operacích v Evropě (Market Garden,Normandie…)

Další verze jako,klasické bombardovací byly upravovány pro použití v rámci Special Operations executive – to byly operace jako třeba vysazování agentů, shazování letáků hluboko nad nepřátelským územím atd.

Halifax C Mk.VIII byl používán v rámci Transport Command – dopravního letectva RAF.

Halifaxy byly jedněmi z nejvariabilnějších strojů v RAF, vzhledem k množství úkolů které plnily.

Stroje HP Halifax se taktéž podílely na mnoha zásadních operacích WW2, stejně jako Stirlingy bylo několik letek vybavených těmito stroji zařazeno do skupin pro značkování cílů Pathfinders.Díky svojí struktuře bylo na Halifaxu zkoušeno většinou jako na prvním stroji nové zaměřovací zařízení jako H2S, nebo OBOE.
Halifax byl takový střed z celého tria, myslím tím výkonnostně, i když by se dalo pochybovat o jeho kvalitách ve srovnání se Stirlingem, řada pilotů s ním byla podle názorů spokojená,ale údajně to byl stroj který byl hodně nebezpečný i pro posádku.

Technické údaje Handley Page Halifax B.Mk.III

Motory: 4x Bristol Hercules XVI
Max. rychlost: 500 km/h
Dostup: 7 315 m
Dolet: 2 000 km – plně naložený
Výzbroj: 2 kulomety 7,7 mm Browning v přední věži
2 po stranách v trupu (později nahrazeny hřbetní věží)
4 kulomety v zadní věži

Rozměry

Rozpětí: 31,75 m
Délka:21,82 m
Výška: 6,32 m

Obrázek Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Handley Page HP.57 Halifax

Příspěvek od Rase »

Trup bombardéru Handley Page Halifax mark II prošpikovaný od protiletadlového granátu vypáleného z legendární "osmaosmdesátky" - osádka údajně přežila

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“