Supermarine Spitfire - diskuze

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Heinrich Reimers
Příspěvky: 6
Registrován: 29/12/2007, 16:38

Supermarine Spitfire

Příspěvek od Heinrich Reimers »

Supermarine Spitfire

Snad každý si vybaví elegantní dolnoplošnou stíhačku s jejím typickým eliptickým křídlem, vůbec jedno z nejznámějších a nejslavnějších letadel nemělo vůbec snadný vývoj a v jeden čas dokonce hrozilo zastavení vývoje. Na první pohled je jasné, že původ „Spitu“ sahá až ke sportovním letadlům, v jejichž konstrukci měl konstruktér Reginald Mitchell už velkou tradici. Mitchell se výsledku svého dítka žel už nedožil, zemřel v roce 1936. Avšak už předtím konstruoval Mitchell rychlostní stroje, jež každoročně vítězili ve Schneiderově rychlostním poháru. Zde budu popisovat jednotlivé verze slavného „Spitu“ Mk.I, Mk.II, Mk.V, Mk. VIII, Mk. IX, Mk. XIV, Mk.XVI, Mk.XVIII, Mk.21, Mk.22 a Mk.24, tedy ty nejdůležitější verze.

Předchůdci a prototypy Spitfiru, vznik
Kořeny Spitfiru sahají už do roku 1934, kdy konstruktér Mitchell začal konstruovat své stíhací letadlo podle požadavku ministerstva letectví na jednomotorovou, jednomístnou denní stíhačku podle specifikací F.37/34, Mitchell se přitom opřel o svého starého akrobatického Supermarinu typ 224, zkonstruovaného podle specifikací F.30/7 z roku 1931 poháněného motorem Rolls-Royce Goshawk II s odpařovacím chlazením. O tomto letounu se tedy původně očekávalo, že bude moct být vyráběn jako stíhačka, pro tento typ byly typické velké chrániče podvozku, ve kterých nesl po jednom kulometu kalibru 7.7mm v každém chrániči a dalších dvou v trupu. Pohonnou jednotku tvořil motor Goshawk II o výkonu 440 Kw vybaveného dvoulistou dřevěnou vrtulí. Typ se vyznačoval otevřenou kabinou a již první pohled na kapotáž motoru nám ukáže jistou podobnost s karotáží motoru Spitfiru.
Prototyp se sériovým číslem K2890 poprvé létal 19.2.1934, avšak znamenal zklamání. Nedosahoval očekávaných výkonů, chlazení nefungovalo spolehlivě a tak bylo od dalšího vývoje upuštěno, ovšem Supermarine začal pomalu připravovat nový typ.

Supermarine typ 300- prototyp nové stíhačky Supermarine
Prototyp Spitfiru byl celokovový jednoplošník, vybavený motorem Rolls-Royce Merlin model C. Prototyp byl hotový už 18.2.1936, krátce nato byl demontován na dvě části a nákladním vozem přemístěn na podnikové letiště Eastleigh, kde po sestrojení čekal na svůj první let. Ten se uskutečnil 5. března 1936 a pilotoval ho šéfpilot Supermarinu J. Summers. Stroj měl kódové označení K5054. Stroj se bez problému snesl de vzduchu a přistál, první let trval 20 minut a komise RAF byla novým strojem tak ohromena, že se rozhodla pro nákup předsérie, která byla zkoušena v dubnu Mertlesham Heath. Zkoušky proběhly úspěšně a tak RAF se rozhodla pro nákup 310 strojů. Kontrakt byl podepsán v červnu 1936. Výzbroj se se sériovými stroji ustálila na 8 kulometů 7.7mm. Původně bylo plánováno dodání do srpna 1937, avšak technologická výrobní náročnost dovolila jejich dodání až od roku 1938.

Supermarine Spitfire Mk.I
První sériový Spitfire Mk.I čísla K9787 byl zalétán 15.května 1938, ten pak sloužil k dalšímu vývoji Spitfiru. Největší problém nového spitfiru ovšem představovalo eliptické křídlo, které mohlo zapříčinit konec výroby. Mnoho dodavatelů totiž nebylo vybaveno na výrobu tak náročného komponentu, v jednu chvíli pak hrozilo převedení výrobních kapacit na jiný typ, krizi se nakonec povedlo zažehnat převedením výroby i do továrny Castle Bromwich , ovšem jen za cenu malé produkce typu. První sériové Mk.I byly dodány 19. sqn RAF v Duxfordu v srpnu 1938, přičemž u novějších byl původní motor Merlin II nahrazen novějším Merlinem III s třílistou vrtulí, které byly montovány od 77. vyrobeného kusu.
Postupně byly Spitfiry vybavovány i další sqn. RAF.
Po prvních bojích se ukázala výzbroj osmi kulometů moc slabá na moderní německé celokovové stroje a tak se rozhodlo do Spitfiru namontovat novou výzbroj, původně se uvažovalo i o dvanácti kulometech jako měl později Hurricane Mk.IIb, ale daleko vhodnější se ukázalo zavedení dvou kanonů 20mm, ovšem za cenu snížení počtu kulometů z osmi na čtyři. Ukázalo se, že křídlo tuto výzbroj snadno adaptuje, ovšem pozdější zkušenosti ukázali, že kanony se snadno zasekávají a motor kolabuje, proto bylo od výroby verze označené Mk.Ib ( starší, kulomety vyzbrojené pak byly nazvané Mk.Ia ) upuštěno. Celkově bylo vyrobeno 1616 Spitfirů Mk.I.

Supermarine Spitfire Mk.II
Ten se lišil od verze Mk.I především zabudováním motoru Merlin XII, který poháněl stooktanový benzin. Předcházel mu prototyp s označením K9791, který dosáhl rychlosti 595 km/h, vysoká rychlost byla zapříčiněna novou trojlistou nastavitelnou vrtulí Rotol. Verze umožnila i zástavbu obou křídel a i b, ve výrobě byli od července 1940. Mk.II byl ve výzbroji déle než Mk.I a to dr roku 1942, kdy byli nahrazeny verzí Mk.V.

Supermarine Spitfire Mk.V
Když se na počátku roku 1941 objevily na nebi Albionu vylepšené Messerschmitty Bf 109 F raných verzí, které snadno deklasovali starší Spity Mk.I, rozhodlo velení Fighter Command zahájit výrobu nové verze Spitfiru. Za tímto účelem navrhl Supermarine zabudovat nový výkonný motor Merlin 45 do kostry spitfiru, později byli montovány Merliny 50 a 60. Motor tak byl adaptován do draku Mk.I sériového čísla N3053. Očekávání RAF se splnilo a tak přišla nová verze, označovaná Mk.V, v únoru 1941 do výroby. Vedle nového motoru bylo rozhodnuto dát nové verzi pancéřování kabiny a palivové nádrže. U Mk.V se vyskytovali křídla tyu a, b a c s 8 kulomety, 2 kanony a čtyřmi kulomety respektive se čtyřmi kanony. Novinkou bylo i zavedení zkáceného křídla pro boj v nízkých výškách, tato verze se označovala LF Mk.V. Jelikož nové Mk.V byly shodné se staršími verzemi, němečtí piloti, kteří se s nimi setkali zažili velké rozčarování. Nadvládá Mk.V trvá do roku 1942, kdy se objevili nové Focke-wulfy Fw 190 A-5. V několika sqn. Se však udrželi až do roku 1943-44 a v bojových jednotkách se udrželi do roku 1945, v roce 1948 byli vyřazeny i z výcvikových jednotek.


Supermarine Spitfire Mk.VIII
Stroj vznikl na jaře 1942 zabudováním motoru Merlim 61, týkal se co nejméně změn oproti Mk.V, vznikl z něho Spit Mk.IX

Supermarine Spitfire Mk.IX
Konečně se dostáváme k nejslavnější variantě Spitfira.
Stejně jako u Mk.VIII dostal motor Merlin 61, ovšem Mk.VIII neměla být konečnou variantou. Všechno dobré se mělo vložit do jediné verze – Mk.IX.
Vlastní konstrukce vznikla v říjnu 1941, kdy Supermarine na jeden Mk.V byl zabudován zmíněný Merlin 61. Letové zkoušky dopadly uspokojivě a letoun dosáhl rychlosti 662 km/h,
navíc měl i vynikající dostup- 13 500 m! Velení RAF se proto rozhodlo nakoupit nové Mk.IX ve velkém. Jako draky nebyly zpočátku použity nové, originální, nýbrž staré draky z Mk.V.
První verze začali přicházet na frontu v červnu 1942. Objevilo se i nové křídlo typu e, které skrývalo výzbroj dvou 12.7mm kulometů místo čtyř dosavadních 7.7mm, výzbroj kanonů zůstala zachována. Navíc se začali odlišovat verze podle plánované výšky nasazení: LF- pro letadla určená do nízkých výšek, HF- pro letadla určená do vysokých výšek. Při srovnávacích testech s Fw 190 A vyšel Mk.IX jako vítěz. Spity Mk.IX se udrželi ve výrobě až do konce války.
V únoru 1945 prošly Mk.IX poslední úpravou trup za kabinou byl snížen na úroveň kapoty motoru a dostaly novou kapkovitou kabinu.

Supermarine Spitfire Mk.XIV
Dostáváme se ke Griffonovským verzím. Čtrnáctka byla první verzí Spitu s motorem Griffon.
Verze vznikla instalováním motorů Griffon do starých draků Mk.VIII. Motory měly čtyřlistou vrtuli Rotol. Motory Griffon měli jednostupňové i dvoustupňové kompresory, motor dodával stroji rychlost až 756 km/h. Podobně jako poslední Mk.IX měli kapkovitou kabinu. RAF dostala první Mk.XIV v květnu 1944 a poslední z nich byl dodán v dubnu 1946.

Supermarine Spitfire Mk.XVI
Jedná se o verzi Mk.IX, ovšem poháněným motorem Packard Merlin 266, což byl licenční Merlin 66 vyráběný americkou firmou Packard
Stejně jako Mk.IX prošla v únoru 1945 údržbou a dostala kapkovitou kabinu.

Supermarine Spitfire Mk.XVIII
Na konci roku 1943 byl zkonstruován typ, neoficiálně zvaný Super Spitfire.
Původně se uvažovalo, že to bude poslední hlavní varianta Spita , od čehož bylo nakonec upuštěno. Silně připomínal původní Mk.XIV, ale s kompletně přepracovaným křídlem. Výzbroj se ustálila na dvou kulometech a dvou kanonech.
Výroba byla zahájena v květnu 1945 a skončila v dubnu 1946, poslední byly vyřazeny až roku 1951.

Supermarine Spitfire Mk.21
Mělo se jednat o novou výškovou verzi s přepracovanými křidélky, které se ve velkých výškách nerospadávali. Konstrukcí se jednalo o druhogenerační Spitfire, který své předky připomínal matně, pětilistá vrtule byla u této verze samozřejmou, ovšem prototypy měly jěště čtyřlistou vrtuli. U této verze se výzbroj ustálila na čtyřech kanonech Hispano. Dostal také novou phonnou jednotku, motor Griffon 61 s dvourychlostním kompresorem. Testy probíhaly od roku 1943, ale první série se začala vyrábět až v dubnu 1945

Supermarine Spitfire Mk.22
Stroj, jež se moc nelišil od verze Mk.21, lišil se pouze zavedením kapkovitého tvaru kabiny, křídla měla stejnou konstrukci i výzbroj, shodně byl poháněn motorem Griffon 61. Do bojů druhé světové války již nezasáhly a ve výzbroji byly do roku 1955!

Supermarine Spitfire Mk.24
Toto je již plně poválečná varianta, mělo se jednat o speciální dálkovou variantu na doprovod strategických Avro Lincoln nebo Boxing Washington.
Byly totožné s Mk.21 a Mk.22.
Poslení byly vyřazeny roku 1958.


Nasazení: první Spitfiry dostala RAF v roce 1938. Po začátku války podnikali přelety přes kanál La Manche, do Francie se však nedostali, první větší akcí, které se účastnili, byla podpora evakuace kapsy v Dunkirk. Všechny spitfiry byly v srpnu 1940 organizováni do Fighter Command, které potíralo německé nálety na Británii. Ačkoliv jich nebylo tolik, jako Hurrricanů, vyznamenali se. Britská taktika přikazoval Spitfirům zaměstnat německou eskortu zatímco Hurricany útočily na bombardéry. Od Roku 1941 byly každodenním chlebem britských pilotů podnikat tzv. sweepy, tedy výpady nad Francii. Několik Mk.V bylo předáno USAAF na doprovody bombardérů,ale zklamali. Podíleli se i na slavné operaci Jubilee, vylodění u Dieppe, a v červnu 1944 zajišťovali ochranu operaci Overlord, až do konce války to byl nejdůležitější stíhač RAF, nacházeli se i ve výzbroji auxiliary air force.
Nacházeli se i ve výzbroji Francie a Itálie, obě země je dostali za války od Británie. Spitfiry hrály důležitou roli i při vzniku Izraele v roce 1948, tehdy Izrael koupil od československa 58 spitfirů Mk.IXe a LMk.IXe. Spitfiry dostal i SSSR v rámci Lend-Lease v roce 1943, byly to Mk.Vb, na konci války dostáli jěště asi tisíc L Mk.IX

Čechoslováci a spitfiry
První Spitfiry dostali češi na jaře 1941, 313.sqn tehdy dostala Spitfiry Mk.II, zbylé dvě sqn, 310. a 312. dostali Mk.V ještě v roce 1941. Od ledna 1944 pak všechny naše sqn. Dostali nové Mk.IXe, které po válce sloužili v čs. Armádě.

Protivníci
Mk.I vs Bf 109 E- v tomto případě jsou si skoro vyrovnané, ale Bf 109 E pokulhával ve velkých výškách

Mk.V vs Bf 109 F- i v tomto případě je spit výkonějšší ve velkých výškách, ve středních a nízkých jsou si vyrovnané

Mk.IX vs Fw 190 A- Spit je opět lepší ve velkých výškách, i když už nejsou rozdíly tak rapidní, jsou si spíš vyrovnané.

Mk.XIV vs Fw 190 D- zde Spita německý soupeř v některých parametrech i překonává, ve výškách jsou si vyrovnaní, ve středních a nízkých výškách je Spit horší

Technické údaje: Supermarine Spitfire Mk.I- rychlost….. 592 km/h
Délka……. 9,13 m
Rozpětí….. 11,23 m
Dostup….. 10 000 m
Dolet……. 930 km


Supermarine Spitfire Mk.IX-rychlost……656 mk/h
Délka………9,46m
Rozpětí……11,22m
Dostup…….12 500m
Dolet………1 575 km

Zdroje:airwar.valka.cz
Britská stíhací letadla
Encyklopedie letadel
Stíhací letadla
Internet
…a nějaké komunistické příručky o čs. letadlech
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Jsem rád že se zajímáš o Spitfire, ale nechtěl bys tomu článku zkusit věnovat více času? Mimo pár věcí o kterých by se dalo diskutovat (např. to, že spit V měl nadvládu nad Bf 109F) jsou tam úplné nesmysly.
Konkrétně spit VIII je úplně sprzněný a s tím souvisí i nesmysl co se objevuje o spitu IX a i XIV jakožto přímý pokračovatel VIII (ne IX) by si zasloužil více popisu, či spíše odeslání ke spitu VIII.
Jako prvotina to není špatné a cením snahu, ale ukrojil sis trošku velké sousto, zkus na tom ještě máknout.
ještě u typu mk.XVIII - super spitfire slyším poprvé. Jeho hlavním znakem je to, že byl přímo stavěn pro motor griffon a ne jak ostatní předchozí grifonovské verze, které vznikly "nouzově"
Podobných nedodělků je tam spousty a určitě by si tohle letadlo zasloužilo víc ;-)

A ještě je tu vlákno, kde je vhodné napsat, že na tom pracuješ, tzv. redakční plán

Prozatím to tu zamču a domluvím se s tebou jestli to budeš chtít opravit a doplnit. Jak píšu, není to zlé, ale chce to dodělat a poopravovat. navíc ti to určitě dá víc informací, než jsi předtím věděl.

Prozatím to tu zamykám a ozvi se mi do pošty (nebo ICQ 232096569), jestli máš zájem to opravit.
Naposledy upravil(a) Tempik dne 18/8/2008, 16:48, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Mk.I vs Bf 109 E- v tomto případě jsou si skoro vyrovnané, ale Bf 109 E pokulhával ve velkých výškách
Skoro vyrovnané? Do 5000m byla převaha Bf 109 E dost velká, v 7000 m byli vyrovnaní a až výš začal mít Spitfire navrch.
Mk.V vs Bf 109 F- i v tomto případě je spit výkonějšší ve velkých výškách, ve středních a nízkých jsou si vyrovnané
Nesouhlasím, Spitfire Mk.V byl ve všech výškách v podstatě ve všem horší než Fridrich. Mimo zatáčky v horizontu samozřejmě.

Komentář k Fw 190 přenechám někomu jinému. Myslím že jsi Spitfira dost nadhodnotil ve všech srovnáních.
P.S - chtělo by to nějaké fotky
MaP
svobodník
svobodník
Příspěvky: 26
Registrován: 13/3/2010, 20:57
Bydliště: Praha

Příspěvek od MaP »

Už přes rok shromažďuji ceny letadel 2. sv války (a třeba to sem někdy sepíšu jako článek) a s jinými letadly než z americkými je problém. Teď mě potěšilo, že se mě dostaly do rukou ceny první série spitfiru Mk. I. Tady jsou:

3.června 1936 Ministerstvo letectví objednalo 310 spitfirů za cenu £1,395,000. Po velkých zpožděních první sériový Spitfire vzlétnul 15. května 1938.
Celkem bylo zaplaceno za 1. sérii 310 letadel £1,870,242 (o £1533 za kus víc než při původní objednávce). Tohle je ovšem cena zaplacená firmě Supermarine za drak a nějaké vybavení.

Celkem Spitfire první série stál cca £9000. Z toho trup cca £2500, motor £2000, křídlo £1800, podvozek £800, zbraně £800 a vrtule £350 .
(v lednu 1938 £1 je cca 4,9 USD a 12,4 RM)
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Škoda, že tu zrovna o Spitfiru není nic lepšího... zrovna totiž slaví 75 let..
http://www.dailyecho.co.uk/news/8892040 ... uthampton/


16-ship Supermarine Spitfire formation from the Duxford Battle of Britain Air show 2010
http://www.youtube.com/watch?v=1RswLf4K ... re=related
Šestnáct kousků pohromadě se dnes už jen tak nevidí...
To je ZVUK
:D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Re: rychlost ve střemhlavu

Příspěvek od # »

fotr píše:Jinej veterán, Liškutín má zase z devítkou Spitem sestřel V-1, takže i to nebylo v přízemnim letu zas tak pomalý éro.
S těmahle pomalýma letadlama (jako byl Spit) se na V1 útočilo po střemhlavým letu, jinak je nedohnali.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jak která verze.. fotka jedné z verzí Spitfire převracející V-1 je snad dostatečně známá?
http://www.flickr.com/photos/13150208@N05/5367376917/
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bleu »

Co to má dokazovat? Že si nějaká verze spitu nemohla/nemusela pomoct klesáním aby dohnala V1?
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

že byl tak pomalý až ji dokázal převrátit křídlem?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Podle mého laického dojmu ano, ale klidně se nechám opravit piloty
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Jasně, při samotným útoku letěl v horizontále, ale napřed musel nabrat rychlost. Možná Spit XIV by jí dal i v horizontále, ale u IX a V silně pochybuju. Ostatně to byl i jeden z hlavních důvodů, proč nasadili ne plně dotaženýho Tempesta do akce.
Bleu píše:Co to má dokazovat? Že si nějaká verze spitu nemohla/nemusela pomoct klesáním aby dohnala V1?
Ano, vylučuje, protože fort to bral jako důkaz toho, že Spit nebyl v malých vejškách pomalý letadlo.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Však jsem taky napsal jak která verze :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bleu »

Troufám si tvrdit, že nejspíš žádná verze spitu která v té době byla operačně nasazená nedokázala V1 dohnat způsobem: let na vysoké cestovní rychlosti - spatřeni V1 ve své výšce (typicky 600-900m), následně zrychlení někam na 600-610km/h (XIV dle mého soudu v této výšce víc nedá) a sestřelení V1 (lhostejno zda kanóny či křídlem)
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Jsem teď trochu opilý, ale jsem si jistý že minimálně Spitfiry s Griffonem mohly být znatelně rychlejší než Fi 103 i u hladiny moře. Byla na to vyčleněna letka používající 120 okanový benzín a zvýšený plnící tlak. Tyto Spitfiry pak byly v malé výšce znatelně rychlejší a proti V-1 i patrně úspěšnější než Tempesty.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Taky ? :)
Taky záleželo, kde došlo k zachycení, V-1 zpočátku letěla níž a pomaleji, až po spotřebování části paliva začala stoupat a zrychlovala. Ale o kolik nevím...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
fotr
svobodník
svobodník
Příspěvky: 25
Registrován: 3/7/2011, 23:22

Příspěvek od fotr »

Liškutín netvrdil, že by V-1 musel dohánět střemhlavem. Bylo to na hranici, střílel z těsné blízkosti a proletěl výbuchem. Dost se divil, že to tehdy přežil a Spit byl bez poškození.
K vaší předchozí debatě, opravdu si myslíte, že rozdílnost výkonů a letových vlastností je pouze ruská záležitost? Po republice je v provozu docela nezanedbatelný množství Cessen C-172. Ty éroplány byly vyrobeny sériově a za mírovejch podmínek. Myslíte si opravdu, že lítaj stejně?
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

fotr: no nevím, co chceš zrovna Cessnou říct. Běžná cessna by měla stoupat aspoň tak 3m/s, ale to na našich letištích letos v létě moc vidět není. Že by motory?
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

jersey.se píše:Jsem teď trochu opilý, ale jsem si jistý že minimálně Spitfiry s Griffonem mohly být znatelně rychlejší než Fi 103 i u hladiny moře. Byla na to vyčleněna letka používající 120 okanový benzín a zvýšený plnící tlak. Tyto Spitfiry pak byly v malé výšce znatelně rychlejší a proti V-1 i patrně úspěšnější než Tempesty.
To ano, ale nešlo o standardní Spity XIV, ty jednotky, co se na V1 specializovaly, měly provedený úpravy (jak píšeš), ale taky třeba odmontovaný kulomety, zrcátka, leštěnej povrch letounu, atp. Takhle vytuněný Spity samozřejmě bez problémů V1 dávaly, protože byly rychlostně na úrovni Tempestů.

Hans S. píše:Spitfiry IX létaly u země rychlostmi okolo 530 - 540 km/h.
LF IX, který naši piloti měli, těch 550-560 v 1km udělat mohly, nicméně pořád je to docela málo na smysluplný honění V1 ze stejný letový hladiny. Buď měl teda "zprdele kliku", nějak vytuněnýho Spita, V1 byla pomalejší než obvykle, nebo si musel pomoct divem. Ale mohlo by to bejt popsaný v jeho knížce Bouřlivá oblaka, nemáte jí někdo po ruce?
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

jersey.se píše:Jsem teď trochu opilý, ale jsem si jistý že minimálně Spitfiry s Griffonem mohly být znatelně rychlejší než Fi 103 i u hladiny moře. Byla na to vyčleněna letka používající 120 okanový benzín a zvýšený plnící tlak. Tyto Spitfiry pak byly v malé výšce znatelně rychlejší a proti V-1 i patrně úspěšnější než Tempesty.
Ne, žádné Spitiry NIKDY nebyly úspěšnější při lovu V-1, než Tempesty. Už se to probíralo ve vlákně o Tempestu. Pro připomenutí to hodím sem:
Farky píše:
jersey.se píše: Tempík: Co se týče létajících pum, nejúspěšnější jednotkou proti nim byla 91. peruť z West Mallingu, později z Deanlandu. Motory Griffon jejich Spitfirů XIV byly upraveny na plnící tlak 172 kPa a ve výšce 600m dosahovaly 640 km/h. To alespoň tvrdí ALfred Price, známý spitfirolog, ovšem přiznávám, že mi to úplně nekoresponduje s Farkyho tabulkami.
91.squadrona byla nejúspěšnější jednotkou Spitfirů proti V-1. Bezpochyby nejvíc zničených V-1 si připsala 3. squadrona RAF vyzbrojená Tempesty. Jen součet skóre pilotů téhle jednotky s pěti a více zničenými V-1 dává 281 V-1 confirmed destroyed.

Edit - mimochodem, druhým nejúspěšnějším lovcem V-1 po Tempestu nebyl Spitfire, ale Mosquito!
A poprosil bych moderátora, aby debatu o V-1 třeba během zítřka smazal. S La-7 nemá nic společného.
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Tempiku, asi se opakuju, ale i Spit L.F. IX z českého výprodeje si občas dá Tempesta k snídani...mám dojem, že na ně spadli brzo ráno. Nebo to bylo později?

Ale zpět k Lavočkám - podle pamětníků z nich byl otřesný výhled. Kvalita plexi byla...tak nějak otřesná. Prý se raději létalo s otevřenou kabinou.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“