Hawker Typhoon

Moderátoři: Hans S., Tempik

Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

jersey.se napsal -
Tak já nevím, ale co mi z té tvé tabulky (imho mám někde zašitou jinou, která je možná k S. XII trochu moc lichotivá, nevím) vyplývá je, že Typhoon byl prakticky stejně rychlý jako Spit XII, který ovšem pro pilota nepředstavoval větší nebezpečí než útočící Fw-190 jak tomu skutečně bylo v roce 1942/3 u Typhoona! Navíc tam vidím, že Spit IX je rychlejší než oba dva! Ne,tohle kolo nevyhrál Hawker.

Couváš. Není snad nutné vytahovat citaci, jak tvrdíš že Spitfire XII byl u hladiny rychlejší než Typhoon, nebo ano? Prostě přiznej že byl pomalejší. Ne o moc, ale byl. Rychlejší rozhodně NE. Nebezpečnost snad nemusíme znovu řešit, s tím jsem již bezvýhrad souhlasil. Lichotivější tabulku či testík si rád prohlédnu, sem s tím.
A teď Spitfire IX - jistě, vidíš tam to co chceš vidět. Levý sloupek tě nechává chladným. Znovu si projdi diskusi u Tempestu, zejména povídání o 150 Grade Fuel a plnícím tlaku Spitfirů. Tabulka je z léta 1944 a týká se lovení V-1!!! Před tímto datem se Spitfirům o dohnání Typhoona mohlo jen zdát. Takže ano, Spitfire IX byl rychlejší než Typhoon, ale ne dříve než v létě 1944. Což je stejně jedno, protože Typhoony už tou dobou nebyli určeny ke stíhání. Byl už tady přeci Tempest.

# napsal -
Pro Merlin 46 jsem našel tenhle experimentální test (klasické Vb byly o 8-10km/h pomalejší): http://www.spitfireperformance.com/w3322.html
Rychlost na hladině moře 280 mph TAS

Pro FW-190A3 čistě stíhací verze s výzbrojí 4x20 + 2x7,7
Rychlost na hladině moře 304 mph TAS.
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... rep234.pdf

Pokud tedy platí Hansovo, že Jabo verze mohla být až o několik desítek km/h pomalejší, nevidím důvod, proč by je Spit Vb s Merlinem 46 neměl šanci chytit, respektive jim alespoň stačit.


Provedl jsi věc typickou pro tyhle debaty o výkonech. Když jsi zjistil, že Spitfire Vb s Merlinem 46 létal podle všeho "pouze" 280 mph TAS, našel jsi test Fw 190, kde jsou nejmenší hodnoty. Ten test je z 5. října 1942, test stejnýho éra z 11. října 1942 už říká, že hodnoty jsou měřené na "de-rated" motoru s plnícím tlakem 1.35 ATA. Ve stejné zprávě pak je očekávaná rychlost při plném plnícím tlaku 1.5 ATA při hladině moře 329 mph TAS. Ostatně tě na to Hans již upozorňoval. Co se stalo s tím testem Fw 190, se kterým si operoval předtím? http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... 7oct43.jpg Že by rozdíl v rychlostech Spitfiru Mk.Vb (Merlin 46) a Fw 190 byl podle toho minimálně 40 mph a to se teď nehodí? Nebo to nebyl Fw 190A-3 a proto nový test? Já nevím co to bylo za éro a z toho zdroje jsem to nevyčetl (i když bych se vsadil že to byl Jabo Fw 190A-4 podle té výzbroje). Navíc ignoruješ německé tovární testy, kde se uvádí rychlost 540 km/h (337,5 mph) ve výšce 0 m. I kdyby to bylo příliš optimistické, pořád to je hodně vzdáleno 305 mph.


karaya1 napsal -
V roce 43 německé JABO nálety ustávali a jak psal Hans hlavně díky tomu, že bylo nad obastí již přeRAFováno.
V Gossovi jsem tak nějak nenašel přesný a konkrétní důvod zastavení náletů Jabos (pokud si to dobře pamatuju, tak nikde oficiálně ani napsaný nebyl; takže si to člověk musí domýšlet, pokud teda ono rozhodnutí bylo udělané na racionálním základě :o) ), nicméně čistě na Němci oblíbenou převahu v počtech bych to nesváděl. Stačí se podívat, jak byly úspěšné Spitfiry.
Nálety Jabo ve dne téměř ustali v dubnu 1943 (pokud mne paměť neklame) reorganizací Jabostaffeln JG26 a JG2. SKG 10, která byla jedinou jednotkou stíhacích bombardérů u Kanálu útočila na VB převážně v noci. Proč to tak bylo se můžeme dohadovat, ale bude to jen spekulace a osobní názor.
V červenci je většina SKG 10 odvelena jinam, převážná část do Itálie. Důvod je prostý - operace "Husky", spojenecká invaze na Sicílii. Určitě nebyli "vyhnáni" RAF. U Kanálu zůstala pouze I./SKG 10, což jsem mimochodem ve svém příspěvku o Jabos přehlédl. Zůstala sice ve Francii až do července 1944, její činnost se mi ale nepodařilo zjistit.

K poslednímu vážnějšímu dennímu útoku Jabo na VB došlo 1.6.1943, poslední dva Fw 190 sestřelené nad Kanálem či VB za války patřili průzkumné NAGr.13, RAF je sestřelilo 13.10.1943. Vítězství si připsali Typhoony 266. sqn. RAF.

Trochu při tom diskutování o Jabo a Anti-Jabo zapomínáme, že Typhoony nelítali jen tyhle mise. Lítali i do Francie, kde se jim docela dařilo i proti Luftwaffe. Nemluvě o tom, že silně omezili i dopravu ve Francii ve dne (samozřejmě nejen oni). A nad Francii se vydávali i v noci a lovili lokomotivy apod. Vždyť na konci roku 1942 už Typhoony tvořili výzbroj 13-ti squadron. V polovině roku 1943 už těch squadron bylo 18!!!
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Tempik píše:Jersey nechci tě urážet, ale bavíme se tu o rychlostech při zemi celou tuhle dobu. Tam spitfire IX nebyl z těchle tří zmíněných nejrychlejší ani náhodou. Tabulky s maximální rychlostí jsou pěkné, ale každé tohle letadlo mělo maximálku v jiné výšce. Jabo létali u ZEMĚ.
Vývoj jakéhokoliv pístového motoru můžeš považovat za slepou uličku v době nástupu proudoových.
Ale když chceš pořád hanět ten Sabre, tak kdy Rols-Royce do frontového stíhače dostal motor o výkonu 2000 koní?I němcům se to povedlo prakticky až na sklonku války. Že šlo o motor, který neměl životnost x stovek hodin je k jeho výkonu zcela zřejmé. Nešlo o traktor, ale válečné letadlo, kde se na životnost hrálo až v druhé řadě. Griffony taky nebyly žádnej zázrak. Německé DB 603 se z problému prakticky nevylízaly. DB-605 měli taky dost často problémy. I BMW-801 měli problémy při zavádění a byl jim snižován plnící tlak (Hans to pravděpodoně svede na palivo).
Pořád čekám na spitfira, který podle tebe mohl zastat úllohu Typhoonů (a Tempestu, který je stejný krám). FW-190 je nepochybně jednou z nejlepších konstrukcí války. Jak mi teda vysvětlíš, že byl těmi špatnými Typhoony sestřelován?
(A držme se prosím spíše debaty o Typhoonech)
Tempíku, mě přijde že čteš tak každé třetí slovo o tom co kdo napíše (zdánlivě) proti duu Typhoon / Tempest. Nebo chlastáš (a to já zas dnes jo) :). Snad nečekáš, že na TOHLE odpovím a nechám se zatáhnout do flame war. Od moderátora...


Farky: Dobrá, trochu couvám... Ale jen trošičku.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

# píše:Tedy já nebyl ten, co toto tvrdil, právě naopak.
Ups, špatně jsem pochopil, co jsi napsal. Četl jsem tvůj text jako "Typhoony byly příčinou zastavení JABO náletů", ale teď jsem si všiml, že jsi vlastně myslel praktický opak. Chyba, omlouvám se.
# píše: že se debata zvrhne i tímto směrem, to jsem netušil Rolling Eyes
Můžu to tedy upravit, možná každý 10. (20., 30., prostě jich bylo hodně) pilot RAF měl s tímto zkušenost. Stačí? Bavil jsem se o našem pilotovi, dal jsem příklad našich pilotů, aby nám to bylo bližší. Jestli chceš, můžu dohledat i jiný národnosti, ale nechápu, k čemu by to bylo. Stejně tak nechápu, proč mě proto označuješ za nacionalistu a přiznávám, že jsi mě tím trochu nasral, neboť je to naprosto zcestný.
Jsem trochu alergickej na neustálý vyzdvihování nějaké skupiny někam - ať už jsou to třeba kanadští piloti, hornorakouští, čeští, nebo třeba příslušníci JG26 či 54 jen proto, že jsou to piloti kanadští, hornorakouští..atd. Bytostně nemám rád označení "naše" v historických kontextech, moc rád je nemám ani v současnosti..
Obecně lépe pokud použiješ obecnější příklady, byť v těchto končinách je pochopitelně populárnější Fajtl a Rajlich, než třeba Scutts. Ale to je právě to, co mi trochu vadí. No, ne že by Scutts byl obecně nějaká výhra :D Chtěl jsem tě nasrat, za demagogii, kterou jsi nepředvedl, ale kterou jsem chybně přečetl, takže jsme se oba nasrali zbytečně :)
# píše:Neodpustím si ale poznámku k čistě stíhacím FW- je sakra rozdíl, jestli jsi útočník (tedy FW190), nebo obránce/ochránce/cover (tedy Spitfire). Útočník si vybírá svojí pozici, čas, kdy zahájí útok, prostě si určuje vše podstatný, proto je ve velikánský výhodě. Takže to porovnávání poměrů Spit vs. FW190 je celkem mimo. Kdyby byl poměr 5:1 dán čistě kvalitou letadla, mohli Němci rozemlít RAF už nad Anglií a nemuseli si nechat bombardovat infrastrukturu.
Důsledek taktiky, zkušeností a technické převahy. Léto 1942 bylo prostě létem Focke-Wulfů. Stíhací úspěchy RAF byly minimální, zato neúspěchy značné.
# píše:Takže někde je chyba. Na jednu stranu tvrdíš, že v nebezpečí piloti hnali svoje letadla na maximální výkon a na druhou stranu zase že na plnej výkon neletěli. Nevím, ale mít dvojici Spitfirů na 6 ve vzdálenosti necelých 600 yardů, tedy vzdálenosti, na kterou se docela běžně střílelo a dosahovalo zásahů, to mi přijde jako docela kritická situace a nevím, kdy jindy už by měli plnej výkon motoru využít. Už třeba jenom proto, aby se vzdálili mimo dostřel, řekněme na 1000 yardů a pak už si rozestup jen udržovali. To ale piloti luftwaffe neudělali. Proč asi? Odpovím si sám...
Nemyslím, že by to, co píšu a co jem psal nějak vzájemně nekorespondovalo. Pokud věděli, že jsou v akutním nebezpečí, letěli maximální rychlostí třeba aby udrželi formaci. Když to bylo v prdeli, tak mohla jít i formace stranou a motor žhavili co se dalo. Jedna věc je předpis, druhá věc je realita. Pokud byl maximální výkon motoru povolen po dobu 3 minut, tak to neznamenalo, že po 4 minutách bude motor poškozený. Jsou tam bezpečnostní koeficienty a k tomu ještě další kvůli životnosti. Aby to nebylo tak jednoduché: V manuálu k Fw 190 A-1 je třeba uvedeno, že maximální výkon (1,32 ATA, 2700 rpm) je povoleno používat max. 1 minutu. A o pár stránek dál je uvedeno, že nejpozději po třech minuentách by měl být tento výkon snížen :) V tom aby se pak prase vyznalo, co? :)
Tempik píše:Každopádně Typhoony roli stíhačů JABO plnit měli a několik desítek letounů nepřítele nad kanálem v nízké výšce sestřelili.
Já o téhle tématice vím minimum.. mám údaje jen o 10.(JABO)/JG26...víc nic. Ale obecně Typhoony JG26 působily ztráty jen malé. Většinu toho do roku 1944 nastřílely Spitfiry a později Thunderbolty. Ostatní stíhačky měly podíl zanedbatelný (krom Hurricanu za BoB).
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Hans S. píše:Nemyslím, že by to, co píšu a co jem psal nějak vzájemně nekorespondovalo. Pokud věděli, že jsou v akutním nebezpečí, letěli maximální rychlostí třeba aby udrželi formaci. Když to bylo v prdeli, tak mohla jít i formace stranou a motor žhavili co se dalo. Jedna věc je předpis, druhá věc je realita. Pokud byl maximální výkon motoru povolen po dobu 3 minut, tak to neznamenalo, že po 4 minutách bude motor poškozený. Jsou tam bezpečnostní koeficienty a k tomu ještě další kvůli životnosti. Aby to nebylo tak jednoduché: V manuálu k Fw 190 A-1 je třeba uvedeno, že maximální výkon (1,32 ATA, 2700 rpm) je povoleno používat max. 1 minutu. A o pár stránek dál je uvedeno, že nejpozději po třech minuentách by měl být tento výkon snížen Usměv V tom aby se pak prase vyznalo, co? Usměv
Ono sice vypadá divně, ale tam přece nejde o nějaké přímé poškození motoru...
Jen to po těch několika minutách bez ochlazení začíná drasticky snižovat životnost...
Takže pokud je všechno optimální ( chlazení, kvalita oleje... ) , tak ten motor na nouzový výkon může běžet relativně dlouho. Poud si pamatuju, tak rekordman je nějaký Liberátor který po poruše ovládání motorů letěl asi dvě hodiny na "plno". Ale tím časem si už nejsu moc jistý...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Farky píše:Provedl jsi věc typickou pro tyhle debaty o výkonech. Když jsi zjistil, že Spitfire Vb s Merlinem 46 létal podle všeho "pouze" 280 mph TAS, našel jsi test Fw 190, kde jsou nejmenší hodnoty. Ten test je z 5. října 1942, test stejnýho éra z 11. října 1942 už říká, že hodnoty jsou měřené na "de-rated" motoru s plnícím tlakem 1.35 ATA. Ve stejné zprávě pak je očekávaná rychlost při plném plnícím tlaku 1.5 ATA při hladině moře 329 mph TAS. Ostatně tě na to Hans již upozorňoval. Co se stalo s tím testem Fw 190, se kterým si operoval předtím? http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... 7oct43.jpg Že by rozdíl v rychlostech Spitfiru Mk.Vb (Merlin 46) a Fw 190 byl podle toho minimálně 40 mph a to se teď nehodí? Nebo to nebyl Fw 190A-3 a proto nový test? Já nevím co to bylo za éro a z toho zdroje jsem to nevyčetl (i když bych se vsadil že to byl Jabo Fw 190A-4 podle té výzbroje). Navíc ignoruješ německé tovární testy, kde se uvádí rychlost 540 km/h (337,5 mph) ve výšce 0 m. I kdyby to bylo příliš optimistické, pořád to je hodně vzdáleno 305 mph.
1/bral jsem první test, na kterej jsem narazil, víc v tom nehledej, ostatně že je tam jako první, to si můžeš lehce ověřit sám, stačí se kouknout

2/v tom prvním grafu není uvedený typ letadla, odhadovat ho jen na základě výzbroje je poměrně divný, nebo ne?

3/jistě, nehledal jsem německý testy, protože neumím německy, už z toho důvodu, další věcí je, že se tyhle testy často zásadně rozcházejí (ve svůj prospěch) s tím, co naměřili všechny spojenecké armády, ať už americká, britská či ruská

4/nikde, v žádným testu, co jsem koukal, není známka o tom, že šlo o jabo mašinu, o který se celou dobu bavím
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

kopapaka píše:Takže pokud je všechno optimální ( chlazení, kvalita oleje... ) , tak ten motor na nouzový výkon může běžet relativně dlouho. Poud si pamatuju, tak rekordman je nějaký Liberátor který po poruše ovládání motorů letěl asi dvě hodiny na "plno". Ale tím časem si už nejsu moc jistý...
Myslím, že to je v knížce od Osolsoběho, tam letěli při poruše 3 (!!!) motorů jen na ten poslední, na nouzový výkon, letěli na něj myslím několik hodin, z hlídky to dotáhli, všichni se jednak divili, že se jim to povedlo a druhak si mysleli, že motor bude naprosto v háji, dokonce se na něj byli kouknout zástupci P&W, ale motor prošel jen běžnou údržbou a lítal dál, neshledali na něm žádný problémy.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tempik píše:Německé DB 603 se z problému prakticky nevylízaly. DB-605 měli taky dost často problémy. I BMW-801 měli problémy při zavádění a byl jim snižován plnící tlak (Hans to pravděpodoně svede na palivo).
Pořád čekám na spitfira, který podle tebe mohl zastat úllohu Typhoonů (a Tempestu, který je stejný krám). FW-190 je nepochybně jednou z nejlepších konstrukcí války. Jak mi vysvětlíš, že byl těmi špatnými Typhoony sestřelován?
- No, DB 603 byl celkem spolehlivý motor. Sice se jeho vývoj protáhl více, než by bylo zdrávo a sázka Kurta Tanka na něj se ukázala jako nešikovná; za nespolehlivý, nebo za potížistu bych ho ale neoznačil. To spíš DB 606 či 610..
- BMW 801 byl plnicí tlak snižován až s příchodem pozdější varianty D-2, která praovala s vyššími kompresními poměry. Starší BMW 801 C (Fw 190 A-1 a A-2) měly zpočátku problémy s přehříváním, vyřešila to úprava výfukového vedení kolem zadního spodního válce + o něco později tomu ještě vce pomohly štěrbiny za motorem.
BMW 801 ale nikdy nebyl nijak výjimečně spolehlivou pohonnou jednotkou, jakou byl třeba Jumo 211 či 213. Úniky oleje byly častou záležitostí. Kvůli tomu bylo dokonce čelní sklo 190ky vybaveno benzinovým ostřikovačem.
- Fw 190 sestřelený? I kdeže. Pomluvy, legendy, nepravdy, propaganda :D
# píše:3/jistě, nehledal jsem německý testy, protože neumím německy, už z toho důvodu, další věcí je, že se tyhle testy často zásadně rozcházejí (ve svůj prospěch) s tím, co naměřili všechny spojenecké armády, ať už americká, britská či ruská
A jsi si jistý, že když neumíš německy, tak chápeš správně hodnoty uváděné v těch či kterých testech? Třeba ta bota s Fw 190 A-3, kterou vypíchl Farky celkem pěkně zasvítila.. Nehledě na to, že je dobré třeba vědět, na jaké režimy se co měří a co vlastně jednotlivé režimy motoru znamenají. Já tohle znám z hlavy pouze u Luftwaffe - ale dokážu to aplikovat i na GB a US letectva, je to totiž v zásadě velice podobné :)

Mohl bys mě odkázat na nějaké testy zkreslené v německý prospěch? Předem díky.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Hans S. píše:A jsi si jistý, že když neumíš německy, tak chápeš správně hodnoty uváděné v těch či kterých testech? Třeba ta bota s Fw 190 A-3, kterou vypíchl Farky celkem pěkně zasvítila.. Nehledě na to, že je dobré třeba vědět, na jaké režimy se co měří a co vlastně jednotlivé režimy motoru znamenají. Já tohle znám z hlavy pouze u Luftwaffe - ale dokážu to aplikovat i na GB a US letectva, je to totiž v zásadě velice podobné :)

Mohl bys mě odkázat na nějaké testy zkreslené v německý prospěch? Předem díky.
Moje bota? Dovol, abych Tě opět upozornil na to, co jsi sám napsal:
První věc: Háček jest, že Focke-Wulf, resp. BMW mělo v téhle době potíže s motory. Palivo mělo natolik hraniční antidetonační schopnosti, že u některých BMW 801 pracovalo vše optimálně a u jiných docházelo k předčasným explozím směsi ve válci, což mělo negativní dopad na spalování, životnost i výkon samotný. Než se podařilo problém identifikovat (červen 1942), byl u daných Fw 190 snižován maximální plnicí tlak. Motor pak již pracoval bez problémů, ale s nižším výstupním výkonem. V červnu 1942 byla přesná příčina odhalena (benzin..) a po přidání jistých aditiv došlo k zlepšení antidetonačních schopností paliva C3. Od té chvíle se všechny Fw 190 s motory BMW 801 D-2 mohly po nebi prohánět opět na maximální výkon při maximálním tlaku 1,42 ATA. Takže první otázka je, jak výkonné proháněné Focke-Wulfy skutečně byly
Případ "Liškutín" přesně spadá do týhle doby, a o ničem jiným se tu nebavíme, takže hoši, opravdu nevím, proč se ze mně snažíte mocí mermo dělat blbce.

Na ty testy snad kouknu zejtra, jestli bude čas, teď jdu chrápat. Nicméně že se rozcházejí, to sis určo všiml sám, páč se v tom pohybuješ mnohem víc než já.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ano, tvoje bota. Test pochází z října 1942, kdy snad již veškeré Fw 190 létaly na 1,42 ATA. Nehledě na to, že nejspíš nevíš, o čem píšu.

1,42 ATA je plnicí tlak, tj. tlak, pod kterým jde směs do válců. Pokud je moc vysoký kompresní poměr (resp. ne poměr, ale tlak ve válcích), palivo se samovznítí a motor pracuje špatně. Když snížíš tlak paliva, snížíš i celkový tlak v motoru. Proto byla tahle složka snižována.
2700 rpm jsou otáčky motoru, tj. počet otočení motorového hřídele za minutu. Plnicí tlak byl u "derated" snižován na 1,35 ATA, otáčky ale zůstávaly (nebyl důvod sniýovat). Tvůj odkaz ukazuje nižší výstupní výkon, než mají derated Fw 190, neboť je měřen při nižších otáčkách (2450). Tady je ta bota.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

1/bral jsem první test, na kterej jsem narazil, víc v tom nehledej, ostatně že je tam jako první, to si můžeš lehce ověřit sám, stačí se kouknout
OK, omlouvám se a beru zpět.

2/v tom prvním grafu není uvedený typ letadla, odhadovat ho jen na základě výzbroje je poměrně divný, nebo ne?
Vysvětlím to. Britové do konce roku 1943 ukořistili 4 Fw 190:
- Fw 190A-3, ex-III./JG 2, britské označení MP 499. Výzbroj - 2x kulomet + 4x kanón.
- Fw 190A-4/U8, ex-I./SKG10, PM 679. Výzbroj - 2x kulomet, 2x kanón.
- Fw 190 A-4/U8, ex-II./SKG10, PE 882. Výzbroj - viz. PM 679.
- Fw 190 A-5/U8, ex-I./SKG 10, PN 999. Výzbroj - viz. PM 679.
Pokud je údaj o výzbroji správný, musela to být Jabo mašina. Jestli A-4 nebo A-5, toť otázka.

4/nikde, v žádným testu, co jsem koukal, není známka o tom, že šlo o jabo mašinu, o který se celou dobu bavím
Viz. výše.

Případ "Liškutín" přesně spadá do týhle doby, a o ničem jiným se tu nebavíme, takže hoši, opravdu nevím, proč se ze mně snažíte mocí mermo dělat blbce.
Nikdo se tady z tebe nesnaží dělat blbce, nežeň to zbytečně do flejmu. Ten případ se stal kdy přesně? 4.9.1942, kdy měl Liškutín údajně poškodit Fw 190 u Brestu? Jseš si jistý, že v době té honičky měli Fw 190 ještě "seškrcený" výkon?
Stejný Liškutín tvrdí, že letěl 330 mph. Přestože TEBOU uvedený test to v podstatě vyvrací, ty mu stále bezmezně věříš každé slovo. Věříš mu, že ze Spitfira vymáčkl o 80 km/h víc, než ostatní piloti z jakéhokoliv Spitfiru z toho testu. Ty ty rozpory nevidíš?
Nech už Liškutína Liškutínem prosím.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

jersey.se píše:Tempíku, mě přijde že čteš tak každé třetí slovo o tom co kdo napíše (zdánlivě) proti duu Typhoon / Tempest. Nebo chlastáš (a to já zas dnes jo) :). Snad nečekáš, že na TOHLE odpovím a nechám se zatáhnout do flame war. Od moderátora...
Je tak zlé po tobě chtít odpovědí na pár otázek, které jsi sem zavlekl? Přišel jsi do vlákna o Typhoonu a začal řešit, jak to bylo mizerné letadlo, jak byla celá letecká snaha S. Camma ve WWII tragická a jak je Sabre špatný motor s chybama. Přitom jsi sem začal tahat Spitfiry, které nejen že prakticky nelétali, ale ani nebyli tak dobré, jak o nich píšeš že byli. Já spitfiru neupírám zásluhy, ale na některé věci se hodil méně a na některé více. Stejně jako Typhoon ( Huricane a Tempest). Takže než mě osočíš z pokusu o vyvolání flejmu, tak si přečti název vlákna ve kterém píšeš víc o Spitfiru, než o Typhoonu a srovnáváš tyhle dvě letadla spitirovským měřítkem.

(a nechlastej když debatuješ na Palbě ;-)
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Hans S. píše:1,42 ATA je plnicí tlak, tj. tlak, pod kterým jde směs do válců. Pokud je moc vysoký kompresní poměr (resp. ne poměr, ale tlak ve válcích), palivo se samovznítí a motor pracuje špatně. Když snížíš tlak paliva, snížíš i celkový tlak v motoru. Proto byla tahle složka snižována.
2700 rpm jsou otáčky motoru, tj. počet otočení motorového hřídele za minutu. Plnicí tlak byl u "derated" snižován na 1,35 ATA, otáčky ale zůstávaly (nebyl důvod sniýovat). Tvůj odkaz ukazuje nižší výstupní výkon, než mají derated Fw 190, neboť je měřen při nižších otáčkách (2450). Tady je ta bota.
Ale to já přece nevyvracím :) Jde o to, že v té době s největší pravděpodobností nelétaly "plnohodnotné" FW, takže je tu velká možnost, že zkrátka těm Spitům uletět nedokázali. To je to, co se tu celou dobu snažím naznačit.


Ale ok, už na Liškutína kašlu a nebudem dál zasírat vlákno. Jednoduše nevidím důvod, proč by si to celý vymejšlel a popisované chování Němců mi přijde značně divné, to je celý.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Tempík: Ano, flame pramení spíše z tvé strany. Sorry. Spitfiry jsem sem nezačal primárně tahat já, já pouze zmínil XII. Nakonec nejsem ani nějaký přehnaný Spitfirofil, poslední dobou si totiž začínám myslet, že britská letadla z druhé války jsou poněkud přeceňována podobně jako americká. Ovšem na tvou výzvu se nedá odpovědět jinak, než nějakým pokusem o souborné pojednání o Spitech s Griffony na což, jak by měl zejména moderátor vědět, tady není místo. Moderátor by měl přinejmenším také vědět to, že překrucováním toho, co jiný řekl debatu rozhodně nezklidní, ba naopak - způsobí tím, že někteří možná vyřknou i něco co by jinak nevyřkli. V tom negativním slova smyslu.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Já bych nechal moderování na moderátory :) zatím to tady necháváme živé, volné. Ostatně diskuse je zatím vedena celkově ve slušném duchu. není důvod se extra znepokojovat .Offtopicy je možno vytřídit a přeřadit do jiných témat "posléze".

Momentálně jsem nejvíc zvědavý, jaká data ohledně překroucených testů přinese #. Snad je dodá dneska, pokud bude čas :)
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Hans S. píše:Momentálně jsem nejvíc zvědavý, jaká data ohledně překroucených testů přinese #. Snad je dodá dneska, pokud bude čas :)
Nechci ňák moc slovíčkařit, ale "překroucený" mi nepřijde úplně stejný jako že "se rozcházejí", co jsem psal, evokuje to ve mně pocit, jako kdyby to bylo záměrný :wink: Každopádně dřív jak večer to nečekej, pokud vůbec dneska, zatím nestíhačka.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Já jsem pro zmněnu zvědavý na ty lichotivější grafy Spitfiru XII od Jerseyho pro Farkyho. Jeho názory na Typhoona a posléze i všech přeceňovaných amerických i britských letounech budu raději ignorovat, abych jím nebyl nařčen z rozpoutávání flame warů.

Farky, nenarazil jsi někde na cenu Typhoonu?
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Bohužel, s cenou Typhoonu nemůžu sloužit, nikde jsem tenhle údaj neviděl. Určitě bych dal dohromady cenu většiny amerických letadel vyráběných za WWII, možná Hurricana, Spitfira a pár dalších Britů. A nějaké Němce, ale to už si nejsem tak jistý.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

# píše: Nechci ňák moc slovíčkařit, ale "překroucený" mi nepřijde úplně stejný jako že "se rozcházejí", co jsem psal, evokuje to ve mně pocit, jako kdyby to bylo záměrný :wink: Každopádně dřív jak večer to nečekej, pokud vůbec dneska, zatím nestíhačka.
Ani po třech dnech nebyl čas? :) Já jsem celý napjatý, ba dokonce čekám jak na trní, jak ty německé měřící přístroje divně měří :)
Uživatelský avatar
durynnkx
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 17/2/2010, 15:43

Příspěvek od durynnkx »

Moc pěkné čtení o Typhoonu, díky za něj. Nechci zasahovat do vašich technických diskuzí, dovolím si poslat odkaz na pár hezkých videí:
http://www.youtube.com/watch?v=6o96EhXTkeg (testy s modelem v bazénku - ten nouzák do vody musel být opravdu o hubu.., testy padákových bomb, napalmu a bonbonek na střelnici Panther vs rakety)
Nouzáky na zem:
http://www.youtube.com/watch?v=uCh2Ryc84hY

Na youtube je toho ještě spousta, zkuste proto mrknout třeba sem:
http://www.britishpathe.com/record.php?id=52215
http://www.britishpathe.com/record.php?id=57850
Uživatelský avatar
durynnkx
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 17/2/2010, 15:43

Příspěvek od durynnkx »

Sorry za OT, pro Fučidu jakožto experta na Würgera: není tohle původně Faberův FW 190?
http://www.britishpathe.com/record.php?id=23036
Podle zapuštění antény do směrovky by to měl být A1 - A3. Armin Faber měl A3, nebo že by se podařilo Britům získat jiný letuschopný FW do verze A4?
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“