Hawker Typhoon

Moderátoři: Hans S., Tempik

mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

No já jsem bral ty kanóny jako raketovej motor a počítal jsem jeho tah. Ale je pravda, že tady byla řeč spíš o tom, o kolik se letadlo při střelbě zpomalí, jak jsi to počítal ty. Co se týká těch plynů, tak ty unikají i po tom, co střela opustí hlaveň, takže se na zpětném rázu taky podílí. Ale asi to bude zanedbatelná položka.
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

lkala píše:Já tomu tvému postupu asi trochu nerozumím. Beru prostě, že když vystřelím z pušky, tak plyny budou působit stejně velkou silou na zbraň i na střelu. Musí tedy platit, že celková hybnost soustavy se nemění. Tedy:

m1.v1=m2.v2 (m1 hmotnost střely, v1 rychlost střely, m2 hmotnost zbraně, v2 rychlost)

Když vezmu, že ta zbraň je pevně v nějakém letadle, tak vezmu za hmotnost zbraně hmotnost tohoto letadla.

v2=m1.v1/m2=840.0,112.4/3450=0,109 m.s-1=0,4 km.h-1

(hmotnost střely 0,112 kg, 4 střely, 840 m.s-1, hmotnost letadla 3450 kg)

Když tedy letadlo bude stát na místě a vystřelí jednu dávku po 4 granátech, mělo by se rozjet opačným směrem rychlostí 0,4 km.h-1.

Možná je to špatně, nejsem balistik, ale zhruba nějak takto uvažuji já.
Osobně si myslím, že se pořád pohybujeme v teoretické rovině. Nezapracovalo se tření podvozku, to, že po prvním výstřelu se druhý výstřel jde již (možná) do pohybu letadla. Při letu, že mezi výstřely letadlo opět zrychluje. Osobně si myslím, že toto se dá vypočítat jen teoreticky.
Když amíci lítali nad Irákem, tak některý psal, že zkusil sestřelit ulétající letadlo kanony. Byl překvapen, jak krátká dávka zpomalila jeho letadlo.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Samozřejmě, že je to mnohem složitější. To co jsem napsal výše je příklad, který se učí děti ve škole někdy v 7 třídě. Neuvažujeme tření pneumatik s povrchem, odpor vzduchu, to letadlo také není absolutně pevné a určitě jsem ještě na další věci zapomněl.

Prostě by to byl takový zajímavý příklad, nejlépe asi na metodu konečných prvků, nebo něco podobného. Jestli se někomu z vás chce, pusťte se do toho.
Obrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Nechce :D
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

Pokud jsem to nepřehlédl, tak tu nebyla zmíněna ještě jedna věc - narušování proudění vzduchu kolem letounu spalinami z výstřelu - zejména u křídel to může měnit jejich obtékání/odpor vlastního křídla.
Nebát se a nekrást!
Uživatelský avatar
durynnkx
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 17/2/2010, 15:43

Příspěvek od durynnkx »

Farky píše:Nevím co je původním zdrojem té informace, ale jsem si na 100% jistý že ani RAF tohle běžně neměřilo. Nevíme ani o jak dlouhou dávku šlo, nebo jestli je těch 40 mph přesně. Určitě se o tom zmiňuje někde Chris Thomas, který je největší kapacitou na Typhoony na světě, jinak by to pravděpodobně v článku nebylo.
Jestli to měl podobně třeba Hurricane Mk.IIC netuším, taky by mne to docela zajímalo. Zpětný ráz musel éro určitě zpomalit, otázka je jak moc.

Taky si matně vzpomínám na několik historek, kde hrál zpětný ráz roli - myslím že šlo o stíhání čehosi hodně vysoko a při střelbě na "minimálce" to letadlo zpomalilo natolik, že spadlo do vývrtky (že by Clostermann?). Pak si vybavuji podobný případ se Spitfirem na Maltou, tuším že nesl 4x Hispano. A nějaký případ z 1. světové války (?), kdy na nějaký hadrolet přidělal kdosi nějaký kanón velké ráže a když z toho vystřelili, tak to letadlo málem couvalo.
Tu zmínku o zpomalení o 40mph při střelbě jsem objevil v knize Hawker Typhoon The Combat History od R.T. Bickerse na str. 40. V téhle diskuzi:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 14&t=17075
se uvádí, že u Hurricanu IID docházelo při střelbě 40mm kanony také ke zpomalení o 40mph. Ty hodnoty mi připadají hodně vysoké, přes 60km/h je v boji docela podstatný faktor. Piloti s tím holt asi museli počítat..
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

To srovnání Hurik vs Typhoon je trošku zkresljící. Hurik měl 40mm protitankové děla, poloviční váhu a poloviční sílu motoru. Určitě to s ním muselo hodit zákonitě víc, než 20mm Hispana s Typhoonem. Je možné, že po dávce dlouhé 10 vteřin opravdu mohli letadla zpomalit až o těch 60 km/h, ale průměrná délka dávky tvala určitě mnohem kratší dobu (můj odhad 1-3 vteřiny).
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Narazil jsem dneska na docela zajímavou zmínku, týkající se zpětného rázu. Sice to vůbec nesouvisí s Typhoonem, ale když se to tady probíralo, proč to sem nedat -

Cituji z hlášení jednoho amerického pilota Thunderboltu - ".... he started to turn into me. I chopped throttle and fired three or four bursts from my guns to kill my speed." V překladu - ".... začal na mně točit. Stáhl jsem plyn a vystřelil tři nebo čtyři dávky z mých zbraní abych "vytratil" rychlost. "

To je hodně zajímavé užití efektu zpětného rázu přímo v boji, něco podobného jsem četl poprvé.
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

hehe, tohle mi fungovalo v nějakém simulátoru (yeager?) a já přemýšlel jeslti je to bug nebo feature...
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Re: Hawker Typhoon

Příspěvek od spitfire.v »

Nedávno jsem si pořídil nádherné triko s "Tiffym" http://www.rezava-vrtule.cz/motor/manak-raf
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Typhoon

Příspěvek od Tempik »

RiMr píše:Super článek.
Dovolím si přilinkovat pár svých fotek zmíněného posledního Tajfuna
Moc pěkné. A je vidět, že je to opravdu obrovské letadlo.
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Re: Hawker Typhoon

Příspěvek od spitfire.v »

Při brouzdání netem jsem našel tyto stránky, velice pěkně udělané třiceti minutové video http://jrc-1138.blogspot.cz/2012/09/int ... phoon.html
a nějaké fotečky
http://www.184squadron.com/photoarchive.html
Obrázek
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Re: Hawker Typhoon

Příspěvek od spitfire.v »

Zajímavá fotografie stroje se starším krytem kabiny, kanóny a čtyřlistou vrtulí.
Obrázek
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“