Hawker Hurricane

Moderátoři: Hans S., Tempik

Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Hansi S. !

Údaje pochází z ,,Pilot Notes Hawker Hurricane I" vydaný Air Ministery v dubnu 1940.
Také jsem četl i jiné údaje. Mám za to, že tato příručka mírně přehání a nebo je zde tisková chyba, protože po rozšíření vztlakových klapek klesla minimálka na 91.5 km / h. při jejich použití.
Pokud si dobře vzpomínám, pan Fajtl popisoval přistání s Hurr. tak, že při rychlosti pod 130 km / h bylo nutno, kvůli bezpečnosti manévru, klapky vysunout.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ještě k pádovce Hurricanu: Dle mojich poznámek z uváděného vyprávění vyplývá,že instruktoři ve výcviku toto doporučovali a vyloženě nutli své svěřence použít klapky při rychlostech okolo 120 km / h, pokud pilot počítal ještě s nějakým drobným manévrem.

Praxe je vždy jiná než teorie a lety v továrnácních podmínkách.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Pope, k tvému popisu Huricana není v podstatě co dodat. Shrnul jsi všeobecný názor a předpokládám, že se s tebou nikdo přít nebude. To letadlo nebylo při začátku 2. sv žádný technologický, ani výkonostní zázrak, ale byl dostačující - teda alespoň do konce bitvy o Británii- k úkolům, které na něj byly kladeny.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Jde mi také o nějaké jiné poznatky z provozování typu, např. případy nekvalitních barev, které zapříčinily snadné vznícení letounu ( Jak-1 ) a pod. . I když u britského stroje takový výkyv kvality nepředpokládám.

A ještě dodatek k podvozku Sea Hurricanu:
Letoun měl jednou necnost - větší odskok při dosednutí na palubu LL. Údajně probíhaly testy s upraveným podvozkem, kdy měly tlumiče nižší tlak plynu než běžné pozemní stroje. Pokud je někdo s tímto obeznámen, určitě to bude zajímat i ostatní účastníky debaty!!!
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Manuál k Hurricanu Mk.II (při hmotnosti 7600 - 9600 lb) hovoří:
80 - 90 MPH v letové konfiguraci (129 - 144 km/h)
60 - 75 MPH v přistávací konfiguraci (97 - 121 km/h)
(+- 5 MPH v závislosti na konkrétním stroji)

To je proti Hurricanu Mk.I (pádovka 57 MPH) se vzletovou hmotností cca 6440 lb docela dost velký nárůst, který bych spíše nečekal. Ale letový test hovoří jasně. Dost možná to bude ovlivněno chybou v měřicích přístrojích, ale to se samozřejmě neuvádí. Je to sice velký rozdíl, ale pořád ještě reálný.

Inu začneme diskusi o Hurricanu :)
Pop píše:Hawker Huricane byl solidní výrobek ,, staré" dobré britské firmy. Byl výrobně jednoduchý, s možností relativně snadných oprav bojových poškození nebo poškození po nouzových přistáních na břicho. Oproti modernějšímu Spitfiru měl snadnější pilotáž, především jí pilot nemusel věnovat tolik pozornosti - výjimkou byla vývrtka, ta byla se všemi verzemi Hurr. zakázána.
Ano, byl výrobně jednoduchý, ostatně jeho prakticky čistě příhradová konstrukce působila mezi všemi těmi moderními poloskořepinami té doby malinko zastarale :). Jak snadná byla oprava jeho bojových poškození je poměrně obtížné posoudit, protože jediné skutečné srovnání máme se Spitfirem, který ale proti Hurricanu představuje naprostý opak a takřka vrchol složitosti. Nedomnívám se ale, že by Hurricane po přistání na břicho mělo být v principu nějak snazší opravit, nežli Spitfire. To už bude záležet na čistotě přistání a jeho původních důvodech.. Spitfiry v době BoB měly stále dost velké potíže s výrobou i opravami.
Není pravda, že by na Hurricanu byla zakázána vývrtka. Pokud vím, tak zakázána byla pouze pokud stroj nesl podvěsnou výzbroj, nebo pokud se jednalo o verze Mk.IV či Mk.IID. Klasické stíhací varianty ale do vývrtky za dodržení jistých základních pravidel jít mohly. Problém byl ve značné ztrátě výšky, ale to bylo tak vše. Vybrání vývrtky probíhalo normálně.
Pop píše:Také, oproti Spitu a Bf-109, snesl mnohem větší bojové poškození, se kterým se dokázal vrátit na letiště. Další výhodu Hurr. vůči Spitu spatřuji ve volbě umístění kulometů. Vede mne k tomu skutečnost, že vnější kulomet Spitfiru byl již v té části křídla, která se dosti ohýbala a kroutila při manévrech a tudíš střelba s touto zbraní musela být neefektivní ( křídlo typu ,,E" toto respektovalo - kanon 20 mm + kulomet 12,7 mm střílející těsně kolem kruhu vrtule ).Baterie 4 kulometů těsně vedle napojení křídla na centroplán měla mnohem stabilnější pozici, a tedy umožňovala efektivnější využití palebného průměru.
Ano, Hurricane snesl větší poškození, nežli Spitfire i Bf 109. Byl to značně robustní stroj, ostatně těžší a větší než oba soupeři..tedy také nezanedbatelně větší cíl.
Prohýbání křídla je sice fakt, ale nějaký ten rozptyl pár centimetrů sem a tam..to už je skoro jedno. Samotné otřásání letadla při delších dávkách udělá jistě více, než vliv prohnutí křídla. Spíše bych vyzdvihl vyšší stabilitu Hurricanu při střelbě, když už chceš nutně porovnávat jeho střelecké schopnosti vůči Spitfiru.
Pop píše:Na straně druhé jsem si vědom, že tento stroj již nemohl plně konkurovat Bf-109 s motorem DB 601.
Avšak, pokud vedle Hurricana postavíme časově adekvátní verzi Bf-109 s motorem Jumo 210, vyjde Hurr. z tohoto srovnání výrazně lépe.
Nebyl bych si tak docela jistý, že Hurricane s dvoulistou pevnou vrtulí vyjde výrazně lépe ve srovnání s Bf 109 B, C či D s vrtulí stavitelnou. Na základě čeho si to myslíš? Ač Bf 109 měl mnohem slabší motor a nesl lehčí výzbroj, výkony podával víceméně podobné, ovšem spojené s výhodami pozdějších verzí - aerodynamická čistota mu dovolovala snáze zrychlovat ve střemhlavém letu. Jeho tenčí křídlo mu téměř jistě dovolovalo jít na vyšší rychlosti bez takové ztráty ovladatelnosti. Do toho od motoru Jumo 810 Ga bylo přítomno přímé vstřikování paliva. A nejlepší na tom všem je, že Bf 109 byl u jednotek více než rok před Hurricanem, byť v malém počtu. V době, kdy počty Hurricanů začaly konečně nějakým rozumným způsobem růst, tak se do výroby dostal Bf 109 E se svým DB 601 A..a bylo vymalováno.
Pop píše:Také v souboji s Bf-110C byl pilot Hurricanu ve výhodě. I když max. rychlost 110-ky byla vyšší a výzbroj v přídi mohutnější, britský letoun vše nahrazoval svému pilotovi manévrovacími schopnostmi. Stoupavost obou strojů byla přibližně stejná.
Za předpokladu, že byl boj veden tradičně, tedy v prudkých manévrech při nízké rychlosti, pak ano, Hurricane měl jasné výhody. Pokud pilot Bf 110 využíval předností svého letounu, pak se situace v souboji značně vyrovná s tím, že Bf 110 si drží trumfy mimo souboj (více mužů posádky, dolet, lepší možnosti dalšího vývoje).
Pop píše:Také proti italským stíhačkám měl, do příchodu MC-202 k perutím Reggia. Aironautica, výkonostní převahu.
Tak proti CR.42 samozřejmě ano, proti FIATu G.50 menší převahu držel také, ale pokud se Hurricane má srovnat s MC.200, pak už zdaleka tak dobře nevychází. Ital byl obratnější, snáze ovladatelný a lépe stoupal. Hurricane byl o chlup rychlejší (pokud nebyl osazen filtrem Vokes) a nesl těžší výzbroj. Re.2000 si s Hurricanem také moc nezadal..
Pop píše:Vzhledem ke snadnější výrobě letounu Hawker Hurricane a jeho užitným vlastnostem jsem zastáncem toho názoru, že Hurricane odrazil v r. 1940 Luftwaffe od Britských ostrovů.
Můj názor na Hurricane jest, že se jednalo prostě o jakousi prvogenerační samonosnou jednoplošnou relativně moderní britskou stíhačku. V přímých soubojích se nevyrovnal Spitfiru a nestačil na Bf 109. Jeho vývojový potenciál byl v porovnání s touto konkurencí slabý. Když to řeknu na plná ústa, tak Britové byli rádi, že mají "aspoň Hurricana".
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Tak vidíš, Tempíku! Dočkali jsme se názoru. A ne ledajakého.

Rozptyl vnějšího kulometu Spitfiru bych zase tak nebagatelizoval. Těh několik cm prohnutí křídla mohlo na vzdálenost 120 m udělat až metrovou odchylku. V kombinaci s mírným zkroucením, při použití křidélka, mohla být tato ještě podstatnější.
Pokud porovnáme časy výstupu na výšku 6 000 m, je vidět rozdíl mezi Hurricenem s pevným Wattsem a Bf-109 s vrtulí VDM a motorem Jumo 210 téměř 2 min. ve prospěch Bf-109. Při použití vrtule Rotol je Hurr. téměř o minutu lepší. Praktický dostup měl Hurricane vyšší téměř o 1 000 m i s Wattsem a měl větší dolet.
Strojů Bf-109C s motorem Jumo 210Ga ( Jumo 810Ga ??? ) nebylo zase tak mnoho. Navíc, další úpravy a vylepšení užitných vlastností Bf-109D navýšily jeho hmotnost tak, že nějaký přírůstek výkonů se nekonal, spíš je zřetelný opak.
K tomu všemu musíme přidat mnohem větší pevnost konstrukce Hawkerova výrobku a ještě, jak výše uvádí Hans S. , silnější standardní výzbroj Hurricanu.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

JJ, Hans to trochu rozšířil a dopnil pár věcí, ale i tak si myslím, že v podstatě souhlasí.
Ješě u toho porovnání Huricanu a Bf 109D a i E. Ve výškách od nějakých 5 km už nebyl výkonově Huricane tak pozadu a myslím si, že se jednalo o dost vyrovnané stroje. Bylo to lepší výškovosti motoru merlin. V podstatě celou válku platilo, že Bf jsou oproti huricum/spitfirům výkonější v nižších výškách a ztrácí ve vyšších výškách. Platí pro hlavní letecké série. Jistě by se našlo pár vyjímek na obou stranách.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Jasně, Tempíku!! Motor Hurricanu byl nastaven na výšku asi 6 200 m. To potom dělalo pilotům RAF problémy na dálném východě, kde japonské letecké formace létaly podstatně níže a britští stíhači nedokázali v těhto výškách využít plně vlastností svojich strojů.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pop: Jumo 810 Ga je překlep, ostatně myslím, že je docela dobře patrné, jaký motor jsem měl na mysli :). Číslo 810 je snad typické jen pro malé motoráčky ze Studénky :)

Bf 109 D nebyl v žádném směru lepší ani modernější, než Bf 109 C. Jedná se o přechodnou variantu, která původně měla nosit motor DB 600, ale v důsledku potíží spojených právě s Daimlerovým motorem byla série dovybavena klasickými Jumo 210 (aby bylo k dispozici aspoň něco..). On vůbec výkon Bf 109 B, C a D se stavitelnými vrtulemi byl dosti podobný.

Pokud je křídlo geometricky krouceno (což u Spitfiru je), pak jsou zbraně posazené samozřejmě tak, aby mířily do jednoho bodu. Tedy v rámci tětivy jednotlivých profilů mohou svírat různý úhel. Rozhodně se tedy nesčítá nějaký vliv konstrukčního kroucení křídla a kroucení v důsledku momentální zátěže.
Pokud jde o samotnou odchylku vlivem této momentální zátěže, pak bych zůstal raději na konzervativní myšlence. Uvažovat ohyby v řádech centimetrů je sice samozřejmě možné, ale na druhou stranu to asi nemáme pořádně zdokumentované. Křídlo se ohýbá především ve směru nahoru a dolů. Kroucení do značné míry omezují různé torzní skříně a jiné prvky tomuto bránící. Blbá situace nastává ve chvíli, kdy nosný potah torzní skříně dostane zásah. Pak může dojít k faktickému ukroucení a zhroucení křídla. Ale těžko to vztahovat k té střelbě.

Porovnání výkonů Hurricanu a Bf 109 E už je více závislé na verzi, resp. subverzi. Na Messerschmittech byly používány mírně odlišné motory DB 601 A-1, DB 601 Aa a DB 601 N. Ty měly rozdílný jak výkon, tak výškovost. Jsem přesvědčený, že Bf 109 ani ve verzi s nejrozšířenějším motorem DB 601 Aa (klasické E-3, E-4, E-7) s Volldruckhöhe 4000 m neměl ve výšce s Hurricanem větší potíže (z hlediska výkonu). Problémy by mohlo způsobovat spíše relativně menší křídlo a s tím spojené slabší vztlakové vlastnosti, které se v řídkém vzduchu nutně projeví.
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 27/4/2009, 19:41, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Však jsem nepsal, že by byl Hurricane výkonnější, jen že už tolik neztrácel. S tím křídlem a vztlakem to vidím obdobně.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Chcem sa spýtať v Juhoslávií a myslím že aj v Rumunsku sa pokúšali o montáž DB-601 na drak Hurricanu, má o tom niekto viac informácií?

A ešte niečo ak mali Hurricane spojenci Nemcov prebehli nejaké ich testi? TO samé o Blenheimoch, MS-406,
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

O zástavbě DB 601 do Hurricanu nevím. Vzhledem k relativnímu nedostatku těchto motorů se mi to jeví jako poměrně nevhodný krok. Ono to možné je, ten motor byl relativně malý, lehký, není moc důvodů, aby to vyloženě nešlo někam namontovat, ale trochu mi uniká smysl.

Jinak testy kořistních letounů byly naprosto běžné. Spitfiry, Hurricany..obojí prošlo hlubokým testováním v Rechlinu. Jen jejich průběhy nejsou tak známé, jako ty britské. Otázka je, kolik je toho jen zastrkáno v archivech a kolik je definitivně zničeno. Luftwaffe, resp. RLM testovalo prakticky veškeré spojenecké typy.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

O Hurricane s DB 601 jsem také kdysi někde četl. Možná, že to jsou přímo ty stránky. Tím samozřejmě netvrdím, že to není jen pohádka
http://unrealaircraft.com/hybrid/hurricane.php
http://www.k5083.mistral.co.uk/PROJECTS.HTM
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No nevím, spíš bych temu nevěřil. Ale je pravda, že v Jugoslávii se měl Hurricane vyrábět v licenci. Myslím, že u firmy Zmaj, kde se před tím vyráběly letouny Hawker Fury (ale nejsu si zrovna jistý tým, esi se tam vyrábjal aj ten Fury). Píše se o 18 - 24 letounech. Jen taková otázečka, kde by se Jugoslávci dostali k sériové výrobě tohoto motoru, když ho měli zkoušet. K čemu by jim to bylo, kdyby ho nemohli získat dál...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

No, pokud se nepletu, tak Jugoslávci měli ve výzbroji i Bf-109, takže ten motor měli "po ruce". Navíc v určitém období to mohlo vypadat, že budou menší problémy se získáním motoru z Německa než z Anglie.
Ono to možné je, ten motor byl relativně malý, lehký, není moc důvodů, aby to vyloženě nešlo někam namontovat, ale trochu mi uniká smysl.
Odpověděl sem výš, ale ještě víc mi uniká smysl v případě montáže do Spitfiru, což se prokazatelně událo v Německu.
EDIT:
Obrázek
Jednou o tom psali v L+K údajně to nedalo moc práce, dokonce kapotáž skoro pasovala...
P.S. Hansi, nešel by ten obrázek menší? Šoupat to při čtení je na prd ( a to mám 19ku... monitor )
P.P.S. Dík
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 28/4/2009, 21:09, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Ja myslím že to bolo tak že skúška začala až v dobe keď začali dodávky Bf-109 E a nový motor na Hurrican skúšali preto aby ich udržali v prevádzke aj bez pomoci Britov.
Zmaj nejako mi to nesedí, prečo by kupovali licenciu na 24 kusov keď mali vlastní IK-3? Približne rovnako výkonní.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Mohli ho teoreticky kupovat přímo od německých firem. Chorvatsko bylo spojencem Říše a později jedním z uživatelů Bf 109. Ale jestli firma Zmaj byla v Chorvatsku, nebo ne, to netuším - ani nevím, jaké bylo tamní politické uspořádání a vztahy.
chorvatský Bf 109
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 28/4/2009, 18:56, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak o licenci na Hurricana píše i L+K...

Jo a taky sa pripájam k prosbe o menší obrázok.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Zmaj mala centrálu myslím že v Bosne takže po rozporcovaní pripadla Chorvatom, ale myslím že už sa tam nič nevyrábalo a len sa opravovala technika.
Skúška DB-601 ale prebehla ešte skôr než vzniklo Chorvátsko.
Dôvodom mohlo byť práve zavedenie Bf-109 E
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Po I WW byla Jugoslávie monarchií v čele s králem. Po svržení panovníka v r. 1940 se stát změnil v republiku a to se přímo dotýkalo zájmů Hitlerova Německa, protože si nikdo v Německu nebyl jistý postojem nové vlády vůči postupu Němců směrem na východ. Z toho plynou události jara 1941.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“