Hawker Tempest

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Mirek58 »

Nějak tápu.
Pokud máme velké těleso, bude nadlehčováno velkou silou odpovídající velké hmotnosti vytlačené tekutiny (vzduchu). Pokud máme malé, tak bude nadlehčováno silou odpovídající jen malé hmotnosti kapaliny.
U Archimeda jde o těleso, které je má uzavřený povrch.
(Voda do něj nevniká, nevsákne se ap)
Ergo kladívko, může tedy svým vnějším objemem vytlačit kapalinu.
Letadlo, jak je to u něj?
Má uzavřený povrch?
Někdy ano, někdy ne.
Uvnitř svého povrchu obsahuje vzduch.
Tedy jaký objem vázaný k povrchu tělesa / letadla vytlačuje vzduch?
Pouze jednotlivé stavební prvky/ materiály letadla.
Zde bych moc nešermoval zákonem pana Archimeda, spíše bych akcentoval hmotnostní průřez tělesa, hustotu a součinitel dynamického.odporu
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Hans S. »

Letadlo má taky uzavřený povrch a to jakékoliv. A je jedno, jestli se na něj díváš jako na "nedokonale těsnou skříň", nebo třeba na konkrétní "dokonale těsný nosník". Proto také akcentuji, že záleží na tvaru a hustotě tělesa, viz.:
Hans S. píše:Ale abych to zkrátil: Při akceleraci do střemhlavého letu (kdyby letadlo nemělo zapnutý motor) záleží na: Tvaru (aerodynamika) a objemu/hmotnosti (hustota letadla). Čím vyšší je rychlost letadla, tím méně záleží na jeho hustotě a tím více záleží na celkové aerodynamice a to nejen aerodynamice nízkých, ale již i vysokých rychlostí.
Archiméda jsem použil proto, že si ho každý dokáže snadno představit a na tento případ jej lze sice ne dokonale, ale přesto dostatečně, extrapolovat.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Alfik »

V Hansově příkladě se letadlo chová třemi způsoby:
1) jako těleso, s výtlakem
2) jako těleso, s aerodynamickým odporem
3) jako soustava těles, pro které pak platí že interferenční odpory vznikající mezi nimi násl. pohybu vzduchu je nutno přičíst k odporu tělesa - známý příklad jsou např. chladící prstence na motoru, ale také třeba mnohem méně známá interference mezi trupem a z něj vystupujícími křídly.

Samozřejmě, že letadlo typu "chmelnice" ze začátků letectví bude mít mnohem vyšší odpor než "žhavá střela" ze 40. let. Ovšem tento odpor (protože jde o aerodynamický odpor a nikli výtlak o němž psal HansS) roste s rychlostí, výtlak nikoli.
Loď také neztrácí veškerý výtlak pokud má v boku díru - voda sice proudí dovnitř, ale "počítá se" ten prostor, v němž voda ještě není (mch ponorka má balastní nádrže dole furt otevřené - doslova dole nemají dno).
Hansovi šlo jen o to, že lehké a malé letadlo může při klesání zrychlovat mnohem rychleji než sice těžké, ale velké - např. s velkou plochou křídel, nebo s velkým rozpětím, nebo s tlustým trupem, apod.
Dodám jen pro příklad něco, s čím nám kdysi vysvětlovali vliv Reynoldsova čísla (třeba to pro dokres pomůže): rovný list papíru - do kuličky zmačkaný list papíru. Shoďte je ze střechy, a který dopadne jako první? Hmotnost je přitom stejná.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Mirek58 »

Dodám jen pro příklad něco, s čím nám kdysi vysvětlovali vliv Reynoldsova čísla (třeba to pro dokres pomůže): rovný list papíru - do kuličky zmačkaný list papíru. Shoďte je ze střechy, a který dopadne jako první? Hmotnost je přitom stejná.
Tohle je dobrý příklad dokumentace dynamického děje.
Ale je třeba mít na paměti, že prostý výtlak je záležitost statického děje.
A letadlo bez pohybu vůči prostředí plynnému, tedy prostý výtlak, je pouze přechodový stav, kdy v tomto okamžiku je v nezměřitelné fázi statického děje, mezi dynamickými úseky děje.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Tempik »

Jsem rád, že jsem jednoduchou myšlenkou rozvinul debatu fyziků.
Šlo mi o to, že i váha letadla má vliv na jeho zrychlení dolů. Samozřejmě nebude B-17 zrychlovat efektivněji, než Tempest. A samozřejmě, že čím vyšší rychlost, tím více bude hrát roli aerodynamika. Jako jednoduchý příklad bych uvedl dvě identická letadla, jen jedno má náklad a dosahuje dvojnásobné hmotnosti (tedy i hustotě). A to těžší bude při rychlostech běžného vrtulového letadla více zrychlovat při přechodu do střemhlavém letu. 4ím pomalejší na začátku budou, tím výraznější náskok za určitý čas získá. Naopak při limitních rychlostech už bude nárůst minimální.
Uživatelský avatar
Dora Neun
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 4/1/2017, 12:58

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Dora Neun »

Trochu bych to zjednodušil. Ono letadlo pohybující se v atmosféře nereprezentuje v letu střemhlav (#edit: střemhlav, tedy pro naše účely bez působení vztlaku generovaným křídlem) ani volný pád (mimo atmosféru) a nelze na něj bez výhrad aplikovat ani Archimedův princip, ale spíš balistiku.

Vezměme dvě stejně těžké koule, při čemž jedna bude mít dvojnásobný průměr než druhá a vypusťtme je z vysoké věže. Zprvu, dokud se budou pohybovat se zanedbatelným odporem, bude jejich zrychlení stejné, bude odpovídat tíhovému zrychlení v gravitačním poli Země.

Jakmile začne na obě koule působit odpor vzduchu, přestanou se chovat výše zmíněným způsobem a bez vlastního pohonu nikdy nedosáhne jejich zrychlení tíhového zrychlení v gravitačním poli. Začnou se chovat jinak. Zjednodušeně (pro rychlosti výrazně nižší než První kosmická si takové zjednodušení lze dovolit bez zkreslení dat) si lze jejich pád rozdělit na nekonečné množstv stavů, z nichž každý si lze interpretovat tak, že si představíme, že se koule pohybuje bez gravitace vlastním pohonem o tahu stejném, jakou silou by koule působila v klidu na pevnou podložku na povrchu Země (uvažujeme-li pohyb v atmosféře Země). Proti zrychlování působí aerodynamický odpor, který bude u menší koule nižší, tudíž ta bude mít vyšší zrychlení.

Z výše uvedeného jednoznačně vyplývají všechny souvislosti, které jaksi "empiricky" jistě každý z nás tuší ;)
...Diese Überlegungen bestimmten den Entwurf der Fw 190, die kein "Rennpferd", sondern ein "Dienstpferd", wie die Kavallerie ihre Pferde nannte, werden sollte.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Wasp »

Jak na tom byl Tempest V rychlostně ? Jsem se díval na grafy a Bf 109 K je rychlejší všude, mimo rychlosti u země kde jsou +- stejní.
Rychlosti Tempestu beru ze známého grafu Comparative Performance of Fighter Aircraft.
http://www.wwiiaircraftperformance.org/sl-wade.html

Jsou tyto rychlosti pro většinu Tempestů platné ?
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Tempik »

V podstatě jsi si odpověděl tím odkazem sám, jen ho víc projít.
Tady http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... peed-p.jpg najdeš graf rychlostí Tempesta na plnícím tlaku 9lb a K4 na 1.8ATA U země to je nějakých 10MPH-16km/h, v 6000ft/2000m je to ale už 20MPH-32km/h. V 9000ft/3000m jsou pak oba +- stejně rychlí s tím, že v 18000ft/6000m je na tom tempest zase o 16kmh líp. Ve 20 000 se to srovnvá a až nad 20 000 zase nabírá na rychlosti K4.
Samozřejmě ani K4 a ani Tempest nezůstali na tomhle plnícím tlaku. Ostatně na tom grafu už je nakousnutý výkon Tempesta s 10.5lb plnícím tlakem a 11lb se začalo používat proti V1 už v červnu u dvou perutí a po přechodu k 2.TAF a s motory sabre IIb létaly Tempesty s 11lb normálně.
Ostatně když se zaměříme na rychlostní porovnání psané v textu z toho odkazu, kde sice nemáme přesné rychlosti, ale máme tam porovnání Tempestu, Spitfiru XIV a Mustangu III, tak pak se ukáže jeho rychlost v plném světle. Do 18 000ft nejrychlejší z této trojice. S tím, že u země je o 25MPH-40km/h rychlejší, než Spitfire XIV. A jelikož víme, že Spitfire XIV je na tom rychlostně u země prakticky stejně, jako K4, máme nepřímé porovnání. Navíc s tím, že přímo u země vlastně není ten největší rychlostní rozdíl těchto koncepcí. Ten je ve dvou kilometrech.
Takže odpovím stručně - ne, rychlosti Tempestů nejsou stejné. Za války používaly motory Sabre IIa a Sabre IIB. A aby to bylo složitější, tak oba motory začínali na plnícím tlaku 9lb s tím, že pro lov V1 se ještě u Aček začalo plnit na 11lb a tohle přešlo dále.
Do toho se nám míchá palivo 130grade a 150grade. Sabre IIa totiž pro plnění 11lb potřeboval 150grade. Sabre IIb si vystačil se 130gradem na 11lb a občas se objeví info, že se u 2.TAF Tempesty se Sabrem IIb plnily i 13lb a 150gradem. Bohužel tohle není snadno dohledatelné, briti nebyli takový puntičkáři v papírech, jako němci a jejich zápisky jsou občas dokonce rozporuplné. Víme totiž, že 150 grade palivo dostávali u 2.TAF na konci listopadu 44 hlavně Spitfiry, protože ty to tak nějak potřebovaly. Ale postupem času se spotřeba u 2.TAF tohodle paliva znásobila na úkor 130 a je otázka, kam všude se nakonec to palivo dostalo.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Hans S. »

Tempik píše:Víme totiž, že 150 grade palivo dostávali u 2.TAF na konci listopadu 44 hlavně Spitfiry, protože ty to tak nějak potřebovaly.
Krásný slovní obrat :D
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Wasp »

Mark Williams není záruka dobrého srovnání.
Je trochu zaujatý, asi stejně jako na stránkách Kurfurst které kopou zase za druhou stranu. Na interneru je Williams znám že vybírá horší grafy německých letadel s lepšímy testy letadel spojeneckých.

Předně srovnávat takto jednoduše myslím si že nejde. Každý test vychazí z odlišných podmínek a jinou metodikou je dělán.

Jeětě jsem se nedíval na čísla a neporovnával s tím co mám ale bude to sedět s tímto http://kurfurst.org/Performance_tests/1 ... 9K_EN.html
Ve Williamsově grafu je 1,8 ata ( 1800ps) -cca 592 km/h.
Já zanášel do toho porovnání hodnoty z ruského testu Bf 109 K-4 ( zde :http://rkka.es/aviones/diagram/02_027/02_027.htm )kdy nejspíše šlo o 1,98 ata (2000 PS), který Williams neuvádí.
Pak mě vychází že je K-4 sTempestem u země +- nastejno a v ostatních výškách je rychlejší.
Nevím jak vložit.

To porovnání spojeneckých letadel je poválečné, logicky předpokládám že Tempest uvedený na tom porovnání byl souhrn naměřených výkonů. Ale nevím.

Musím končit. Jdeme uspávat.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Hans S. »

Wasp píše:Mark Williams není záruka dobrého srovnání.
Je trochu zaujatý, asi stejně jako na stránkách Kurfurst které kopou zase za druhou stranu. Na interneru je Williams znám že vybírá horší grafy německých letadel s lepšímy testy letadel spojeneckých.
.
.
.
To porovnání spojeneckých letadel je poválečné, logicky předpokládám že Tempest uvedený na tom porovnání byl souhrn naměřených výkonů. Ale nevím.
S tímhle nesouhlasím. Jak Kurfürst, tak i WWIIAircraftPerformance uvádějí kompletní dokumenty, nikde nic nemažou a nepřikrášlují. Zpravidla se k testům snaží dát i nějakou tu omáčku, ale základ je samozřejmě těm dokumentům rozumět a umět protokoly číst. Je třeba blbé porovnávat čistého Tempesta s Bf 109 s pumovým závěsníkem...atd. (tím neříkám, že tento konkrétní test takový je).

Na druhou stranu například ten sovětský graf z rkka.es je nic moc. Neříká, z jakých testů vychází (to by se u Williamse nestalo).

K tomu plnicímu tlaku na 1,98 ATA je vhodné dodat, že Bf 109 takto prakticky nelétaly (podobně jako u Fw 190 D se nepoužíval 2,02 ATA). Nedostatek vysokooktanového paliva to víceméně znemožňoval. Vhodné je tedy u Bf 109 sledovat maximální tlaky 1,8 ATA pro DB 605 D, resp. 1,7 ATA pro DB 605 A.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Tempik »

Wasp píše:Mark Williams není záruka dobrého srovnání.
Je trochu zaujatý, asi stejně jako na stránkách Kurfurst které kopou zase za druhou stranu. Na interneru je Williams znám že vybírá horší grafy německých letadel s lepšímy testy letadel spojeneckých.
Grafy neokecáš. Teda u sovětů mám svoje podezření, ale vesměs jsou ty testy v pořádku. A pokud se testují kořistní stroje a pak to sedí, tak tím lépe.
Wasp píše:Předně srovnávat takto jednoduše myslím si že nejde. Každý test vychazí z odlišných podmínek a jinou metodikou je dělán.
Hele s tím jsi začal ty. Ale od čeho jiného se chceš odpíchnout? Hlavně ty testy jsou opravdu docela přesné ze všech stran, protože se na to používá stejná, nebo velmi podobná metodika. Vzdálenost vs čas je něco, co jde změřit a je jedno, jestli je to v mílích, nebo km. A pokud němec testuje americké letadlo, nebo brit německé a vychází to všude +- stejně, tak v tom nevidím žádný zádrhel.
Wasp píše:Jeětě jsem se nedíval na čísla a neporovnával s tím co mám ale bude to sedět s tímto http://kurfurst.org/Performance_tests/1 ... 9K_EN.html
Ve Williamsově grafu je 1,8 ata ( 1800ps) -cca 592 km/h.
Já zanášel do toho porovnání hodnoty z ruského testu Bf 109 K-4 ( zde :http://rkka.es/aviones/diagram/02_027/02_027.htm )kdy nejspíše šlo o 1,98 ata (2000 PS), který Williams neuvádí.
Pak mě vychází že je K-4 sTempestem u země +- nastejno a v ostatních výškách je rychlejší.
Nevím jak vložit.
Ano, pokud porovnáváš nejrychlejší K4 a nejpomalejšího Tempesta, tak tam je u země +- na stejno. Ve 2000-3000m je Tempest rychlejší. Pak je to do 6 km +-nastejno a pak je rychlejší K4
Wasp píše:To porovnání spojeneckých letadel je poválečné, logicky předpokládám že Tempest uvedený na tom porovnání byl souhrn naměřených výkonů. Ale nevím.
Ano, je to porovnání nejrychlejších válečných pístových letounů proti nastupujícím jetům. Vůbec nemám představu co myslíš tím souhrnem naměřených výkonů. Prostě vzali letadla, v různých výškách naměřili maximální rychlosti a pak je mezi sebou porovnali. Popravdě nevím, jak lépe by jsi to chtěl udělat? Komu by prospělo a z jakého důvodu by si v tomhle testu někdo něco vymýšlel, nebo nějakému letadlu nadřazoval?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Wasp »

Bohužel nemám čas na vše, tak co nejstručněji.
Kritika stránek Marka Williamse je k dohledání docela běžně.
Teď mě napadá třeba ta ze stránek Kurfurst.
http://www.kurfurst.atw.hu/ ( i o plnících tlacích)

A jde přesně o to co píše Hans.

Tempik.
Neporovnávám nejpomlajejší s nejrychlejším, to říkáš ty a já se ptal, pokud se podíváš, na to jestli je tahle rychlost průměrná, nebo jestli je tahle rychlost Tempestu ta nejběžnější se kterou se dá setkat v letech 44/45, pokud chápeš jinak je to špatně.

Hans, naměřená ruská rychlost docela odovídá německému testu, teď z hlavy nevím jestli tomu z "tenkou" vrtulí.
Omlouvám se nemám čas. Ať to lítá.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Hans S. »

Oni to na Kurfürstovi spíše dovysvětlují, než že by to rozporovali. Ale jsou to do značné míry konkurenční weby, tak je jasné, že je občas nějaké vyjádření ostřejší :).
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Tempik »

Wasp píše: Kritika stránek Marka Williamse je k dohledání docela běžně.
Teď mě napadá třeba ta ze stránek Kurfurst.
http://www.kurfurst.atw.hu/ ( i o plnících tlacích)
Upřímně mě je názor Marka Wiliamse i jeho kritika úplně jedno. Mě ani tak nezajímá Mark Wiliams, jako surová čísla, která okecat nepotřebují. A je fuk, jestli je najdu u něj, nebo u kurfursta, nebo v papírových nosičích.
Wasp píše: Neporovnávám nejpomlajejší s nejrychlejším, to říkáš ty a já se ptal, pokud se podíváš, na to jestli je tahle rychlost průměrná, nebo jestli je tahle rychlost Tempestu ta nejběžnější se kterou se dá setkat v letech 44/45, pokud chápeš jinak je to špatně.
Jenže ono nejde napsat nejběžnější rychlost z dvou let války. Dva roky vývoje byla tehdy obrovská doba. První Tempesty sjely z linek ještě v roce 43 a u jednotek se začli objevovat hned zkraje roku 44 při přeškolování a na jaře 44 už se zapojovali do bojů. První kusy měly slabší motory, starší vrtule, kanóny přes náběžnou hranu. To se postupně měnilo. První kusy na jaře 44 létaly u země 602km/h (bez závěsníků na bomby/nádrže 605km/h) a o rok později 630 km/h. Výkonově největší skok byl právě někdy v létě a na podzim roku 44, kdy přišla druhá série a Sabre IIb.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Wasp »

Je plno testů kde musíš znát více než graf protože to nestačí. Surová čísla ? Americké TAIC udávají plno zajimavých čísel, odlišných od japonských testů. Můžem z toho brát výkonost ? Musíme vědět co představují...Tedy nestačí brát číslo.
Odbočím, jak se lišilo testování němců a angličanů ?

Hans.
Kurfürst dovysvětluje co Williams nepíše a co opomíjí, a už jsem psal že Williams trochu uhýbá, stejně jako Kurfürst. Protože jsou to nadšenci.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Hans S. »

Wasp píše: Odbočím, jak se lišilo testování němců a angličanů ?
Minimálně. Standardně se jen používaly jiné režimy motorů, ale tak jako tak byly u testů dané režimy popsané, takže jsou vzájemně srovnatelné. Také jsem někde četl, že němečtí testovací piloti se na maximální rychlosti dostávala shora, zatímco angličtí zdola...nebo to bylo naopak?
Hans.
Kurfürst dovysvětluje co Williams nepíše a co opomíjí, a už jsem psal že Williams trochu uhýbá, stejně jako Kurfürst. Protože jsou to nadšenci.
Tak schválně, uveď tři příklady, které Mr. Williams opomíjí :)
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Skeptik »

Hans, tomuto nerozumím
Také jsem někde četl, že němečtí testovací piloti se na maximální rychlosti dostávala shora, zatímco angličtí zdola...nebo to bylo naopak?
Shora? to jako, že mašinu rozběhli v piké, a pak ji srovnali do horizontu a změřili rychlost? To by zcela znevěrohodnovalo naměřené údaje. Pokud chci dostat věrohodné údaje horizontální rychlosti, musím mašinu rozbíhat v horizontálním letu, ne?

Zdola? To jako ve stoupavém letu???

Asi po ránu blbě chápu, díky za vysvětlení :)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Hans S. »

Teoreticky by samozřejmě rychlost měla být stejná, ať byla dosažená shora, nebo zdola. Prakticky je ale rychlost dosažená shora o něco vyšší.

Jde o to, jestli rychlost letadla stoupá "díky výkonu motoru" (při horizontálním letu po stoupání), nebo klesá "do výkonu motoru" (při horizontálním letu po klesání). Rozdíly budou měřitelné ve prospěch měření z klesání, ale zároveň budou poměrně malé, měly by se ztratit v chybách měření. Ostatně výkony si vzájemně Američané, Angličané i Luftwaffe potvrzovali.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hawker Tempest

Příspěvek od Tempik »

Waspe, úplně mi není jasné co vlastně chceš. Mám pocit, že jsi se sem (celkově na palbu) přišel utvrdit v tom, že byla K-4 nejlepší letadlo. Ale neexistuje nejlepší letadlo. Na nejlepší maminku jsem věřil ve školce, na nejlepší auto na základce a na nejlepší kapelu v pubertě. Ale svět tak jednoduchý není. Porovnávat Tempesta a K-4 prostě moc nejde. Ty letadla jsou prostě koncepčně absolutně odlišná. Na jednu stranu nikdo na Tempestu nesestřelil tolik letadel, co piloti Bf-109. Na druhou stranu když došlo ke střetu těchhle letounů, tak to bylo kladné častěji pro piloty britské (kanadské, novozélandské atd). Jenže ani to není tak jednoduchá matematika, jak se zdá. Díky stylu nasazení si piloti Tempestů určovaly kdy a kde se bude bojovat a tam, kde výškově nestačili se prostě neukazovali.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“