DH.98 Mosquito (díl druhý: stíhací, bitevní, palubní atd.)

Moderátoři: Hans S., Tempik

Batjuska
svobodník
svobodník
Příspěvky: 32
Registrován: 7/2/2008, 00:05

Příspěvek od Batjuska »

Premyslim jestli melo Mosquito efektivni vyhodu (diky sve konstrukci s velkym podilem nekovovych materialu), z pohledu snizeni detekce pri ozareni tehdejsim radarem (at uz vcasne vystrahy nebo navadecim), oproti celokovovym letadlum. Je to komplexni otazka a argumentu proc ne je asi hodne... Najdou se i pro ? Vzpominky ucastniku, dokumenty, testy...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Batjuska píše:Premyslim jestli melo Mosquito efektivni vyhodu (diky sve konstrukci s velkym podilem nekovovych materialu), z pohledu snizeni detekce pri ozareni tehdejsim radarem (at uz vcasne vystrahy nebo navadecim), oproti celokovovym letadlum. Je to komplexni otazka a argumentu proc ne je asi hodne... Najdou se i pro ? Vzpominky ucastniku, dokumenty, testy...
Diskuse o (ne)zachytitelnosti Mosquita se rozvinula poměrně dávno ZDE. Osobně patřím ke skeptikům, tedy neočekávám u Mosquita výrazně menší odrazivost, než u jiných letounů podobné koncepce (resp. zatím jsem nenarazil na nic "hmatatelného", co by obtížnost zachycení těchto letounů radarem alespoň naznačovalo).
Obrázek
Islandan
Příspěvky: 9
Registrován: 29/1/2008, 08:16
Bydliště: 569 91 Jedlová,Tovární 323

Příspěvek od Islandan »

Osobní vzpomínku mám,v 1960 na závodech v Hořicích místní montovali do větronů Šohaj plechové koutové odražeče právě pro zvětšení odrazové plochy,která byly příliš malá pro tehdejší radary.Vše další jsou moje domněnky a proto předem přijímám jejich kritiku od každého odborníka.
Ano,dřevo jako nekovový materiál v konstrukci Mosquita určitě snižovalo odraznou plochu,ale byly tam další kovové části.např.motory,nádrže a chladiče,které radarové paprsky odrážely.Také zásada vyloučit plochy a přímky kolmé na směr letu (náběžné hrany,příd) u Mosquita nebyla uplatněna.
Kulatý trup a oblé plochy také nejsou pro stealth příliš vhodné.Odraz také zvyšují rotující díly (vrtule),podvěšená výzbroj ,ústí hlavní a osádka(pokud není zlacený kryt kabiny),to vše u Mosquita se vyskytovalo.
Můj závěr - konstruktéři Mosquita odvedli skvělou práci,ale na stealth tehdy ještě nebylo ani pomyšlení ani dost praxe a teorie kolem radaru. Porovnání efektivní radarové plochy Mosquita např.s Me-410 nebo Beaufighterem by mne také zajímalo.
Islandan
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

Islandan píše: ...
Kulatý trup a oblé plochy také nejsou pro stealth příliš vhodné.
...
Jen malá poznámka - to co tu píšeš je obecně řečeno nesmysl. Stačí se podívat na B-2 Spirit. Krom náběžné a odtokové hrany křídla a jeho konců je na tomhle letadle oblé vše (tedy ještě kromě hran všech otevíratelných krytů + vstupních a výstupních kanálů motorů). :wink:

Ono totiž záleží jak na "radarově odrazných charakteristikách" materiálu potahu a vnitřní konstrukce, tak i na tvarování všech ploch. Problém rovných ploch je v tom, že sice z některých úhlů je takové letadlo radarově takřka neviditelné, avšak pokud dojde k odrazu radarového signálu do místa výskytu jiného detekčního zařízení (pasivní sledovací mód radaru jiného letadla, pasivní pozemní radar), tak je naopak takové letadlo velmi viditelné. To je také důvodem, proč se od "hranaté konstrukce" přešlo k jiným řešením.
Nebát se a nekrást!
Islandan
Příspěvky: 9
Registrován: 29/1/2008, 08:16
Bydliště: 569 91 Jedlová,Tovární 323

Příspěvek od Islandan »

Souhlasím,měl jsem napsat "hrany a plochy,rovné nebo oblé,pokud odrážejí radarové paprsky s dostatečnou intenzitou od vysílače směrem na přijímač".Stačí?
Islandan
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Fatale! Hele!! :D Já věděl, že to někde prostě musí být zaznamenané. Roll rate Mosquita, který nám způsoboval tolik radosti při diskusi:

Obrázek

A nejlepší na tom je, že je opravdu špatný :)
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

:D pekny, ale jeste to samy najdi pro 110, at mame srovnani :wink:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

V tomto směru jsem zatím našel jediný, zcela irelevantní zdroj, kde by byla ostuda ho sem dávat. V několika diskusích je zmiňován výkrut přibližně na úrovni P38, ale neviděl jsem tam žádné podklady.
btw: ale jak zuřivě jsem hledal graf na 110, tak jsem našel jiný, dlouho hledaný - a to graf výkrutu Bf 109 G :)
Obrázek
Uživatelský avatar
Tiborek
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 25/7/2008, 19:56

Příspěvek od Tiborek »

Teď bych potřeboval vědět konstrukci u Mosquita. Z jakého materiálu se skladala konstrukce popř doplňky a z jakého materiálu byly vrtule.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To je popsané v prvním dílu tohoto článku. ZDE.
Uživatelský avatar
Tiborek
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 25/7/2008, 19:56

Příspěvek od Tiborek »

Ještě bych se rád dozvěděl kolik bylo vyrobeno kusů.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No tak si to přečti, samozřejmě to tam je...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Obrázek Mosquito Turbinlite...brutální zhoršení aerodynamiky je zcela zjevné
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Re: DH.98 Mosquito (díl druhý: stíhací, bitevní, palubní atd

Příspěvek od p3tris »

Přátelé, potřeboval bych pomoct s jedním detailem. Jakou měl v červnu 1945 hodnost John Needham "Johnny" Sleight, který v té době létal jako operátor na Mosquitech 211. perutě?
Jde o tohoto pána:
http://www.marketrasenmail.co.uk/news/f ... -1-6927309

Mnoho informací se nachází na stránkách http://www.211squadron.org, ale tuhle konkrétní jsem tam bohužel nikde nenašel.
Obrázek

"Non je ne regrette rien"
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“