Westland Whirlwind a Welkin

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Westland Whirlwind a Welkin

Příspěvek od YAMATO »

V roce 1935 byla britským ministerstvem letectví vydána specifikace F.37/35, která požadovala těžký dálkový stíhač určený pro ochranu bombardérů. Měl mít palebnou výzbroj silnější, než tehdy vyvíjené stíhače Hurricane a Spitfire, větší dolet, přitom ale srovnatelné výkony, včetně obratnosti a ovladatelnosti. U firmy Westland na tomto stroji začaly práce počátkem roku 1936. Dvoumotorový stroj, s firemním označením P.9, byl na tu dobu řešen opravdu hodně novátorsky, už jen použití kapkovitého krytu kabiny lze označit v té době za vyloženě nezvyklé, stejně tak aerodynamicky velmi čisté umístění chladící soustavy v křídle. Pro pohon byly vybrány motory Rolls-Royce Peregrine I o výkonu 650 kW.

První prototyp L6844 byl zalétán 11. 10. 1938. Udivil maximální rychlostí 580 km/h, což tehdy převyšovalo i jednomotorové Spitfiry! Také ovladatelnost byla velmi dobrá. Takové výkony vedly k objednání rovnou 400 kusů letounu pod označením Whirlwind Mk.I. Bohužel ne vše se ukázalo být ideálním, bylo nutno odstranit množství problémů, proto byl druhý, vylepšený prototyp L6845, hotov až v roce 1940, tedy v době, kdy již i nabíhala sériová výroba. Dosti výrazně byly přepracovány především ocasní plochy a podvozek. Tento prototyp byl již vyzbrojen čtyřmi kanony Hispano Mk.I, každý měl bubnový zásobník se 60 náboji, a tato výzbroj se stala standardem. Jeden sériový stroj byl později pro zkoušku vyzbrojen dvanácti kolomety Browning ráže 0.303 palce, další jedním kanonem ráže 37 mm, ale k zavedení ani jedné varianty výzbroje nedošlo.

Firma byla při odstraňování problémů poněkud laxní, takže mnohé byly odstraňovány až během výroby. Ta sice od 6. 7. začala dodávat sériové stroje, ale nemalé množství jich bylo okamžitě vraceno zpět na opravu! Poměrně dost jich bylo také zničeno při nehodách, převážně kvůli křehkému podvozku. Problém byl také s motory Peregrine, ani ne tak s jejich kvalitou, ale s jejich výrobou, která byla vytěsňována výrobou potřebnějších Merlinů, pohánějících Hurricany a Spitfiry, které měly v době Bitvy o Británii samozřejmě jasnou prioritu. Mimo to se podařilo i tyto stroje vyzbrojit 20 mm kanony Hispano, takže další trumf Whirlwindu odpadl. Ostatně v době, kdy se bojovalo o bytí a nebytí británie, byl dálkový doprovodný stíhač poměrně zbytečným luxusem. Toto vše vedlo k stornování větší části objednávky, takže bylo nakonec vyrobeno jen 112 sériových strojů. Vyvíjená verse Mk. II s motory Merlin již nebyla realizována.

Obrázek

V boji se Whirlwindy neukázaly zrovna v nejlepším světle, určitě nebyly postrachem Luftwaffe, oficiálně je jim přiznáván pouhý jeden sestřel Ar 196 a poškozený Ju 88. Proto byly od června 1941 nasazovány pro bitevní akce. Zde díky mohutné palebné síle dosahovaly lepších výsledků. Od září 1942 byly pro tyto akce dovybaveny dvojicí křídelních závěsníků Universal Mk.III pro pumy do celkové hmotnosti až 1000 lb (454 kg). Takto upravené stoje byly označeny Whirlwind Mk.IA, častěji však byly (neoficiálně) nazývány Whirlybomber. Při bitevních akcích byly také získány další tři sestřely (vše Bf 109). Od roku 1943 je nahradily Hawkery Typhoon.

Obrázek

Whirlwind se tedy, jak vidno, až zas tak moc nepovedl. Nicméně posloužil jako základ pro vývoj výškového stíhače P.14, stavěného pro specifikaci F.4/40. Později, v dubnu 1942, po zjištění, že Německo již disponuje výškovými bombardéry Ju 86 P/R, vznikla upravená specifikace F.7/4, která již takový stíhací letoun vysloveně urgentně požadovala.

Vzniklý stroj zachoval základní řešení Whirlwindu, ovšem s mnoha změnami, potřebnými pro operace ve velkých výškách...křídlem o velkém rozpětí a vysoké štíhlosti, motory Merlin 61 o výkonu 948 kW, vybavenými dvourychlostními dvoustupňovými kompresory, a přetlakovou kabinou na přídi. Ta byla velmi silně pancéřována a vybavena vytápěním, které vhánělo teplý vzduch mezi dvojité zasklení jejího krytu, což zamezovalo zamrzání. Zároveň toto topení udržovalo poměrně přívětivou teplotu v kabině i v největších výškách. Do výšky maximálního dostupu, tedy do 13400 m, v ní byl udržován tlak odpovídající výšce 7300 m.

První prototyp DG558/G byl zalétán 1. 11. 1942. Ten však ještě nebyl vybaven přetlakovou kabinou. Druhý DG562 již ano, dále také upravenou SOP a motory Merlin 76/77. Na nich bylo zkoušeno vstřikování tekutého kyslíku pro zvýšení výkonu ve velkých výškách, v praxi se však toto řešení neuplatnilo.

Výkony letounu byly uznány jako dobré. Od září 1943 vycházely z výroby sériové stroje. Na ty byly montovány motory Merlin 76/77, které zároveň poháněly kompresor pro přetlakování kabiny. Výzbroj tvořila čtveřice kanonů Hispano Mk.V ve spodní straně přídě, každý s 480 náboji. Jeden sériový stroj (DX340) byl pokusně vybaven chladiči pod motory. Toto řešení překvapivě zlepšilo výkony, např. maximální rychlost v 9000 m stoupla z 580 km/h na až 640 km/h (!), ale zavedeno do výroby již nebylo, neboť Welkiny měly tu smůlu (a Británie naopak štěstí), že si nikdy nezabojovaly. K očekávaným výškovým útokům totiž nikdy nedošlo. Vyrobeno bylo tedy pouze 76 sériových strojů, respaktive ještě dalších 26, ty však ani nebyla vybavena motory...

Obrázek

V říjnu 1944 byl proveden ještě pokus, jak zachránit výrobu Welkinu, když vznikl prototyp PF370 (později přeznačený na WE997), přestavěný z jednoho sériového stroje. Stavěn byl podle specifikace F.9/43 na noční stíhač. Tato verse, označená NF Mk.II, se lišila prodlouženou přídí s radiolokátorem AI Mk.VIII a druhým členem posádky pro jeho obsluhu. Zalétán byl 23. 10. 1944. Počítalo se se stavbou dalšího prototypu a perspektivně s přestavbou Welkinů Mk.I na tuto versi. Vzhledem ke konci války a zavedení nočních stíhacích Mosquit s více než dostatečnými výkony však bylo vše ukončeno.

Obrázek

TECHNICKÉ ÚDAJE (Whirlwind Mk.I / Welkin Mk.I)

ROZMĚRY
Rozpětí: 13,73 m / 21,35 m
Délka: 9,84 m / 12,68 m
Výška: 3,28 m / 4,8 m
Nosná plocha: 23,26 m2 / 42,79 m2

HMOTNOST
Prázdná: 3770 kg / 5725 kg
Bojová: 4700 kg / 7100 kg
Maximální: 5170 kg (Mk.IA) / 8970 kg

VÝKONY
Maximální rychlost: 580 km/h / 625 km/h
Dostup: 9200 m / 13400 m
Dolet: 1000 km / 1930 km
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tohle letadlo mi tak trochu (nebrat uplne doslovne :wink: ) pripomina Me-410, rychlostne na tom byl slusne, vyzbroj vynikajici, ale to bylo asi vsechno, letovy vlastnosti pry nebyly uplne nejlepsi, cetl jsem taky, ze to bylo i pomerne spatne (nestabilita, tuhnuti pri vyssich rychlostech, atd.). Ale kdo vi, prameny si nekdy celkem slusne protireci :roll:
Nicmene si myslim, ze pokud by opravdu bylo treba, dokazali by z nej v RAF udelat slusny vyskovy letadlo (nemyslim ale cistou stihacku).

Jenom bych doplnil, ze ten prvni sestrel bylo takove Pyrrhovo vitezstvi, protoze onen pilot P/O Graham se z teto akce nevratil...
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Z motoru Rolls-Royce Peregrine vznikl "bastl" jménem Vulture. Ještě že se jim povedl Merlin...

Ale jinak se mě Whirlwind líbí, hlavně ta baterie 4x20 mm.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Jaky to melo rychlosti v malych a strednich vyskach? Mate nejaky rozumny prameny?
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

fatale píše:Tohle letadlo mi tak trochu (nebrat uplne doslovne :wink: ) pripomina Me-410, rychlostne na tom byl slusne, vyzbroj vynikajici, ale to bylo asi vsechno, letovy vlastnosti pry nebyly uplne nejlepsi, cetl jsem taky, ze to bylo i pomerne spatne (nestabilita, tuhnuti pri vyssich rychlostech, atd.). Ale kdo vi, prameny si nekdy celkem slusne protireci :roll:
No z mých pramenů to spíš vypadá, že byl považován za dost slušně ovladatelný a celkově poměrně bezproblémový...ovšem je tady ten problém, že jej vlastně nikdy nevyzkoušeli řadoví piloti. A zkušební mají přeci jen poněkud jiné schopnosti atd.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Mně tohle letadlo vždycky přišlo nějaký divný..škoda, že neni k dispozici nějakej komplexnější test proti Bf 110.
Obrázek
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Mě to tak příjde, že vždy přišli s možností nasazení o chvíli později než bylo potřeba:
- stíhač: měl zaděláno na slušnou kariéru, ale než to dotáhli tak bylo spolehlivě vyřešeno Spity
- stíhací bombardér: defacto půlroční kariéra
- výškový stíhač: než ho postavili, tak Němci přestali lítat
- noční stíhač: proti Mosquitu bez šance

Jinak zajímavá koncepce, myslím, že kdyby na něm mákli (lepší motory=Merliny, vyřešené chladiče atd.) tak by z něj bylo dobrý letadlo.
Samozřejmě by se musela vyjasnit jeho úloha a způsob nasazení.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Příď s 12 kulomety
Obrázek

S jedním kanónem
ObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázek
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Re: Westland Whirlwind a Welkin

Příspěvek od spitfire.v »

Pokus o znovuoživení tohoto krásného stroje:
http://whirlwindfighterproject.org/
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“