Boulton Paul Defiant

Moderátoři: Hans S., Tempik

Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Boulton Paul Defiant

Příspěvek od Reisen »

Boulton Paul Defiant
Britské ministerstvo letectví mělo pro letectvo k dispozici čtyřkulometnou otočnou věž Boulton-Paul a tak se rozhodlo, že své stíhací letectvo vybaví typem dvoumístné věžové stíhačky, která bude moci vést soustředěnou palbu z nečekaných směrů. Tak přišly na svět požadavky s číslem F.9/35 a F.10/35, ty byly rozesílány v červnu roku 1935 patnácti známým leteckým firmám mezi nimi byla i společnost Boulton Paul Aircraft Ltd, která měla v oboru střeleckých věží již zkušenosti. První odpovědí byla v únoru roku 1936 maketa nového projektu P.82 a v březnu byla zahájena stavba prototypu. Firma Hawker do soutěže postavila letoun Hotspur, ten byl sice zalétán, ale RAF ho do své výzbroje nikdy nepřijala pro špatné letové vlastnosti. Ministersvo během stavby prototypu nové stíhačky vznášelo často protichůdné námitky a požadavky a i to bylo důvodem, odstoupení ostatních firem od soutěže. Překvapivá byla objednávka z dubna 1937 na 81 sériových letadel P.82.

Prototyp poprvé vzlétl 11.srpna 1937 a neměl ještě střeleckou věž, ale bylo mu přiděleno jméno Defiant. Zkoušky probíhaly ve Výzkumném ústavu letadel a výzbroje v Martlesham Heath a Defiant byl hodnocen vcelku kladně. Věže se dočkal v únoru 1938 své střelecké věže. Druhý prototyp poprvé vzlétl 18. května 1938 a poháněl jej motor Merlin II, ale bylo uvažováno i nad jinými motorovými jednotkami.

Sériová výroba se rozjela dne 30. července 1938, a Boulton Paul Defiant Mk.I byl poháněn motorem Rolls-Royce Merlin III o výkonu 1030 koní. Letoun vypadal bojovně a brzy se ozval zahraniční zájemce Belgie, RAF však potřebovala nové letouny pro své Squadrony , protože mezinárodní situace se stávala napjatou. První stroje procházely přijímacími zkouškami, které rychle pokračovaly, jejich výsledky poukazovaly na horší obratnost, ale jinak vyzněly kladně a vyzdvihováno bylo klidné chování letadla za letu. Vážným nedostatkem byla horší komunikace mezi pilotem a střelcem a to zejména v bojových situacích. Výkonové parametry byly průměrné, např. maximální rychlost byla 485 km/h, počáteční stoupavost 9,66 m/s a dostup 9250 m. Za průměrné výkony mohla vyšší vzletová hmotnost.

Základem výzbroje byla tedy otočná čtyřkulometná, hydraulicky ovládaná střelecká věž Boulton Paul A Mk.IID se čtyřmi kulomety Browning ráže 7,7 mm. Zásoba nábojů byla 600 nábojů na hlaveň. Kvůli aerodynamice byly mezi kabinou a věží a SOP zatažitelné tvarované přechody. Věž střelec ovládal pákou, která mu umožňovala pohyb nalevo/napravo pro otáčení věže a dopředu/dozadu pro náklon kulometů, v její horní části bylo tlačítko palby. Defiantům se samozřejmě nevyhnuly dětské nemoci jako problémy s motory a s podvozky.

Do výzbroje je jako první dostala 264.stíhací Squadrona v prosinci 1939. V dubnu 1940 začaly již sloužit naplno. První bojové nasazení v květnu 1940 přineslo poměrně slušný úspěch kdy střelci Defiantů, kryjící evakuaci vojsk u Dunkerque, nahlásili sestřelení 37 nepřátelských letadel! Z velké části to bylo dáno podobou Defiantů s Hurricany, stíhací piloti Bf-109 se potom snažili zaútočit zezadu a to bylo pro mnoho z nich osudné. Němečtí piloti se však brzy poučili a z Defianta se stávala snadná kořist. Právě velké ztráty byly důvodem pro jejich převedení k nočnímu stíhání. To se stalo již v srpnu roku 1940.

Defiant se v roli noční stíhačky poměrně osvědčil a staly se výzbrojí již celkem osmi Squadron. Pro tyto nové úkoly byly dovybaveny v roce 1941 leteckým radiolokátorem AI Mk.IV, potom byly označeny jako Defiant Mk.IA. Po 712 letadlech verze Mk.I byla zahájena výroba nočního stíhače Defiant Mk.II, Výkonnější motor Rols-Royce Merlin XX s maximálním výkonem 1260 koní, mírně prodloužený trup, upravenou palivovou soustavou a radiolokátorem AI Mk.VI, to byly hlavní změny oproti starší verzi. Nově vyrobeno bylo 200 letadel verze Mk.II a několik Mk.I bylo na tuto verzi přestavěno. V roce 1942 byly Defianty ve výzbroji 13 nočních stíhacích Squadron, a do února roku 1943 bylo vyrobeno celkem 1060 Defiantů všech verzí.

Z našich letců na Defiantu létala osádka Sgt.František Chábera a Sgt.Karel Bednařík u 96. noční stíhací Squadrony a podařilo se jim poškodit He-111.

Svou službu ukončily Defianty jako letadla určená pro vlekání terčů, pro tento účel označené Defiant TT Mk.I, Defiant TT Mk.II.

Obrázek
Defiant TT.

Obrázek
Defiant Mk.II kamufláž.

Obrázek
Defiant Mk.I.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

TTD Boulton Paul Defiant

Výrobce: Výrobce: Boulton Paul Aircraft Ltd., Wolverhampton, Stafford, Velká Británie
Typ: Defiant Mk.I | Defiant Mk.II
Výroba: od srpna 1937 do roku 1943
Vyrobeno: 712 letadel | 200 letadel
Osádka: 2 | 2
Motory: 1x Rolls-Royce Merlin III | 1x Rolls-Royce Merlin XX
Výkon koní: 1030 | 1260
Rozpětí: 11,99 m | 11,99 m
Délka: 10,77 m | 10,92 m
Výška: 3,45 m | 3,45 m
Nosná plocha: 23,26 m2 | 23,26 m2
Vzletová hmotnost: 3788 kg | 3902 kg
Max.rychlost: 485 km/hod | 507 km/hod
Stoupavost: 9,65 m/s | ?
Dostup: 9250 m | 9000 m
Dolet: 740 km | 885 km
Výzbroj: 4x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm ve střelecké věži

Obrázek
Defiant 3D.
Naposledy upravil(a) Reisen dne 19/12/2005, 19:52, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie

Obrázek
Defiant Mk I.

Obrázek
Defiant foto

Obrázek
Defiant foto
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

a další fotografie

Obrázek
Defiant foto

Obrázek
Defiant foto

Obrázek
Defiant za letu.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Krásná ukázka toho, jak se daly utratit peníze za zbytečné železo. Dalším příkladem je podle mě Fariey Battle, Blackburn Skua/Roc a další
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Máš pravdu byla to úplně slepá vývojová cesta.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

mi je docela zahadou, proc vybrali Defianta na ukor Hotspura, kterej mel lepsi parametry, jak rychlosti, tak stoupavosti, dolet i plosny zatizeni kridla... fakt divny, nicmene ani Hotspur by se neprosadil...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Defiant měl něco do sebe,bylo to taky letadlo které udalo směr v určitých směrech, bohužel také pomohlo ukázat konstrukční chyby atd. bohužel - za cenu katastrofálních neúspěchů a ztrát na životech osádek.

Reisen:dobrý článek :wink:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Takových slepých uliček bylo a někdo to prostě musel zkusit (Cimrman :mrgreen: )...ale vážně...na papíře vypadala taková koncepce přinejmenším zajímavě.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
SK
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/9/2005, 09:36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SK »

No ono keby do krídel dali aspoň 2-4 x 7,7mm Browningy, tak by to bola jiná...
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

jenom vaha navic...
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Ne, opravdu já se tentokrát shodnu s fatalem :mrgreen:, křídelní kulomety by nic neřešily a jen by se změnšil objem křídelních nádrží.

Tohle letadlo bylo dobré jako noční stíhač, unesl radiolokátor a mohl vést palbu z neočekávaných směrů, ale na noční stíhačku měl zase malý dolet a méně účinnou ráži kulometů pro útok na velké bombardéry.
Naposledy upravil(a) Reisen dne 20/12/2005, 21:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

O přestavbě na klasickou jednomístnou stíhačku se jeden čas přemýšlelo, ale po zkončení BoB to už nebylo aktuální...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
SK
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/9/2005, 09:36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SK »

Reisen píše:Ne, opravdu já se tentokrát shodnu s fatalem :mrgreen:, křídelní kulomety by nic neřešily a jen by se změnšil objem křídelních nádrží.
No myslím, že by pomohli dosť výrazne. Samozrejme, že by nedosahovali tieto stroje výkonov jednomiestnych, ale na druhú stranu by ani neboli ľahkým sústom a pritom by sami mohli účinne zasiahnúť a to takmer zo všetkých strán. Netvrdím, že ideálne riešenie ale lepšie ako žiadne.

Mimo to by mohli znížiť počet guľometov vo veži o dva, pričom ušetrenú hmotnosť mohli využiť na montáž krídelných zbraní aby nebol nárast hmotnosti výrazný... :roll:
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

SK, to myslíš s dvěma kulomety ráže 0,303 vážně? S takovou výzbrojí by si mohl tak olupovat nátěr na bombardérech :)

Jinak firma Boulton Paul vyvíjela podle požadavky F.11/37 letoun P.92 s dvěma motory R-R Vulture a výzbrojí 4x20mm v otočné věži. Byla postavena jen létající maketa P.92/2 v polovičním měřítku
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

SK píše:No myslím, že by pomohli dosť výrazne. Samozrejme, že by nedosahovali tieto stroje výkonov jednomiestnych, ale na druhú stranu by ani neboli ľahkým sústom a pritom by sami mohli účinne zasiahnúť a to takmer zo všetkých strán. Netvrdím, že ideálne riešenie ale lepšie ako žiadne.

Mimo to by mohli znížiť počet guľometov vo veži o dva, pričom ušetrenú hmotnosť mohli využiť na montáž krídelných zbraní aby nebol nárast hmotnosti výrazný... :roll:
2x7 a nic je to samy...
jinak u defianta slo zablokovat vez tak, aby zbrane mirily dopredu pres kabinu...
udajne na defiantovi zkouseli 2x20+2x7 v kridlech, ale zhorsilo to letovy vlastnosti natolik, ze uz se o neco podobnyho vickrat nepokouseli...
válka je vůl
Stryx
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 135
Registrován: 22/11/2009, 22:00
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Stryx »

Co se tyce tech kulometu ve vezi..myslim,ze kdyz si na ten bombarder dobre nalitl...tak na 2 - 3. hodinu (pripadne z druhe strany) a pekne si to z par metru namiril na kokpit,tak bylo vymalovano :)
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Defianty používaly na bombardéry jinou taktiku než klasický stíhač - útok zdola, slétly pod bombardér a pak už jen kropily z věže víceméně nechráněný trup. Nebýt doprovodných stíhačů, znamenalo by to většinou velký masakr nacistických bombardérů, ale jelikož ti tam bývali, na prdel dostávaly hlavně Defianty. Jako třeba při akci 24. srpna 1940- Defianty dokázaly rychle sejmout jeden bombardér, ale pak doprovodu došlo, že jde o nepřítele a výsledkem byly 3 sestřelené a jeden poškozený stroj ze 6 nasazených.
Don't worry, pee happy.
Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Příspěvek od Koniaash »

ony ty 2 7,7 ( nebo kor 12,7 ) nejde zas tak odsuzovat...moelders, galland a hans joachim marseille taky nejraději stříleli jen z kulometů, a co měl mezek E a F na haubně? dvě 7,92... minimálně by se zvýšila schopnost boje proti nepřátelským stíhačům a palivo? pro záchytnou frontovou stíhačku to zas taková potíž není. A kdyby se dal silnější motor a 20... to by byla noční stáhačka!
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

F/O Vlastimil Veselý strávil za kniplem Defianta část své bojové kariéry
http://www.revi.cz/cz/revi/52_1.html
http://www.revi.cz/cz/revi/53_1.html
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“