Stránka 1 z 1

Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 31/1/2018, 18:38
od Wolf
"Bitka" pri ostrove May

Obrázek


Bitka pri ostrove May je ironický názov pre sériu nehôd Britského kráľovského námorníctva (RN) s katastrofálnymi následkami, ktoré sa stali v noci z 31.1. na 1.2.1918 počas operácie EC1. Počas noci za hustej hmly došlo k piatim kolíziám, ktorých sa zúčastnilo osem plavidiel RN. Výsledkom bola strata 2 ponoriek a poškodenie ďalších 3 a jedného ľahkého krížnika. O život prišlo 104 členov RN. Nehody sa stali v blízkosti ostrova May v zálive Firth of Forth v blízkosti Edinburgu, ktorý je vzdialený od pobrežia asi 8 kilometrov. Ostrov je dlhý približne 1,8 km a široký menej ako 0,5 km. Incidenty dostali ironické pomenovanie „bitka“, hoci k žiadnej skutočnej bitke nedošlo avšak RN zaznamenalo vysoké straty.

Obrázek

K nehodám došlo počas operácie s krycím názvom EC1. Malo sa jednať o štandardné cvičenie s účasťou niekoľkých bitevných lodí, krížnikov, torpédoborcov a 9 ponoriek triedy K. Cvičenie začalo na námornej základni v Rosythe odkiaľ lode vyplávali smerom na Severné more. Bol vydaný príkaz na dodržiavanie rádiového ticha a zhasnutie navigačných svetiel na plavidlách vzhľadom na predpokladanú aktivitu nemeckých ponoriek.
K prvej nehode došlo počas plavby skupiny ponoriek okolo ostrova May. Kapitán ponorky K11 spozoroval pred sebou skupinu mínoloviek plaviacich sa z prístavu. Nariadil zníženie rýchlosti a zatočenie smerom k prístavu. Ponorka K17 zareagovala podobne. Ďalšia ponorka K14 si však nebezpečenstvo uvedomila príliš neskoro. Kapitán nariadil plný obrat vpravo. To umožnilo predísť zrážke s mínolovkami a z ponorkou K12. Kormidlo ponorky sa však zaseklo a ponorka sa pustila do kruhového pohybu. Do cesty sa jej však dostala ponorka K22, ktorá si zatiaľ nič nevšimla a pokračovala pôvodným kurzom a rýchlosťou. Kolízii sa v tejto chvíli už nedalo zabrániť a ponorka K22 narazila do K14 v blízkosti prednej torpédovej miestnosti. Okamžitá katastrofa bola odvrátená rýchlim uzatvorením vodotesných dverí. Ponorky však boli v sebe zakliesnené a stáli v ceste ostatným plavidlám. Bol vydaný rozkaz k zapnutiu navigačných svetiel a poslaniu rádiovej žiadosti o pomoc. Tri bitevné krížniky sa stihli ponorkám vyhnúť ale ďalšia loď, HMS Inflexible, narazila do K22, zatlačila ju pod hladinu a preplávala cez ňu. Ťažko poškodená K22 sa však vynorila. Na žiadosť o pomoc sa lode z prvej flotily otočili a smerovali do zátoky Firth of Forth, čím sa však dostali do kolízneho kurzu s plavidlami druhej flotily plaviacimi sa východným smerom.
Vedúcou loďou druhej flotily bola HMS Fearless. Okolo ostrova May preplávala okolo 19:54. Kapitán z rádiových správ odhadol, že k nehode došlo asi 1,5 míle od ostrova. Z nebezpečnej oblasti sa chcel dostať čím skôr a preto vydal rozkaz na zvýšenie rýchlosti na 21 uzlov. Nevedel, že lode z prvej flotily sa otočili a smerujú priamo na jeho flotilu. Obe flotily sa stretli približne 13 míľ východne od ostrova May o 20:32. HMS Fearless sa zrazila s ponorkou K17, ktorá sa začala potápať. Posádka ju však stihla opustiť. Osem minút po zrážke sa ponorka potopila. Za normálnych okolností mala posádka veľkú šancu na záchranu, ten večer sa však RN nedarilo. Ponorka K4, ktorá sa plavila za HMS Fearless sa otočila smerom k prístavu s cieľom zachrániť mužov z potopenej ponorky. Ponorka K3, plaviaca sa tesne za K4 sa pokúsila o podobný manéver. Tu sa na scénu dostáva ponorka K12, ktorá bola súčasťou prvej flotily. Tej sa ešte podarilo predísť zrážke z krížnikom Australia. Plavidlá sa minuli len o vlások, ponorka preplávala okolo krížnika tak blízko, že námorníci z paluby videli cez komíny na ponorke ohne v kotloch. Ponorkári z K6 (druhá flotila) si uvedomili, že sú na kolíznom kurze s K12. Zatočili, aby sa vyhli kolízii, ale namiesto toho narazili do ponorky K4, pričom ju skoro prerezali na polovicu. K6 bola zakliesnená v rýchlo sa potápajúcom vraku K4. Zdalo sa, že K6 bude stiahnutá s K4. Za použitia motora, na plnom chode vzad, sa podarilo na poslednú chvíľu oddeliť plavidlá. V tú chvíľu v blízkosti zastavila ponorka K7 s cieľom zachrániť preživších. Z K4 sa žiaľ nikto nezachránil. Počas týchto udalostí sa smerom k nehode stále plavili lode z druhej flotily rýchlosťou 21 uzlov. Dve z plavidiel tesne minuli ponorku K3 avšak vlny z týchto lodí zmietli záchranárov z K7 do mora. Ešte horšie bolo, že niektoré lode prechádzali cez miesto, kde sa potopila K17 a jej posádka vo vode bojovala o život. Mnoho členov posádky tak bolo stiahnutých pod vodu alebo zahynuli pod lopatkami lodných skrutiek. Len 9 mužov z posádky bolo zachránených, ale jeden zachránený ponorkou K7 neskôr zomrel.

Obrázek
Ponorka K17

Obrázek
Ponorka K4 na brehu

Obrázek
HMS Fearless v suchom doku

Cvičenie EC1 skončilo katastrofálne. Stratené dve ponorky, poškodené ďalšie 3 a jeden krížnik. Najhoršia však bola strata 104 námorníkov: K4 - 55 mŕtvych, K17 - 47 mŕtvych a 2 mŕtvi z K14. Napriek tomu sa RN snažilo ututlať udalosť pred verejnosťou. Pravda sa von dostala až po skončení vojny. Pamätník obetiam bol nakoniec postavený až 84 rokov po nehode - 31.1.2002 v prístave Anstruther, ktorý je oproti ostrovu May.

Obrázek
Pamätník obetiam bitky pri ostrove May

Udalosti mali vplyv aj na ponorky triedy K. Celkový počet obetí, ktoré zahynuli na palubách tejto triedy sa po vyššie opísaných udalostiach zvýšil na 270. Posádky ponoriek prezývali triedu K ako „Kalamity“, z dôvodu častých nehôd. Od roku 1913 bolo postavených 18 ponoriek, pri nehodách bolo stratených 6. Ani jedna ponorka nebola potopená nepriateľom. Zdôraznil by som, že trieda K si na nepriateľa vystrelila iba raz a aj tak torpédo nevybuchlo. Väčšina plavidiel tejto triedy bola vyradená z prevádzky a odoslaná do šrotu. K18, K19, K20, K21 boli poslané do Portsmouthu, kde podstúpili rozsiahle úpravy a boli zaradené do triedy M.

Dnes je to presne 100 rokov od nehody, spomeňme si preto na chvíľu na tieto obete, lebo vojna neberie životy len na bojiskách...


Ponor ku vraku ponorky K4


Zhrnutie bitky

Zdroje:
The Great War 1914-1918 'The Rage Of Men'
http://www.maritimequest.com/misc_pages ... morial.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_May_Island
https://www.thetimes.co.uk/article/sea- ... pqzp3zqb8m

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 10:00
od Rase
Díky za článek, člověk se až diví k jak bizarním událostem došlo.

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 14:02
od pepacz
Moc zajímavé, ale nevím zda je tato formulace v pořádku - kotle na ponorce?

"ponorka preplávala okolo krížnika tak blízko, že námorníci z paluby videli cez komíny na ponorke ohne v kotloch."

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 14:09
od Wolf
Jednalo sa o ponorky s parnym pohonom na uhlie naftu. Keď budem na PC doplnim to do textu aj nejake odkazy.

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 14:50
od pepacz
Díky, to jsem netušil

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 18:28
od Ataman
Při jaký příležitosti se K4 dostala na břeh?

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 18:30
od asdf
nieco som o nich nasiel.

http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=4636.0
https://en.wikipedia.org/wiki/British_K-class_submarine
https://www.militaryfactory.com/ships/d ... ed-kingdom

Nasiel som ze boli na oil. Neviem ci sa to da preloziť ako nafta alebo to boli nejake tazke oleje.

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 20:05
od Wolf
Při jaký příležitosti se K4 dostala na břeh?


Nabehla na plýtčinu tesne po spustení na hladinu v 1917 pri ostrove Whatney.

Nasiel som ze boli na oil.


Áno, bola na naftu, v predchadzajúcom príspevku som sa pomýlil. Pod vodou bol pohon zabezpečený elektrickými motormi. Keď bola na hladine, dieselgenerátor nabíjal baterky. V prípade ponoru bolo potrebné zavrieť poklopy a sklopiť komíny, podľa viacerých stránok bolo potrebné na zabepečenie ponoru asi 5 minút.
Na obrázkoch nižšie vidieť ako to prebiehalo:
Obrázek
Obrázek
Obrázek



Zdroj: http://www.gwpda.org/naval/ks000001.htm

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 20:07
od Zemakt
Já tedy nevím, ale na rok 1918!? Takováhle potápka. Se vůbec divím, že tento typ ponorek nebyl již dávno u ledu. A zrovna u Angličanů, ty na ponorkách zrovna nešetřili.

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 20:29
od Wolf
Já tedy nevím, ale na rok 1918!? Takováhle potápka. Se vůbec divím, že tento typ ponorek nebyl již dávno u ledu. A zrovna u Angličanů, ty na ponorkách zrovna nešetřili.


Zámerom RN bolo získať ponorku, ktorá by bola schopná operovať spoločne s hladinovým loďstvom. Na hladine bola schopná plavby 24 uzlov (napr. pre porovnanie, nemecké ponorky zvládali rýchlosť okolo 15 uzlov). Ale zjavne to bola slepá vetva vývoja.

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 1/2/2018, 20:50
od Zemakt
Zámerom RN bolo získať ponorku, ktorá by bola schopná operovať spoločne s hladinovým loďstvom.


V tom případě, a i vzhledem k charakteru cvičení to dává smysl. Díky.

Re: Bitka pri ostrove May

PříspěvekNapsal: 6/2/2018, 19:12
od radecky
Myslím,že šlo o křižníkové typy vybavené parními turbínami pro pohon ve vynořeném stavu.
Důvodem mělo být ,že v době jejich stavby nebyl dostatečně výkonný diesel pro rychlost 24 uzlů na hladině moře.