Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Moderátor: Tkuh

Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od jarl »

Zemakt, jako obvykle jsem vycházel nejvíc z rusky psané literatury (jak původních děl, tak překladů z angličtiny a němčiny). Důvod je jednoduchý; ruštinu ovládám mnohem lépe než angličtinu, i když v angličtině (a jistě i němčině) na dané téma bezpochyby existuje nepřeberné množství kvalitních knih.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak to já mám obrácený problém:-) i když Rj taky dávám, ale tak nějak mi ta azbuka je už cizí. Ale o to více je zajímavý ten pohled od tebe, když využíváš právě Ruské zdroje. Často jsou to zajímavé informace, které na západě nejsou.

Jarle, jak zdůrazňuješ tu roli zásobovacích lodí, nechceš to trošku více rozepsat? Myslím, že právě tato otázka je v námořních střetnutích často opomíjená.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od jarl »

Tak něco je popsáno v tom mém článku, ale zítra sem zkusím něco konkrétního napsat.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od Polarfox »

Pro toho, kdo ovládá bukvy, je ruskojazyčná literatura zlatým dolem - velké množství publikací, řada podrobností jinde pomalu ani neuváděných a velká dostupnost (co si budeme povídat, Rusko je na tom s autorskými právy snad ještě hůře než Čína). Zdroje těch informací plují tak trochu v mlze, ale na první pohled se ty publikace zdají často dost kvalitní (díky bukvám jsem to neměl nikdy možnost hlouběji posoudit)...stejně ale platí zlaté pravidlo ověřit si to, pokud je to možné.

Pokud chce jít člověk do hloubky u ruských plavidel, tak jsou ruské zdroje řekl bych nutnost, protože na Západě je to díky historické a jazykové bariéře pokryto dost vágně. U zbytku bych to mixoval. Kromě anglojazyčných jsou základ i německé publikace.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od Pátrač »

Škoda, že ten super článek jarle nelze dát na Palbu, byl by zde ozdobou a pěknou autorskou konkurencí, což bych viděl pozitivně.

Ohledně ruských zdrojů.Moje osobní zkušenost je s nimi ta, že jsou kupodivu velmi kvalitní, ale je zde dvoukolejnost. Pokud jde o technické záležitosti, jsou fakt dobré. Ale jak jde o politiku a to za účasti Ruska, SSSR a nyní zase Ruska, je potřeba je brát s velkou, ale hodně velkou rezervou.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od jarl »

Tak sem dám něco o parníku General a jeho účasti na uniku Středomořské divize. Když už byla válka mezi Německem a Dohodou na spadnutí, nařídil admirál Souchon radiotelegrafistovi Goebenu soustředit v Messině německé civilní lodě, aby je využil pro zásobování svých křižníků. Mezi nimi byl i parník General patřící společnosti Deutsche Ost Africa Linie, kterému velel kapitán Fidler. Z Generalu dvakrát přeložili na Goeben a Breslau uhlí, zatímco na parník zase v rámci bojových příprav naložili část hořlavého vybavení a na křižníky převeleli množství civilních námořníků, aby doplnili posádky na válečné stavy. Další důležitou úlohu sehrál General při přesunu Středomořské divize do Turecka, když jej posádka zamaskovala za nizozemský parník a po zakotvení ve Smyrně zajišťovala jeho radiotelegrafická stanice Souchonovi spojení se staniční lodí Loreley a jejím prostřednictvím i s německým velvyslancem v Turecku a Generálním námořním štábem. Po získání povolení přesunout Středomořskou divizi do Istanbulu proplul General 10. srpna Dardanelami a po celou první světovou válku byl k dispozici posádkám Goebenu a Breslau.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od jarl »

Na obrázku je křižník Breslau. Ten chlápek třetí zleva s fézem na hlavě je turecký lodivod, který Středomořskou divizi po jejím úniku dovedl přes Dardanely do Istanbulu.

Obrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od zzz »

Je zajímavé, jak diplomatické faktory dokážou změnit britský taktický úspěch (=zahnání lodí protivníka do turecké internace) ve výsledný strategický neúspěch Dohody (Turci dostali "zdarma" kvalitní loď a mohli začít vymýšlet jak se vyvléct ze splácení velkých zahraničních půjček, které ze cca 3/4 Turecku půjčili věřitelé ze států Dohody)

Pro toho komu připadalo že rozumí mezinárodně-politickému kontextu v září 1914 ... viz zjednodušený diagram - zjednodušený proto, že chybí:
postoj pozvolna okupované Belgie plus dodržení neutrality Holandska,
invaze ruské imperiální armády,
rumunský vnitropolitický konflikt,
velmi specifická situace Japonska,
chybí tenze mezi údajně spojeneckou Itálií a Rakousko-Uherskem a
absentuje připomenutí, že neuplynulo ještě ani 2 roky od ukončení konfliktu Itálie vs. Osmanská říše atd.

Obrázek


Poznámka k obsahu úvodní článku od Kacermiroslav - IMHO chybí informace, že z 9-ti britských bitevních křižníků Admiralita na začátku srpna 1914 dislokovala:
4x v britských vodách (plus Invincible u kterého byly dokončován servis),
3x ve Středomoří,
a zbývající byl v Austrálii (HMAS Australia).
další výrazně rychlejší+silněji vyzbrojené lodě (než německé pancéřové křižníky např. oba dislokované v Pacifiku) neměla ani Británie, a ani Francie či Rusko ... dokončení/zařazení do služby Tiger nebylo otázkou týdnů, ale spíše měsíců. Japonské IJN Kongo na začátku srpna 1914 nehrálo roli, neboť Japonsko bylo neutrální.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od zzz »

Dotaz - eventuelní zaminování alžírského pobřeží křižníkem Breslau?
Měl bych dotaz na znalejší. Jestli byl nějaký objektivní důvod (např. neměl miny na palubě) nebo např. jestli minování nebylo povoleno dle německého vrchního námořního velení ... že Breslau neprovedl zaminování francouzského pobřeží před ranním ostřelováním alžírského přístavu Bône (dnes Annaba) 4.8.1914? Nebo provedl?

Sesterské křižníky třídy Magdeburg (...Strassburg, Stralsund) v rámci německého námořnictva byly používány pro minování nepřátelského pobřeží viz na podzim 1914 např. https://en.wikipedia.org/wiki/Raid_on_Yarmouth.
A samotný Breslau měl schopnost minovat, neboť o pár měsíců později (na konci října 1914) provedl minování na Černém Moři.

Děkuji.


jarl píše:Možná by stálo za doplnění, že německou Středomořskou divizi nenaháněli jenom Britové, ale i Francouzi, kteří vytvořili několik stíhacích skupin pročesávajících západní Středozemí a na Souchonovu podporu naopak později vyplulo rakousko-uherské loďstvo. V článku jsem také našel několik podivností. Itálie moderní lehké křižníky stavěla (Quatro, Nino Bixio, Marsala) a jestliže Goeben nemohl po opravě v Pule vyvinout větší rychlost než 18 uzlů, jak je možné, že dokázal setřást britské bitevní křižníky plující rychlostí 23 a 24 uzlů? Tady se asi Hrbek dopustil chyby a Goeben dokázal po opravě v Pule (ve skutečnost došlo k výměně 4000 kotelních trubek dodaných z Německa) plout mnohem vyšší rychlostí.
V rámci Trojspolku existovala od 1913 dohoda (do češtiny asi nejlépe přeložit jako "námořní konvence") o spolupráci italského, německého a r-u námořnictva ... chápu-li správně tak primárním protivníkem měly být francouzské lodě pokud by se nacházely u západoitalského pobřeží. Goeben a Breslau byly nasazeny ve Středomoří s tím, že se s nimi počítalo, že budou připraveny na rozkaz se zapojit do společného operace dle této "trojspolkové námořní konvence.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od jarl »

zzz píše:
jarl píše:Možná by stálo za doplnění, že německou Středomořskou divizi nenaháněli jenom Britové, ale i Francouzi, kteří vytvořili několik stíhacích skupin pročesávajících západní Středozemí a na Souchonovu podporu naopak později vyplulo rakousko-uherské loďstvo. V článku jsem také našel několik podivností. Itálie moderní lehké křižníky stavěla (Quatro, Nino Bixio, Marsala) a jestliže Goeben nemohl po opravě v Pule vyvinout větší rychlost než 18 uzlů, jak je možné, že dokázal setřást britské bitevní křižníky plující rychlostí 23 a 24 uzlů? Tady se asi Hrbek dopustil chyby a Goeben dokázal po opravě v Pule (ve skutečnost došlo k výměně 4000 kotelních trubek dodaných z Německa) plout mnohem vyšší rychlostí.
V rámci Trojspolku existovala od 1913 dohoda (do češtiny asi nejlépe přeložit jako "námořní konvence") o spolupráci italského, německého a r-u námořnictva ... chápu-li správně tak primárním protivníkem měly být francouzské lodě pokud by se nacházely u západoitalského pobřeží. Goeben a Breslau byly nasazeny ve Středomoří s tím, že se s nimi počítalo, že budou připraveny na rozkaz se zapojit do společného operace dle této "trojspolkové námořní konvence.
Kdysi jsem k tomu v článku publikovaném v Námořním žurnálu cosi napsal:

„GOEBEN se přesunul do Terstu, kde narychlo doplnili zásoby paliva a 30. července vypluli na moře a podél italského pobřeží směřovali na jih. Ukázalo se, že vyměněné trubky drží a křižník dokáže plout rychlostí 18 uzlů. Podle tajné dohody se Středomořská divize měla v Messině spojit s hlavními silami italského a rakousko-uherského loďstva a bránit přesunu francouzských koloniálních vojsk na evropské bojiště. Velitelem námořních sil Trojspolku jmenovali rakouského admirála A. Hause, ale hlavní úloha připadla GOEBENU a BRESLAU, které měly společně se spojeneckými lehkými křižníky a torpédoborci narušovat námořní komunikace mezi Francií a severní Afrikou. K usnadnění spolupráce sestavily námořní generální štáby společnou signální knihu, šifry a identifikační signály, ale Rakušané zatím nebyli připravení k větší akci a Italům se do války nechtělo, což Němcům komplikovalo situaci. Zdálo se, že dojde na Tirpitzovy obavy a osamělý bitevní křižník uštve nepřátelská přesila daleko od hlavního válčiště.

Souchon plánoval ještě na Jadranu doplnit zásoby uhlí, takže BRESLAU opustil Albánii a v Brindisi se vylodil mladý poručík K. Dönitz, jenž měl s pomoci německého konzula zajistit dodávku paliva. Sotva vplul GOEBEN 1. srpna do přístavu, ohlásil Dönitz splnění úkolu, jenomže na uhelné prámy čekali marně. Italové se vymlouvali na špatné počasí a budoucí velitel Hitlerova válečného námořnictva, si kladl otázku, zda po boku takového „spojence“ mohou v nastávající válce zvítězit. Nezbývalo než vyplout s poloprázdnými uhelnými bunkry a jakmile Brindisi zmizelo z dohledu, ohlásily hlídky BRESLAU přezdívaný „mladší bratr“. Lehký křižník se zařadil za vlajkovou loď a Středomořská divize se protáhla Otrantsou úžinou a 2. srpna dosáhla Messiny.“

zzz píše: Dotaz - eventuelní zaminování alžírského pobřeží křižníkem Breslau?
Měl bych dotaz na znalejší. Jestli byl nějaký objektivní důvod (např. neměl miny na palubě) nebo např. jestli minování nebylo povoleno dle německého vrchního námořního velení ... že Breslau neprovedl zaminování francouzského pobřeží před ranním ostřelováním alžírského přístavu Bône (dnes Annaba) 4.8.1914? Nebo provedl?

Sesterské křižníky třídy Magdeburg (...Strassburg, Stralsund) v rámci německého námořnictva byly používány pro minování nepřátelského pobřeží viz na podzim 1914 např. https://en.wikipedia.org/wiki/Raid_on_Yarmouth.
A samotný Breslau měl schopnost minovat, neboť o pár měsíců později (na konci října 1914) provedl minování na Černém Moři.

Děkuji.
Teď vařím z vody, ale jsem přesvědčen, že na Breslau tehdy žádné miny nebyly. Miny, na rozdíl od torpéd, nebyly standardní součástí lodní výzbroje, takže skutečnost, že je Breslau používal o několik měsíců později rozhodně neznamená, že je měl na palubě i během té proslulé honičky.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od zzz »

jarl píše:Kdysi jsem k tomu v článku (...)napsal:
Díky. Zajímavé. Myslíš, že to cos citoval je v knížce Válečné lodě minulosti 4? https://www.krakatit.cz/valecne-lode-mi ... moto&path=
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od jarl »

Vím to naprosto jistě. Mně těch článků tiskem nevyšlo tolik abych ztrácel přehled. Ten článek se jmenuje Únik německé Středomořské divize do Instanbulu v srpnu 1914 a vyšel před čtyřmi lety v Námořním žurnálu. Jednalo se o malonákladovou publikaci, která už je dávno vyprodaná, ale možná by se dala najít v některém antikvariatu.

Obrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od zzz »

jarl píše:Ten článek se jmenuje Únik německé Středomořské divize do Instanbulu v srpnu 1914 a vyšel před čtyřmi lety v Námořním žurnálu.
Díky. Podle Tvého obrázku se povedlo ztotožnění, protože co jsem dohledal tak vesměs uvádí jen část názvu "Válečné lodě minulosti 4". Celý název je "Námořní žurnál 5/16 Válečné lodě minulosti 4"
jarl píše:Mně těch článků tiskem nevyšlo tolik, abych ztrácel přehled
No, počkej času, jako husa klasu :D Takhle kvalitní texty, jaké od Tebe čítávám, Ti budou vycházet opakovaně v reedicích atd a určitě se budou vydávat a číst až vyroste další generace.


jarl píše:
zzz píše: (...)Jestli byl nějaký objektivní důvod (např. neměl miny na palubě) nebo např. jestli minování nebylo povoleno dle německého vrchního námořního velení ... že Breslau neprovedl zaminování francouzského pobřeží před ranním ostřelováním alžírského přístavu Bône (dnes Annaba) 4.8.1914? Nebo provedl? (...)
jarl píše:Teď vařím z vody, ale jsem přesvědčen, že na Breslau tehdy žádné miny nebyly. Miny, na rozdíl od torpéd, nebyly standardní součástí lodní výzbroje, takže skutečnost, že je Breslau používal o několik měsíců později rozhodně neznamená, že je měl na palubě i během té proslulé honičky.
Asi ten dotaz byl moc stručný. Doplním k akci u Alžíru 4. srpna 1914:

a) Podle různých zdrojů byly opravy Goeben ukončeny předčasně a to zhruba 27. či 28. července 1914. Zdůrazňuji, že v době vyplutí Goeben-Breslau do akce směrem k Alžírsku, tak ještě Francie-Německo nebyly ve válce. Tj. pokud Němci ve Středomoří začali s ofenzivní akci proti Francii už před vypuknutím války, tak předpokládám, že rozkazy pro Goeben+Breslau byly vydány tak dlouho předem, že naložení min na Breslau byly stihnutelné.

b) Breslau byl na jihu Jadranu - (asi v přístavu) poblíž albánské Skadar (Skutari) kde existovala dlouhodobá německá pozemní vojenská přítomnost (rota mariňáků). Goeben se nacházel v severojadranské Pule. Tj. pokud Goeben plul k jihu Jadranu ekonomickou rychlostí 14 uzlů, tak Breslau měl k dispozici zhruba 10 hodin časové rezervy do doby vyplutí Breslau z Albánie, aby se potkal s Goeben u italského pobřeží

c) Víme, že ještě půl roky před WW1 byla německá středomořská eskadra početně dvakrát tak silná (krom Goeben a Breslau ještě další 2 válečné lodě: staré křižníky Hansa, Victoria Louise ... což hraje roli vzhledem k potřebě zajistit logistiku ... viz dislokace německých zásobovací/pomocné lodě ve Středomoří).
Víme, že už před vyhlášení války Francie-Německo už Německo provedlo první skutečný ofenzivní krok proti Francii = okupaci Lucemburska.

d) Pokud předWW1 plány německého velení předpokládaly, že Breslau využije své minovací funkce, tak nic nebránilo tomu, aby miny byly k dispozici pro naložení, pokud vypukne válka.

Tj. existovala teoretická šance zahrnout do protifrancouzské akce Goeben+Breslau i zaminování některé části francouzského pobřeží. Otázkou je, zda-li Němci měli k dispozici miny ve stálém kotvišti, kde je mohl Breslau naložit (např. v Albánském Skadaru) a otázkou je, zda-li Němci chtěli provést minování v centrálním Středomoří = dělostřelci na obou německých lodích mohli zastavit palbu, pokud by ohrozili neutrální cíl, narozdíl od německé miny = mina nerozlišuje jestli do ní narazí loď britská, francouzská či jiná.


P.S. Fotky z Německé vojenské mise v Albánii viz https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=144896
Němečtí mariňáci před WW1 v nasazení mimo Německo http://www.marine-infanterie.de/html/4_9_4.html
Pár narážek ohledně problémů s pohonem Goeben (ve srovnání s pohonem na sesterském Moltke) http://www.avalanchepress.com/MedSquad.php
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od jarl »

Pokud by Němci z nějakého důvodu usoudili, že je pro ně dodání min pro Breslau důležité, určitě by našli způsob, kterak je na křižník doručit ještě před zahájením nepřátelství, stejně jako zajistili dodávku nových kotelních trubek pro Goeben. Jenomže velení Císařského námořnictva mělo tehdy úplně jiné starosti a na eventuální možnost zaminování alžírských přístavů nejspíš nikdo nepomyslel. Němci žádný podrobný plán pro činnost Středomořské divize nevypracovali a i ta spolupráce s italským a rakousko-uherským loďstvem byla formulována dost vágně a Souchon dlouho jednal podle vlastního uvážení. Ten nápad ostřelovat alžírské přístavy byla čistě jeho iniciativa, takže si musel vystačit jenom s tím co měl na palubách Goebenu a Breslau už před válkou a neměl důvod urgovat dodání min.

Přidám ještě jednu ukázku z článku pro Námořní žurnál pojednávající o útoku na alžírské přístavy:

„Zatímco Milnenu šla z přívalu rozkazů, instrukcí a doporučení hlava kolem, jeho protivník jednal na vlastní pěst. Teprve 4. srpna ve 2:35 dostal depeši z Admiralitního štábu: „3. srpna byla podepsána spojenecká smlouva s Tureckem. GOEBEN a BRESLAU, nechť se neprodleně přesunou do Istanbulu.“ Souchon nepatřil mezi velitele plnící doslovně rozkazy, tudíž usoudil, že několika hodinové prodlení nebude mít na splnění úkolu vliv a rozhodl se úder na alžírské přístavy nerušit. Jednak doufal, že se mu do rány připlete nějaká transportní loď, ale hlavně chtěl nepřítele přesvědčit, že hodlá prorazit na Atlantický oceán. Německé křižníky se rozdělily a s vyvěšenými ruskými vlajkami se vydaly k určeným přístavům. Admirál stanovil za hlavní cíle francouzské válečné lodě, transportní plavidla a přístavní zařízeni, ale dělostřelci se nesměli pouštět do souboje s pobřežními bateriemi a platil příkaz šetřit munici.

GOEBEN se za úsvitu přiblížil k Philippeville. Muži stáli na bojových postech a dělostřelecký důstojník pátral po cílech pro sekundární artilerii. Spící přístav působil mírumilovným dojmem, ale za městem zřetelně rozeznávali forty ježící se hlavněmi těžkých děl. Na moře vypluly čluny naložené tropickým ovocem, ale naděje domorodců na dobrý obchod se záhy rozplynuly. K jejich překvapení andrejevské zástavy v mžiku nahradily vlajky s pruským orlem a během deseti minut dopadlo na přístav 43 granátů ráže 150 mm, načež Němci kanonádu v 6:18 přerušili a odpluli západním kursem. V 6:20 několikrát zahřměly francouzské 220mm houfnice, ale vetřelce nezasáhly. Podobný průběh měl i útok na Bône, které BRESLAU kolem 4. hod. zasypal 60 projektily ráže 105 mm a zmizel dřív než se vzpamatovaly obsluhy pobřežních baterií. Způsobené škody byly navzdory mínění Němců malé, jelikož zahynuly pouze tři osoby, zatímco šest dalších utrpělo zranění. Granáty zasáhly signální stanici, zapálily přístavní budovy a poškodily maják, stejně jako několik civilních lodí včetně obstarožního britského parníku ISLE OF HASTINGS (1575 BRT).“
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pronásledování německé Středomořské eskadry (1914)

Příspěvek od zzz »

jarl píše:Pokud by Němci z nějakého důvodu usoudili, že je pro ně dodání min pro Breslau důležité, určitě by našli způsob, kterak je na křižník doručit ještě před zahájením nepřátelství, stejně jako zajistili dodávku nových kotelních trubek pro Goeben. Jenomže velení Císařského námořnictva mělo tehdy úplně jiné starosti a na eventuální možnost zaminování alžírských přístavů nejspíš nikdo nepomyslel. Němci žádný podrobný plán pro činnost Středomořské divize nevypracovali a i ta spolupráce s italským a rakousko-uherským loďstvem byla formulována dost vágně a Souchon dlouho jednal podle vlastního uvážení. Ten nápad ostřelovat alžírské přístavy byla čistě jeho iniciativa, takže si musel vystačit jenom s tím co měl na palubách Goebenu a Breslau už před válkou a neměl důvod urgovat dodání min.
(...)
Dvě poznámky
a) činností německé Mittelmeedivision (mimo pernamentních krizí na jadranském pobřeží Balkánského poloostrova) bylo "ukazovat vlajku". Tj. např. v květnu 1914 byl Goeben v Konstantinopoli. Někdy v průběhu léta (patrně na přelomu června/července) byl Goeben v Haifě. Tj. nešlo o loď pro provádění výcviku a v mezičase kotvit v přístavu. Spíše šlo o polodiplomatický úkol = navazování vztahů s civilními/vojenskými veliteli v regionu (primárně východního Středomoří).
b) dočetl jsem, že úmysl zřídit trvalou organizační jednotku německého námořnictva vycházel z doporučení nižšího velitele - admirál Tremmler - a že s jistými výhradami byl tento návrh doporučen ke schválení a to s cílem "rozptýlit britskou pozornost" od soustředění výhradně na Severní Moře.
c) V roce 1913 operovaly ve Středomoří nejen Goeben+Breslau, ale také 2x Kleine Kreuzer: Dresden, Strassburg. Byly staženy, ovšem v létě 1914 měly být znovu nasazeny (nakonec to bylo úplně jinak - viz Dresden v Mexiku, Strassburg jako doprovod dvou bitevních lodí na dálkové plavbě). Fakt, že ve Středomoří byl a měl se vrátit Strassburg je důležitý neboť byl konstruován s minovací funkcí (Strassburg byl sesterská loď Breslau byť s odlišným pohonem).

Tj. bylo by velmi zvláštní, že by Němci spousty měsíců před WW1 posílali do Středomoří lodě (Breslau, Strassburg) s minovací funkcí (na úkor kajut posádky), ale žádné miny nezajistily pro případ válečného nasazení ani na německých zásobovacích lodích ve Středomoří a ani v přístavu s německou posádkou. Ono totiž pro Kleine Kreuzer (pokud by operovaly bez Goeben) nasazené ve Středomoří v případě velké války v podstatě nebyla jiná šance než prchat před oponenty (francouzskými/britskými menšími křižníky či novějšími torpédoboroci), tj. zdaleka nejúčinnějším ofenzivním prostředkem Breslau/Strassburg byly miny ...





ad ostřelování
To jsi napsal moc pěkně! Díky.

Doplním, že NavWeapons.com uvádí obvyklý počet munice:
a) Goeben nesl 150 ks munice pro 15 cm děla tj. pro 12 děl to je 1800 kusů munice, tj. zmíněných 43 výstřelů na francouzský přístav reprezentuje 2 až 3 % z celkové zásoby munice Goebenu
pro 28 cm to bylo 81 ks munice, tj. 810 celkem ... ale Jarl nepíše o palbě z 28 cm dělostřelectva Goebenu

b) Breslau nesl 150 ks munice pro 10,5 cm děla (prý později zvýšena až na 183), tj. pro 12 děl to je 1800 kusů munice, tj. zmíněných 60 výstřelů reprezentuje cca 3 % z celkové zásoby munice Breslau
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“