minová válka na Baltu

Moderátor: Tkuh

Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

minová válka na Baltu

Příspěvek od Scrat »

Zkáza 10 flotily – listopad 1916 na Baltu.

Pokud se ve spojitosti s námořní válkou zmíní 10. flotila, většině znalých se vybaví italská speciální jednotka MAS (Decima Flottiglia Mezzi d'Assalto). Velmi málo lidí si však ještě vzpomene na 10. německou flotilu torpédoborců která byla téměř zničena ve Finském zálivu v průběhu Velké války. A to v podstatě bez jediného výstřelu.

Německé námořnictvo omezilo v prvním roce IWW své operace na Baltu pouze na jeho jižní část. Lodě jimiž zdejší velitelství disponovalo byly zastaralé a bylo jich tak málo že sotva stačily pokrýt komunikační trasy vedoucí podél vlastního, případně švédského pobřeží. Do “ruských” vod se tak velmi opatrně odvažovaly pouze ponorky jichž nebylo možné při strážení konvojů využít.
Výsledným efektem tohoto stavu však bylo to že Němci zcela ztratili přehled o tom co se v severovýchodní části Baltského moře a ve Finském zálivu děje. Námořní rozvědka dokonce ani nezaznamenala existenci obrovského minového pole podporovaného silnými bateriemi pobřežního dělostrelectva v hloubi Finského zálivu. Tuto bariéru vzniklou poslední mírový den (na Baltu to byl 31. červenec 1914) a průběžně rozšiřovanou tvořilo už od počátku přes 2 000 min. V podstatě ji nešlo minout, táhla se od Rewalu (dnešní Tallinn) napříč zálivem až k finskému pobřeží. Tato past byla pro každou loď jejíž kapitán neznal úzké průchody smrtící i ruské nákladní lodě se zde potápěly kvůli nepřesné navigaci.
A stejně tak Němci nezaznamenali ani vznik dalšího, ještě rozsáhlejšího předsunutého minově-dělostřeleckého postavení mezi ostrovem Dagö (Hiiumaa) a finským poloostrovem Hangö (Hanko).
Obrázek
vlajkový torpédoborec německé 10. flotily S-56

Aby se takříkajíc „dostali do obrazu“ naplánovali průzkumnou operaci lehkých sil spojenou s likvidací všech ruských lodí jež by na cestě potkali. A síly které Hochsseflotte pro tento úkol vyčlenila byly na poměry Baltu poměrně velké. Samotný výpad měla provést již zmíněná 10. flotila čítající jedenáct moderních, silných a rychlých torpédoborců jimž měla v případě potíží přispěchat na pomoc stejně silná 8. flotila podporovaná třemi lehkými křižníky. Tyto síly byly schopny případně připravit těžké chvíle i ruským pancéřovým křižníkům, takovémuto soupeři se však měly vyhnout.
Podle plánu se měla skupina torpédoborců dostat až na úroveň dnešního Tallinnu a potopit cokoliv nač narazí. Německá rozvědka totiž předpokládala že Rusové plánují operace v oblasti Rigy a budou chtít posilovat svá vojska právě po moři. Na komunikačních trasách ve Finském zálivu byl proto očekáván čilý ruch. Kde na to němečtí zpravodajci přišli se neví, pravdou ovšem je že Rusové operace v prostoru Rigy neplánovali a tak se žádné přesuny vojsk nekonaly.
Jistě, byla zvažována i případná existence ruských minových polí, tomuto riziku však nebyla přikládána potřebná vážnost. Němci snad ani ve snu nepředpokládali ruský ekvivalent toho co sami vytvořili v Helgolandské zátoce. Vlastně jediné potíže které v průběhu operace očekávali byla protiopatření ruských torpédoborců, proto do svého svazu zařadili plavidla která své protivníky převyšovala jak velikostí a rychlostí tak hlavně výzbrojí.

20.října 1916 proto došlo k první průzkumné plavbě k ústí Finského zálivu. Skupina torpédoborců se dostala až k severozápadnímu pobřeží ostrova Dagö a nezaznamenala sebemenší potíže. Po minách ani stopy, stejně tak ruské torpédoborce se ani neukázaly.
Ve skutečnosti byli Němci ruskými hlídkami zpozorováni a velitel lehkých sil v oblasti kontraadmirál Kiedrov jim poslal naproti vlastní lodě. Tedy alespoň to nařídil, velitel konkrétní divize ruských torpédoborců se však v obavách z případných německých min neodvážil vyplout. Německá plavidla mohla na své paluby pobrat až 24 min a Rusové se báli toho že tento „oťukávací“ průzkumný výpad je ve skutečnosti minovou operací. A protože počasí toho dne minolovným operacím zrovna nepřálo byly plavební koridory zkontrolovány až následující den. To však byl již protivník dávno v tahu.
Němci však o ruské „protiakci“ nic nevěděli a tak byli utvrzeni v přesvědčení že se Rusové na nic nezmůžou a že připravovaný výpad do hloubi Finského zálivu je proveditelný.

Celá operace byla naplánována na noc z 10. na 11. listopadu 1916. Proto oba svazy (průzkumný i krycí) opustily během 10.11. základnu Libau (lotyšská Liepāja) a vyrazily na sever. Kolem 20:00 se lodě ocitly severozápadně od ostrova Dagö, 10. flotila se oddělila od krycího svazu a zmizela ve tmě na východě.
Lodě udržovaly kýlovou formaci za vlajkovým torpédoborcem S-56 a rychlostí 21 uzlů mířily do hloubi Finského zálivu. Vzdálenost mezi jednotlivými plavidly byla nařízena na minimálně 300, celá formace se však natáhla na téměř 4 kilometry. Velitel skupiny ppor. Weiting v tom však neviděl problém, předpokládal existenci menších ruských minových polí a tak měly mít jednotlivé lodě možnost při ohrožení samostatně manévrovat. Od kapitánů německých ponorek měl informace že tato trasa by měla být volná. Nikoho však nenapadlo že mohli Rusové položit minové pole zaměřené pouze proti hladinovým lodím a následky tohoto „omylu“ se záhy ukázaly fatální.
Po pouhé půlhodině došlo k prvnímu zásahu. 17,5 míle (32 km) severně od mysu Tahkoma (nejsevernější výspa ostrova Dagö – Hiiumaa) najel torpédoborec V-75 na jednu z krajních min předsunuté minově-dělostřelecké pozice. Kontakt byl velmi podivný, zasažená loď byla až přeposlední v kýlové formaci takže to vypadá že buď vyplula z řady nebo narazila na uvolněnou a driftující minu. Přesto že se situace zprvu jevila jako ne příliš vážná jednalo se o zásah smrtelný. V momentě kdy se k ochromené lodi přiblížilo další plavidlo (poslední v řadě – S-57) došlo k explozi další miny která V-75 roztrhla na několik kusů. Výbuch vyřadil i strojovny S-57 a i tato loď během několika minut narazila na další z min. Na pomoc vyrazil torpédoborec G-89 ale jediné co mohl udělat bylo převzít na svou palubu posádky obou zasažených lodí. Lidské ztráty byly zatím překvapivě malé, potopení V-75 nepřežili tři členové posádky a na S-57 zahynuli pouze dva muži. Torpédoborec G-89 měl na své palubě téměř 170 trosečníků, několik z nich těžce zraněných a jeho kapitán na vlajkovou loď signalizoval že se vrací ke krycímu svazu.

Velící důstojník zprvu vůbec netušil co se děle na konci jeho svazu, kvůli tmě byly vidět jen 2 – 3 následující lodě a první informace o tom že se něco děje pouze sdělovala že poslední tři lodě zůstaly pozadu. Weiting se chtěl nejdřív vrátit, z následujícího hlášení však vyplynulo že V-75 narazil na minu a další dvě lodě zahájily záchrannou akci. Toto konání odpovídalo záchranným směrnicím a tak se Weiting rozhodl se zbývajícími osmi torpédoborci pokračovat v cestě. O skutečném rozsahu katastrofy zatím nic nevěděl.
K dalším „nehodám“ již nedošlo ale teprve kolem desáté hodiny kdy už byly zbývající torpédoborce mimo nebezpečí se velitel svazu dozvěděl pravý stav věcí, dvě lodě na mořském dně a třetí se kvůli trosečníkům stáhla z akce. To už bylo velmi nepříjemné, stále to však vypadalo na to že čistě náhodou narazili na „malé“ minové pole.

Kvůli zmenšení svého svazu se Weiting rozhodl že výpad neproběhne podle schváleného plánu, Navíc na trase kde se měly pohybovat desítky ruských lodí nenarazil na jediný cíl. Proto se rozhodl že napadne velkou námořní základnu v oblasti Port Baltijskij (dnešní estonské Paldiski). Další už několikátý omyl německé námořní rozvědky, předpokládala totiž že přesuny ruských vojsk do oblasti Rigy budou směrovány právě z této „velmi důležité“ základny Ve skutečnosti byl ale Port Baltijskij zcela bezvýznamný, menší městečko v jehož přístavu nebyly nákladní ani válečné lodě, žádné vojenské sklady a zdejší posádka čítala jen pár desítek vojáků. Ruská flotila měla v oblasti tolik opěrných bodů že tento přístav i když strategicky dobře situovaný prostě nepotřebovala.

Kolem 01.30 následujícího dne vpluly tři vedoucí lodě německého svazu na vnější rejdu Portu Baltijskij zatímco pět zbývajících jim na volném moři zajišťovalo krytí. Celý dělostřelecký přepad trval pouhých 20 minut během nichž tři lodě spotřebovaly celkem 162 granátů ráže 105 mm. Jak se říká „ kde nic není ani smrt nebere“a tak jediným výsledkem této akce bylo 10 mrtvých a 8 raněných ruských civilistů a 24 většinou lehce poškozených obytných budov. Po skončení kanonády opustily tři německé torpédoborce rejdu přístavu a po připojení se ke zbytku svazu zamířila 10. německá flotila na domovskou základnu v Libau.

Weiting stále ještě netušil co ho na zpáteční cestě čeká. Myslel že miny které zredukovaly jeho svaz jsou součástí malého minového pole a tak k návratu zvolil severnější trasu aby ho minul.
V 03:36, prakticky v odstupu několika sekund narazily na minu torpédoborce G-90 a V-72. Prvnímu z nich exploze zničila turbíny a posádku potápějící se lodě zachránil S-59 (9 mrtvých) zatímco V-72 výbuch miny roztrhl na dvě části. Mužstvo zasažené lodě beze ztrát přestoupilo na V-77. Teprve nyní začali Němci tušit co proti nim stojí, že minové pole je mnohem rozsáhlejší než očekávali. Jediným východiskem z této situace však bylo pokračování v cestě na západ ke krycímu svazu bez ohledu na ztráty. Rozptýlený svaz se znovu zformoval a opět vytvořil kýlovou řadu. O pouhých 20 minut později (04:00) narazil na minu torpédoborec S-58. Protože se opět jednalo o smrtelný zásah vyrazil mu na pomoc S-59. Protože však jeho posádka zahlédla další dvě miny proběhla evakuace posádky potápějícího se S-58 pomocí lodních člunů.
Teprve nyní Weiting pochopil že už podruhé zavedl svůj svaz do velmi rozlehlého a hustě položeného ruského minového pole a v naději že miny jsou v rovnoběžných řadách zamířil předpokládanou mezerou mezi nimi na jih s plánem že na západ proklouzne až těsně podél pobřeží. Rusové se však při vytváření těchto polí žádných předpisů nedrželi a tak byly miny položeny víceméně chaoticky. Na to doplatil torpédoborec S-59 když i on narazil v 05:39 na minu. Ani zde nebyla žádná šance na jeho záchranu a tak všechny muže na jeho palubě převzal vlajkový S-56 (na palubě S-59 už byly posádky dvou dříve potopených torpédoborců).

Němců se pomalu začínala zmocňovat panika. Z původních jedenácti lodí svazu jich šest leželo na dně a sedmý (G-89) se z akce stáhl hned na jejím začátku. 10. flotila se tak smrskla na pouhé čtyři lodě v akci na jejíchž palubách byly stovky otřesených trosečníků. Weiting se rozhodl pro jediné logické řešení této situace a zamířil přímo na západ v naději že alespoň zbývající lodě se dostanou do bezpečí. Ne všem se to ale podařilo, poslední ztrátou byl V-76. Na „svou“ minu narazil v 06:15 ve vzdálenosti devíti mil od poslední potopené lodě S-59 na samé hranici zamořené oblasti. Také tato ztráta byla hodně podivná, německá kýlová formace byla v té době už velmi sevřená a na minu narazila až poslední loď v řadě. I když zahynul pouze jediný námořník, loď jako taková byla ztracena. Posádku vzal na svou palubu torpédoborec V-77. Zbývající tři lodě se kolem sedmé hodiny setkaly s krycím svazem kde se k nim připojil i G-89.
Obrázek
přibližný nákres celé katastrofy

Německé námořnictvo se pokusilo rozsah katastrofy před složkami armády utajit, příliš se to však nepovedlo, Rusové dokázali v průběhu několika dní podle vylovených trosek celkem přesně identifikovat jednotlivá potopená plavidla a „svůj“ úspěch hodně hlasitě vytroubili do světa.
Přitom sami Rusové nebyli příliš daleko od šance Němce ještě před zpáteční cestou zaskočit a snad porazit, prostředky na to rozhodně měli. Už kolem 22:00 přišly první informace o výbuších min z nichž bylo možné vyvodit že se do Finského zálivu pokouší proniknout nepřítel. O něco později pobřežní pozorovatelé zaregistrovali 6 – 8 neidentifikovaných lodí a před půl druhou došla do ruského štábu informace že se osm nepřátelských lodí motá před Portem Baltijkým. Na základě těchto hlášení vydal viceadmirál Niepienin rozkaz aby ze základny lehkých sil Rohoküll (estonský přístav Rohuküla) vyrazily všechny dostupné torpédoborce (celken 12 plavidel) s úkolem odříznou Němcům ústupovou trasu. Ruské lodě však nebyly připraveny k okamžitému vyplutí a tak se první lodě začaly z přístavu trousit až po páté hodině ranní. Po zdlouhavém zformování se ruský svaz pomalu vydal na sever kde pobřežní pozorovatelé zaregistrovali opuštěnou německou loď (pravděpodobně se jednalo o roztržený V-72). Do oblasti však opatrní Rusové dorazili až kolem 15:00 !! a pochopitelně nic nenašli, německé lodě již dávno ležely na dně nebo byly daleko na západě v bezpečí a tak se celý svaz vrátil na základnu Rohoküll.


Výsledek celého výpadu se nedá označit jinak než naprostá katastrofa. Večer předchozího dne vplula do vod Finského zálivu silná flotila jedenácti moderních a rychlých německých torpédoborců. Ráno z ní zbývala čtyři plavidla s otřesenými a demoralizovanými posádkami a stovkami zachráněných trosečníků. Jedinou světlou stránkou tohoto debaklu byly minimální lidské ztráty, pouhých 16 mrtvých a 20 raněných je vzhledem k celkovým materiálním ztrátám možno považovat za přijatelný výsledek.
Z katastrofy byli přímo obviněni velitel průzkumných sil baltské oblasti viceadmirál Schultz a velitel 6. průzkumné skupiny kontraadmirál Langemak. Oba byli ze svých postů odvoláni a převedeni do zálohy. Po tomto „nepovedeném“ výpadu navíc německé námořnictvo na dlouhou dobu rezignovalo na aktivní operace hladinových sil na severním Baltu až do německé intervence ve Finsku v roce 1918. To už však Němci ovládli jižní pobřeží Finského zálivu a v ruských minových polích měli vytvořené vlastní průchody.
Ani ruské námořnictvo nevyvíjelo přílišnou aktivitu, minová pole podporovaná těžkými bateriemi pozemního dělostřelectva se ukázala jako velmi efektivní obranný prostředek a tak námořní válka na Baltu zase sklouzla do patového stavu jímž se vyznačovala už od počátku. Prostě si až do revoluce v říjnu 1917 hrálo každé námořnictvo na svém písečku.


Scrat
Naposledy upravil(a) Scrat dne 8/3/2014, 20:24, celkem upraveno 2 x.
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od kopapaka »

Jen nechápavě zírám.

Nejde náhodou o největší masakr v minovém poli?
Nějak mě nenapadá žádný podobně velký případ.

Ještě k tomu potopení poslední lodě v kýlové formaci, ono to sice vypadá jako poměrně nepravděpodobná možnost, ale jedině v případě, že by lodě pluly za sebou naprosto přesně...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od jarl »

kopapaka píše:Jen nechápavě zírám.

Nejde náhodou o největší masakr v minovém poli?
Nějak mě nenapadá žádný podobně velký případ.
Ivan a Jaroslav Hrbkové uvádějí, že k nejúspěšnější minové operací v historii došlo v srpnu 1941, když SSSR přišel při evakuaci Tallinu o torpédoborce Skoryj, Jakov Sverdlov, Artěm, Volodarskij a Kalinin, stejně jako o dvě torpédovky, tři ponorky a jeden strážní člun, Potopeno bylo i množství transportních lodí a miny poškodily ještě torpédoborce Minsk, Slavnyj a Gordyj. Němci tedy o 25 let později svoji 10. flotilu pomstili a zasadili Rusům těžkou ránu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Zemakt »

Velmi pěkné čtení, průser jak vrata :shock: . Zdá se mi to, nebo je námořní minové válce obecně věnován vcelku malý prostor? Lze někde doložit jakou měla z širšího pohledu účinnost a efektivitu? Vždy když si přečtu ta ohromná čísla nakladených min ať té nebo oné strany, náklady musely být ohromné.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od kopapaka »

Musely být ohromné, jenže pořád nicotné proti jakémukoli jinému způsobu zahrazení skoro jakéhokoli prostoru....
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Scrat »

Mina, ať už při defenzivním nebo ofenzivním použití je velice efektivní. Například Rusové nakladli na začátku WWI několik malých "políček" na německých komunikačních trasách na jižním Baltu a téměř na půl roku ochromili německé námořní transporty. A to se jednalo vždy o pár desítek min, velmi jim totiž pomáhalo to že při kladení nepoužívali žádné přesně dané schéma. Jenomže ona je ta zbraň dvojsečná. Když Němci obsadili jižní pobřeží Finského zálivu tak použili původně ruská minová pole proti Rusům. Prostě zaminovali ruské plavební koridory a zároveň si minolovkami prorazili své trasy. Takže při minimálních vlastních nákladech získali něco co dokázalo ruskou flotilu spolehlivě zablokovat na základně Kronštadt.
Ale tahle dvě ruská minová pole jsou i pozdějším doplňováním a rozšiřováním trapně malá v porovnání s tím jak se vedla minová válka v Severním moři. Například když Němci zaminovali prostor Helgolandské zátoky Britové jejich pole v průběhu války doplnili vlastními ofenzivními přehradami z více než 50 000 min. Doverskou úžinu spojenci přehradili téměř 10 000 minami a na jaře 1918 se začala budovat obrovská uzávěra mezi Orknejskými ostrovy a norským pobřežím. Do konce války se sem britské a americké lodě nasypaly přes 71 000 min a celkový odhad pokud by byla přehrada kompletně dokončena přesahoval 400 000 min.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od El Diablo »

Zajímalo by mě jak to pak likvidovali...
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Polarfox »

Tak k pěknému průseru nejsou potřeba ani miny že?:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=61&t=822
El Diablo píše:Zajímalo by mě jak to pak likvidovali...
Kdejakou kocábku použiješ po válce jako minolovku a čistíš jak zběsilej. Jestli někde najdu nějaké statistiky, tak pošlu.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Alfik »

Miny se likvidují tralováním, pokud to chceš rychle.
Ale, pokud zas až tak nespěcháš, stačí počkat. Mina je tvořena koulí, v níž je kromě nálože i vzduch - aby se vznášela na konci kotevního řetězu. Účelem je, aby po nějaké době prorezla (ta doba není nijak dlouhá, max. v řádu měsíců), mina se naplní vodou a klesne na dno, a voda znehodnotí výbušninu.
Pokud uhnije napřed řetěz a mina vypluje a driftuje, je to vlastně špatně (mohla by ohrozit i vlastní lodě).
Podotýkám, že takhle je to schválně, včetně té doby.
Tralování pak, je vlečení řetězů na výložníkových ramenech, ty přetrhají "načaté" kotevní řetězy min, ty vyplavou, a jsou poté prostříleny kulometem. Zase - účelem (na rozdíl od filmů) není výbuch miny, ale její naplnění vodou aby klesla na dno.
Dnes se tralování dělá vlastně dost podobně, či stejně. Ale místo výložníků s lany či řetězy se dnes používají roboty, které pod vodou nacházejí miny pomocí sonaru a aktivního vyhledávání elektrických/ elektronických zařízení, a poté naruší obal (tu kouli) přímo pod vodou. Napomáhá tomu i to, že miny bývají nastaveny na velikost cíle (buď na razanci nárazu, nebo na vel. mag. pole u mag. iniciovaných), takže na malý, lehký robot nezareagují.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od jarl »

Pokud by někoho zajímalo jak vypadaly tehdejší ruské miny, přidávám obrázek hojně rozšířené galvanické miny vzor 1908.

Obrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Stuka »

A tady ještě na palubě z r.1915 ale jiný typ
Obrázek
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Alchymista »

Námorná mína galvanická, nárazová, kotvená (poľská vz. 08/39 - vychádza z ruskej míny vz. 08 - je s ňou takmer zhodná)
Obrázek
1- teleso plaváku
2- kotviaci vozík
3- galvanický článok s ochranným klobúkom
4 - nálož
5 - poistný mechanizmus
6 - rozbuška
7 - bubon s kotviacim lanom
8 - závažie na lane - dĺžkou lana sa nastavuje hĺbka zanorenia
10 - kotviace lano
12 - kolieska vozíku

Galvanický článok "nárazový galvanický roh" míny vz. 08/39
Obrázek
galvanický článok je zinko-uhlíkový, s elektrolytom v sklenenej ampuli - pri náraze na trup lode sa olovené púzdro zdeformuje a rozbije sa ampula s kyselinou/elektrolytom, ktorý zaleje elektródy - článok začne vyrábať elektrický prúd, ktorý odpáli elektrickú rozbušku a nálož míny
1- olovené púzdro
2- sklenená ampulka s kyselinou/elektrolytom
7- ochranný klobúk
8- pružina ochranného klobúku
9- hák ochranného klobúku pre šnúru cukrového uvolňovaču

Schéma kladenia mín, funkcia kotviaceho vozíku a zariadenia pre nastavenie hĺbky zanorenia
Obrázek
I, II - mína sa ponára - klesá spolu s kotviacim vozíkom a závažím
III- mína pláva na hladine, kotviaci vozík so závažím klesá, odvíja sa kotviace lano z bubnu na vozíku
IV - závažie dosiahlo dno, bubon s lanom sa zastavil, kotviaci vozík sťahuje mínu pod hladinu do nastavenej hĺbky zanorenia
V - mína je ponorená v nastavenej hĺbke pod hladinou, kotviaci vozík a závažie ležia na dne, cukrový uvolňovač uvolnil ochrané kryty z galvanických nárazových rohov - mína je odistená a pripravená

Hmotnosť míny ~ 590kg
Hmotnosť nálože - 110kg tritolu
Hmotnosť kotviaceho vozíku s lanom ~ 320kg
dĺžka kotviaceho lana 110 metrov
nastaviteľná hĺbka zanorenia - 1,5 - 6,5 metra
Priemer plaváku - "necelý meter" (presne neviem)
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 10/3/2014, 12:15, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od kenavf »

Alchymista píše:...nastaviteľná hĺbka zanorenia - 1,5 - 6,5 metra ...
1.Sú takto zanorené míny viditeľné z paluby ohrozenej lode?
2.Používajú sa nejaké míny aj tak že by plávali na hladine?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Alchymista »

1) asi nie... malé hĺbky zanorenia sa používali hlavne v plytkej vode, tuším do 15-20 metrov, kde je viditeľnosť pomerne malá. Navyše, aby sa loď dokázala míne vyhnúť, musela by ju zistiť pomerne ďaleko pred sebou - najmenej tak jednu-dve svoje dĺžky, čo je z paluby lode celkom problém, pretože paluba nie je nejak vysoko nad hladinou a pozorovacie uhly sú malé, takže z paluby pod hladinu na potrebnú vzdialenosť takmer nevidno ani v čistej, priezračnej vode.
2) asi nie - na hladine plávajú skôr míny, ktoré sa odtrhli zo svojho ukotvenia (napríklad aj pri tralovaní).
Ale existujú, alebo aspoň existovali aj "driftujúce námorné/morské míny", ale tie, pokiaľ viem, boli pomerne presne hydrostaticky vyvážené, takže pri hladine (tesne pod/nad hladinou) sa držal len pomerne malý plavák (či plaváky) a samotná mína sa ukrývala pod hladinou v nastavenej hĺbke.

Morských mín je viac druhov. Napríklad "anténové" míny sú podobné zobrazenej míne, ale majú ešte dve "antény" - drôty, ktoré reagujú na dotyk s trupom lode či ponorky - a "plavák", čo je niečo podobné samotnej míne, ale značne menších rozmerov. Plavák napína hornú anténu, dolná anténa je napnutá kotviacim vozíkom pozdĺž kotviaceho lana. Anténa je medená alebo zinková, takže pri dotyku so železným trupom lode vznikne elektrický článok (Fe+Zn + slaná voda ako elektrolyt), ktorý stačí na odpálenie rozbušky. Takého míny sú účinné napríklad aj proti ponoreným ponorkám a celkom úspečne ničia traly pri odmínovaní tralovaním.
Ďalej existujú míny dnové, ktoré jednoducho ležia na dne - používajú sa na zamínovanie prístavov a riek. Majú skoro vždy nejaký nekontaktný zapalovač - magnetický, akustický, hydrostatický/hydrodynamický...
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 10/3/2014, 13:44, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Skeptik »

Alchymista píše:...nastaviteľná hĺbka zanorenia - 1,5 - 6,5 metra ...
Spíš jiný dotaz.
Hloubka zanoření se nastavuje mechanicky - dle známé hloubky v daném místě - nebo je tam nějaký "Gerät" nastavující hloubku na základě hydrostatického tlaku? Díky
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Alchymista »

Pozri sa na schému kladenia mín - vo fáze II vidno závažie vysiace na lanku pod vozíkom.
Toto závažie ovláda bubon s kotviacim lanom - kým je lanko závažia napnuté, bubon s kotviacim lanom sa môže otáčať a kotviace lano sa odvíja z bubna. Mína pritom pláva na hladine (fáza III). Keď závažie dosiahne dno (fáza IV), vozík ešte dno nedosiahol - lanko závažia prestane ťahať za blokovací mechanizmus bubnu s kotviacim lanom, ten sa zablokuje a kotviace lano sa prestane odvíjať, čím stiahne mínu pod hladinu do určenej hĺbky zanorenia.
Vtip je v tom, že s takým udelátorom nie je vôbec treba poznať skutočnú hĺbku v mieste zhodenia míny - stačí vedieť, že hĺbka je "dostatočná" a menšia ako 110 metrov. Hĺbka zanorenia pod hladinu je teoreticky rovnaká ako dĺžka lanka so závažím, ktoré riadi zablokovanie bubnu s kotviacim lanom - ako vysoko nad dnom sa bubon s kotviacim lanom zablokuje, tak hlboko bude mína stiahnutá kotviacim vozíkom pod hladinu.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od kenavf »

Alchymista píše:Pozri sa na schému kladenia mín - vo fáze II vidno závažie vysiace na lanku pod vozíkom.
Toto závažie ovláda bubon s kotviacim lanom - kým je lanko závažia napnuté, bubon s kotviacim lanom sa môže otáčať a kotviace lano sa odvíja z bubna. Mína pritom pláva na hladine (fáza III). Keď závažie dosiahne dno (fáza IV), vozík ešte dno nedosiahol - lanko závažia prestane ťahať za blokovací mechanizmus bubnu s kotviacim lanom, ten sa zablokuje a kotviace lano sa prestane odvíjať, čím stiahne mínu pod hladinu do určenej hĺbky zanorenia.
Vtip je v tom, že s takým udelátorom nie je vôbec treba poznať skutočnú hĺbku v mieste zhodenia míny - stačí vedieť, že hĺbka je "dostatočná" a menšia ako 110 metrov. Hĺbka zanorenia pod hladinu je teoreticky rovnaká ako dĺžka lanka so závažím, ktoré riadi zablokovanie bubnu s kotviacim lanom - ako vysoko nad dnom sa bubon s kotviacim lanom zablokuje, tak hlboko bude mína stiahnutá kotviacim vozíkom pod hladinu.
1.Ona tá fáza IV nie je presne(výstižne) zakreslená,ale z doprovodného textu je jasné ako to funguje.
2.Tá "plánovaná" životnosť míny v rádoch mesiacov,nie je to trocha málo.Odhadoval by som to skôr na niekoľko rokov.Často sa písavalo,že loď po WWII narazila na starú mínu.To bola v míne nejaká dodatočná zátka s definovanou rýchlosťou prehrdzavenia?Predpokladám že nešlo o prehrdzavenie tela míny.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Pátrač »

Fí jo, to je čtení. No když průšvih tak průšvih, ve válce proti tomuto není imunní nikdo. Vemte si ty potopené bitevníky v Bosporu. tym to byly tuším 4 bitevní lodě. To je ztráta jak hrom.

Jinak Scrate, koelgo. Viděl jem film Admirál. Jelikož u těchto filmů jsem spíše zaujat výpravou a tím jak je to natočeno, historické reálie moc nehlídám. Film se mi prostě líbil a je to.

Ale tam na počátku filmu ruská loď natáhne do minového pole nějaké velké císařské plavidlo. Bylo to dle pravdy nebo to byla umělecká fabulace?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Alchymista »

Ono by to šlo...
Predstav si situáciu: vieš, že tvoja strana položila na danom mieste mínové pole a míny na hĺbku zanorenia 5 metrov. Tvoja loď má ponor 3 metre, protivník šesť metrov. Takže ty môžeš cez mínové pole plávať ako sa ti páči - máš pod kýlom ešte dva metre vody, protivník už ale bude plávať v mínovom poli.
Tak sa to aj používalo - majiteľ "ľahších lodí" kládol mínové polia tak, aby jeho ľahké jednotky mohli cez mínové pole preplávať bez väčšieho rizika, ale protivníkové ťažšie jednotky pri ich prenasledovaní narazili na míny.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: minová válka na Baltu

Příspěvek od Mirek58 »

Jen nesmí být vlny 3m :D
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“