Pomocná plavidla u K.u.k. Donauflotille

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Pomocná plavidla u K.u.k. Donauflotille

Příspěvek od 950 »

O K.u.k. Donauflotille, která byla říční součástí celé K.u.k. Kriegsmarine toho bylo napsáno už dost, o monitorech, dělových člunech, hlídkových motorových člunech atp., proto nechci nosit dříví do lesa.
Jen připomenu, že K.k. Donauflotille byla zřízena z popudu Vize-Admirala von Tegetthoffa. Předtím to byli jen tzv. čajkisté, kteří podléhali pozemnímu vojsku.

Jen pro připomenutí:

Velitelé K.u.k. Donauflotille za světové války

VII.1914-IX.1914 Fregattenkapitän Friedrich Grund
IX.1914-X.1914 Linienschiffsleutnant Olaf Richard Wulff
X.1914- ? 1917 Linienschiffskapitän Karl Lucich
? 1917-VI.1918 Kontreadmiral Viktor Wickerhauser
VI.1918-XI.1918 Linienschiffskapitän Marius Ratkovič
XI.1918 Korvettenkapitän Olaf Richard Wulff

Jenže K.u.k. Donauflotille nebyly jen známé říční bojové lodě!!!

Součástí K.u.k. Donauflotille se stala celá řada říčních plavidel, od pasažérských kolesových parníků, přes nákladní parníky, tažné remorkéry, cisternové čluny, které byly buď pronajaty nebo přímo zrekvírovány a pak po celou válku, nebo alespoň po její určitou část sloužily jako pomocná plavidla.

Část těchto plavidel byla jakožto Minentender upravena a používána ke kladení, ale i k lovení nepřátelských vodních min.
Byly to:

Kolesový parník „BÁTASZÉK“
Postaven roku 1869 u Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt,., Budapest/Újpest
Délka: 56,39 m Šířka: 7,01 m Ponor: 1,04 m Výtlak: 326 t
Parní stroj o výkonu: 600 k
Loď byla původně postavena jako „Baja“ pro uherskou Első Magyar Gőzhajózási Társaság, Budapest.
V roce 1871 změnila majitele. Tím se stala Egyesült Magyar Gőzhajózási Társulat, Budapest.
V roce 1874 byla prodána společnosti Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Wien -DDSG a přejmenována BÁTASZÉK,
V září 1914 byla zrekvírována, ale v lednu 1915 vrácena DDSG.


Kolesový parník „ANDOR“
Postaven roku1870, u Ignaz Mayer Werft, Linz
Délka: 51,82 m Šířka trupu:5 m Ponor: 1,07 m Výtlak: 237 t
Výkon parního stroje: 480 k
Loď byla původně postavena pro Egyesült Magyar Gőzhajózási Társulat, Budapest, ale již od roku 1873 byla prodána pod novým jménem „ANDRAE“ Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Wien –DDSG.
V září 1914 byla zrekvírována a pod jménem „ANDOR“vyzbrojena 3 rychlopalnými kanóny ráže 25 mm
(snad Nordenfelt ? – není uvedeno).
V březnu 1916 byla loď vrácena DDSG.


Šroubové motorové lodě třídy „BAJA“
„BAJA“ a „BÁCSKA“
Obě byla postaveny v roce 1908 u Nicholson Gépgyár Rt. – Újpest pro Ferenc-csatorna Gőzhajózási Rt.
Délka: 22,50 m Šířka: 4,25 m Ponor: 1,10 m Výtlak: 25 t
Dieselmotor o výkonu 160 k
V únoru 1915 byly obě lodě zrekvírovány a vyzbrojeny – BAJA dostala 1 kanón 66mm a 1 kulomet 8mm
BÁCSKA dostala 1 rychlopalný kanón 47mm



Kolesový parník „ALKOMÁNY“ (Třída: IPAR)
Postaven v roce 1869 u Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt, Budapest/Újpest pro Pesti Teher-gőzhajózási és Rakomány-kölcsönadó Társaság, Budapest.
Délka: 58,50 m Šířka trupu: 7,06 m Ponor: 1,22 m Výtlakt: 280 t
Výkon parního stroje: 565 k
V roce 1871 loď prodána k Egyesült Magyar Gőzhajózási Társaság, Budapest.
V roce 1874 ji odkoupila Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Wien –DDSG
V únoru 1915 zrekvírována. DDSG navrácena v prosinci 1916.


Šroubový parník – tažný remorker "TISZA KÁLMÁN"
Postaven v roce 1887 u Schoenichen-Hartmann-féle Egyesült Hajógyár – Újpest pro MÁV – Magyar Állam- vasutak.
Délka: 29,85 m Šířka:5,70 m Ponor: 1,80 m Výtlak: 50 t
Výkon parního stroje: 160 k
Modernizace v roce 1908
Ponor: 1,40 m
V roce 1895 loď pronajata MFTR- Magyar Folyam & Tengerinavigacion. Rt. - Budapest, v roce 1914 touto společností odkoupena.
V březnu 1915 pronajata K.u.k. Donauflotille a majiteli navrácena v lednu 1917.



Šroubový parník – tažný remorker „NYÍL“
Postaven v rioce 1910 u Óbuda Hajógyár von DDSG, Budapest/Óbuda pro DDSG.
Délka: 25,00 m Šířka: 5,88 m Ponor: 1,50 m Výtlak: 46 t
Výkon parního stroje: 180 k
V březnu 1915 zrekvírován. V prosinci 1916 vrácen majiteli.



Šroubový parník – tažný remorker „ORDÓDY“
Postaven v roce 1882 u Óbuda Hajógyár von DDSG, Budapest/Óbuda pro DDSG.
Délka: 22,86 m Šířka: 3,86 m Ponor: 0,90 m Výtlak: 47 t
Pohon – 2 dvouválcové vertikální parní stroje s výkonem 2x55 k poháněly 2 vrtule.
V únoru 1915 pronajata K.u.k. Donauflotille, majiteli vrácena v prosinci 1916.



Kolesový parník „FULTON“
Postaven v roce 1879 u Schoenichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet, Budapest/Újpest pro Eggenhoffer J. Gőzhajózási Vállalat, Esztergom.
Délka: 38,10 m Šířka trupu: 5,03 m Ponor: 0,91 m Výtlak: 175 tun
Parní stroj měl výkon 220 k
V roce 1907 byl prodán k Mefter, Budapest.
V říjnu 1915 byla zrekvírována a stala se Minentendrem. Od března 1916 se stala transportním parníkem pro přepravu vojáků.



Kolesový parník „ARAD“
Postaven v roce 1868 u Óbudai Hajógyára von DDSG , Budapest/Óbuda pro DDSG
Délka: 50,29 m Max. šířka: 11,43 m Šířka: 5,33 m Ponor: 0,79 m Výtlak: 147 t
Parní stroj s výkonem: 255 k
Zrekvírován v říjnu 1915.


Malý šroubový parníček „FUTAR“
TTD ??
Majitel ??
Zrekvírován v roce 1915 a vrácen v lednu 1917



Dalšími plavidly byly lodě sloužící jako Hilfen Transporte pro účely převozu vojsk.
Byly to:

Kolesový parník „ACHILLES“
Postaven v roce1857 u DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda pro DDSG.
Délka: 67,05 m Max. šířka: 17,2 m Ponor: 1,27 m Výtlak: 392 t
Parní stroj typu: Escher Wyss & Co. o výkonu 860 k.
Loď byla na konci července 1914 pronajata K.u.k. Donauflotille, od ledna 1916 se stala transportem u Zentral Transport Leitung ( ZTL ), Wien


Kolesový parník „BANHANS“
Postaven roku 1894 u DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda
Délka: 62,90 m Max. šířka: 14,92 m Ponor: 1,40 m Výtlak: 352 t
Parní stroj s výkonem: 680 k
Loď byla na konci července 1914 pronajata K.u.k. Donauflotille, od ledna 1916 se stala transportem u Zentral Transport Leitung ( ZTL ), Wien



Kolesový parník „BELENE“ (třída PATRIOTUL)
Postaven v roce 1891 pod jménem PRUTULU u Schoenichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár, Budapest/Újpest pro rumunskou Zamtirescu Popovic & Yuouvle, Pruth. Pak v roce 1900 prodána společnosti Donau-Schwarzmeer Schifffahrtsgesellschaft Fürst Gagarin, Reni, která loď přejmenovala na „PATRIOT“. V roce 1903 odprodána rumunské R.D.St Nav. Ro.
V prosinci 1916 ukořistěna v rumunském dunajském přístavu Lelek a pod jménem „BELENE“ zařazena do K.u.k. Donauflotille jako transport.





Jedna loď byla využívána jakožto Munitionsschiffe k přepravě munice.
Byla to:

Kolesový parník „TRINITAS“
Postaven byl v roce 1880 u Prágai Gépgyár RT. Fiókja, Budapest/Újpest pro Luczenbacher Pál.
Délka: 54,40 m Max. šířka: 6,76 m Ponor: 1,50 m
Parní stroj měl výkon: 305 k
V roce 1895 prodána MFTR..
V prosinci 1914 pronajata K.u.k. Donauflotille. Již v lednu 1915 vrácena majiteli.




Minensuchboot

Parní šroubový tender „TULLN“
TTD ??
Zrekvírován v březnu 1916, přestavěn a vyzbrojen: mohl nést až 148 vodních min, nesl 1 kulomet 8mm a jeho posádku tvořilo 68 mužů. Vrácen byl až v říjnu 1917.

Spitalschiffe

Kolesový parník „KULPA“
Postaven byl roku 1868 u Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT, Budapest/Újpest pro Első Magyar Gőzhajózási Társaság.
Délka: 48,82 m Max. šířka: 11,33 m Ponor: 1,06 m Výtlak: 208 t
Parní stroj měl výkon: 370 k
Roku 1871 loď prodána Egyesült Magyar Gőzhajózási Társaság a ta ji zase v roce 1874 odprodala k
DDSG.
V červenci 1914 byla pronajata K.u.k. Donauflotille a stala se nemocniční lodí. Vrácena DDSG byla až v dubnu 1917.


Kolesový parník „TREISEN“
Poatavena v roce 1884 u DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda pro DDSG.Láncoshajó
Délka: 45,72 m Max. šířka: 13,20 m Ponor: 1,04 m Výtlak: 254 t
Výkon parního stroje: 350 k
V roce 1895 rekonstrukce u DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda
Délka: 45,72 m Max. šířka: 13.72 m
Výkon parního stroje: 320 k
V červenci 1914 byla pronajata K.u.k. Donauflotille a stala se nemocniční lodí, vrácena v prosinci 1916.


Šroubový parník „ZSÓFIA HERCZEGNÖ"
Postaven v roce 1914 u saské Dresdner Schiffswerft Übigau pro DDSG.
Délka: 67 m Šířka: 7,6 m Ponor: 1,3 m Výtlak: 350 tun
Výkon parního stroje 800 k
V červenci 1914 zrekvírován


Šroubový parník "ERZHERZOG FRANZ FERDINAND"
Postaven v roce 1913 u Stabilimento Tecnico, Triestino, Werft Linz pro DDSG.
Délka: 64 m Šířka: 7,8 m Ponor: 2,6 m Výtlak: 353 tun
Výkon parního stroje 740 k Max. rychlost 12,5 uzlu
Loď byla zrekvírována v březnu 1917.



Stabschiff

Touto lodí byl kolesový parník „HEBE“
Postaven byl roku 1905 u DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda pro DDSG.
Délka: 56,0 m Max. šířka: 12,0 m Ponor: 1,23 m Výtlak: 243 tuny
Výkon parního stroje: 515 k
Zrekvírována v únoru 1916



Petroillenboote

Šlo o dva vlečné cisternové čluny označené „C“ a „D“ postavené v roce 1908 u Schiffswerft Linz
Délka: 29,7 m Šířka: 4.3 m Ponor: 1.6 m


Kolesový cisternový parník „TRAUN“
Postaven roku 1882 u DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda pro DDSG.
Délka: 45,72 m Max. šířka: 13,20 m Ponor: 1,04 m Výtlak: 254 t
Výkon parního stroje 350 k
V roce 1895 došlo k přestavbě u DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda
Délka: 48,15 m Max. šířka: 13,20 m Ponor: 1,20 m
Výkon parního stroje 320 k
V červenci 1914 byla pronajata K.u.k. Donauflotille a vrácena byla už v prosinci 1914.



Šroubový parník „Херман“ byla bulharská loď o výtlaku 128 t, a délkou 26 m, šířkou 6.4 m a ponorem 2 m, jejíž parní stroj měl výkon 350 k, postavená roku 1914 v Německu. Loď měla 18 členů posádky. V říjnu 1916 až do března 1917 byla se souhlasem bulharského velení využívána K.u.k. Donauflotille.

Zdroj:
http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap ... baja_/2788
http://oceania.pbworks.com/w/page/84495 ... ne%20Ships

Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Čtení zajímavé a určitě potěší nejednoho palbáka. Ale co nějaké obrázky, nebyly by?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

Obrázky by byly, ale zase jak jsem řekl: nechci nosit dříví do lesa a tak část obrázků některých plavidel najdeš na starém známém http://www.kriegsmarine.at/ pod hesly: ARMIERTE DAMPFER a SPITAL u. STABSCHIFFE a nebo na oněch velmi velmi obsáhlých maďarských stránkách Klikni na ně, pak klikni na KATALÓGUS a na něm si můžeš vybírat typy lodí jaké chceš. Ale abys netápal, protože přece jen, stránky jsou maďarské, doporučuji ti kliknout na http://www.hajoregiszter.hu/hajogyarak/ a tam se ti objeví uherské loděnice, ty staré až po ty současné. Protože u svého seznamu uvádím výrobce, najdi si jej v tom seznamu, klikni na něj a objeví se ti seznam všech lodí touto loděnicí postavených, včetně TTD a u některých je buť bokorys nebo foto, ale jen civilní, tedy před rekvizicí za války. Jinak jako dodatek uvedu dunajské loděnice, nejen v Uhersku, ale i v Rakousku. Říčních lodí byla za starého c. a k. opravdu přehršel.
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Říční podunajské loděnice v Rakousku a Uhersku

Příspěvek od 950 »

Dunaj (Donau či Duna) byl v dvojjediné monarchii splavný od hranic s Bavorským královstvím potažmo Německou říší až po hranice s Rumunskem. Mimo tento velký úsek byly splavné i dunajské přítoky Tisza – splavná byla pro vory a čluny od Tiszaujlaku, pro parníky sice od Tokaje, ale pravidelné parolodní spojení je na dolním toku z Titelje do Szegedinu, někdy i do Szolnoku. Dále řeka Dráva (Drau, Drava) , která byla splavná od Villachu, kam až byla možná lodní doprava za vyššího stavu vody. Třetím přítokem byla řeka Sáva (Sava), jež byla splavná až do Bosanského Brodu. V roce 1906 byla za rakousko-uhersko-rumunské spolupráce zregulována a zesplavněna dunajská soutěska Železná vrata (rumunsky Porţile de Fier, něm. Eiserne Tor), čímž se pro lodní dopravu staly dostupné i říční přístavy v Rumunsku, Bulharku a rovněž delta Černého moře.

Loděnice:

Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda von DDSG od 1835
Schiffswerft Korneuburg von DDSG od 1852 (od roku 1865 AG)

DDSG = Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft nebo také jednodušeji Donaudampfschiffahrtsgesellschaft. Byla to lodní paroplavební společnost založená v roce 1829 rakouskou vládou pro přepravu cestujících a nákladu na Dunaji. U jejího vzniku stáli dva angličtí inženýři: John Andrews, a od roku 1832 i Joseph John Ruston. Ti v DDSG provozovali především nákladní plavbu na středním a později i dolním toku Dunaje. V roce 1840 se osamostatnili a přesunuli do Prahy. Andrews měl v úmyslu zaloľit paroplavební akciovou společnost, ale pro nedostatek zájemců a nedůvěru úřadů mu tento záměr nevyšel. Rozhodl se tedy celý projekt financovat sám a Rustona pověřil stavbou prvního českého parníku, který dostal název Bohemia. V roce 1847 Andrews zemřel, Ruston se oženil s jeho vdovou a stal se majitelem celého podniku. Jeho karlínská strojírna Ruston & Comp. se věnovala stavbě lodí a různých železných konstrukcí. Měla pobočky u Vídně i v Budapešti, kde zaváděla výrobu řady moderních strojů a zařízení. Úspěchu dosáhla především proto, že intenzivně spolupracovala s Anglií. Joseph John Ruston podnik vedl do roku 1865, poté svůj podíl prodal a odstěhoval se do Vídně, kde také později zemřel. Ale to je jiná kapitola...
V roce 1880 byla DDSG největší říční lodní společností na světě s více než 200 parníky a asi 1000 vlečných nákladních lodí.


Ruston & Comp.- Zweigwerft, Klosterneuburg 1854 -1859 pak se přestěhovala do Floridsdorfu Ruston & Comp.- Zweigwerft, Floridsdorf bei Wien 1859 – 1873
Z karlínské Ruston & Comp. se už v roce 1869 stala Prager Maschinenbau Actien-Gesellschaft.


Schoenichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet - Budapest/Újpest - 1871-1890 (pak fůze s Hartmann József Hajó)
Hartmann József Hajógyára, Budapest/Újpest, 1863-1868 pak...
Hartmann József Hajó- és Gépgyára, Budapest/Újpest, 1868-1880 (v roce 1877 převzal i uzavřenou filiální Rustonovu loděnici v Budapešti) pak...
Hartmann József Hajó- és Gépgyár - Budapest/Újpest - 1880-1890 (pak fůze s Schoenichen Hermann)
Schoenichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár - Budapest/Újpest - 1890-1896 (pak fůze s Danubius Magyar Hajó)

Danubius Magyar Hajó- és Gépgyár RT., Budapest/Újpest, 1891-1896 (fůze s Schoenichen-Hartmann)
Danubius-Schönichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár RT., Budapest/Újpest, 1896-1906
Danubius Hajó- és Gépgyár RT., Budapest/Újpest, 1906-1911 (akciově ovládnuta železárenským a strojírenským koncernem Ganz & Co. Rt)
Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT., Budapest/Újpest, 1911-


V roce 1865 byla založena první uherská paroplavební společnost Első Magyar Gőzhajózási Társaság. První lodě si objednali ve Fiume u Stabilimento Tecnico Fiumano. Továrna se dohodla s paroplavební společností na vybudování zařízení pro opravy lodí v Budapešti. Za tímto účelem našli nejvhodnější zimní přístav Bay. A tak v roce 1866, založili filiální loděnici STF.
Stabilimento Tecnico Fiumei Hajógyár, Budapest/Újpest, 1866-1868 (pak změna na akciovku...)
Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT, Budapest/Újpest, 1868-1871 (zánik, pak...)
Első Magyar Gőzhajózási Társulat Műhelye, Budapest/Újpest, 1871-1871 (pak přeměna v...)
Egyesült Magyar Gőzhajózási Társulat Műhelye, Budapest/Újpest, 1871-1873


Ignaz-Mayer-Werft – Linz 1854 – 1885

Schifwerft, Linz 1840 – 1909 (od roku 1869 AG), potom... Stabilimento Tecnico Triestino, Schifwerft-Linz a od roku 1916 jako Austriawerft AG, Linz

Schlick-féle RT., Budapest/Újpest, 1896-1912 (potom fůze s Nicholson Gépgyár RT.)

Nicholson W. Fülöp Gépgyár, Budapest/Újpest, 1891-1895
Nicholson Gépgyár RT., Budapest/Újpest, 1895-1912 (potom fůze se Schlick-féle RT.)
Schlick-Nicholson Hajógyár, Budapest/Újpest, 1912-

Prágai Gépgyár RT. Fiókja, Budapest/Újpest, 1880-1890

Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT., Budapest/Újpest, 1868-1870

Magyar Hajó- és Gépgyár RT., Budapest/Újpest, 1890-1891

Hänisch és Mlady Hajójavító Üzem, Budapest/Újpest, 1889-1890

Apatini Hajógyár, Apatin, od 1913

Fleischmann Antal Építőüzeme, Budapest od 1902

Könyves-Tóth és Zaccariás Kotrógyár, Budapest, 1902-1917

Laczkovits József és Tsa Hajó és Kazán Gyár, Budapest/Újpest, od 1907

Veruda Péter Hajóépítő Telepe, Budapest/Újpest, 1868-1871

Petzsch és Royer Hajógyár, Budapest/Újpest, 1898-1912

Röck István Vállalata, Budapest/Újpest, 188?-190?

Győri Gőzhajózási Rt Hajójavító Telepe, Győr, 1865-1894

MFTR Komáromi Hajóműhely, Komárom, od 1895
MFTR Orsovai Hajóműhely, Orsova, od 1895

Tápéi Hajójavító Telep, Szeged/Tápé, od 1890

Luczenbacher Hajóépítő Műhely, Szob, 1860-1868 potom...
Pál Luczenbacher - Szob - 1868-1895


http://www.austria-lexikon.at/ebook/wbi ... umbview=2p
http://www.hajoregiszter.hu/hajogyarak/
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

Ještě dodatek: Jakýmsi nedopatřením jsem pominul ve svém seznamu pomocných plavidel 6 lodí. Omlouvám se a zde jsou:

Šroubový parník „VÁG“
Ten byl postaven pro DDSG v jejích vlastních loděnicích DGT Óbudai Hajógyára – Óbuda v roce 1913.
Délka: 54 m Šířka: 7,5 m Ponor: 1 m Výtlak: 227 t
Výkon parního stroje 400 k
Loď byla v únoru 1915 zrekvírována a vyzbrojena 2 kanóny ráže 66mm a 3 kulomety ráže 8mm.
Majiteli byla navrácena až v prosinci 1917.


Kolesový parník "HELENE"
Obrázek jeho modelu na http://www.ships-and-more.de/product_in ... ident.html
Postaven byl v roce 1909 v bavorské loděnici Christof Ruthof, Schiffswerft u. Maschinen-Fabrik KG pro DDSG.
Délka: 52,1 m Max. šířka: 14,3 m Ponor: 0,9m Výtlak: 227 t
Výkon parního stroje: 400 k
Loď byla zrekvírována v březnu 1915 a následně vyzbrojena 2 kanóny 66mm/L18 a 3 kulomety 8mm.
Majiteli byla vrácena v prosinci 1917.


3 kolesové parníky třídy „BALATON“
Byly to „BALATON“, „CSOBÁNC“ a „SZIGLIGET“
„Balaton“ byl postaven v roce 1914, „Csobánc“ a „Szigliget“ pak v roce 1916 u Ganz & Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. – Budapest/Újpest.
Délka: 55,1 m Max. šířka: 14,24 m Ponor: 1,1m
Výkon parního stroje: 450 t (Balaton) ostatní -500 t
Všechny lodě byly stavěny pro MFTR čili Magyar (Királyi) Folyam- és Tengerhajózási RT, Budapest.
„Balaton“ byl zrekvírován v únoru 1915, stal se z něho Minentender, který měl posádku 48 mužů a dostal výzbroj v podobě 2 kanónů 66mm, 2 rychlopalných kanónů 47mm a 5 kulometů 8mm. Loď mohla nést až 30 min. Navrácena majiteli byla až v prosinci 1917.
“Csobánc“ a Szigliget“ byly zrekvírovány hned po dostavbě v září 1916. I ony byly vyzbrojeny a staly se ozbrojenými transporty. Jejich výzbroj tvořil 1 kanón 66mm a 1 kulomet 8mm. Obě tyto lodě byly vráceny majiteli v červenci 1917.


Kolesový parník „SAMSON“
Postaven byl v roce 1910 u DGT Óbudai Hajógyára – Budapest/Óbuda pro DDSG.
Loď s výtlakem 476 tun měla délku 62 m, max. šířku 16,58 m a ponor 1 m.
Výkon jeho parního stroje činil 800 k.
Tento parník byl zrekvírován v prosinci 1914. Byl upraven opancéřováním a vyzbrojen jako Armed Raddampfer. Dostal 2 kanóny 66mm, 2 rychlopalné kanóny 47mm a 6 kulometů 8mm.
Obrázek viz: http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap ... mson_/1698
a http://www.kriegsmarine.at/ na ARMIERTE DAMPFER
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“