Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Moderátor: Tkuh

Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Příspěvek od kacermiroslav »

Piráti Německého císařství
DRESDEN

WW1


Obrázek

Úvod:
Námořní válka v průběhu První světové války, to nebyly jen velké hladinové lodě a ponorky, které proti sobě sváděly bitvy nebo zajišťovaly blokádu jedné či druhé z válčících stran. Německé císařství jako druhá největší námořní velmoc před vypuknutím světového konfliktu, vyslala k ochraně svých kolonií četné lehké ozbrojené síly, které pak po dlouhou dobu vázaly především britské námořnictvo, které bylo jejich hlavním soupeřem. Kromě těchto vojenských jednotek ale byly připraveny již před válkou projekty na vybudování flotily korzárských lodí, které se měly maskovat jako lodě obchodní. Jejich aktivitou bylo potápět co nejvíce nepřátelských obchodních lodí, vyvolávat paniku ve všech mořích a oceánech.


DRESDEN
lehký křižník, Německo

bojové nasazení: 1.srpna 1914 – 14.března 1915

V létě roku 1914 se v západní části Atlantického oceánu nacházely německé lehké křižníky Dresden a Karlsruhe, které se dne 26.července setkaly v Port-au-Prince na Haiti, kde došlo k výměně velitelů lodí. Tak se na Karlsruhe stal velitelem fregatní kapitán Erich Kohler a na Dresdenu fregatní kapitán Fritz Ludecke. Ve dnech 31.července až 1.srpna 1914 obdržely oba křižníky informaci o vypuknutí války a zároveň dostaly rozkaz k zahájení bojových operací na Atlantiku. Za tímto účelem Dresden odplul k brazilským břehům, Karlsruhe pak zahájil svou operační činnost v oblasti Velkých Antil. V době předválečné krize dělala Dohodových spojencům těžkou hlavu přítomnost německých plavidel v místech obchodních tras. Byli si vědomy, že Němci v případě vypuknutí války budou na otevřeném moři těžko k nalezení a mohou Dohodě způsobil nemalé problémy. Proto byla již 27.července 1914 vytvořena 4.eskadra křižníků kontradmirála Cradocka tvořena pancéřovými křižníky Suffolk, Berwick, Essex a Lancaster a lehkými křižníky Bristol a Glasgow, která měla za úkol sledovat pohyb německých plavidel.

Počátkem srpna 1914 se lehký křižník Dresden nalézal ve vodách u ústí Amazonky, kde hned 6.srpna zadržel britskou loď Hostilius, ale nepotopil ji, takže ta mohla doplout na Barbados, kde podala informaci o místě působení německého korzára. O něco později střetl Dresden další dvě nepřátelské obchodní lodě, ale spokojil se pouze se zabavením jejich radiostanic a následně je propustil. Přesto přítomnost německého korzára v jižním Atlantiku byla pro spojenecké námořní trasy nebezpečnou a proto britská admiralita pověřila pátráním křižník Glasgow. Ten však začal pročesávat prostor severně od ústí Amazonky, zatímco Dresden se pohyboval jižně od ústí řeky. U ostrova Rocas se korzár setkal se třemi německými zásobovacími plavidly, z nichž si doplnil palivo a zásoby proviantu. Dne 13.srpna 1914 společně se zásobovacími loděmi Baden a Prussia, odplul k ústí La Platy, zatímco Prussia zamířila do Brazílie s nemocnými námořníky na palubě. Dne 15.srpna 1914 Dresden konečně potopil svou první kořist a to britské obchodní plavidlo Hydes. Její posádku vzala na palubu zásobovací loď Prussia. Ve stejný den pak Dresden zadržel americkou loď Siamese Prince, kterou poslal do Rio de Janeira. Vzhledem k tomu, že Dresden měl nyní mnoho svědků o svém působišti, rozhodl se zmást své pronásledovatele a zamířil k ostrovu Trinidad, který se nalézá 500 mil od pobřeží Brazílie. Na Trinidadu se korzár setkal s německým dělovým člunem Eber a parníkem Steiermark a zásobovacími loděmi Eleonore Woermann a Santa Isabel. které připluly z afrických vod. Dělový člun Eber měl za úkol vyzbrojit pomocný křožník Cap Trafalgar, který po vypuknutí války byl povolán z Buenos Aires, kde se zrovna nalézal. Dresden si ze zásobovacích lodí doplnil uhlí a zásoby a 22.srpna v doprovodu zásobovacích lodí Baden a Santa Isabel opustil zdejší vody a zamířil na otevřené moře. Zde 26.srpna potopil britský uhelný parník Holmwood, přičemž jeho posádku přemístil na americkou loď Katherine Park, kterou zadržel dříve. Tím byla pozice korzára prozrazena a musel proto opět změnit operační zónu. Proto zamířil k Patagonii, kde se pár dní zdržel a poté odplul 2.září spolu s doprovodnými plavidly do Pacifiku (zásobovací lodě propluli do Pacifiku Magalhaesovým průlivem, zatímco Dresden plul kolem mysu Horn). V těchto vodách dne 5.září zakotvil Dresden v Oranžské zátoce. Tam mu 9.září předala Santa Isabel nové instrukce z admirálního štábu, poté co je obdržela v přístavu Punta Arenas. Podle těchto instrukcí se měl Dresden setkal s dalším německým lehkým křižníkem Leipzig, který se na začátku války nacházel ve vodách západně od Mexika. Oba křižníky se pak přidaly k německé Východoasijské eskadře hraběte von Spee. Tato německá eskadra pak svedla vítěznou bitvu s Brity 1.listopadu 1914 u Coronelu, avšak již 8.prosince podlehla obrovské britské přesile v bitvě u Falkland. Jediným plavidlem, kterému se podařilo přežít zánik von Speeovy Východoasijské eskadry byl křižník Dresden, který unikl všem svým pronásledovatelům. Po tomto útěku obeplul Dresden 9.prosince mys Horn a druhý den zakotvil v jedné z malých chilských zátok. Korzár však trpěl kritickým nedostatkem paliva. Tento problém chtěl kapitán Dresdenu řešit kácením stromů, ale zabránil mu v tom chilský torpédoborec Almirante Condell, který německý křižník donutil opustit chilské výsostné vody. Dresdenu se však nakonec podařilo zakoupit v Punta Arenas dne 11.prosince 1914 na 750 tun uhlí. Podstatnější však bylo o dva dny později setkání se zásobovací lodí Amasis, na jejíž palubě byla velká zásoba uhlí pro již neexistující Speeovu Východoasijskou eskadru.

Britská plavidla kontradmirála Stoddarta po bitvě u Falkland stále pořádaly hon na uniknuvšího korzára (Sturdeeho bitevní křižníky se po bitvě okamžitě vydali na cestu zpět do britských vod), ale Dresden se svým pronásledovatelům dokázal dovedně skrývat, přičemž mu pomáhaly poměrně přesné informace od německých agentů o pohybu britských lodí. Zatímco Stoddartova eskadra prohledávala vody v Magalhaesově průlivu a ve vodách kolem Hornova mysu, kotvil Dresden od 28.prosince do 4.února 1915 v Hewettově zátoce u ostrova Santa Ines. Od 5.února do 14.února se pak ukrýval východně od mysu Wakefield. Avšak situace korzára byla kritická, měl nedostatek všeho, co je potřebné k bojové aktivitě. Byl bez uhlí, proviantu, navíc trup lodi byl po půlročním provozu v žalostném technickém stavu. Dne 25.ledna 1915 dostal kapitán Ludecke z admirálního štábu na vybranou, zda se pokusí se probít skrz britskou blokádu, nebo jestli i nadále zůstane ve vzdálených vodách, kam již z Německa bude velmi obtížné poslat nějakou pomoc. Ludecke nakonec došel k názoru, že návrat do Německa nepřipadá v úvahu pro špatný technický stav lodi a nedostatku paliva a proviantu na tak dalekou cestu. Rozhodl se proto vyrazit znovu na moře, nabrat v některém z chilských přístavů uhlí a pak se někde ve skrytu pokusit opravit loď. Pro splnění tohoto cíle tedy Dresden 14.února 1915 vyplul ze svého úkrytu, vydal se k severu ke Coronelu, kde se měl podle dohody setkat se zásobovacím plavidlem. Ke smůle Dresdenu však žádná německá zásobovací loď na smluvenou schůzku nedorazila. Dresden čekal až do 27.února a pak se z místa setkání vzdálil. Cestou narazil na britskou obchodní loď Conway Castle, která však žádné uhlí nevezla. Proto jí Dresden 27.února potopil a čekal dále na své štěstí. Místo toužebně očekávaného zásobovacího plavidla se však na obzoru objevil britský pancéřový křižník Kent. Němcům se však podařilo znovu, tentokráte v mlze, uniknout a odplout k ostrovům Juana Fernandeze kam dopluli 9.března.
Obrázek SMS Dresden u Chilských břehů

Kapitán Kentu si samozřejmě setkání s Dresdenem nenechal pro sebe. Uvědomil o něm celou Stoddartovou eskadru a sám odplul doplnit si uhlí do Coronelu. Britové již z vysoko vynořené siluety lodě poznali, že Dresden má nedostatek paliva a tak správně předpokládali, že nemá kam jim uniknout. Za úsvitu 14.března 1915 připluly k ostrovům Juana Fernandeze britské křižníky Glasgow a Kent a zahájily na nehybně stojící loď palbu. Již po pár minutách začal Dresden hořet. Šance na únik se pro korzára rovnali nule, protože na palubě již neměl prakticky žádné palivo (pouhých 80 t) a i s municí to bylo mizerné. Proto Němci vyvěsili bílou vlajku a na palubu křižníku Glasgow byl vyslán německý parlamentář, poručík Wilhelm Canaris. Během jednání ale nechal německý kapitán Ludecke vydat rozkaz k vlastnímu potopení lodě, ta se také po otevření Kingstonů brzy potopila. Během úvodní přestřelky bylo na německé straně v boji zabito 8 mužů a dalších 29 jich bylo raněno. Ranění a zbytek osádky byl pak internován v Chile. Poručík Wilhelm Canaris, který byl vyslán na Glasgow sjednat podmínky příměří později z chilské internace uprchl a po dobrodružné cestě se vrátil zpět do Německa.



TTD _ SMS Dresden
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Výrobce: Blohm und Voss, Hamburg (Německo)
* Stavba: zahájení 1907, spuštění na vodu 5.10.1907, zařazení do stavu 14.11.1908
* Pořizovací náklady: 7,6 Mio Marek

* Standardní výtlak: 3.664 t
* Plný výtlak: 4.268 t
* Délka: 118 m
* Šířka: 13,5 m
* Ponor: 5,5 m
* Pohon: 12 kotlů na uhlí,
* Výkon pohonné jednotky: 15.000 k
* Maximální rychlost: 24 uzlů
* Zásoba uhlí: 400 - 800 t uhlí, 115m3 nafty
* Dojezd: 3.760 námořních mil při rychlosti 12 uzlů
* Počet šroubů:
* Průměr šroubu:
* Výzbroj: 10x105mm L/40 (10xI)
8x37mm L/55 (8xI)
4 až 6 kulometů
2xTorpédomet 450mm
* Pancéřování: boky 80-100mm
paluba 18-79mm
velitelská věž 100mm
* Posádka: 361 mužů

Poznámka:
Sesterskou lodí křižníku SMS Dresden byl vůbec nejznámější korzár WW1 SMS Emden, který byl potopen v boji s australským křižníkem Sydney u Kokosových ostrovů dne 9.listopadu 1914.


Bojové úspěchy:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Hyades ?.??? BRT 15.srpna 1914 Velká Británie
2. Holmwood ?.??? BRT 26.srpna 1914 Velká Británie
3. Conway Castle ?.??? BRT 27.února 1915 Velká Británie
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CELKEM: 8.900 BRT (3 lodě)

Obrázek



Zdroje:
Velká válka na moři rok 1914 (1. díl) – Jaroslav Hrbek - 2001
Němečtí korzáři – Ivo Pejčoch - 2005
www.deutsche-schutzgebiete.de
www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org

Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 28/1/2009, 23:10, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Mohl bys kromě bojového nasazení popsat alespoň částečně i mimobojovou službu a konstrukci? Jinak je to pěkně popsané. Já znám tak možná Emden.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pokud budu mít dostatek informací, tak proč ne. V tomto článku jsem se však snažil zaměřit se především na korzárskou činnost. Je to vlastně další díl z korzárských plavidel ve WW1.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pokud je vám jméno parlamentáře z SMS Dresdenu, který 14.března 1915 vystoupal na palubu britského křižkíku Glasgow, povědomé, tak vězte, že se jednalo o známou osobu velitele Abwehru z období WW2.

Wilhelm Franz Canaris (1. ledna 1887, Aplerbeck – 9. dubna 1945, Flossenbürg)
byl německý admirál, který byl od 1. ledna 1935 do 11. února 1944 vedoucím Abwehru, vojenské zpravodajské služby OKW.
Canaris sloužil během první světové války v Reichsmarine jako zpravodajský důstojník na křížníku Dresden. Po roce 1917 velel ponorce ve Středomoří. V roce 1919 si Canaris vzal za ženu dceru z taktéž bohaté rodiny průmyslníka Eriku Waag. Měli spolu dvě dcery, Evu a Brigitte.
Jako vedoucí Abwehru protežoval Canaris některé konzervativní účastníky odboje, kterými byli například Hans Oster, Dietrich a Klaus Bonhoeffer a Hans von Dohnanyi.



co je o něm psáno na: http://www.odmaturuj.cz/zivotopisy/walt ... m-canaris/

Walther Wilhelm Canaris
V popředí našeho zájmu přirozeně stojí otázka, jak se působení tohoto muže promítlo do naší historie. Zcela jistě neblaze, poněvadž Canarisův abwehr proti nám pracoval dlouhá léta před válkou a samozřejmě během ní. Canaris se osobně zúčastnil nacistického záboru 15. března 1939 a též v pozdějších letech do Prahy několikrát zavítal. Pokaždé tu měl co dělat. V první světové válce sloužil jako zpravodajec na německém lehkém křižníku Dresden. Křižník patřil ke známé eskadře admirála von Spee, kterou Britové rozbili v bitvě u Falklandských ostrovů 8. prosince 1914. Dresden byl jedinou lodí, jež unikla před katastrofou a před pronásledováním Angličanů. Díky Canarisovi doplula až k chilskému pobřeží, kde ji však v březnu 1915 přece jen nakonec objevily anglické křižníky Glasgow a Kent. Dresden se vzdal a Britové posádku internovali v mezinárodním táboře na romantickém ostrově Quiriquina. Canaris ovšem příliš nepodléhal romantice prostředí. Rozhodně nesbíral lastury ani jiné dary moře. Sháněl něco zcela odlišného: informace. A jaká náhoda, stejně tak si počínal kapitán Thomas Harwey, jehož Britové tajně propašovali do tábora právě s tímto úkolem. Tito dva muži, kapitán Harwey a mladý německý poručík Canaris, se s největší pravděpodobností setkali. Pro Canarise to byl první bezprostřední kontakt s britskou rozvědkou. A zdá se, že měl závažné důsledky. Poněvadž krátce po Harweyho příchodu na ostrov z něj mladý německý poručík mizí, aby se za několik dní vynořil v chilské přístavní krčmě. A to nikoli ve svém již poněkud sešlém stejnokroji námořního důstojníka, nýbrž v civilu. Zde se seznámí s jakýmsi Redem Ressonem, lodním topičem, který v posledním poháru ginu utápěl svůj světobol. Canaris si přisedl k jeho stolu, a když od něj vstal a odcházel, Red Resson měl na další pití a Canaris měl jeho papíry. Obchod, na němž oba vydělali: Resson získal sto dolarů a zlaté hodinky, Canaris novou identitu. Stal se topičem na holandské nákladní lodi, která druhého dne zvedla kotvy. Podle jiné verze si při jízdě vlakem všiml cestujícího, který se mu nápadně podobal. Vylákal ho do ústraní, kde ho zabil a zmocnil se jeho dokladů. Další verze udává, že pas chilského obchodníka Reeda Rosase mu opatřili němečtí usedlíci. Konec první světové války, která pro Němce znamenala katastrofu, neznamenal konec pro Canarise. Porážka působila jako elektrizující popud. Především nechal ukrýt několik německých ponorek v zátokách Baltského moře, aby unikly zničení, jak předepisovaly podmínky versailleského míru. Pak se aktivně zapojil do pouličních bojů a šarvátek, jež probíhaly v mnoha německých městech. Podporoval Freikorpsy, kde jen mohl, zúčastnil se různých razií a přepadů, existovalo dokonce podezření, že měl účast na vraždě komunistických předáků Karla Liebknechta a Rosy Luxemburgové. Hodně se též mluvilo o jeho sympatiích ke Kappovu puči (1920), který byl pokusem svrhnout republiku. Když se začátkem roku 1933 dostal k moci Adolf Hitler, Canaris je jedním z mužů, kteří jsou doporučeni jeho pozornosti. Hitler ho koncem roku následujícího jmenuje viceadmirálem a 1. ledna 1935 šéfem abwehru. Byl to skvělý dárek k jeho osmačtyřicátým narozeninám. Zastihly ho na vrcholu duševních i tělesných sil a Canaris se vrhl do práce s energií jemu vlastní. Vraťme se na okamžik do roku 1934, poněvadž tehdy se Canaris znovu setká s Heydrichem. Je to setkání vskutku nevšední. Heydrich totiž už dávno není oním vytáhlým mladíkem, jenž kdysi nastoupil na křižník Berlin, ani tím nadporučíkem, nad nímž Canaris podržel svou ruku. Nyní je mužem na strmě vzestupné dráze, obávaným šéfem Sicherheitsdienstu, který vybudoval a jejž neustále vylepšuje, aby se jednou už brzy! stal nejmocnější silou ve státě. Nosí vysokou hodnost brigadeführera SS, je šťastně ženat, s Canarisem se zdraví jako rovný s rovným. V létě roku 1944 je již jasné, že porážka Německa je neodvratná. Atentát na Hitlera uprostřed horkého červencového dne je zoufalým pokusem o záchranu. Ale nezdařil se. Nitky spiknutí vedou ke generálům, zatčení však neunikne ani admirál. Brání se sice ze všech sil (patřilo přece k jeho roli spiknutí se zúčastnit, jinak by je nemohl odhalit, hájí se při procesu), avšak všechno je marné. Hitler četl jeho deník, který se podařilo nalézt a v němž ho Canaris označuje za "bič boží" pro Německo. Je konec, zachránit by ho mohl snad jenom zázrak. Na úsvitu 9. dubna 1945 je vyveden z koncentráčnické cely ve Flossenbürgu ještě s pěti dalšími odsouzenci. Je donucen svléknout se do naha a v chladném ránu, snad aby se naposledy zahřál, běžet asi dvacet metrů ke stěně s popravčími háky. Všichni ostatní dostanou provaz. Jeho však oběsí na dlouhé ocelové struně. Umíral dlouho a bolestně. Když to ohlásili vůdci, neřekl ani slovo. Jenom pokýval hlavou. Britové nikdy nepřiznali, že by Canaris byl jejich agentem. Ale stále platí ono biblické podle skutků poznáte je.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

V knížce o Jaroslava Hrbka - Velká válka na moři 1914 (1.díl), jsem se dočetl, že DRESDEN měl dne 16.listopadu u Concepcionu potopit ještě parník NORTH WALES. Pokud je to pravda, tak na jeho kontě by mělo být o tuto loď více. Celkem tedy čtyři.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Potopení britské lodě North Wales potvrzuje i Andrzej Perepeczko v knize Triumf a pád admirála von Spee. North Wales vezla 700 tun, které Němci zabavili, posádku přemístili na zásobovací plavidlo Rhakitis a zadrženou loď potopili.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Příspěvek od jarl »

Po potopení křižníku Dresden vylovili Britové z moře prase určené původně pro lodní kuchyni, nazvali je "Tirpitz", a posádka křižníku Glasgow je používala jako lodního maskota.

Obrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Příspěvek od jarl »

Našel jsem pěkný obrázek potápějícího se křižníku Dresden:

Obrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Příspěvek od jarl »

Po potopení Dresdenu dopravil jeho posádku do Chile pancéřový křižník Esmeralda a stejná loď jí později převezla do internačního tábora na ostrově Quiriquina.

ObrázekxxxObrázek
Němečtí a chilští námořníci na palubě Esmeraldy a pohled na onen internační tábor

Obrázek
Nudící se posádka se v internaci snažila zabavit jak se dá, takže sestavila vlastní fotbalový tým
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Příspěvek od kenavf »

jarl píše:Našel jsem pěkný obrázek potápějícího se křižníku Dresden:
...[/url]
Podľa fotky to bolo neďaleko brehu,neoplatilo sa Chile tú loď vyzdvihnúť a opraviť?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Příspěvek od Mirek58 »

Byl bez uhlí, proviantu, navíc trup lodi byl po půlročním provozu v žalostném technickém stavu.
Problém byl s uhlím, s proviantem to asi na hladomor nebylo a že by se "rozpadal" trup? Asi ne.
Dá se ale dočíst, že stroje byly vyřízené ( ložiska, těsnění) a v kombinaci s nekvalitním uhlím sehnaným konzulem, když se křižník schovával v průlivu, to byla smrtelná kombinace.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Piráti WW1 - lehký křižník DRESDEN

Příspěvek od jarl »

Jestli mě paměť neklame, vrak Dresdenu se potopil do hloubky několika desítek metrů, takže jeho vyzdvižení bylo neproveditelné.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: John McCain

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Křižník Dresden. Potopen na přímý rozkaz Churchila... myslím, že o tom tady na Palbě byla řeč... ale jist si nejsem..., pardon
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: John McCain

Příspěvek od Dzin »

Myslíš ten Dresden, který potopila vlastní německá posádka 14. března 1915 a na jehož palubě sloužil Canaris?

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=212 ... en#p245826

Jestli si nejsi jist, tak si to napřed vyhledej a potom piš, aby sis byl jist.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: John McCain

Příspěvek od Vlastimil Čech »

"HMS Glasgow zahájil palbu na SMS Dresden a poškozená německá loď začala hořet. Její kapitán vyhodnotil situaci jako beznadějnou, když byla loď s prázdnými uhelnými sklady zablokována přesilou v zátoce, a vydal rozkaz k opuštění a potopení lodi. Německá posádka uprchla z křižníku v záchranných člunech, aby dosáhla bezpečí na neutrálním ostrově. Britské lodě ale dál vedly palbu jak na hořící křižník, tak na prchající čluny, dokud SMS Dresden nakonec neexplodoval.
https://www.securitymagazin.cz/historie/
Tak už jsem to vyhledal... A ty jsi si jist s těmi Kingstony?
Tak třeba hanebné chování Britů popisuje také na strane 47 a 48 Michael Mueller ve své knize "Canaris, šéf vojenské tajné služby Třetí říše"... a zase žádné "Kingstony" .
Jestli si nejsi těmi tvými svými "kingstony " jist, tak si napřed něco přečti...
Ale zde mi nešlo ani zdaleka o to, jestli byla loď potopena zaplavením vlastní posádkou...celou příhodu jsem zmínil jen proto, že se jednalo o chování Britů,které by pravděpodobně -v případě jejich porážky- vedlo k obvinění z válečného zločinu... Avšak, jak praví Doktor Goebels a V. Čech: Vítěze nikdo soudit nebude!
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: John McCain

Příspěvek od kenavf »

Vlastimil Čech píše:"HMS Glasgow zahájil palbu na SMS Dresden a poškozená německá loď začala hořet. Její kapitán vyhodnotil situaci jako beznadějnou, když byla loď s prázdnými uhelnými sklady zablokována přesilou v zátoce, a vydal rozkaz k opuštění a potopení lodi. Německá posádka uprchla z křižníku v záchranných člunech, aby dosáhla bezpečí na neutrálním ostrově. Britské lodě ale dál vedly palbu jak na hořící křižník, tak na prchající čluny, dokud SMS Dresden nakonec neexplodoval..!
Dala tá loď signál že sa vzdáva a čakala posádka na zajatie?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: John McCain

Příspěvek od HONZIK11 »

Mnohé lode to proste nestihnou.
https://www.albatrosmedia.cz/tituly/379 ... -gustloff/
Tato udalost je presne o tom, ze viteze opravdu nikdo nesoudi. A co je nejhorsi z hlediska historie,ze nema o takovou historii nikdo zajem.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: John McCain

Příspěvek od Polarfox »

Vlastimil Čech píše:"HMS Glasgow zahájil palbu na SMS Dresden a poškozená německá loď začala hořet. Její kapitán vyhodnotil situaci jako beznadějnou, když byla loď s prázdnými uhelnými sklady zablokována přesilou v zátoce, a vydal rozkaz k opuštění a potopení lodi. Německá posádka uprchla z křižníku v záchranných člunech, aby dosáhla bezpečí na neutrálním ostrově. Britské lodě ale dál vedly palbu jak na hořící křižník, tak na prchající čluny, dokud SMS Dresden nakonec neexplodoval.https://www.securitymagazin.cz/historie/Tak už jsem to vyhledal... A ty jsi si jist s těmi Kingstony?Tak třeba hanebné chování Britů popisuje také na strane 47 a 48 Michael Mueller ve své knize "Canaris, šéf vojenské tajné služby Třetí říše"... a zase žádné "Kingstony" . Jestli si nejsi těmi tvými svými "kingstony " jist, tak si napřed něco přečti... Ale zde mi nešlo ani zdaleka o to, jestli byla loď potopena zaplavením vlastní posádkou...celou příhodu jsem zmínil jen proto, že se jednalo o chování Britů,které by pravděpodobně -v případě jejich porážky- vedlo k obvinění z válečného zločinu... Avšak, jak praví Doktor Goebels a V. Čech: Vítěze nikdo soudit nebude!
Vážně se tu budeme bavit o securitymagazínu, což je, přinejmenším jako zdroj vojensky laděných témat, doslova odpad? Jediné, co zvládnou, je témeř doslovně obšlehnout článek z wiki (který je kompletně blbě) a to včetně větné skladby z překladače/původního jazyka...
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: John McCain

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Vážně se tu budeme bavit o securitymagazínu, což je, přinejmenším jako zdroj vojensky laděných témat, doslova odpad? Jediné, co zvládnou, je témeř doslovně obšlehnout článek z wiki (který je kompletně blbě) a to včetně větné skladby z překladače/původního jazyka...[/quote]
Omlouvám se, pane Polarfoxi. :oops:
Nemám dosud (očividně na rozdíl od Vás) vypracován rozbor hodnověrnosti všech webů a nemohl jsem tedy tušit, že ve Vašem seznamu je tento, mnou z nerozvážnosti citovaný, web hodnocen znalcem špatně. Ještě jednou se omlouvám. Kdybyste byl tak laskav a zpřístupnil seznam těch, které je třeba brát vážně a seznam těch, které neuznáváte?
Prozatím si znamenám: security je špatně, wikipedie je špatně.... další?
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: John McCain

Příspěvek od Zemakt »

Víc než takové dětské špičkovani bych raději uvítal vysvětlení, jak to tedy doopravdy s tím Dresdenem bylo.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“