Piráti WW1 - Geier, Iltys

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Piráti WW1 - Geier, Iltys

Příspěvek od kacermiroslav »

Piráti Německého císařství GEIER a ILTYS

Obrázek
Německé císařství a jeho kolonie v létě roku 1914
Úvod:
Námořní válka v průběhu První světové války, to nebyli jen velké hladinové lodě a ponorky, které proti sobě sváděli bitvy nebo zajišťovali blokádu jedné či druhé z válčících stran. Německé císařství jako druhá největší námořní velmoc před vypuknutím světového konfliktu, vyslala k ochraně svých kolonií četné lehké ozbrojené síly, které pak po dlouhou dobu vázali především britské námořnictvo, které bylo jejich hlavním soupeřem. Kromě těchto vojenských jednotek, ale byli připraveny již před válkou projekty na vybudování flotily korzárských lodí, které se měli maskovat jako lodě obchodní. Jejich aktivitou bylo potápět co nejvíce nepřátelských obchodních lodí, vyvolávat paniku ve všech mořích a oceánech a tím přispět svým dílem ke konečnému vítězství Německého císařství a jeho spojenců. Za tímto účelem byli v Německu přestavěny vhodné osobní a obchodní lodě, které pak skrytě vybaveny dělostřeleckou výzbrojí, mohli tento úkol plnit. Někdy však docházelo i přímo na moři k nouzovým přestavbám zajatých lodí na německé pomocné křižníky, vyzbrojeny alespoň nějakou nouzovou vojenskou technikou. Ovšem tyto přestavby, stejně tak i samotné pomocné křižníky, byli pouze nouzovým prostředkem pro řízení takovéhoto druhu boje. Jejich výhoda oproti jinak očekávanému nasazení ponorek, jakožto nejvhodnější zbraně pro námořní boj, byla jejich snadná výroba (úprava), spolehlivost a hlavně velký akční rádius. Navíc tento mohl byl úměrně zvětšovat v závislosti na získání potřebného paliva a dalších zásob ze svých kořistí. Ve správnost této koncepce i hovoří úspěchy hladinových korzárů na počátku války, kdy tito od srpna 1914 do března 1915 dokázali potopit lodě o celkové tonáži 258.489 BRT (ponorky za rok 1914 potopili „jen“ 100.383 BRT). Avšak osud byl k moha plavidlům značně vrtkavý, jejich život byl vpravdě jepičí a tak ne každá posádka korzára se vrátila do Německa po ukončení své činnosti ověnčena stuhou vítězů a gloriolou hrdinů.


GEIER
pomocný křižník, Německo

Obrázek
bojové nasazení: 14.prosince 1916 – 14.února 1917

Dne 13.prosince 1916 plul britský parník Saint Theodore na trase z Norfolku do Itálie s nákladem 5.000 t kvalitního uhlí, když mu náhle cestu zkřížil pomocný křižník Mowe, který plul pod vlajkou německého císařství. Mowe donutil britský parník zastavit a kapitulovat. Inspekce z pomocného křižníku zjistila o jakou loď a s jakým nákladem se jedná a vzhledem k tomu, že se jednalo o moderní loď s cenným nákladem, rozhodl se kapitán Dohna-Schodien (kapitán lodi Mowe), že jí obsadí částí své posádky a pošle k předělání na pomocný křižník. Saint Theodore tak získal novou identitu a jméno Geier a na jeho palubě byli britští námořníci vystřídání příslušníky císařského námořnictva „Reichsmarine“.

Co se výzbroje nového korzára týče, tak nebyla nijak oslnivá. Pouhé dva kanóny ráže 52 mm typu SK L/55. Dostřel těchto děl byl přibližně 7.500 m. Zásoba munice pak byla 300 ks celkem pro obě zbraně. Pohonnou jednotkou byl tříválcový parní stroj a dva kotle, které lodi dokázali udělit rychlost 13 uzlů (v některých zdrojích se uvádí 14 nebo i jen 12 uzlů). Kapitánem nového přírůstku císařského námořnictva se stal Kapitanleutnant Friedrich Wolf (narozen 6.června 1880). Původně role lodi v německém námořnictvu však měla být jen pomocná loď (od 14.prosince 1916), ale již o dva týdny později dne 28.prosince, byla překlasifikovaná na pomocný křižník.

Bojová služba této lodi však byla jen velmi krátká a žádných velkých úspěchů nedosáhla. Některé zdroje uvádí jako kořist pouze potopení kanadské bárky Jean o výtlaku pouhých 215 BRT. Bohužel datum jejího potopení není znám. Možná ještě k této kořisti přibylo několik dalších malých, nevýznamných plachetnic.

Osudným se pirátovi stal jeho vlastní pohonný pohon, se kterým měla posádka od samého počátku vyplutí neustálé problémy. Pro nízkou spolehlivost pohonné jednotky musela nakonec vlastní posádka loď potopit. Stalo se tak 14.února 1917. Posádka se nalodila zpět na mateřskou loď Mowe.

Geier se potopil u ostrova Trinidad. Jeho kapitán Friedrich Wolf se poté vrátil ke své původní funkci prvního důstojníka na Mowe. Zemřel brzy po válce dne 7.února 1920.
Obrázek

TTD _ Geier
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Plný výtlak: 9.700 t
* Délka: 127,2 m
* Šířka: 15,8 m
* Ponor: 6,4 m
* Pohon: 1x parní stroj, 2x kotel
* Výkon pohonné jednotky: 1.800 k
* Maximální rychlost: 13 uzlů (někdy se uvádí 12 nebo 14 uzlů)
* Zásoba uhlí: 7.360 t
* Počet šroubů: 2
* Průměr šroubu: 6,65 m
* Výzbroj: 2x 52 mm SK L/55 (150 ks munice na hlaveň)
* Posádka: 48 mužů (z toho 2 důstojníci)


Bojové úspěchy:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Jean_ 215 BRT_Kanada ??.??.????_







ILTYS
pomocný křižník, Německo

Obrázek Kapitán lodi Iwan Brandes
bojová služba: 27.února 1917 –5.března 1917

Osud dalšího pomocného křižníku Iltys se v mnohém podobal osudu pomocného křižníku Geier. Stejně jako on se stal kořistí německého piráta, tentokráte pro změnu Wolfa. Dne 27.února 1917 v 6:25 hodin ráno hlásila konající hlídka na Wolfovi nákladní plavidlo v dohledu. Tato loď posádku piráta Wolfa velmi zaujala, protože byla Wolfovi velmi podobná. Lodě se k sobě přiblížili na 600 metrů, a poté Němci začali signalizovat příkaz k identifikaci pro ně záhadného plavidla. V opačném případě hrozili střelbou. Pro důraz svých požadavků vypálili varovný výstřel z kanónu před příď sousedního plavidla. Na stožár záhadného plavidla vystoupala britská vlajka. Na stožár Wolfa pro změnu vylétla německá vlajka. Na britské lodi, jednalo se o loď Turritella, vypukla panika. Část posádky nastoupila do záchranných člunů a snažila se uniknout z dosahu korzára. Kapitán britské lodi si uvědomoval bezvýchodnost své situace a proto se rozhodl s lodí kapitulovat. Poté německá posádka obsadila Turritella a vyjasnila se i okolnost, proč si obě lodi, obět i kořist, byli tak nápadně podobné. Jednalo se totiž o původně německou loď Gutenfels, postavenou roku 1906 v loděnici Flensburger Schiffbau-Gesellschaft pro německou rejdařskou společnost Hansa Bremen podle podobného projektu, podle kterého byl později postaven i Wolf.

Po vypuknutí První světové války v roce 1914 byl Gutenfels v egyptské Alexandrii zabaven Brity a podán společnosti Anglo-Saxone Petroleum Company, která jej pod jménem Turritella následně provozovala až do osudného únorového setkání s Wolfem.

Poté co se jej 17.února 1917 zmocnila posádka pomocného křižníku Wolf, zařadili jej do císařského námořnictva pod novým jménem Iltys. Vzhledem k okolnostem, že loď byla zajatá na širém moři, musela být jeho posádka složena z posádky Wolfa. Velitelem lodi byl jmenován první důstojník Wolfz, Kapitanleutnant Iwan Brandes (narozen 5.února 1882). Spolu s novým kapitánem se posádkou pomocného křižníku Iltys stalo 27 mužů. Ovšem to pro chod lodi v jejím plánovaném užití bylo málo a tak byla posádka posílená o 46 Číňanů, kteří na ní pracovali pro původního britského majitele. Po převzetí lodi Němci, se tak z Číňanů stal civilní personál.

Ovšem jak už bylo dříve řečeno, bojové nasazení nového korzára nebylo nijak dlouhé. Po odpoutání se od Wolfa se loď vydala na plavbu k Adenu, před jehož přístavem nakladla celý náklad min v počtu 25 ks (převzato z Wolfa, včetně další vojenské výzbroje). Hned následující den po této operaci se na minách potopil parník, který vyplouval z přístavu. Zanedlouho došlo k další explozi. Pro osádku přístavu bylo jasné, že se nejedná o náhodu, a že miny mohla položit pouze nepřátelská loď. Proto z Adenu vyplul křižník Fox, který začal pročesávat okolní vody. Po krátkém pátrání narazil na Iltys, který plul na místo dohodnutého setkání s Wolfem. Kapitánovi Iltysu Brandesovi bylo nad slunce jasné, že se svým jediným kanónem ráže 52mm nemůže svého obrněného pronásledovatele nijak ohrozit. S ohledem na své možnosti a mužstvo dal ihned pokyn k opuštění lodi. Před tím však byli na Iltysu rozmístěné trhaviny na citlivých místech, které následně explodovali a nebohou loď poslali ke dnu. Stalo se tak 5.března v 16:50 hodin (12° 26´ SŠ, 44° 12´ VD).

Poté co se Iltys potopil se posádka nalézala v záchranných člunech. Britové je však nechali na pospas moři bez zásob vody a potravin. Až druhý den se křižník Fox vrátil a slitoval se nad zuboženými a vyčerpanými muži a vzali je do zajetí. Číňané byli poté na pevnině propuštěni, ale Němci byli postaveni před soud. Byli obviněni z pirátství a následně odsouzeny k mnohaletým žalářům. Tento neslýchaný čin britské justice vyvolal velké protesty v Německu, ale i v řadě neutrálních státech. Muži kapitána Brandese byli nakonec na nátlak přemístění do běžného zajateckého tábora. Po ukončení války se vrátili zpět domů do Německa. Někdejší kapitán Brandes zůstal u námořnictva, jeho poslední funkcí bylo velení námořního arzenálu v Kielu. Iwan Brandes zemřel 1.března 1935.
Obrázek

TTD _ Iltys
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Plný výtlak: 10.700 t
* Délka: 135,2 m
* Šířka: 16,76 m
* Ponor: 6,3 m
* Pohon: 1x parní stroj, 3x kotel
* Výkon pohonné jednotky: 2.600 k
* Maximální rychlost: 11 uzlů
* Zásoba uhlí:
* Počet šroubů: 1
* Průměr šroubu: 6,7 m
* Výzbroj: 1x 52 mm (200 ks munice)
* Posádka: 28 mužů (z toho 1 důstojník) + 46 civilní personál


Bojové úspěchy:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. ???_ ??? BRT_Velká Británie ? ??.03.1917 (na minách)_


Zdroje:
Němečtí korzáři – Ivo Pejčoch - 2005
www.deutsche-schutzgebiete.de
www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martin Hessler »

Dovolil bych si upozornit, že na obrázku pod textem věnovaným lodi ILTIS (nebo ILTYS - vyskytují se obě formy zápisu) není zmíněný pomocný křižník, nýbrž starší německý dělový člun téhož jména. Už podle siluety se nejedná o obchodní, nýbrž o válečnou loď.
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“