Piráti WW 1 - Emden

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Piráti WW 1 - Emden

Příspěvek od kacermiroslav »

Piráti WW 1
Německý lehký křižník SMS Emden

Obrázek Německý křižník Emden
Obrázek Německý křižník Emden po prohraném souboji s křižníkem Sydney


Málo známou kapitolou válečných dějin první světové války je námořní pirátství. Podle názvu si představíme spíše dřevěné lodě, na kterých se plavili piráti pod vlajkou s lebkou a s černýma plachtama v dobách dávno minulých. Ale i v tak moderní době, jakou bylo 20.století se to pirátama jen hemžilo. A jedním z nejúspěšnějších pirátů první světové války byl i německý lehký křižník Emden.



TTD SMS Emden
Emden byl objednán u firmy Kaiserliche Werft v Gdaňsku (tehdy součást Německého císařství), jako druhá loď třídy Dresden a dokončen byl v v květnu 1908. Armáda si jej převzala v červenci 1909. Jednalo se o elegantní loď o výtlaku 3.364 t, délce 118m, rychlosti 23 uzlů (42,6 km/h), hlavní výzbroji 10x105mm děl a posádce 360 mužů. Jejím kapitánem od května 1913 byl Karl von Müller.

TTD _ SMS Emden
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Výrobce: Kaiserliche Werft, Danzing
* Spuštění na vodu: 6.dubna 1906
* Dohotoven: 26.května 1908
* Převzat do služby: 10.července 1909
* Pořizovací náklady: 6 Mio Marek

* Výtlak standard: 3.364 t
* Délka: 118 m
* Šířka: 13,4 m
* Ponor: 5,4 m
* Výkon strojů: 16.000 k
* Rychlost: 23 uzlů (42,6 km/h)
* Dojezd: 3.700 námořních mil (6.000 km)
* Posádka: 360 mužů
* Výzbroj: 10x105 mm (montováno 10x I), 2x torpédomet
* Pancéřování: paluba 13 mm, bok 51 mm, velitelská věž 102 mm


V době před vypuknutím První světové války byl Emden součástí Východoasijské flotily viceadmirála von Spee, a kotvil na německé základně v Cingtau. Na admirálův rozkaz vyplul dne 31.července 1914 ráno z Cingtaa, aby se připojil k hlavním silám své eskadry, protože si německé velení uvědomovalo bezbrannosti křižníku, pokud by zůstal v přístavu. Již 4.srpna si připsal na své konto první obět. Nedaleko Cušimy zajmul ruský parník Rjazaň o výtlaku 3500 BRT, který eskortoval do domovského přístavu v Cingtau, aby byl vyzbrojen a zařazen do služby jako pomocný křižník. Jeho posádka byla poté složená z námořníků z dělového člunu Iltys a z křižníku Cormoran. Jelikož se kolem německé asijské základny Cingtao již stahovali britské, francouzské, ruské a japonské lodě, vyplul znovu Emden z přístavu na plavbu za flotilou admirála von Spee, s kterou se setkal 12.srpna na Karolínském ostrově Pagan. Tam si kapitán Karl von Müller na svém nadřízeném vymohl svolení k samostatnému průniku do Indického oceánu, kde měl v úmyslu křižovat obchodní trasy spojenců a narušovat je. Admirál domů do Německa hlásí: „osamělý lehký křižník může získávat uhlí od přepadených parníků a udržet se poměrně dlouho. A protože může počítat s velkou kořistí, uvolnil jsem nejrychlejší z lehkých křižníků“. Hrabě von Spee ještě pro Emden uvolnil jednu ze svých krycích zásobovacích lodí, Markomannii. Ta byla naložena 5000 tunami uhlí a maskovaná jako loď společnosti Blue Funnel Line.


Korzářská činnost
Posádka Emdenu se svému admirálu za důvěru bohatě odvděčila. Dne 7.září 1914 pronikl Emden do vod Indického oceánu. Indický oceán byl ve své době zván jako Britské jezero, pro svou hustotu lodní dopravy pro největší Impériu světa, a právě zde někde se potuloval Emden a lovil. První z obětí ve zdejších vodách byl řecký parník Pontoporos naložený 6600 tunami uhlí, který Emden zadržel v Bengálském zálivu 9.září. Na palubu parníku poslal část své posádky a učinil si z něj svou plovoucí zásobárnu uhlí. Již den poté potopil anglický parník Indus (3393 BRT) a hned následující ráno vystopovali indickou poštovní loď Lovat, která byla uzpůsobena k přepravě vojska. I tato loď o výtlaku 6102 BRT skončila na dně Bengálského zálivu. Dne 12.září hlídkoval Emden u ústí řeky Húgli, na které ležel přístav Kalkata. Od zajatých kapitánů věděl, že na řece se nacházejí minimálně tři lodě a proto se rozhodl si na ně počíhat. Kolem 11 hod uviděl světla první z nich. K smůle Emdenu, i když se jednalo o britské plavidlo, vezlo zboží neutrálních zemí a proto jej nemohl potopit. Na další oběť však nečekal dlouho. Pár hodin po půlnoci se objevila další loď. Jednalo se o uhelný parník Killin (3544 BRT). Protože však měl Emden své sklady uhlí plné, rozhodl se Killin potopit. Pár hodin poté co poslední obět klesla na dno moře, se objevila britská obchodní loď Diplomat o výtlaku 7615 BRT. Loď vezla sklizeň 10.000 tun čaje a šla ke dnu poté, co byly v podpalubí umístěné výbušniny. Ještě během procesu potápění začal Emden pronásledovat další oběť a to italskou loď Loredano. Jelikož se jednalo o neutrální loď, kapitán Karl von Müller ji propustil dál. Nicméně toto rozhodnutí nebylo nejšťastnější protože kapitán italské lodi ihned v Kalkatě podal zprávu o přítomnosti německého korzára. Zpráva se dne 16.září 1914 dostala k veliteli Východního loďstva k viceadmirálovi Jerramovi. Ten ihned zastavil námořní dopravu v celém Bengálském zálivu, zmobilizoval své vojenské síly a dal se do pronásledování piráta. A tak se z Emdenu stal psanec. Než však hon na Emden začal, podařilo se mu ještě 14.září zahlednout další uhelný parník. Jednalo se o britský trabboch s výtlakem 4000 BRT. Parník měl namířeno pro zboží do Kalkaty. Tam ale již nedoplul. Přepadové komando z Emdenu rozmístilo v podpalubí výbušniny a poslalo nebohou loď ke dnu. Při odpálení náloží se ale vznítil uhelný prach a tak loď udělala trošku větší ohňostroj, než by si posádka Emdenu přála. Toto divadlo zahlédla z dálky posádka britského parníku Clan Matheson a snažila se co nejrychleji zmizet z nebezpečných vod. Nicméně německá posádka je zpozorovala a při následném pronásledování je dohnala. Loď byla naložena nákladem automobilů, lokomotiv a dalších drahých průmyslových věcí. Celý tento náklad šel opět po odpálení náloží v podpalubí ke dnu. Emden si tak připsal další kořist o výtlaku 4800 BRT na své konto.

Do té doby korzárská činnost Emdenu vyvolávala paniku. V Londýně vládl zmatek. Částky za pojistné vysoko stouply a z Austrálie a Nového Zélandu přicházely telegramy plné paniky. Lodě s vojáky a zásobami určené pro evropské bojiště, odmítaly vyplout na moře, vyžadovaly ochranu. V této situaci si byl kapitán Müller dobře vědom, že by se mohl sám stát z lovce lovnou zvěří a proto změnil vody. Emden zamířil směr Rangún kde se potkal se svým zajatým řeckým parníkem Pontoporosem a z jeho uhelných doků si doplnil zásoby paliva. Po doplnění paliva se mu naskytla možnost dostihnout další loď. Jednalo se však o neutrální norský parník Dovre. Jeho kapitán slíbil převzít z Emdenu posádku ze zajatých lodí a odvézt je do Rangúnu. Tady se musím zmínit o tom, že počátek pirátství za první světové války nesl ještě poměrně velké stopy gentlemanství. Kapitán Emdenu, stejně jako mnozí další, nejprve donutil zastavit svou obět. Poté na řadu přišla kořistní komando, které k oběti přirazilo na člunech. Rychlá prohlídka lodi komandem zjistila co loď veze a co by se posádce Emdenu mohlo hodit. Poté buď loď zajali a předala na ní část své posádky a odeslala na předem dohodnuté místo dalšího setkání a nebo ve většině případů rozmístila v podpalubí nálože a loď potopila. Občas ale k potopení oběti použili pro urychlení hlavní dělostřelectvo. Zajatou posádku pak přeložili na svou loď, protože ponechat je v otevřených člunech v dálavách oceánu, by se rovnalo vraždě. A pak čas od času zajaté posádky předávali zadrženým neutrálním lodím a propustili je.

Po doplnění se uhlím křižoval Emden nejprve na spojnici Singapur – Rangún, ale když nenarazil na žádnou kořist, přesunul se. V noci 22.září dal o sobě znovu vědět. Ve večerním Mádrasu si nikdo nevšimnul, že se blížil. Nábřeží bylo osvětleno, přístav byl plný parníků které se právě nakládali zbožím a měli v plánu plout na Suez a dál. Přístavem se pomalu sunul šedý přízrak, kterému ale nikdo nevěnoval velkou pozornost a přiblížil se k obrovským cisternám s palivem, k hlavnímu skladu nafty v Indii. Poté tmu pročísly výstřely z děl. Cisterna vybuchovala jedna za druhou a v přístavu bylo za chvilku světlo jako ve dne. Emden střílel do skladů z bezprostřední blízkosti a systematicky likvidoval jednu cisternu za druhou, přičemž shořelo téměř dva milióny litrů ropy. Po splnění svého úkolu, na který spotřeboval celkem 125 střel a který netrval déle než půl hodiny, opět zmizel beze stopy ve vodách oceánu. Teprve při odplouvání Emdenu z rozstříleného přístavu si místní všimli, že Emden má tři komíny a čtvrtý byl falešný. V té době bylo pro britské válečné lodě typické, že měli čtyři komíny, zatímco jejich němečtí soupeři pouze tři. Proto kapitán Emdenu nechal již před časem přidělat z dřeva a lepenky čtvrtý komín a tím se maskoval za britskou válečnou loď a oklamal tím mnoho ze svých obětí.
Obrázek
bombardování Mádrasu, hořící nádrže s ropou

Z Mádrasu plul Emden směrem na Cejlon a Colombo, kde se setkal dne 23.září 1914 se svou zásobovací lodí Markomanií. Další místo na doplnění paliva z Markomanie bylo dohodnuto na Maledivách a tak tam Markomanie odeplula. Kapitán Müller se dále rozhodl plout západně od Cejlonu a měl v úmyslu narušit lodní dopravu západně od Colomba. Poté co minul město Galla zahlédla posádka Emdenu v odpoledních hodinách parník King Lud o výtlaku 3650 BRT, patřící britskému obchodnímu loďstvu. Loď šla během chvíle ke dnu. Večer pak načapal německý korzár další britský parník jménem Tymeric o výtlaku 3300 BRT. I ten šel po chvilce pod hladinu s celým nákladem 4600 tun cukru. Ráno 26.září spatřila posádka Emdenu další loď. Jednalo se o parník Gryfevale, který však plul prázdný z Adenu do Colomba. V podpalubí Emdenu se tísnili zajatci z posledních potopených lodí a proto jej kapitán Müller využil pro odvoz zajatců. Hned na další lodi si však spravil chuť. Zajali parník Buresk o výtlaku 4350 BRT, který byl naložen 6600 tunami kvalitního waleského uhlí. Jelikož se zásoby uhlí na Emdenu již tenčili a ani na zásobovací lodi Markomanii již mnoho nezbylo, přišla tato kořist němcům velice vhod. Dne 27.září křižníku zkřížil cestu parník Ribera o výtlaku 3500 BRT. Po otevření Kingstonů a pár ranách do boků šel pod hladinu. Po setmění dostihl Emden další kořist a to loď Foyle o výtlaku 4150 BRT. I nad ní se během chvíle uzavřely vody oceánu. Po těchto bohatých žních koncem září Emden přerušil svou bojovou činnost a u ostrova Diego Garcia jeho posádka provedla na lodi nutnou údržbu a opravy. Na ostrov se taky dostavily zásobovací lodě křižníku a tak se Emden plně zásobil potřebným palivem před dalším výpadem proti obchodnímu loďstvu. Dne 10.října opustil Emden i se svým doprovodem klidný ostrov, kde si opálení němci za stříbrné mince s portrétem císaře nakupovali z místní plantáže zásoby kokosů a jídla. Dne 15.října potkal korzár další svou obět. Loď jménem Clan Grant o výtlaku 3950 BRT klesala pod hladinu, když se na obzoru objevila další loď. Bylo to plovoucí rypadlo Ponrabbel o výtlaku 480 BRT. I ten šel záhy ke dnu. Den však ještě nebyl u konce, když němci narazili na parník Benmohr naložený kusovým zbožím. Posádka parníku jako již tradičně byla převezena na Emden a z jeho paluby mohla sledovat, jak se jejich loď o výtlaku 4800 BRT noří do vln.

Poté Emden opět změnil své působiště, proplul průlivem Arh Digri Džaimárg, kde narazil na velkou obchodní loď Troilus o výtlaku 7560 BRT, vezoucí 10.000 tun kaučuku. Emden zatím donutil svou poslední kořist jej následovat v plavbě na východ. Večer kolem 21hod spatřila posádka korzára britský parník St.Egbert. Tentokráte se kapitán Müller rozhodl na parník přemístit další zajatce ze svého podpalubí a i ze zajaté lodí Troilus a odeslat je na pevninu. Ještě ten den kolem půlnoci zajal Emden další britský parník, Exford o výtlaku 4500 BRT. Ráno 19.října našel další oběť a to parník Chilkana o výtlaku 5140 BRT. Emden měl kořistí více než dost a tak se rozhodl pro potopení jak Chilkami, tak i Troiluse. Oběma lodím byly otevřeny Kingstony a počastovány několika granáty z děl hlavní ráže. Poté se odpoutal St. Egbert vezoucí zajatce do bezpečí pevniny.
Obrázek trasa korzára SMS Emden


Na to Emden opět změnil své působiště a odplul do Bengálského zálivu, kam odeslal i zajatý parník Exford naložený uhlím. Dalším cílem útoku korzára se měl stát přístav Pinang. Bylo 28.října ráno. Do přístavu přijížděla velká šedá loď se čtyřmi komíny s vyvěšenou britskou vlajkou. Šedý nátěr i falešný komín spíše připomínal britský křižník Yarmouth než hledaného korzára. Stín velké lodi se nenápadně sunul do vnitřního přístavu až se přiblížil na 1200 metrů k zde ukotvenému chráněnému ruskému křižníku Žemčug. Bylo právě 5:00. V tu chvíli na stožár Emdenu vylétla německá vlajka, zároveň křižník na svého kotvícího soka vyslal torpédo a zahájil palbu z těžkých děl. Torpédo explodovalo pod zadním komínem. Žemčug se zmohl jen na pár nepřesných ran, které nenapáchaly žádných škod na Emdenu. Kapitán Emdenu loď otočil a při průjezdu kolem Žemčugu vypálil z torpédometu druhé torpédo. To nebohou loď zasáhlo pod velitelským můstkem. Osud ruského křižníku byl zpečetěn. Následný výbuch skladu munice roztrhl loď vedví a ta se poroučela ke dnu. Překvapený ruský křižník neměl proti Emdenu velkých šancí, i když se výtlakem jednalo o srovnatelnou loď. Výtlak Žemčugu byl 3050 tun. Během 15 minutového útoku padlo na palubě ruské lodi 89 mužů a dalších 123 jich bylo zraněno. Poté co jediný soupeř byl mrtev, mohl se Emden nerušeně věnovat demolici přístavního zařízení. Po ukončení úkolu Emden pomalu vyplul z přístavu. V Pinangu kotvící francouzský torpédoborec Pistolet se jej snažil pronásledovat. Poblíž navigační bóje zastavil Emden britský parník, ale dříve než jej stačil potopit objevil se na obzoru další francouzský torpédoborec. Jednalo se o Mosquet, který měl službu a hlídkoval v přístavu. Po 10 minutovém boji vedeném na vzdálenost 4000 metrů se torpédoborec potopil. Emden z vody vylovil 36 mužů, dalších 42 mužů včetně kapitána takové štěstí nemělo. Na palubě Emdenu byl opět zahlédnut torpédoborec Pistolet, ale ten se svou maximální 20 uzlovou rychlostí nemohl Emden dostihnout. Poté se Emden plavil na spojnici trasy Singapur – Rangun, kde doufal, že najde nějakou neutrální loď na kterou by předal zajatou francouzskou posádku. Dne 30.října se mu podařilo zajmout britský parník Newburn, který souhlasil s odvozem francouzů. Bohužel v té době již tři Francouzi podlehli svým zraněním. O den později se Emden setkal se zajatým parníkem Bureskem a přeložil z něj zásoby uhlí.

Obrázek Kapitán Emdenu, Karl von Müller

Konec korzára
Dalším zamýšleným útokem kapitána Müllera byl přepad radiové stanice na ostrově Direction v souostroví Keelingových ostrovů. Před útokem ještě křižník vyhledal další svou zajatou zásobovací loď Exford, které předal další instrukce následného setkání. Útok na radiovou stanici začal dne 9.listopadu 1914 v 6 hodin ráno, kdy křižník připlul před vjezd do Port Refuge. Za půl hodiny se již výsadkové komando pod velením kapitánporučíka Mückeho pokoušelo zničit radiový stožár a kabelovou stanici, kde se spojovali tři kabely, ze Singapuru, z Austrálie a z Jižní Afriky. Během tohoto útoku však stanice celých 15 minut vysílala do všech směrů své SOS, než se ji podařilo umlčit. Na pomoc byl z vojenského konvoje plující 100 mil od ostrova vyslán australský křižník HMAS Sydney. Díky zaměření odpovědi z HMS Minotaur, plující k Africe, se radisté na Emdenu domnívali, že nejbližší spojenecká loď je 200 až 250 mil vzdálená. Kapitán Müller usoudil, že má ještě dostatek času k zničení stanice. Tou dobou se ale již zkáza Emdenu blížila plnou rychlostí 26 uzlů k ostrovu. K ostrovu se Sydney dostal v 9:15 hodin. V první chvíli se posádka Emdenu domnívala, že se jedná o jejich zásobovací loď Buresk, ale po chvilce si svůj omyl uvědomili. Na palubě Emdenu se rozezněla siréna a poplašné zvony vyzívající posádku přepadového komanda k návratu. Nepřátelský křižník se však blížil příliš rychle a tak Emden zvedl kotvy i bez svého výsadku v jehož řadách byli i dělovodi, kteří pak v chystaném střetnutí chyběli. V 9:17 hod proplul korzár ústím laguny a zamířil ven na otevřené moře. HMAS Sydney však již byl příliš blízko, provedl obrat a nastavil svému soupeři svůj bok vyzbrojený kvalitními děly ráže 152mm. Emden, který celé měsíce brázdil oceány bez pořádné údržby v suchém doku, se nemohl rychlostí HMAS Sydney rovnat. Proto v 9:40 hodin přijal na vzdálenost 9500 metrů boj. Jako první začal střílet Emden. Kapitán australského křižníku se snažil využít většího dostřelu svých těžkých děl. Přesto hned zkraje bitvy přišel křižník o své zaměřovací zařízení. Nicméně nakonec se i Australané zastříleli a jedna rána za druhou demolovala Emden. V této fázi boje se jasně projevila nevýhoda předválečných německých křižníků. Jejich 105mm děla vystřelovala 15 kg granát, zatímco jejich soupeř střílel 45 kg granát z děl ráže 152. Cílový účinek takového granátu pak byl daleko větší. Navíc Sydney byla i lépe pancéřovaná loď. A tak se účinek australské palby během chvíle projevil. Korzár přišel o všechny tři komíny a jeho rychlost v důsledku ztráty tahu poklesla. Kromě toho byl Emden proděravěn i na dalších místech a část jeho děl byla již zničena. V 11:20 hodin najel Emden na útes u Severního Keelingu. Snahou kapitána Müllera bylo zachránit posádku. Sydney ještě na nehybný křižník vypálil dvě salvy a pak odplul pronásledovat loď, kterou zpozoroval na obzoru. Ve 12.10 hodin Sydney dostihl pronásledovanou loď, kterou byl zajatý parník Buresk. V době, kdy kapitán Glossop ze Sydney vyslal člun na prohlídku lodi, se tato již po otevření Kingstonů potápěla. Sydney vzal posádku Buresku na palubu a urychlil jeho trápení vystřelím 4 granátů do jeho trupu. Poté se kapitán Glossop se svou lodí vrátil k nehybně stojícímu Emdenu. Na palubě korzára stále vlála válečná vlajka a když Emden neodpovídal na morseovku zahájili Australané v 16:30 hodin opět palbu. Po pěti minutách se Emden definitivně vzdal a vyvěsil bílou vlajku. K vraku kdysi hrdého korzára vyslal záchranné čluny a odplul zkontrolovat napadenou radiovou stanici. Když však vplul do přístavu, nebyl na ostrově již žádný němec. Výsadkové komando se zmocnilo škuneru Ayesha a z ostrova odjela. Druhý den se vítězný křižník vrátil pro trosečníky z Emdenu a odvezl je do Colomba, kde přistál dne 15.listopadu.

Tak končí příběh jednoho z nejslavnějších korzárů 20.století lehkého křižníku Emden. Na své cestě po mořích a oceánech urazil cestu přes 30.000 námořních mil, na které jej pronásledovalo 78 lodí ze čtyřech států. Na své konto si připsal 16 obchodních lodí o celkové tonáží více jak 70.000 BRT, dále zajal 3 uhelné parníky, které využil pro své zásobování, vyraboval 2 britské lodi, které poté odeslal se zajatýma posádkama pryč. Dále potopil chráněný ruský křižník Žemčug a jeden francouzský torpédoborec, další zajatý ruský parník nechal přestavět na pomocný křižník. Celkové škody, které Emden napáchal byly zhruba ve výši 5 Mio tehdejších liber, což se rovnalo přibližně patnáctinásobku pořizovací ceny piráta. Za to vše na straně Emdenu zaplatilo při závěrečném střetnutí s HMAS Sydney svými životy 7 důstojníků, 29 poddůstojníků a 92 námořníků. Dalších 64 mužů bylo zraněno. Na počest zničení Emdenu byly v Austrálii vydané stříbrné pamětní mince nesoucí název obou zúčastněných SMS Emdenu a HMAS Sydney.

Čest jejich památce


Bojové úspěchy:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Pontoporos_ 6.600 BRT_ 9.září 1914_ Řecko
2. Indus_ 3.393 BRT_ 10.září 1914_ Velká Británie
3. Lovat_ 6.102 BRT_ 11.září 1914_ Indie
4. Killin_ 3.544 BRT_ 13.září 1914_ Velká Británie ?
5. Diplomat_ 7.615 BRT_ 13.září 1914_ Velká Británie
6. Trabboch_ 4.028 BRT_ 14.září 1914_ Velká Británie
7. Clan Matheson_ 4.800 BRT_ 14.září 1914_ Velká Británie
8. přístav Mádras_ 125 střel ráže 105 mm vystříleno na přístav, přičemž shořely sklady ropy o objemu téměř 2 Mio litrů
9. King Lud_ 3.650 BRT_ 23.září 1914 ?_ Velká Británie
10. Tymeric_ 3.300 BRT_ 23.září 1914 ?_ Velká Británie
11. Buresk_ 4.350 BRT_ 26.září 1914_ Velká Británie ?_ (zajatý, potopen 9.listopadu 1914)
12. Ribera_ 3.500 BRT_ 27.září 1914_ Velká Británie ?
13. Foyle_ 4.150 BRT_ 27.září 1914_ Velká Británie ?
14. Clan Grant_ 3.950 BRT_ 15.října 1914_ Velká Británie ?
15. Ponrabbel_ 480 BRT_ 15.října 1914_ Velká Británie ?
16. Benmohr_ 4.800 BRT_ 15.října 1914_ Velká Británie ?
17. Chilkami_ 5.140 BRT_ 19.října 1914_ Velká Británie ?
18. Troilus_ 7.560 BRT_ 19.října 1914_ Velká Británie ?
19. Žemčug_ 3.153 t_ 28.října 1914_ Rusko_ (chráněný křižník)
20. Mosquet_ ?.??? t_ 28.října 1914_ Francie_ (torpédoborec)
21. přístav Penang_ likvidace přístavního zařízení dělostřelbou



Obrázek

Zdroje:
I.V.Možejko: Pod pirátskou vlajkou
Dan van De Vat – poslední korzár
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 20/5/2010, 09:32, celkem upraveno 12 x.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

V Německu se na bojové zásluhy a osudy lodi SMS Emden nikdy nezapomělo. Proto taky dostavěné křižníky během období WW1 dostávali jména již potopených lodí a jednou z takových byl i nový křižník SMS Emden (II) dokončen roku 1916.

Po prohrané válce bylo Německo donuceno vzdát se mnohého, včetně námořních sil. První loď mohli postavit až v roce 1925 a jednalo se o lehký křižník vyzbrojený děly ráže 150mm. Na počest po svém slavném předchůdci nesl název Emden (III).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Dne 25. 8. 2009, 20:00 - běžel na ČT 1 německý dokument "Hon na císařské křižníky (1/2)". Něco přes polovičku jsem z něch ještě stačil zachytit. Byl docela hezky zpracován, především pak cesta části posádky domů do Německa. Co mi však rvalo uši byly komentáře, jako "dalekonosná děla ze Sydney", nebo že HMAS Sydney byl bitevní křižník, či že u Adenského zálivu hlídkoval francouzský bitevní křižník. Co si budeme povídat, pro překladatele je asi lehký křižník to samé jako bitevní:-) Tak jen upravuju, že HMAS Sydney (1912), jakožto zkáza Emdenu byl lehký křižník ovšem modernější konstrukce a lépe vyzbrojen než SMS Emden z roku 1908. A Francouzi žádný bitevní křižník před a během WW1 neměli.

Upotávka na dokument ze zdroje (http://tv.seznam.cz/?date=2009-8-25):
V pouštích Arábie vítr zavál stopy nespočetných karavan. Jedna z nich se však stala legendou. Byla to karavana námořníků na útěku přes půl světa. Krátce po vypuknutí první světové války se německý admirál von Spee rozhodl stáhnout do vlasti celou východoasijskou eskadru, ohroženou teď mnohem silnější britskou flotilou. Na místě zanechal jedinou loď - křižník Emden - která měla krýt ústup eskadry a útočit na britské obchodní lodě. Nakonec byla zničena u Kokosových ostrovů a zachránilo se jen 50 námořníků, kteří v té době byli na ostrově. Čekalo je strastiplné putování Indickým oceánem až do Arábie, kde se po vyčerpávající cestě pouští nakonec dostali k hidžázské železnici a přes Turecko domů. Po porážce Německa se na ně zapomnělo - ale v Arábii si lidé ještě dlouho vyprávěli n eobyčejný příběh karavany námořníků, putujících pouští.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Já bych konkrétně na tenhle díl až tak moc přísnej nebyl a viděl bych to spíš jako nedostatky u překladatele.
Ale ani na něj bych se moc nezlobil. On člověk, kterej jeden den překládá např. cestopis o islandskejch sopkách, druhej den Kriminálku Las Vegas a třetí den Emden nemusí vůbec chápat rozdíl mezi "war ship" a "battleship" (však válka bitva jsou skoro to samý, ne?) a klidně může výraz "bigger guns" překládat i jako "dalekonosný děla".
Mě se tam třeba líbily ty krásný záběry.
Hlavně z tý plachetnice. :wink:
さようなら。
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

jojo Destroymene, trefil jsi hřebíček na hlavičku. Já jen si někdy říkám, proč se ten překladatel, i když je sebelepší, neporadí s nějakým historikem. Osobně považuju náš dabing a překlady za velice kvalitní. Takže to jen trošinku zamrzí. Ale jinak to byl dobrej dokument. Dost se mi líbí ty počítačové záběry lodě. Mohl by se zase natočit nějaký pěkný kvalitný film, plnej počítačových efektů s příslušným americkým "love story" ve sty Pearl Harbor a pustit ho do kin:-) přiběh Emdenu a následně části jeho posádky by za to určitě stál....
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
stalker
rotný
rotný
Příspěvky: 98
Registrován: 7/11/2005, 14:52
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od stalker »

Tento dokument byl tak zajímavě zpracován, že i moje osmiletá dcera zatím se o historii nezajímající to shlédla jedním dechem ...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Dokument byl výborný. Výborná byla část, jak kolonu námořníků napadli nějací záhadní beduíni. Zajimavé je, že ve skupině němců byl prý i nějaký bývalý Legionář (z francouzské cizinecké legie), který se naštěstí v poušti vyznal.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Piráti WW 1 - Emden

Příspěvek od jarl »

První důstojník Emdenu Hellmuth von Mücke vy svých pamětech zaznamenává některé fámy, které o Emdenu kolovaly během jeho slavného tažení. Od jednoho zajatého Inda se dozvěděli, že do Kolomba připluly dva křižníky, které střídavě vyplouvaly na hlídku. Po čase jeden beze stopy zmizel, zatímco druhý se vrátil do přístavu se spoustou raněných, sraženým stěžněm a rozbitým komínem, což bylo samozřejmě připisováno Emdenu. Jistý Číňan zase vyprávěl historku o dvou vážně poškozených japonských křižnících, jež připluly do Hongkongu s množstvím raněných námořníků.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Piráti WW 1 - Emden

Příspěvek od jarl »

Je zajímavé, že jednotlivé zdroje se značně rozcházejí v odhadech jaké škody vlastně Emden zajetím a zničením tolika lodí Dohodě způsobil. Wilson uvádí, že oficiální hodnota 16 zajatých a potopených obchodních lodí a jejich nákladu byla 2 150 000 liber šterlinků, van der Vat odhaduje reálné škody na 5 milionů liber, zatímco vychloubačný kořistní důstojník Emdenu Lauterbach dokonce 12 500 000 liber. V tomto ohledu je zajímavá tabulka v memoárech prvního důstojníka Mückeho, který v amerických dolarech vyčísluje i hodnotu jednotlivých lodí. Patrně se jedná jenom o odhad, ale lze si z toho učinit srovnání ceny každé potopené lodě a jejího nákladu:

Indus - 690 000 dolarů.
Lovat - 300 000 dolarů.
Killin - 215 000 dolarů.
Diplomat - 1 500 000 dolarů.
Trabboch - 100 000 dolarů.
Clan Matheson - 190 000 dolarů.
King Lud - 200 000 dolarů.
Tymeric - 655 000 dolarů.
Foyle - 150 000 dolarů.
Ribera - 150 000 dolarů.
Buresk - 160 000 dolarů.
Clan Grant - 640 000 dolarů.
Ben Mohr - 815 000 dolarů.
Ponrabbel - 145 000 dolarů.
Chilka - 3 400 000 dolarů.
Exford - 1 060 000 dolarů.
St. Egbert - 275 000 dolarů.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“